Annons:
Etikettkriser
Läst 4587 ggr
MichelleLindh
4/15/14, 10:51 PM

Desperat, snälla hjälp!

Jag vet inte vad jag ska ta mig till.. Jag behöver verkligen hjälp! 

Det är såhär att jag har egen lägenhet, min pappa skaffade den när jag skulle fylla 17. Jag hade till en början en rumskompis, men vi är inte kompisar längre. Vi klarade oss då för hon fick precis ett jobb. 

Iallafall så sen jag fyllt 18 (fyllde 18 24 oktober förra året) så har jag gått till arbetsförmedlingen och fått soc pengar. Grejen är att soc inte betalar hyran. Dom ger mig cirka 3000 som är till för nödvändiga saker som mat, kläder och sånt där. Men min hyra är på 3000 så alla pengar går till det. Får några hundringar över förutom när jag måste betala internet och el och då får jag ingenting över och måste tigga mat av mamma och pappa. 

Den här månaden kommer jag inte ha råd med elen. Jag har ingen i släkten som kan hjälpa mig, min pappa tvärvägrar och säger att jag får bo på gatan om jag inte betalar allt. Han står nämligen på lägenheten då jag var för ung förut. Det är därför soc inte betalar min hyra. Ringde tunabyggen och frågade förut om jag fick stå på den men jag har inget jobb så det fick jag inte. Soc vill inte betala fast vi överklagat deras beslut för att jag är under 20 och min lägenhet är inte godkänd utav dom vilket den tydligen måste vara. 

Pappa säger bara äh sälj dina katter. Jag har två huskatter som jag haft sen 2012 och jag skulle ALDRIG sälja dom. Jag prioriterar och får alltid ihop till kattmat och sand hur dåligt det än är för att jag älskar mina katter och tänker inte ge bort dom för att det är skit just nu. 

Pappa skriver i princip fixa fixa fixa. Jag är inte skyldig dig ett skit osv. Vad ska jag göra? jag kommer bli utkastad på gatan och jag vet att han kommer göra det. Mamma har inte plats och vill inte att jag bor där. Jag går i skolan på folkhögskola och jag får världens ångest över det här. Vilket gör att jag blir trött på morgonen när jag inte kan sova! Vet inte vad jag ska ta mig till. Jag har ingen jag kan vända mig till, jag har verkligen inga extrapengar heller! Jag har inte gjort något kul sen jag fyllde 18. Jag har inte råd med nåt alls. Jag har extremt lite kläder så att jag måste låna av mamma hela tiden för att det inte ska bli pinsamt i skolan. Jag har tex bara en bh så jag måste tvätta den ofta och den har redan gått sönder. Jag kommer inte på någon lösning men jag blir verkligen ledsen av det här och pappa säger bara att jag har någon sjukdom eller diagnos för det här är inte normalt som jag är tydligen. Berättade att jag blev ledsen och fick ångest och det är ''normalt'' enligt honom.

/ Michelle 

Annons:
Besserwissern
4/16/14, 12:48 AM
#1

Se till att fixa ett kontrakt mellan dig och din pappa, så du alltså hyr i andra hand av honom med kvitto.  Soc är skyldiga att hjälpa dig, byt socialsekreterare om du inte kommer någonvart.

[rumelle]
4/16/14, 5:06 AM
#2

Går du i skola eller jobbar du? Om du pluggar kanske det går att ordna ett litet jobb på kvällar eller helger? Tills vidare tycker jag att du ska ringa elbolaget och prata med dem. Det finns fler än du som är i samma sits och om man bara är ärlig om sin situation så brukar det inte vara omöjligt att komma överens om en avbetalningsplan.

Gur4m1
4/16/14, 6:13 AM
#3

Jag fattar inte. din pappa fixar en lägenhet till dig i hans namn (så du bor i princip hemma?) en lägenhet du egentligen itne har råd med för du pluggar?? ÄR inte han skyldig att betala för dig. För du går fortfarande skolan?

Men om du bara går hemma och är arbetslös eller studerar halvfart, fixa ett jobb! :) Finns massa trista, men enkla jobb man kan göra om man är desperat efter pengar- eller tror du att alla telefonförsäljare gör det för att det är kul? ;)

Själv jobbar jag som städare, det är mitt huvudsakliga jobb, men för att dryga ut kassan jobbar jag även kvällar, och vissa helger på ett "telefonjobb". Är inte säljare, men jag samlar pengar till välgörenhet (mot en lön…såklart).

Alt kolla om du kan få vikariera i nån lokalmatbutikunder sommaren, och då kanske få jobba obekväma tider/pass eller när folk är sjuka, under vinterhalvåret. Du skulle få in någon tusenlapp bara på att jobba några få dar i månaden om du fixar rätt jobb. Butiksjobb är ett tips.Tänker Jula, ÖB, Coop osv, där omsättningne på folk är rätt stor.

Ett jobb är bara ett jobb, när man välhar ett jobb, telefonförsäljare eller what ever så måste man inte nöjasigmed det och stanna där i all framtid. Det är alltid lättare att få ett annat jobb om man redan har ett jobb. Jag klättrade upp till städare från ett skitdåligt betalt telefonjobb- och sen vidare till välgörenheten som jag gillar jättemycket.

Men att fixa ett jobb är lösningen på ditt problem. Det eller be socialen fixa dig en lägenhet de godkänner osv. De har ju vissa krav på vad månadshyran får vara. Men att de inte godkänner en lägenhet som bara kostar 3k kändes märkligt, då det iaf i min stad är en billig lägenhet. Men ge inte upp!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sk007
4/16/14, 6:41 AM
#4

Sälj katterna och avsluta ditt internetabonnemang. Har man ingen inkomst får man se till att ha så lite utgifter som möjligt. Jag fördtår att du gillar dina katter men jag förstår inte hur du kan prioritera dom före ditt boende. Om du pluggar borde du kunna få studiebidrag/studielån. Annars får du försöka skaffa dig en inkomst.

Vyer
4/16/14, 6:48 AM
#5

Om du studerar gymnasiet så har han ju försörjningsplikt?


obstitant
4/16/14, 9:04 AM
#6

Föräldrar har försörjningsplikt tills man är 18 ELLER tills man går ut gymnasiet. Så om din folkhögskola räknas som gymnasiestudier är dina föräldrar försörjningsskyldiga. Det finns däremot inget som säger att de är skyldiga att betala en egen lägenhet, så de skulle i så fall kunna säga upp lägenheten och kräva att du flyttar hem igen.

Säger som #1, skriv ett ordentligt hyresavtal mellan dig och din pappa så att du kan visa soc. att du hyr i andra hand. Om de inte godkänner att du bor så, fråga dem var du ska bo istället.

Och ja, för att klara sig själv behöver man antingen studiemedel eller ett jobb. Kan du söka CSN för dina studier? (Nu är det nog iofs försent för den här terminen.)

Och finns det verkligen inga extrajobb du skulle kunna ta?

Annons:
Angies bebben
4/16/14, 9:23 AM
#7

Finns tid kvar för att överklaga deras avslag? Jag kan hjälpa dig att titta på det.

pyromanen
4/16/14, 11:35 AM
#8

Kanske har ts tagit studenten och läser efter det nån folkhögskolekurs? Då är föräldrarna inte längre försörjningsansvariga. I så fall kanske det är så att du just nuinte har råd att gå på folkhögskola utan behöver planera ditt liv utifrån att du är vuxen och har eget ekonomiskt ansvar. Dvs skaffa en inkomst som räcker till för ditt boende, mat, husdjur.

MichelleLindh
4/16/14, 11:57 AM
#9

Jag har inte gått gymnasiet, det är därför jag går folkhögskola. Han vägrar låta mig hyra i andra hand om inte min pappa står på kontraktet och det vill inte hon. 

Söka jobb är lättare sagt än gjort, jag har sökt vartenda jobb i Borlänge som går utan utbildning. Och dom flesta har jag sökt 2, 3 gånger.Det är inte så att jag varit lat och sökt kanske nått jobb bara utan har sökt ALLT. Sånt som jag absolut skulle hata att jobba med också. 

Det är tyvärr försent att överklaga , datumet har gått ut. Dessutom är soc pengarna ALLTID sena in. Jag har fortfarande inte fått något och det skulle varit inne senast förra veckan. På fredag går inkasso vidare till kronofogden och då kastar han ut mig. Det var inte mitt val att flytta hemifrån och jag FÅR inte flytta hem igen. Ingen av mina flräldrar vill att jag bor hemma. Pappa fixade lägenheten för att han skulle flytta ihop med ny flickvän och hennes två döttrar som är ungefär samma ålder som mig, 2,3 år yngre. CSN får jag inte söka när jag är under 20. Jag blir irriterad på att han absolut inte vill hjälpa mig, han SÄGER att han inte har råd. men samtidigt är han ute och reser, och super varenda helg i princip, äter ute och köper onödigt dyra saker som tex en dammsugare för över 20 000 och en ångdammsugare för några tusen. Sen är han skyldig mig 11 000 när min gammelmorfar dog så lämna han det i arv, men jag var under 18 så pappa fick hålla i dom så länge. Tror ni dom finns kvar? nej. Dom gjorde han slut på för längesen och ''kan inte'' betala tillbaka.

/ Michelle 

Gur4m1
4/16/14, 12:00 PM
#10

#4 fast samtidigt, vad kostar en katt i månaden om det krisar? Så kan man köpa sand och mat just de månaderna för under 300kr i månaden för 2 katter. Så….hur ska hon få ihop de övriga …2-3 tusen kronorna?

Om de tär huskatter så får hon vara glad om någon tar emot dem GRATIS, eftersom jag antar att de inte är kattungar längre. Om hon sitterpå 2 renrasiga kattermed stamtavlor så skulle jag undra hur fan det gick till.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Gur4m1
4/16/14, 12:02 PM
#11

Och INTERNET är faktiskt jäääääävligt bra och viktigt att ha, man kna få internetför under 300 kr i månaden och det behövsför att maximera jobbsökande t.ex, studier och kan även sänka telefonkosntader på många sätt via sociala medier. t.ex

Och då är vi med katter + intenret uppe i runt 400-500 kronor.

Var ska TSfåövriga pengar från.

Sök jobb, alla jobb. :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

MichelleLindh
4/16/14, 1:10 PM
#12

Precis, mina katter är billiga i månaden fast dom har det självklart bra. Jag skulle inte tjäna någonting på att sälja dom iallafall och det är väldigt svårt att sälja huskatter. Alla katthem är ju tex överfyllda med katter redan. 

Internet måste jag ha! Behövs till arbetsförmedlingen, skolan, socialen, jag måste kunna kolla min mail osv. Dessutom har jag det billigaste och om jag sa upp det så skulle jag ändå inte tjäna någonting på det. Jag har inga stora utgifter alls. Jag lever redan väldigt snålt. 

Som jag sa söker jag jobb varje vecka men jag får ingenting.. Förstår verkligen inte varför men antar att det är väldigt många som söker. Har gått personligen runt i Borlänge och lämnat CV och personligt brev två gånger. Fick ett jobb i mora förut på mcdonalds men jag tackade nej för att jag har inget körkort och bussarna går inga bra tider där. Skulle bli strandad där om jag jobbade kvällspass vilket är dom enda jag kan ta när jag har skola. Ligger kanske 10 mil härifrån.

/ Michelle 

pyromanen
4/16/14, 1:47 PM
#13

Om inte du tagit studenten har förädrarna försörjningsansvar. De ansvarar för att du har tak över huvudet, mat och andra basic behov. Katterna är en detalj i sammanhanget.

Annons:
VeronicaKahlbäck
4/16/14, 3:35 PM
#14

Jag PM:ar istället!

Men vill även skriva här att det är ytterst onödigt att skriva saker man inte vet något om eller andra saker som inte ens är tips eller stöd till TS, hennes situation är ett rent helvete att vara i ändå - tro mej jag har varit i nästan exakt samma med enda skillnaden att jag gick i gymnasiet och var helt bostadslös.

/ Veronica, sajtvärd för Iller.iFokus

youandyou
4/16/14, 3:56 PM
#15

Du kan få typ ca 5000 i csn när du går på folkhögskola . Om du inte går studiemotiverande kursen. Så sa dom till mig iallafall.

MichelleLindh
4/16/14, 4:14 PM
#16

Jag är under 20 så jag kan inte få något alls utav csn

/ Michelle 

Love-
4/16/14, 4:35 PM
#17

SOC SKA betala hyra, el, vatten, uppvärmning om det inte ingår i hyran,

dom ska även betala för mat och hygienartiklar, läkarbesök, tandläkare, ge dig lite fick pengar m.m

Här kan du läsa mer om det http://www.socialstyrelsen.se/hittarattmyndighet/socialbidrag

Sen om du har sparande pengar måste du använda dom först innan SOC hjälper dig

Besök gärna min FB:sida:http://www.facebook.com/RosaliesDesign och min hemsida http://www.rosaliessmycken.n.nu/
 Medarbetare på återbruk , trädgård och Feminism

 

  

MichelleLindh
4/16/14, 4:48 PM
#18

Tack, det visste jag inte! :)

/ Michelle 

youandyou
4/16/14, 6:21 PM
#19

16# jag är ochså under 20. Oh så sa de till mig iallafall.

Besserwissern
4/16/14, 6:27 PM
#20

Detta hängde jag inte riktigt med på 

" Han vägrar låta mig hyra i andra hand om inte min pappa står på kontraktet och det vill inte hon. " 

Rörigt, vad menar du?

Om jag förstått det hela rätt så står din pappa på förstahandskontraktet, eller? Vägrar han skriva ett andrahandskontrakt med dig så är det nog kört. Anledningen till att soc inte betalar din hyra är att du inte har något kontrakt att visa upp. 

Går det så långt att du kommer bli avhyst så kommer kronofogden meddela socialtjänsten i din kommun och dom kommer tvingas agera. Tyvärr kan det agerandet vara att du får bo på vandrarhem. 

Försök fixa ett kontrakt, 2:a hand eller vad som helst, på en annan lägenhet så soc kan hjälpa dig. Strunta i överklaganden, det tar för lång tid. De kan skapa ett nytt ärende för "ny" situation. Kommer du ingen vart med nuvarande socialsekreterare så se till att du får en ny! Och dra inte ut på tiden, du tar kontakt med dem i morgon!

Är det riktigt akut så att du faktiskt blir ställd på gatan så ringer du Polisen eller kommunens socialjour, de har jour dygnet runt och det ska stå på kommunens hemsida hur du får kontakt med dem.

Annons:
Honestyisdead
4/16/14, 7:32 PM
#21

20 Fast om det är pappan som står på kontraktet är ju elen också hans och andra lägenhetskostnader. Då är det han som får kronofogden.

Jag hänger inte riktigt med. Varför skulle du TS få kronofogden efter dig om det är din pappas lägenhet?

MichelleLindh
4/16/14, 8:08 PM
#22

Min pappa vill inte hyra ut i andra hand om min mamma* inte står med också. Råkade skriva pappa. 

Ja, om det går till kronofogden så kommer jag bli utkastad för att han säger upp lägenheten. Tror jag skrev det högre upp.

/ Michelle 

Honestyisdead
4/16/14, 8:16 PM
#23

22 Låter som din pappa är väldigt omogen som låter det gå så långt så att han får kronofogden på sig.

Har tyvärr inga tips om dina föräldrar inte tar emot sitt eget barn.

Sök rum hos människor som söker inneboende.  En vän fick bo så och vjälp med pengar av soc.

Själv hittade jag lägenhet och hade pappa som borgensman och fi k socialbidrag.

MagArne
4/16/14, 8:24 PM
#24

#16 borde du inte kunna få studiemedel från CSN om kursen är studiemedelberättigad? Det är väl bara studielån man inte kan få när man är under 20 år på utbildningar som inte är eftergymnasiala?

Har du ansökt om extra tillägg samt inackorderingstillägg hos CSN?

Fast kanske blir svårt då du inte är skriven hos dina föräldrar samt att de även bor på samma ort som du studerar på?

Borde inte soc kunna svara svart på vitt vad som gäller? Har de ingen jurist? Har du kollat vad du kan få för juridisk hjälp via hemförsäkringen? Eller kanske blir svårt även där om det inte är du som står på försäkringen?

_Fisken
4/16/14, 10:09 PM
#25

Ja, det kanske är så här att du måste låta dig bli utkickad. Då måste väl sos hjälpa dig?

Sen kan jag förstå dig om du vill behålla katterna. De är din familj. Du mår bättre av att ha dem och det är viktigt det också.

Sen måste jag säga att din pappa kan ta sig där bak.

Besserwissern
4/16/14, 11:24 PM
#26

Hera, jag syftade inte på att Kronofogden skulle driva in räkningarna som el osv, utan att Kronofogden är den myndighet som sköter avhysningen från lägenheten och det är oavsett vem som står för kontraktet. Om det nu skulle gå så långt vill säga.

SuperLimm
4/17/14, 10:54 AM
#27

Jag tycker det låter väldigt konstigt att du inte kan få studiebidrag från CSN. När min syster pluggade ett år fick hon från CSN och hon var 19 då. Hon tog inte studielån utan fick bara de pengar man får utan att få skulder att betala senare. Men hon hade jobbat på sommaren så hon hade andra pengar att leva på.

Mvh Linn

Annons:
Lia
4/17/14, 2:29 PM
#28

#27 Pluggade din syster på eftergymnasial nivå?

TS: Jag antar enligt din text att du går någon form av basår på folkhögskola för att få ett slutbetyg (ta studenten)? Det betyder i så fall att du inte läser på folkhögskola (om man översätter lite, alltså att du helt enkelt går på gymnasiet.) Då ska du få 1050 kr i månaden (eftersom det i det fallet inte är eftergymnasialt) av CSN. Samtidigt är det dina föräldrars skyldighet att ansvara för mat och husrum (så länge du inte gifter dig eller flyttar till EGEN lägenhet, men det verkar inte som du gjort något av dessa). De ansvarar inte ekonomiskt för din hobby (internet, katter mm), men om man studerar för att nå slutbetyg så SKA de ge dig mat och husrum fram tills du avslutar dessa basstudier men LÄNGST tills din 21-årsdag. Höstterminen från och med det år du fyller 20 kan du även börja ta ut studiemedel. Studerar du vid det tillfället på 100% får du ca 2800 kr i bidrag, och du kan då även ta lån utöver det. Men det är inte så aktuellt just nu vad jag förstår. Här nedan är tre länkar med information. Läs gärna dessa, lycka till!

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiemedel/1.2844 (angående studiemedel)

http://www.csn.se/komv-folkh-gymn/studiehjalp (angående eftergymnasiala studier, längst ner på sidan)

https://lagen.nu/1949:381#K7 (angående försörjningsplikt)

SuperLimm
4/17/14, 3:03 PM
#29

#28 Hon läste ett naturvetenskapligt basår, vet inte vad det räknas som.

Mvh Linn

Lia
4/17/14, 4:33 PM
#30

#29 Det låter som något man läser på högskolan, alltså eftergymnasiala studier - vilket leder till att man får studiemedel (högre bidrag samt lån) även om man är under 20 år. Titta på länk nr 2 i #28
Här kommer en länk som hänvisar till det jag antar att du menar. Det är bara ett av flera andra exempel, men som sagt då inte på gymnasienivå, som TS verkar studera på.

http://edu.mah.se/NZBNT

MichelleLindh
4/17/14, 9:10 PM
#31

Jo det är folkhögskola det heter. Allmän kurs på folkhögskolan säger lärarna och det står på deras hemsida. Man pluggar visserligen upp betygen och sen fortsätter man för att få behörighet till att söka högskola. Man får inga betyg utan bara omdömen men det väger upp lika mycket som ett betyg och är faktiskt bättre.

/ Michelle 

Lia
4/17/14, 9:29 PM
#32

#31 Ja men då gäller det jag skrev ovan ^^ Läs länkarna och visa för dina föräldrar.

vallhund
4/17/14, 9:49 PM
#33

Studiemedel kan man få om man går på folkhögskola.

#31 Hur pass bra omdömena är jämfört med gymnasiebetyg när man söker till högskola/universitet beror helt på hur stor kvoten för folköskolestudenter är till en viss utbildning.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Lia
4/17/14, 10:37 PM
#34

#33 Ja, man kan få studiemedel istället för studiehjälp på folkhögskola OM det är på eftergymnasial nivå ELLER om det är från höstterminen det år man fyller 20. Annars får man bara studiehjälp (om det är på gymnasial nivå ELLER om man inte fyller 20 det året om man pluggar på höstterminen).

Annons:
Katti
4/18/14, 2:15 AM
#35

Fråga socialen var du ska bo och gör klart för dem att du behöver hjälp! De är skyldiga att hjälpa dig! De vet även vad som gäller i fråga om föräldrarnas försörjningsplikt och kan också hjälpa dig i kontakten med dem om det behövs!

Det ordnar sig, jag lovar - du hamnar inte på gatan! Och SJÄLVKLART ska du ha dina katter kvar KattKatt!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Rafflan
4/19/14, 12:42 AM
#36

CSN?

Om man får pengar får soc får man tyvärr inte ha några onödiga utgifter, och dem klassar dina katter som det, även om dem är billiga. Så risken blir att om soc ska betala allt måste du sälja katterna, har du tur får du ha kvar dem.

Men kolla upp CSN, du borde ha rätt till det om du inte läser på gymnasiet :)

Katti
4/19/14, 1:10 AM
#37

Man får ha vilka utgifter man vill - så länge man klarar sig på existensminimum vilket är uträknat enligt visa normer. Där ingår t ex tv-licens och dagstidning, två saker som man om man vill självklart kan byta ut mot att ha djur!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Gur4m1
4/19/14, 10:22 AM
#38

#36 LOL, jag har haft katter trots soc i flera år. Precis som soc inte kna bestämma att du ska röka eller inte och att ha två huskatter kostar INTE i närheten av vad ciggen/snus kostar för rökare. TS kommer däremot inte få pengar FÖR katterna, utan hon får en viss summa som är för MAT och HYRA och hygienartiklar och då får hon själv väöja om hon ska köpa Schampoo, betala tv-licens eller köpa mattill katterna istället. Men soc kan inte säga ett skitom _vad_ du spenderar pengarna på. Du kan köpa godis och kondomer för varenda krona (utom de räkningar de vill ha kvitton på att manbetalat- tex hyra) så länge du inte kommer "Nu är mina pengar slut för allt gick till kondomerna".

Så hon måsteinte alls säljakatterna. däremot om det varit två raskatterför ett värde på några tusentals kronor hade det settnnorlunda ut. Man får inte äga ett visst värde och leva på soc samtidigt. Men man msåteinte sälja/göra sig av med sina huskatter som i sig inte innehar något som helst pengavärde och inte måste kosta många hundralappar i månaden.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Lia
4/19/14, 7:10 PM
#39

#36 Läs det jag skrev ovan angående vad man får från CSN när man läser på gymnasienivå.

MichelleLindh
4/21/14, 9:21 PM
#40

Det sa dom till mig också, att man får spendera pengarna på vad som helst men man får skylla sig själv om dom tar slut tidigare

/ Michelle 

Sk007
5/2/14, 9:21 AM
#41

Visst får du ha kvar katterna om dom betyder så mycker för dig. Men du skriver även att du aldrig har några extrapengar och att du inte har gjort något roligt sedan du fyllde 18. Låt säga att katterna kostar 300kr i månaden, det blir 3600kr på ett år. 3600kr kan man ha ganska kul för. Men du väljer att ha katterna istället vilket betyder att du hellre har dom än att göra något roligt.

Annons:
Gur4m1
5/2/14, 2:17 PM
#42

Katterna har hon varje dag. 3600 tar en knappt utomlands en vecka eller weekend om året. :)

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Sk007
5/3/14, 9:32 AM
#43

#42 Helt riktigt.

Upp till toppen
Annons: