Annons:
Etikettdjur
Läst 2632 ggr
Anna4077
12/23/13, 1:13 AM

hur ska jag hantera den här situationen?

Ok såhär är det. Jag har inte många kompisar och umgås inte med mycket folk. Men idag hade vi över en kusin till min sambo med hans tjej och 3barn. Vi har en valp som älskar människor och blev jätte glad när dom kom. Det första de mellersta barnet (2år) hoppar upp i famnen på mig samtidigt som jag försöker lugna min valp. Han är lite rädd för valpen. Iallafall jag står med pojken i famnen som vägrar att släppa mig och försöker få tag på min valp som försöker hälsa på dottern, 4år. Han hoppade inte men va framfusig som jag inte riktigt tycker om. Dåttar plötsligt mamman tag i min valp, vrider om nackskinnet och trycker ner min valp i marken. Jag släpper ner barnet trots att han gnäller och tar upp min hund

Men nu stör detta mig. Barnen sprang runt hunden hela dagen så jag hämtade ett kompostgaller och gjorde en liten hage till honom. Barnen var hel vilda och dom brydde sig inte värst. Men då och då försökte hon tillrättavisa min valp när det var barnen som gjorde fel. Han är 5 och en halv månad gammal och när små barn springer och skriker blir han uppspelt. Jag försökte förklara väldigt pedagogiskt hur barnen ska bete sig runt valpen (till barnen alltså) men dom lyssnade inte direkt, alltså tog jag undan honom för att skydda honom

Nu ligger jag här och kan inte sova. Jag tog verkligen illa vid när hon tog tag och tillrättavisade min valp istället för att ta barnet så jag kunde hantera situationen själv. Jag tar ju inte tag i hennes barn? Visst en valp är inte ett barn men det är en uppfostran som jag sköter själv. Han var verkligen inte odräglig eller gjorde någon illa. Han va glad för det kom besök och när barnen skriker blir han uppspelt. 

Jag vet verkligen inte hur jag ska göra nu. Borde jag tala om för henne att jag inte uppskattade att hon tog tag i min hund? Eller ska jag släppa det och helt enkelt hålla min hund borta? Kan säga att dom inte kommer bli hit bjudna mer och jag kommer nog inte ta med hunden dit igen. Ärligt vet jag inte om jag har lust att träffa dom alls på ett tag. Hunden visade inte någon större reaktion på händelsen, då hade jag gjort väsen av det hela. 

Kan tillägga att när dom var här lät dom sina barn bara springa omkring som yrväder och jag och min sambo fick sköta hand om saker. Tex när dom försökte gräva i buren hos min hamster eller hoppa i våran säng. Barn är barn och det stör mig inte, dom får gärna leva rövare men då tycker jag att mamma ska ge 17 i min valp. Jag uppfostrar inte han på det sättet och han är ganska väluppfostrad för sin ålder men inte jätte van vid besök, speciellt inte av yrväder.

Tycker ni jag borde göra en grej av det, alltså ta upp det eller bara hålla min hund borta (vilket jag kommer göra ändå). Det stör mig verkligen vad hon gjorde. Jag lyfter ju till exempel inte hennes barn i armen eller något. Känns bara så obekvämt att hon tillrättavisade min valp istället för att befria mig från barnet, som är hennes. Överreagerar jag? Just nu vill jag inte träffa dom alls ett tag.

Anna och taxen Max

Annons:
mejamylove
12/23/13, 1:27 AM
#1

Säg till henne att du inte gillade hennes beteende och säg att hon inte är välkommen för än hon kan hålla koll på sina barn och ger fan i din valp. :)

Anna4077
12/23/13, 2:27 AM
#2

#1 hon kommer absolut inte vara Välkommen på ett tag :p. Jag vet inte ens om jag vill träffa dom själv på ett tag. Absolut inte med valpen. Tänker inte utsätta han för det. Det är skönt att få bekräftelse på att jag inte överreagerar. Är ganska dålig på sociala kontakter med vänner och har ibland svårt att avgöra när jag överreagerar och när jag "underreagerar".

Anna och taxen Max

mejamylove
12/23/13, 2:38 AM
#3

#2 Du överreagerar definitivt inte, men jag tycker du borde ta upp det med henne och inte bara låta det vara :)

Anna4077
12/23/13, 2:48 AM
#4

#2 jag överväger det men är orolig. Vet att hon garanterat kommer bli arg och skylla på mig och klaga på min uppfostran av valpen. Jag är helt enkelt inte stark nog för något sånt just nu. Ska prata mer med min sambo om det hela. Och min psykolog :p

Anna och taxen Max

mejamylove
12/23/13, 3:02 AM
#5

#4 Säg att det är ditt hus och dina regler. punk slut. Och även om det skulle vara så att du gjort fel(vilket du inte har) så har hon fortfarande ingen rätt trycka ner din valp, eller på något vis försöka uppfostra den.

Men det är självklart upp till dig! Men om det vore jag så skulle jag inte vänta en längre tid med att säga det, då det blir svårare desto längre man väntar.

Lycka till, ska ta och sova nu! :)

Honestyisdead
12/23/13, 6:49 AM
#6

Vad säger din sambo om det?

Annons:
PennyScarlett
12/23/13, 1:24 PM
#7

Detta är väldigt opedagogiskt av mig, men jag hade nog gjort en scen av det hela direkt. INGEN rör mina barn eller djur som dom inte har fått godkännande till. Min pappa slog min häst över huvudet när han inte fick på henne grimman (en unghäst som är väldigt ohanterad)….han har inte tillåtelse att komma i närheten av mina djur någonsin igen. Likaså när andra människor av ren okunskap får gjort något som inte stämmer överens med min uppfostran av hästar. Jag säger till direkt att det inte är okej.

Vi gör alla så gott vi kan utifrån våran kunskap och erfarenheter

pinku
12/23/13, 3:43 PM
#8

Jag tror att alla som har eller har haft hund förstår din ilska. Själv kan jag inte begripa hur någon kan bete sig så. Man ger fullkomligt f-n i att uppfostra nån annans hund! Speciellt med den omtvistade metoden att trycka ner dem i backen! Jag blir galen om någon bara skriker på min hund. Han är en hund, han förstår inte allt. Till och med en gammal hund kan bli uppspelt och obetänksam. Men till situationen. Jag hade hållit min hund långt ifrån den här familjen. Jag hade inte tagit upp det om det inte tillfrågades. Anledningen är att jag upplever att vissa människor inte förstår, för dem är det "bara en hund". Och faktum är att någon som trycker ner en valp med hjälp av nackskinnet skulle jag uppleva som en sån person.

Anna4077
12/23/13, 6:28 PM
#9

#6 han säger att han inte gillade det och inte tycker att hon ska göra så men också att det inte är något han "går och är ledsen för". #7 göra en scene är uteslutet. Hade min hund visat sig upprörd reagerat någon något stort hade det varit annat ljud kan jag säga. Lyckligtvis visade valpen inte någon skada. #8 tänker precis som du. Dom är absolut såna "det är bara en hund" hon tyckte tex att jag skulle ha han i bilen ensam i flera timmar första veckan han va här. Då snäste jag till att det var helt oacceptabelt och olagligt. Min sambo säger ungefär samma som du. Jag tror jag kommer göra så att hålla valpen borta och om hon frågar vara ärlig om anledningen. Hoppas bara inte dom skaffar hund, vilket hon sa till mig igår att dom skulle. Gissar att det inte skulle nå fram hur jag än skulle säga det. Men hon kommer inte få tillfälle att göra det igen och om hon skulle det ska jag säga åt henne direkt. Regler kommer tydligt sättas innan någon kommer in i huset.

Anna och taxen Max

Winta
12/23/13, 10:05 PM
#10

Det är din hund och ingen annan. Säg till dem att låta hunden vara. Om det inte fungerar så kan du lämna valpen hos någon du litar på som hundvakt. Om barnen frågar så kan du förklara att hunden blev "stressad" eller nåt likadant, och om de är snälla nästa gång så prova på ha hunden hemma.

Jag skulle bli förbannad när någon skäller eller gör något med min hund. (har en själv). Är noga på att kolla hur barnen eller vuxna behandlar min hund. För min hund förstår inte alltid varför de är arga eller nåt om de tyckte hunden gjort nåt fel.

Det är viktigt att valpen får utveckla på bra sätt tanken på risken att hunden får problem sen som vuxen om den inte fått trygghet osv..

Anna4077
12/23/13, 11:01 PM
#11

#10 det är det jag känner också. Jag vill inte att han ska få tex problem när någon kommer hem till oss och kanske börjar vaktar för att dom som kommer in kan vara elaka. Hade jag märkt minsta grej hos Max hade jag reagerat betydligt mer än jag gjort. Framför barn eller ej. Men vill inte riskera något. Lägger ner mycket tid och pengar på träning och tänker inte få det förstört av någon annan. Känns verkligen skönt att ni håller med. Andra i min närhet tycker jag överreagerar. Dom är inte speciellt hundkunniga. Så känns skönt att ni håller med mig att det inte var ok. Han är dessutom inte minns elak hund utan bara en glad valp som ibland blir överdrivet glad och på. Vilket vi naturligtvis jobbar hårt på

Anna och taxen Max

Mantissa
12/25/13, 8:20 PM
#12

Det enda jag tycker man har rätt att göra är att hålla hunden ifrån sig. Tycker även att hon har rätt att hålla valpen ifrån barnet om valpen är den kontaktsökande, klöser, klättrar eller så. Det kan ju vara så att du inte har möjlighet eller är i närheten just då. Men inte bruka våld

Anna4077
12/25/13, 8:44 PM
#13

#12 det håller jag helt med om. Fast han klättrade inte eller något sånt utan var bara väldigt på. Hade hon knuffat eller gjort något annat vore det helt ok. Men som sagt. Jag upplevde det som våld eller ja onödigt hårdhänt kanske man kan säga

Anna och taxen Max

Annons:
powerofthebass
12/26/13, 12:03 AM
#14

Mamman gjorde fel. Sätt barnen i en hage . Kan man inte visa respekt åt de man är hos så får man stanna hemma

Obiter dictum .**_ Ut pictura poesis, 
**_

Upp till toppen
Annons: