Annons:
Etikettallmänt
Läst 54037 ggr
Soleii
3/30/11, 2:51 PM

Hur firar ni årsdagar?

Det här låter säkert helt konstigt och hångt. Men jag vill höra era funderingar, vad ni tänker, hur ni känner.

Alla mina släktingar, syskon och kompisar som firat årsdagar (tex ett år) berättar om de fina presenter som de fått och gett i samband med ettårsdagen (som det nu handlar om i mitt fall). Jag tycker att det är en fin manifestation att visa sin kärlek att man tycker att han eller hon är värd något fint för att han eller hon är en fin partner och att man älskar varandra.

Min kille och jag firar ett år i helgen. Jag är alltid den som står för romantiken i vårt förhållande nuförtiden, han har så mycket annat och är ofta trött och tar mig nästan  lite för given känns det som. Detta har jag förmedlat för honom men det har inte gått in. Nu ville han göra samma sak på vår årsdag som vi gör typ alltid annars - mysa hemma. Jag har sagt till honom att jag vill väldigt gärna att vi gör något speciellt (vilket varken betyder dyrt eller komplicerat) på vår årsdag. Han lovade att ge mig en romantisk och speciell årsdag men när vi pratade om det igår var hans romantiska och speciella idé att vi skulle vara hemma och mysa. Han har även sagt att han inte vill ge presenter och det har nog grund i att han är så fruktansvärt snål.

Jag blir ganska ledsen för detta får mig att känna att jag inte är tillräckligt speciell att lägga varken tankemöda, tid eller pengar på. En massa annat upptar hans tid och jag tycker att det är så himla tråkigt att jag ska behöva be honom att göra något speciellt eller att vi ska ge presenter eller bara något litet symboliskt liksom. Hur fasiken tar man upp detta med honom? Och hur ser ni på sådant här årsdagfirande? Hur gjorde ni?

Ett år tycker jag ändå är lite speciellt, särskilt då ingen av oss varit i ett så långt förhållande innan.

Annons:
Honestyisdead
3/30/11, 4:00 PM
#1

JAg har alltid firat årsdagar. Tycker det är kul att lyxa till det litet och fira att man stått ut med varandra ännu ett år ;)

Förstår hur du känner det, har själv varit i ett förhållande där man fick vara den som drev på för att något romantiskt skulle hända.

Det enda jag kan komma på är att du måste öppna ditt hjärta och berätta det som du skrev här. Se om det får honom att tänka till lite.

Sarah
3/30/11, 5:27 PM
MoaL
3/30/11, 5:31 PM
#3

Jag har aldrig firat någon årsdag i något förhållande, och min sambo bryr sig inte heller om sådant. :) Jag förstår helt enkelt inte vad som är roligt eller meningsfullt med det, jag tycker inte att den dagen är mer speciell än någon annan. ^^ Men det är tråkigt om någon som vill fira årsdagar inte får göra det.

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Maria
3/30/11, 5:35 PM
#4

Nu har vi varit tillsammans i 30 år så jag ska inte säga att vi har kommit ihåg alla årsdagar precisTungan ute med de jämna dagarna har vi firat med att t.ex gå ut och äta något gott.

När vi firade silverbröllop så köpte vi silverringar som vi bytte på en restaurang. Fånigt men romanstisktCool

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Soleii
3/30/11, 5:53 PM
#5

#4 låter jättegulligt:)

ja, alla vill ju fira olika och det är olika viktigt för olika människor. Svårt bara om man tycker olika i förhållandet:P

MoaL
3/30/11, 6:34 PM
#6

Det är ju det som är besvärligt, när båda vill olika. Det är då man får prata och kompromissa med varandra, så att båda blir nöjda. :)

Mvh,
Moa
Sajtvärd på Eremitkräftor och Snäckor

Annons:
Soleii
3/30/11, 7:01 PM
#7

Det svåra är att han är nästintill omöjlig att få något ur:P har försökt fråga vad han skulle vilja göra på årsdagen. det enda han sagt hittills är att mysa hemma (vilket vi förmodligen kommer göra någon gång under det ett och halva dygnet vi har tillsammans i helgen och som vi dessutom alltid gör när vi ses:P)

ettlitetalias
3/30/11, 7:35 PM
#8

Är han så pass fantasilös att han inte kan bemöda sig tänka ut något annat att göra, så kanske du kan styra upp allt? Säger du t.ex. att du har ordnat reserveringar på en restaurang/köpt biobiljetter/planerat att ni ska gå på en promenad längs något fint stråk eller liknande, så kanske poletten trillar ner hos honom och han lägger ner lite energi på saken också? Och om inte, så har ni ju iaf gjort något annat än att bara sitta hemma och uggla. Kanske hinta lite om att du köpt en liten present också som han kan se fram emot i helgen (köp inget dyrt eller så ifall att han tycker att det är helt meningslöst)

Soleii
3/30/11, 7:40 PM
#9

#8 bra förslag!

tanken med att be honom komma på något var att jag för en gångs skull skulle få känna att jag blir lite uppvaktad. Men det kan jag nog glömma:P tänker göra som du sa- hinta om att jag köpt något (för det tänker jag göra).

ettlitetalias
3/30/11, 8:06 PM
#10

Vissa människor är helt enkelt inte speciellt "uppvaktande".. Tror jag har hintat i över två år om att jag skulle vilja få en liten present nångång sådär spontant, eller att han kanske kunde passa på att köpa mig ett par trosor eller nåt när han ändå är i stan då jag gör såna saker för honom, men det verkar inte gå in. Han säger att visst kan han göra det, men jag väntar än… Han är mer en sån som bjuder på middag om det är något speciellt.

line84
3/30/11, 8:10 PM
#11

Tråkigt att läsa.. Jag känner igen detta från mitt förra förhållande.. Jag är otroligt romantisk och han var det inte alls.. I början bad jag honom komma med förslag, gav honom små hintar om vad jag ville, försökte verkligen prata ut om att jag behövde lite romantik, uppskattning bla bla bla.. :) Men inget hände och jag kände mig så jäkla tjatig! Man vill ju att sånt här ska komma spontant. Men vi var helt enkelt för olika och gick skilda vägar efter 3.5 år ihop. Men jag hoppas det löser sig för er!

hus-musen
3/31/11, 9:49 AM
#12

Vi har nog aldrig firat årsdagar, och vi har varit tillsammans i 7 år. Förstår mig inte på det rikigt, liksom grattis vi har nu klarat av att vara tillsammans ett år till. Okej om det vore 10 år eller 30 år, då börjar det väl bli stort men folk som firar 3 veckorsdagen, 3 månaders osv är mest bara konstigt. Vara romantiskt kan man vara ändå utan att man gör det på någon speciell dag.

Men om du vill ha något romantiskt så ordna det själv, och säg att nu har jag bestämt att vi ska göra det och det, sen kan vi följa din plan och mysa framför tv med efterrätt och tända ljus eller nått. Så har ju båda fått sin vilja igenom och det är lite romantiskt.Glad

Qui dormit, non peccat

 


Honestyisdead
3/31/11, 1:22 PM
#13

Ni som inte förstår att man firar årsdagar, firar ni inte födelsedagar heller?

Annons:
hus-musen
3/31/11, 1:38 PM
#14

Födelsedagar är åtminstonde individuella! Men nej vi firar väl inte direkt födelsedagar heller. Mest för barn eller om det är något större, som att någon fyller 18, 50 osv.

Qui dormit, non peccat

 


[Mairah]
3/31/11, 3:28 PM
#15

Vi brukar käka och dricka nåt gott i alla sin enkelhet. Inget märkvärdigt. Ibland har vi missat datumet helt och hållet till och med. Båda två har gjort det så ingen kan skylla ifrån sig. Flört

Annars så firar inte vi heller sådär hysteriskt, vare sig vid årsdagar eller födelsedagar. Bara vid jämna födelsesdagar typ 30, 40 50 osv.

Maria
3/31/11, 4:42 PM
#16

#15 nu gjorde jag fel i den här trådenSkäms skulle  trycka på "upp till inläggslistan" men anmälde ditt inlägg.

Sorry, bara så du vet…Kan inte tänka mig att det blir några avstängningar av det men ändåTungan ute

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Honestyisdead
3/31/11, 4:51 PM
#17

Det blir ingen avstängning för det :)
Krävs fler anmälningar än så.

pyromanen
3/31/11, 4:53 PM
#18

Firar inte.  Vet inte ens vilken datum som vi "började". Nu när v är gifta skule vi kanske kunna fira bröllupsdag, men det gör vi inte heller Skrattande. Däremot firar vi allas våra födelsedagar och jul och midsommar och examensdagar och påskafton och valborg och kattens födelsedag, våffeldagen och semmeldagen och midvinter och…. ja det känns somdet räcker gott Skrattande. Sen kan man ju fira at det är fredag(eller tisdag) också och mysa till det lite extra

Maria
3/31/11, 4:53 PM
#19

Jo, jag vet men det känns så retfulltCool

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

HannaM
3/31/11, 5:16 PM
#20

Fira? Haha nej alltså, jag glömmer bort. Så rolig är jag.

Annons:
skrollan
3/31/11, 9:00 PM
#21

Nja, vi firar nog inte direkt =/

destroyed
3/31/11, 9:53 PM
#22

Jag är lite som dej… Jag vill fira men sambon har inte lust längre, jag har sagt att jag vill blir uppvaktad men han har aldrig lust längre vilket gör att jag känner mej precis som dej, att jag blir tagen för givet. Men jag har konstaterat att allt sånt där går i vågor. Även om min sambo är snål så är hans romantiska gest till mej att jag kanske får köpa den där klänningen jag trånat efter eller att jag får köpa något till hunden som jag verkligen vill ha men som kostar lite mer.

Och jag vill ge honom samma saker men tyvärr så har han inte riktigt samma typ av hobby. Han håller på med bilar och bildelarna till hans bil skulle kosta närmare 3000… vilket aldrig ligger i våran budget men jag försöker lägga undan pengar till honom och hans hobbys ändå.. Man kan aldrig kräva att någon ska vara romantisk men man kan ge dom inspirationen att vilja vara det:) och det är det jag försöker med

Soleii
3/31/11, 10:26 PM
#23

#22 Ja, jag försöker också göra lite sånt:) Men det är lite retligt, i början av vårt förhållande var han jätteromantisk och jag var så glad och tänkte att jag hade sån tur som fått en så romantisk pojkvän. Nu har han så mycket annat i huvudet hela tiden och har svårt att ge mig plats överhuvudtaget, det är enormt frustrerande.

Ni andra som inte förstår eller firar årsdagar: jag kan väl tycka att första året är värt att firas, speciellt när ingen av oss haft ett sådant långt förhållande innan:) jag tycker att det känns stort, att jag fått ha ett helt år med min fina älskling liksom!:)

[Mairah]
4/1/11, 12:04 PM
#24

# 16, Hoppsan, ja där ser man. Tänk hur det kan bli… Antar att jag skött mig hittills väl.. FlörtSkrattande 

Förresten går anmälningen till Hera eller till Ifokusteamet? Eller går den till polisen kanske.. Skrattande    Skämtar bara  FlörtCool

Honestyisdead
4/1/11, 1:07 PM
#25

#24 Jag kan se hur många anmälningar ett inlägg får. Det kommer nog i framtiden också gå att se vem som gjort anmälning på ett inlägg också.

När ett inlägg fått så många anmälningar som jag ställt in det på så blir inlägget borttaget och alla som anmält inägget får ett pm om detta, och även jag som Sajtvärd.

[Mairah]
4/1/11, 3:08 PM
#26

# 25 Ok. Ursäkta lite OT mitt i tråden, men var trycker man för att anmäla ett inlägg?

Maria
4/1/11, 3:12 PM
#27

#26 Längst till höger i den ljusblå raden ovanför inlägget

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
fotokrafs
4/3/11, 1:30 PM
#28

Vi "firar" inte årsdagar, födelsedagar osv mer än att vi kanske köper en godispåse till soffmyset.

Fattar att vissa tycker om att fira, om inte annat för att ha en anledning till att bryta vardagslunken, men själv älskar jag vardagsmys.

maken är bra på att få mig att känna mig älskad och uppskattad alla dagar

OT jag ser inte heller att man kan anmäla inlägg

Honestyisdead
4/3/11, 3:09 PM
#29

#28 OM du tittar bredvid din Avatar i inlägget, i den grå listen, så står det till vänster "Anmäl" och "Hantera".

[Mairah]
4/3/11, 5:32 PM
#30

OT Igen - Jag ser inte att det står "Anmäl" eller "Hantera" i den grå listen??? Foten i munnen

Maria
4/3/11, 5:33 PM
#31

Vad märkligt?Obestämd

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mairah]
4/3/11, 5:35 PM
#32

Mera OT - Nu efter jag skrivit nytt inlägg, så står det bara "Hantera" i högra hörnet på listen. Inget "Anmäl"..

Honestyisdead
4/3/11, 5:53 PM
#33

Kanske inte så konstigt ändå.

Mairah; är du betalande medlem?

[Mairah]
4/3/11, 5:55 PM
#34

# 33 Nej

Annons:
Honestyisdead
4/3/11, 5:56 PM
#35

#34 Då är det inte så konstigt att du inte kan se det. MAn måste ha iFokus Insider för att kunna anmäla inlägg :) Då var det mysteriet löst ;)

Maria
4/3/11, 5:59 PM
#36

Aha, det visste inte jag heller (tror jag)SkämsTyst

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Mairah]
4/3/11, 5:59 PM
#37

# 35 Ok, där ser man! Ja då blev det mysteriet löst Skrattande

becka89
4/4/11, 4:46 PM
#38

Firade 3år med min sambo i januari, han bjöd mig på kina restaurang och sen fick jag rosor av honom=) Brukar vara jag som är dne romatiska av oss:P men inte den här gången

Denna kommentar har tagits bort.
isafisa
4/10/11, 3:38 PM
#40

Vi firar årsdagar, men förra året (5 års dagen) blev lite bortglömd..

Jag har det också så att jag får driva på ganska mycket för att det ska hända något på den romantiska fronten, han har liksom ganska d¨lig fantasi när det kommer till sånt.

Det som funkat för mig är att påpeka att jag vill att vi ska göra något speciellt på den dagen (som du säger, det behöver inte vara dyrt). Sen försöker jag själv fixa romatiska saker, förra året knåpade jag ihop en powerpoint med bilder och olika minnen från de 5 år vi hade varit tillsammans. Det funkade bra för sen tog han ut mig på restaurang lite spontant sådär ;)

Upp till toppen
Annons: