Annons:
Etikettsex
Läst 6525 ggr
elin
12/30/07, 1:13 AM

P Piller

Är det någon här inne som har det?
Hur länge har du isåfall haft dom?
För respektive nackdelar med dom?

Tyckte detta verkade vara en bra sida att fråga detta på då det e mkt blandade åldrar :)
Mvh/ Elin

/Elin

Annons:
AnneN
12/30/07, 1:20 AM
#1

Jag har ätit p-piller i ca 9½år

Nackdelar är om man får nån biverkning.

Fördel arna för mej har varit, regelbunden och mindre blödning och ingen mensvärk, skydd mot graviditet.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Maja
12/30/07, 1:22 AM
#2

Jepp, jag kör på Neovletta, har dock bara haft det en kort period.. ;) Första månaden hade jag mens varje dag, men det sa dem var helt normalt, bara ett sätt för kroppen att "ställa in sig".. :P

Käkar ett piller per dag: 21 dagar med p-piller, 7 dagar med "sockerpiller" (jag skippar dem p.g.a. diabetes och äter inget under dessa sju dagar), får mens under de dagarna.. :)

Hittills har det bara varit fördelar, men är som sagt "nybörjare".. ;)

SeaHawk
12/30/07, 1:24 AM
#3

Jag har ju inte ätit så mycket p-piller själv då, men min erfarenhet är att sexlusten minskar med en del p-piller. Kanske inte min då, men tjejens. Risken för blodproppar och sånt där kan öka och i vissa fall så kan ju sjukdommar och annat ta bort lite av effekten så att man blir gravid även om man käkar p-piller. Har en kompis som vart gravid och fick inte reda på nått förren i månad 6.. och ja jag vet att man räknar veckor mej jag ORKAR inte.

Räcka ut tungan

Honestyisdead
12/30/07, 1:24 AM
#4

Jag åt Diane i 4 år. Det är medicin mot finnar, som dessutom fungerar som P-piller.

Nackdelar minns jag inte. Fördelar var ju att finnarna försvann :)

[SharpMissy]
12/30/07, 1:33 AM
#5

Åt p-piller i min ungdom. Funkade klockrent! Perfekt!

Sen slutade jag inför graviditet (vid 22 års ålder). Och gav mig inte på dem förrän efter tredje barnet (vid 30 års ålder). Då funkade det inte ALLS. Blödde jämt eller inte alls. Helt jäkla vaj med hela systemet. Valde sterilisering istället.

zeretki
12/30/07, 1:34 AM
#6

Jag åt piller ett tag men blev aggressiv av dom, så jag slutade. Kommer nog inte att prova några nya, nån gång. Det får vara kondom.

Annons:
april4
12/30/07, 7:22 AM
#7

Jag åt p.piller i 12 år. När jag vari 30 års-åldern började hjärtat krångla, så läkaren tog bort p.pillret. Tyckte själv att dom var bra. Blödningar högst i 3 dagar mot utan 7 dagar. Ingen mensvärk.

NinniH
12/30/07, 11:14 AM
#8

Har ätit p-piller i snart 3 år (Neovletta).
Inga biverkningar alls, regelbunden mens (exakt samma dagar varje månad), skydd mot graviditet.
Har inte haft någon minskad sexlust överhuvudtaget.
Mensvärk (mild) har jag fortfarande, men det är inget som jag inte kan leva med. ^^


Zvintos
Uppfödning av Dvärgvädur Rex med stamtavla

tindra21
12/30/07, 11:34 AM
#9

Hera vem skrev ut  Diane åt dig…

Har en dotter som äter P-piller och har problem med akne.. Kan ju kanske vara något för henne då?!?

bubbelbubbel
12/30/07, 2:47 PM
#10

har ätit p-piller sen jag var 14, så i sju år nu.
det har gett mig åtaliga kilon plus och en blodpropp.
samt bråk med en och en annan barnmorska. :)

men nä, jag tror p-piller är en bra uppfinning för dom det funkar på. och det har ju funkat på mig med, fast jag har ju ätit tre olika. dock skulle jag gärna skippa dom, men har inte kommit på nått som är bättre…..

Hoppfull
12/30/07, 6:11 PM
#11

Jag tror inte att kroppen mår bra av att man tillsätter konstgjorda hormoner år efter år. En del upplever inga biverkningar men konstigt vore det väl om kroppen bara accepterade en daglig dos av kemikalier som gör att den tror att den är konstant gravid? Tyvärr som du skriver bubbelbubbel så är det ont om alternativ som fungerar smidigt och säkert!

Behöver du en medmänniska att prata med? Känner du dig ensam?

Titta in här medmanniska.net och se om det är något för dig.

SimsBrooke
12/30/07, 6:16 PM
#12

Jag käkar Cerazette och har ätit dem i typ 2-3 år nu. Det går jättebra. oCh dessutom så uteblir min mens, förutom när jag missar. Då får jag ägglossning och det gör så sjukt ont. :S Och jag får blödning.

Medarbetare för The sims ifokus
](http://thesims.ifokus.se/ "The sims ifokus")Personlig blogg Närketjejen
The sims blogg SimsBrooke

SLennartsson
12/30/07, 6:57 PM
#13

Jag äter Neoveletta (stavning) och har gjort det sen i somras.

Nackdelarna upplevde jag rätt jobbiga. Jag var sur jämt o ständigt. Det har blivit bättre nu, har på nå vis lärt mig att "tackla" det.  :)

Annons:
Honestyisdead
12/30/07, 7:00 PM
#14

#9 Det var min "husläkare". Så prata med en doktor och fråga om Diane.

Honestyisdead
12/30/07, 7:01 PM
#15

#10 HAr du haft blodpropp?
Var? Hur vet man att man har en blodpropp?

tindra21
12/30/07, 7:08 PM
#16

Tack Hera

Sovgott
12/30/07, 9:37 PM
#17

Jag har ätit p-piller i typ 10 år, men några avbrott då och då. Mercilon var den första sorten. Den blev jag deprimerad av och bara grät och grät och allt var skit. Bytte till Trinovom som jag blev aggressiv av. Sen blev det Trionetta/Trinordiol som funkade väldigt bra. Förutom att jag fick hemska migränattacker 6-8 ggr/år med aurafenomen, domningar i kroppen, synbortfall mm. Kontaktade min barnmorska som sa att jag absolut inte ska äta p-piller med östrogen i om jag har migrän. Nu äter jag Cerazette. Funkar bra förutom en biverkning: oregelbunda blödningar. Har inte haft migrän en enda gång sen jag slutade med Trionetta! =)

Ceciliaolucifer
12/31/07, 1:42 AM
#18

Yasmin eller Celest är vanliga p-piller som brukar ha en akne liknande bieffekt. Men Diane kan bara skrivas ut av hudläkare!

Honestyisdead
12/31/07, 1:43 AM
#19

#18 Nej, diane skrevs ut av min husläkare. Så det stämmer inte. Eller så kanske mitt fall är ett undantag?

Men i sånna fall skickar ju husläkaren en till en hudläkare :)

Sandra
12/31/07, 12:28 PM
#20

Jag har ätit Trionetta i några år. De funkar bra för mig. Mindre blödningar och mindre mensvärk.

Annons:
Kinna1
12/31/07, 1:06 PM
#21

Jag kan inte äta p-piller för jag har högt blodtryck. Så det blev spiral istället.

Erikalice
1/2/08, 8:11 PM
#22

Jag har ätit Trionetta i snart 5 år nu, och för mig har de fungerat utmärkt. Regelbunden mens, mindre mensvärk och har inte känt av några biverkningar. Men jag har kompisar som också ätit dem och för vissa av dem har de inte fungerat alls..så det verkar vara väldigt individuellt..

Honestyisdead
1/2/08, 8:56 PM
#23

#21 Jag ville ha spiral, men dom ville inte sätta in en sån i mig pga att jag inte fött barn.

Har man inte det är det en mkt större infektionsrisk, eftersom slidväggarna inte förändrats och eftersom man har en liten öppning rakt in i livmodern. dom sade ngt sådant.

LinLin
1/2/08, 9:40 PM
#24

#23 P-ring då? Påverkar inte kroppen alls. Enda nackdelen är att det är lite dyrare (280kronor för tre månader tror jag?).

Jag åt Neovletta flera år men insåg sen att det nog var de som påverkade mitt humör (funkade jättebra i övrigt). Fick Cerazette men det var fullständigt värdelöst. Så nu är jag inne på en tredje sort. Funkar inte de så får det väl bli p-ring fast det är lite dyrare..

Men det är ju så otroligt individuellt vad som passar! En kompis till mig älskar Cerazette, hon blöder väldigt lite, väldigt sällan och hennes migrän har upphört. Och mig passade de inte alls, som sagt.

rebeccajansson
1/2/08, 9:42 PM
#25

Jag har käkat p-piller ca 2 månader och har inte känt någon större förändring mer än att min mens varar i 3 dagar ist för 7 samt har jag fått hudsprickor vid brösten samt i ljumskarna

Honestyisdead
1/2/08, 9:53 PM
#26

#24 P-ring är det jag har, och det påverkar precis som p piller gör. Enda skillnaden är att den sitter i slidan.

Honestyisdead
1/2/08, 9:57 PM
#27

"P-plåster och p-ring innehåller samma hormoner som kombinerade p-piller, det vill säga östrogen och gestagen, och ger ett lika säkert skydd mot graviditet om de används på rätt sätt.

En fördel med p-plåstret och p-ringen är att hormonkoncentrationen i blodet blir mer konstant, eftersom de avger en jämn ström av hormoner hela tiden, till skillnad från ett piller som man tar en gång om dagen. Detta kan eventuellt göra att tjejer som är känsliga för hormonomställningar får mindre besvär med humörsvängningar och nedstämdhet. En annan fördel är att den som har p-plåster eller p-ring fortfarande är skyddad mot graviditet vid diarré och kräkningar"

Hittade detta på http://www.p-piller.nu/publ/nyheter.asp?lngId=1#

Annons:
bubbelbubbel
1/2/08, 10:22 PM
#28

#15, jag var en av dom få stackarna som lyckades få den i armen! detta är tydligen väldigt ovanligt, då dom flesta får i benet. men den satt ungefär skuldran/axeln i vänster armen och täppte 1 dm ungefär.

och om man får en propp så vet man det.
det gör sjukt äckligt vidrigt ont, och i mitt fall då så svullnade armen och skiftade i kritvitt/lilablått.
så man vet.

fick ligga i jönköping i en vecka, tio mil hemifrån, för i värnamo kunde dom inte ta emot mig på vuxen medicin för att jag var 15, så jag var tvungen att vara på barnmedicin, och där hade dom aldrig sett nått liknande. 
men jag fick tusen olika läkare och sköterskor som pysslade om mig, ultraljud hit och dit, fick sprutor med blodförtunnande i magen ett par ggr om dagen och blodförtunnande medicin i ett halvår efteråt.

och jag fick se mitt hjärta på ett ultraljud :D

Honestyisdead
1/2/08, 10:44 PM
#29

#28 Tur det gick bra!!! Måste varit hemskt. Och de där sprutorna i magen lät inte allt för fint :/

LinLin
1/2/08, 11:05 PM
#30

#26 Aha, då ljög barnmorskan för mig. Hon sa att det inte påverkar kroppen eftersom den sitter där den gör.

Honestyisdead
1/3/08, 7:37 AM
#31

#30 Hon kan ha sagt spiral? Eller du r säker på att hon sa p-ring?

bubbelbubbel
1/3/08, 8:02 AM
#32

#29, sprutorna är inte allt för fint, dom gav blåmärken i storlek med dubbla femmor, skitsnyggt :D
hade sex st sånna på magen när jag åkte därifrån.
plus att jag var tvungen att ligga på sjukhuset när min skola skulle åka till göteborg på teaterresa, något jag hade väntat på HELA högstadiet. då var jag ledsen. :P

Honestyisdead
1/3/08, 8:05 AM
#33

32 Isch!! Stackare :)

Pomperipossa
1/3/08, 11:41 AM
#34

Använde p-piller när jag var yngre men eftersom att mitt blodtryck ligger för högt och jag redan haft en del blodproppar så vägrar dom skriva ut några. Har spiral istället. Fungerar lysande.

Annons:
juliapettersson
1/3/08, 12:28 PM
#35

Har haft p-piller i två år. Innan jag började med piller hade jag mens i 10 dagar, men ingen mensvärk. Nu har jag 8 dagar men med en hemsk mensvärk. Så jag är inte så förtjust i pillerna, men det finns ju inte så många alternativ.

Har testat två sorter, den första blev jag deppad av, och tänkte på döden en massa. Den andra blev jag aggressiv av, mitt humör är bortblåst. Som min mamma sa en gång när jag berättade om mina besvär, "det är inte lätt att vara kvinna, man får välja, att vara galen eller döden!" Flört

Honestyisdead
1/3/08, 1:01 PM
#36

#35 Har man stora besvär med p piller finns ju spiral. Men det är som sista utväg för oss(jag) som inte fött barn ännu.

juliapettersson
1/3/08, 2:37 PM
#37

#36, nja, spiral vet jag inte. Rekomenderas ju för de som fött barn och lever i en stabil relation, kanske inte toppen när man är 18? Dessutom är en vanlig biverkning att man blöder mer, och det är det sista jag behöver. Ledsen

Honestyisdead
1/3/08, 4:58 PM
#38

#37 Somliga kanske får mer blödningar, men t.ex levonova (tror de heter så) brukar göra så man blöder mindre/inte alls.

Och det är ju sant, är man inte i en stadig relation så är det ju inget som passar. Och som jag sa, för oss som inte fött barn är det en sista utväg. Jag tror jag jag kanske måste sätta i en. Men fy tusan vad jag kommer vara rädd, det lär ju göra väldigt ont eftersom jag inte fött barn ajjj

Betty
1/3/08, 8:14 PM
#39

Äter Celeste, funkar fin fint….inte fått några mer finnar trots att jag har en acnebelägen hy. Funderar dock på att byta till p-ring.

#9 Vill bara säga att du borde först och främst ta med din dotter till en hudläkare för att avgöra vilken sorts acne hon har. Finns många olika sorter. det är skillnad på finne och finne liksom. Lycka till!

Honestyisdead
1/3/08, 8:21 PM
#40

#39 I  tonåren brukar det vara tonårsacne.
Vad finns det mer för acne?

juliapettersson
1/3/08, 8:26 PM
#41

Har hon problem med acne, gå till en hudläkare. Det gjorde jag, fick utskriven utvärtes antibiotika och blev kvitt mina problem.

Annons:
WeSwe
1/3/08, 8:26 PM
#42

jag har ätit p-piller i 7 år nu, har aldrig haft några besvär med dom jag har nu, men sorten jag hade tidigare grinade jag för ingenting och gick runt o var arg på allt och alla så gott som….

Honestyisdead
1/3/08, 8:44 PM
#43

#41 Vad hette den?

LinLin
1/3/08, 10:47 PM
#44

#31 Aa.. vi pratade inte ens om spiral så. Jaja, nu vet jag ju :)

juliapettersson
1/4/08, 12:07 AM
#45

#43, jag fick Dilocin utskrivet. När vi ändå är inne på acne-spåret kan jag varmt rekommendera receptfria Basiron från Apoteket!

elin
1/4/08, 8:51 PM
#46

asså har jag förstått det rätt, finns de olika sorters p piller?

#42 vad har du för p piller?

Tackar så jätte mycket för era svar! :)

/Elin

Peppe
1/4/08, 10:11 PM
#47

#46 ja det finns många olika Glad och tur är väl det för de jag har haft har jag blivit jättekonstig av

Medarbetare på ~`Dressyr´~ och ~`Harry Potter´~

Alex
1/4/08, 11:28 PM
#48

Började med Neovletta för drygt två år sen, och det funkade väl bra, förutom att jag gick upp några kg och fick inte minskad mens (vilket var en bidragande anledning till att jag skulle ha pillrena) så bytte till Cerazette efter några månader. Kunde inte vart mer nöjd. Gick ner de kg jag gått upp innan (fast det var väl inte bara pillrenas förtjänst ;)) och slapp mensen helt, förutom lite rosaaktiga flytningar då och då.

Var glad och mensfri i nästan två år… Fram till några veckor sen. Nu har jag mens för tredje gången på drygt en månad… Så får väl se vad det blir av det nu.

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Annons:
Betty
1/6/08, 9:30 PM
#49

#40 Det finns acne som är orsakade av andra saker än hormonrubbningar, samt att det finns olika typer och då gäller det att finna orsakerna till just din acne. Så man kan hitta en lämplig behandling. Vissa behöver stark medicinering som kan vara helt onödig för andra…

Hennum
1/7/08, 4:47 AM
#50

oj, finns det p-piller som oxå funkar mot acne? shit, sånna vill jag ha. har iofs stav nu. (underbart, jag får ingen mens :D) käkat antibiotika i en omgång, ska börja med en ny nu, mot acnen.

jag käkade p-piller i några år. bytade efter ett tag. först orthonett novum och sedan synfase. några speciella biverkningar märkte jag inte av, men jag är så glömsk att jag glömde hela tiden. så p-piller är inget för den tankspridde.

/ Johanna Hoogendoorn, ordförande för Kattens Talan

Maja
1/7/08, 5:54 PM
#51

#48 - Sympatimens kallas det.. ;)

Telefonkontakt
1/7/08, 8:45 PM
#52

jag åt trionetta i 2 år,3 år. Sen så ville jag inte längre, så jag slutade. Funkade jättebra. åt bara dem, aldrig bytt. återgår nog till dem när mitt barn är fött :)

// Lowe. Medarbetare på hår.ifokus.se

Benjy
1/7/08, 11:37 PM
#53

jag har p-stav vilket fungerar utmärkt för mig. Inte farligt för hjärtat heller

Honestyisdead
1/7/08, 11:41 PM
#54

#53 Vilka preventivmedel är farliga för hjärtat?

pyttelillatrollet
1/8/08, 12:59 AM
#55

Vet inte om det är så många som känner till detta men det finns nu ett p-piller utan hormoner! det heter cerasette! Fungerar så att sekretet blir tjockare så att spermierna inte tar sig igenom!

inga biverkningar har jag iaf & det bästa är att man slipper mens  helt! Detta ges väl som jag fattat det mest till Kvinnor över 35, vet inte varför dock!

Annons:
CarolineJ
1/8/08, 1:00 AM
#56

har aldrig och kommer aldrig att ta p-piller…

Honestyisdead
1/8/08, 1:12 AM
#57

#55 Detta hittade jag på http://www.fass.se

"Cerazette förhindrar graviditet.

Cerazette innehåller små mängder av en sorts kvinnligt könshormon, gestagenet desogestrel. Därför kallas Cerazette för ett minipiller. I motsats till kombinerade p-piller så innehåller minipiller inte något östrogen som komplement till gestagenet. De flesta minipillren fungerar framför allt genom att förhindra spermierna från att nå livmodern men hindrar inte alltid äggceller från att mogna, vilket är den huvudsakliga effekten av kombinerade p-piller. Cerazette skiljer sig från andra minipiller genom att ha en tillräckligt hög dos för att oftast förhindra ägglossning. Därför ger Cerazette ett gott skydd mot graviditet. I motsats till kombinerade p-piller kan Cerazette användas av Kvinnor som inte tål östrogen eller Kvinnor som ammar. En nackdel är att blödningarna kan bli mer oregelbundna när man använder Cerazette. Det kan också hända att du inte får några blödningar alls."

pyttelillatrollet
1/8/08, 2:43 AM
#58

Är det inte det som är meningen haha…. att förhindra graviditet???  =)

Risken att mensen uteblir??? det ser jag bara som possitivt.

 Hade oregelbundna blödningar de första månaderna men jag körde på & tillslut försvann den helt!Glad Slipper ha ont i magen för att inte tala om alla pengar man spar på messkydd =)

slutar man äta dem så kommer ju mensen tllbaka!

Honestyisdead
1/8/08, 10:01 PM
#59

Jooo, visst är det det som är meningen?

KaptenKarin
1/8/08, 10:15 PM
#60

Här ser ni en som äter Cerazette. Min pappa fick en stoke för några år sedan (propp i hjärnan) och jag har ju anlag för det och därför äter jag mini-piller som det heter istället för p-piller.

Så om någon har några frågor så fråga på, jag har ätit det i 4 år.

juliapettersson
1/9/08, 12:52 AM
#61

Jag skulle nog välja att ha mens framför att inte ha det. Skulle nog bara bli orolig ifall jag hade blivit gravid om jag inte hade min mens :P

KaptenKarin
1/9/08, 9:21 AM
#62

Jag har helt vanlig mens och äter cerazette, enda skillnaden är att jag har mindre mensvärk.

Annons:
pyttelillatrollet
1/9/08, 2:37 PM
#63

Nr 61

Bara för att man får mens så är det inte säkert att du INTE är gravid för det!! vanligast fungerar det turligt så dock att man inte är gravid!

Honestyisdead
1/9/08, 3:57 PM
#64

#63 Alldeles riktigt. Har en vän som var gravid trots att hon hade mens :) Men det är nog inte så vanligt.

pyttelillatrollet
1/9/08, 4:19 PM
#65

64

jag hade också en kompis, som gick till läkaren för att hon hade ont i magen. Hon var gravid i 4 el 5 månaden ! en smal tjej dessutom, ont fick hon för att magen växte. Det syntes knappt på henne. Hon åt minipiller men hade tagit för oregelbundet. Hade regelbunden mens osv! Hon hade inte ens slutat gymnasiet då. det blev en son. =)

[Sara_Elis]
1/9/08, 7:28 PM
#66

En som har ätit minipiller sedan 16års ålder.

Åt Cerazette i ett år innan jag sedan fick otaliga blödningar, trots att jag åt dem vid rätt tidpunkt så jag slutade. Har fått ett paket utskrivet med Exlutena, men har inte plockat ut den eftersom det är inte subventionerat och att jag har inte längre så mycket sex så att jag vill ta några piller i väntan på (det kan dröja månader emellan, så tråkig är jag). Tar hellre det när jag har ett fast förhållande, under tiden så blir det kådis…

Ittna
1/17/08, 2:57 PM
#67

Jag äter p-piller cerazette har inte haft min mens när jag har ätit dom . så dom funkar som dom ska göra. Typ som p-stav fast det är piller istället..

siddelina
1/17/08, 7:55 PM
#68

Jag åt p-piller i 12 år och tyckte väl egentligen att det var bra. Visste när jag skulle få mens och hade inte speciellt ont heller. Nackdelen var definitivt att jag fick problem med högt blodtryck, så högt att jag mådde väldigt dåligt av det.

Så jag slutade med p-piller och har inte ångrat det!

MikaTela
1/22/08, 2:55 PM
#69

Jag äter egentligen P-piller och har gjort 3½ år tills jag bröt benet och slutade för blodproppsrisken.

Nackdelen för mig var bara att man skulle komma ihåg att ta pillrena. :)

Fördelen: Jämn mens (jag visste nästan på tiden när min mens började och slutade), skyddad mot graviditet.

Jag äter den svagare sorten Neovletta och det har fungerat bra för mig. :)

Sajtvärd till Dvärgpinscher.ifokus.se

Ryttare, hundägare, kattägare och kaninägare!

Blogg: http://mikatela.blogspot.com

Annons:
emsems
1/22/08, 3:27 PM
#70

jag äter trionetta 28 sedan ca 5 år. funkar skitbra, inga problem alls.

Upp till toppen
Annons: