Annons:
Etikettallmänt
Läst 8458 ggr
[hejhejhej!]
5/20/14, 4:09 PM

När raka sig?

Hur gamla var ni är ni började raka er? Skriv gärna typ jag var 10 då jag rakad benen, armhålorna 12 osv:)

Annons:
adoptera
5/20/14, 4:11 PM
#1

Rakar mig inte och tänker inte börja med det. Hår är fint

[hejhejhej!]
5/20/14, 4:14 PM
#2

#1nIntressant:) Är du tjej eller kille?(

MsSofieG
5/20/14, 4:16 PM
#3

Någon gång i tonåren men kommer inte ihåg direkt en siffra. Är ju en hel del år sedan 😂

adoptera
5/20/14, 4:17 PM
#4

#2 Tjej

chelona
5/20/14, 4:21 PM
#5

När jag var elva eller tolv, minns inte riktigt. 

Men jag minns väl att jag mådde väldigt länge dåligt över att jag hade kroppshår för ingen tjej hade ju det, det var ju inte som att jag rakade för att jag ville utan för att jag trodde mitt hår var något jag skulle gömma och skämmas över. Ville inte ens att mamma skulle märka. 

Usch och fy. Tur att man slutat lägga ned så mycket tid och ångest på sådana småsaker som lite hårväxt.

💣

Mysan_
5/20/14, 4:24 PM
#6

Jag rakar mig inte, än så länge har jag bara hår på huvudet 😉

Annons:
-Cissi-
5/20/14, 4:33 PM
#7

Yngre än 11 🤔 ungefär iaf. Började raka benen och armhålorna samtidigt men kommer tusan inte ihåg exakt.

Medarbetare på Chinesecrested ifokus. What is it that love does to a woman? Without she only sleeps: with it alone, she lives .

Kagamine
5/20/14, 4:38 PM
#8

Tja du… Kanske när jag  var 14? Jag rakar mig nästan aldrig på benen, jag tycker nämligen att armhålehår är irriterande, benhåret kan vara okej 😂Sedan så gillar jag hur det känns med nyrakade ben, så lent! Men det tar för mycket tid för min smak, och är inget nödvändigt enligt mig 🙂

Sedan så intimrakar jag mig ibland, mest för att jag inte tycker om blod som klumpar sig i håret när jag har mens 😊

sisela
5/20/14, 4:39 PM
#9

Oj jäklars vad unga ni var när ni började raka er! Blev faktiskt lite chockad! Jag rakade mig under armarna första gången när jag var typ 20. Sen skedde det kanske fem gånger tills jag blev 30. Nu händer det lite oftare pga min hobby då jag uppträder mycket. Benen och könet har aldrig rakats och jag har inga planer på att göra det heller.

Torin
5/20/14, 4:44 PM
#10

Det där med att raka sig under armarna samt vid underlivet prövade jag någon gång i ungdomen men kom på att håret faktiskt har en funktion genom att hålla avstånd.

Som man har jag slutat raka mig för väldigt många år sedan. Det blev så mycket plitor som blödde osv. Har numera haft helskägg så länge jag kan minnas. Vill inte se ut som en barnstjärt i ansiktet.

Hälsningar Göran/.Värd för pensionärer/ifokus. Författare till "Konsten att leva billigt och må bra" samt "Mystiska träd"

Kalli
5/20/14, 4:55 PM
#11

Ingen aning om när jag rakade armhålorna första gången, tonåren gissningsvis. Benen rakar jag kanske 1-3 ggr per år för att jag får lust och det började nog när jag var vuxen. Ibland rakar jag mig inte alls. Det har väl aldrig känt så viktigt helt enkelt. :)

Gur4m1
5/20/14, 4:57 PM
#12

Min att det började tjatas om rakning redan i mellanstadiet i min klass. Jag var nämligne "äcklig" för att jag inte rakade mig under armarna (jag hade ännu inte ens något hår där) när jag var 11-12. Sen rakade jag mina ben första gången sommaren mellan åttan och nian, jag var 14-15. I samma veva började jag även raka bikinilinjen. Jag tyckte aldrig det var en grej, men alla omkring mig sa åt mig saker som att det var äckligt att de såg mitt hår, att det var fult osv- så då började man ju själv att tänka på det och må dåligt över det.

Idag rakar jag mig inte, kan raka benen och under armhålan ibland om jag vill va  lite extra partyfin. För jag tycker inte hår är fel, men jag tycker inte det är så jättefint när det sticke rut en tuva under armen när man går i linne. Och benen rakar jag mest för att det känns skönt när det är sommar.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Ronja06
5/20/14, 5:11 PM
#13

Tror jag var 11-12 år, någon gång innan högstadiet i alla fall. Tycker inte alls om behåring på kroppen (bortsett från huvud å armar då) idag och känner mig äcklig om jag inte "håller det i trim". så blivit helkroppsrakning var 3e dag i lite drygt i 8 år tror jag.

Mvh Emelie Förlägen

Annons:
Intehärutandär
5/20/14, 5:37 PM
#14

Ja, jösses vad tidiga alla var.

Ptja, vad kan jag har varit då jag provade? 14-15 år kanske. Är 35 år nu och har alltid haft glest med hårväxt, så det var väl ingen regelbundet varje vecka kan jag tro. Höll efter armhålorna. Där har jag alltid känt mig ofräsch med stubb/hår.

Plockade ögonbrynen oftare, det var väl också runt 15, då man började prova smink.

Namiko
5/20/14, 5:51 PM
#15

Jag var väl 14-15 när jag började, hade knappt någon hårväxt varken under armar eller på benen innan dess, var 22-23 när jag slutade och det är så skönt att inte bry mig om det där längre. Huden blev alldeles för torr och irriterad plus att jag avskyr när det sticks av stubben.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

[LadyK]
5/20/14, 8:36 PM
#16

När jag såg första håret på benen, kommer inte ihåg ålder🤪rakar iofs inte utan vaxar. Anledning för mig var att jag var aktiv simmare och det ingick i paketet liksom. Idag använder jag en epilator då det är enklare än att vaxa, kör över ben och armhålor efter duschen varje dag.

[hejhejhej!]
5/20/14, 8:53 PM
#17

Pkej, för en i min klass har fårt mens, bara jag som vet det och hon kanske nämlgen behöver det..:/ Men hennes föräldrar har lixom inte tagit upp det, när man har mens har man ju 1 fått hår, 2.hormonförändringar 3. bröst o hon har fått det

[LadyK]
5/20/14, 8:56 PM
#18

Ju längre man kan vänta med att börja raka sig desto bättre tror jag, har en känsla av att håren blir grövre och syns mer ju mer man rakar. kan vara inbillning men jag tycker det känns så.

Scorpio97
5/20/14, 8:58 PM
#19

Började raka armhålorna när jag var tretton, och kort därpå provade jag även benen och bikinilinjen (: Rakar fortfarande dom områdena.


//Jessie

Ove-D
5/20/14, 9:06 PM
#20

Jag rakar ibland mina ben (under sommaren). Kan nog varit sen 25-årsåldern eller nåt. Sen har jag väl rakat mig under armarna sedan 30-årsåldern. Någon gång i månaden får jag raka mustaschen sedan 35-40-årsåldern.

Annons:
Honestyisdead
5/20/14, 9:33 PM
#21

Någon gång på högstadiet.

CaptainBunchie
5/20/14, 10:28 PM
#22

Började väl raka armhålorna smått när jag var 13år (blir faktiskt stor skillnad vid svett och sen ser det ju ganska äckligt ut när man har t.ex. linnen), men inte direkt ofta utan mer när man känner att det behövs.

Raka ben och "downstairs" började jag för inte så länge sedan, någon månad eller två (16år). Har inte känt för att raka ben innan då jag helt enkelt inte brytt mig och ändå alltid använt byxor, men nu har man ju pojkvän och då vill man känna sig lite "renare", helt mitt beslut såklart. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

[WickedAlly]
5/20/14, 10:33 PM
#23

10 när jag testade att raka benen för första gången, 11 när jag började raka armhålorna och bikinilinjen. Och när jag var 15 började jag raka bort allt där nere. Rakar fortfarande när jag orkar och tycker att det behövs men i perioder låter jag allt förutom håret i armhålorna växa fritt.

sisela
5/20/14, 11:24 PM
#24

Alla får såklart raka sig bäst de vill men jag tycker bara att det är så synd att ni känner er äckliga om ni inte rakar er. Att dessutom skriva att "det ser ju ganska äckligt ut när man har linnen" och att "man vill ju vara lite fräschare" som att det skulle vara nån slags universell sanning tycker jag är rätt provocerande. Det finns otroligt många människor som inte alls tycker att det är äckligt eller ofräscht. Och ja, det mesta folk skriver på forum är åsikter och man måste inte skriva "jag tycker" varje gång man uttrycker sin mening. Däremot är detta en fråga ställd av en ung tjej och därför menar jag att det är viktigt att påpeka att raka sig är ett val och inte ett tvång från samhällets sida. Man ska inte behöva gå och vara rädd som 11 åring, att andra ska tycka att man är äcklig eller ofräsch!

[Forest]
5/20/14, 11:32 PM
#25

Oj det kommer jag inte ihåg när jag börja men raka armhålorna o benen. Men jag tippar på när dom börja mörkna och växa så man såg det mer. Musen börja jag raka när det gick utanför bikinilinjen då jag ogillar vara buskig. Jag korta ner håret o var inte buskig.

ChristineL
5/20/14, 11:55 PM
#26

Minns inte, rakar mig knapp nu för tiden.

Gur4m1
5/21/14, 6:19 AM
#27

#24 håller med dig där. Jag tyker det inte är snyggt, men jag anser att man ska kunna ha en åsikt och folk måste kunna höra en åsikt och förstå att det är EN persons åsikt, som man förmodligen itne behöver bry sig om.

hår ÄR inte äckligt, men folk kan uppleva det som visuellt äckligt. Rent estetiskt är hår en smaksak, precis som att vissa har kort eller långt hår på skallen eller tatuerar sig. Men hår är inte ohygieniskt (har sett folks skriva sådant också men det är FEL). Hår växer där för dne har en funktion, för att sprida feromoner (det som attrharerar en partner) och föra undan svett (bilda mellanrum mellan huden och annan hud/kläder) och undvika skav. Det finns även för att skydda, t.ex underlivet, mot främmande partiklar, bakterier osv.

Så hur det ser ut får folk tycka bäst de vill men jag ser ogärna att folk sprider saker som "det är ohygieniskt = äckligt". Däremot att folk upplever det som äckligt, kan man inte göra så mycket åt. Men det är inte okej att man gör som mot tjejen som sträckte upp armarna på melodifestivalen och fick en hel hatgrupp på facebook, eller varje gång en kändis gör samma sak så blir det ramaskri.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
Sk007
5/21/14, 6:50 AM
#28

Någon skrev att man skulle vänta så länge som möjligt med att raka sig pga att hårstråna annars blev grövre. Detta är vad jag kan förstå en gammal myt. Hårsäcken påverkas inte av om du klipper/rakar det del som sticker ut. Men när man börjar få hårväxt blir stråna grövre med tiden och det kan upplevas som att dom blir grövrr av att man rakar.

pyromanen
5/21/14, 8:00 AM
#29

Testade raka mig under armarna när jag var kanske 15-16. Men det blev inte till mer än några gångar, då jag trivs bättre med mjukt krull än ständig rakning och svidande vass stubb. Hår finns av en anledning och att många tycker det ser fult ut beror på att modet ett tag har varit rakat. Inga reklambilder eller snyggingar på film eller tv visar hår och då bli ögonen inställda på att det inte ska finnas hår och då är det ju inte så konstigt om millioner tjejer hemma vid badrumsspegeln tycker sitt hår är fult. Jag tycker inte hår är fult utan naturligt. När det gäller män så tycker jag skägg och mycket kroppshår är attraktivt!

[rumelle]
5/21/14, 8:05 AM
#30

Började raka armhålorna när det började växa hår där, jag var väl 11-12 kanske. Började raka benen när jag var 14, inte för att jag egentligen behövde det för jag har knappt något hår där och det lilla jag har är så tunnt, glest och blont att det knappt syns, men jag var rädd för att de andra tjejerna skulle tycka att jag var äcklig om jag inte rakade benen. Numera rakar jag dem bara sporadiskt på sommaren.
Håret down under började jag klippa kort så fort jag märkte att jag fått hår där, var väl 11-12 år, då jag tyckte det var obehagligt. Började raka när jag var 18.
Rakar även armarna ibland för jag tycker det lilla fjun jag har ser så töntigt ut.

SLCH
5/21/14, 5:29 PM
#31

Jag började nog raka mig i nian för att det såg så löjligt ut med moppe fjun på läppen. Händer att man rakar könet ibland av sexuella skäl :P Dock rakar jag mig knappt för att det är så förbannat tråkigt och kliar mm. Plus att hår klär en man som mig ;P

emsyzz
5/21/14, 9:07 PM
#32

Armhålorna direkt jag fick hår där - 13 år. Benen direkt jag fick lov att raka dem - 12 år. Underlivet vid 14 år typ. Jag tycker man kan raka sig där man vill när man vill. Så länge det är för ens egen skull. Jag tycker hår är äckligt därför rakar jag mig men det är ju en helt naturlig sak så vill man ha det kan man väl ha kvar det.

KimE
5/21/14, 10:37 PM
#33

Hakan ca 15år ryggen 35år:)

CaptainBunchie
5/22/14, 9:30 AM
#34

#24 Jag ber om ursäkt för att jag skrev mitt inlägg ganska dumt.

Jag tycker endast håret i t.ex. armhålor och ben etc. är "äckligt" på min egen kropp, då jag inte trivs i det och om jag inte rakar det så "påverkar" det mig negativt (jag går antagligen och oroar mig av vad andra tycker och om jag luktar mycket svett osv).

Har däremot inga problem med de som inte rakar sig, tycker inte det är äckligt sålänge man inte stinker svett som om man inte duschat på ett år. :)
Har t.ex. inga problem med att min pojkvän har hår under armar och på ben och vid könet då det inte påverkar mig utan det är vad han trivs i. Det enda jag har föreslagit är att trimma ner vid könet då det underlättar vid oralsex. Och sen älskar jag ju skägg!
Så med att män ska få vara håriga har jag inga problem med att Kvinnor ska få vara det heller. :)

//CaptainBunchie (fd. BlossaTossa)        _
http://bunchiesphoto.weebly.com/
_

Annons:
[MrDiabolic]
5/22/14, 9:43 AM
#35

Jag har rakat pungen sedan jag var i 30-årsåldern. Är 44 nu. Rakar även huvudet med hyvel. I ansiktet har jag ett kort, c:a 1½mm, circle beard, och resten rakar jag. Började raka mig i ansiktet i 14-årsåldern. Huvudet är helt mitt eget val, för jag tycker det passar till mitt ansikte. Pungen började jag raka, för att en tjej jag var tillsammans med frågade om jag inte kunde göra det, och jag upptäckte att jag gillade det, så jag fortsatte med det.

Hår är naturligt, och vill man inte raka sig, ska man inte göra det heller. Man kan givetvis, som jag gjorde, prova om man blir tillfrågad om det, men man ska inte behöva känna att det är ett krav.

fruktgumman
5/22/14, 9:50 AM
#36

Jag rakar varken mycket eller ofta. Armålorna och bikinilinjen lite endast sommartid men väldigt sporadiskt. Kanske 2 gånger under sommarhalvåret. Aldrig benen och aldrig övrig intimrakning. Vintertid får håret växa helt fritt.

Och jag började efter att jag fyllt 20

Niniz
6/26/14, 4:36 PM
#37

Aldrig rakat mig men provat sockervaxa benen hemma (16 år) Har inget hår under armarna ännu! :D

_Fisken
6/26/14, 9:07 PM
#38

Som karl tkr jag det är helt ok på en kvinna att ha hår under armar och nertill. Visst ska det skötas om men det är snyggt. Inte fel.

teezan
6/26/14, 9:48 PM
#39

Jag är inte helt säker på varför jag har rakat mig, förmodligen för att man förväntas göra det vid en viss ålder, men också för att jag har velat. Jag alltid haft väldigt mycket hårväxt som visade sig bero på PCOS (hormonrubbning, överproduktion av testosteron) senare i livet, och jag ville raka benen så tidigt som i 6:an, minns att jag frågade min mamma hur jag skulle göra. Rakade dock inte benen första gången förrän jag var 14 ungefär. 

Även om jag idag kan strunta i att raka benen, trots mycket hårväxt, erkänner jag att jag kan känna mig väldigt obekväm om jag ska vistas orakad bland folk,  typ i shorts eller klänning, även om det inte är mitt problem om de bryr sig. De flesta i min ålder (är 25) borde ha tagit sig förbi det stadiet att man dömer andra av ytliga anledningar, men tyvärr vet jag att det inte är så, folk kommer alltid döma och jag borde sluta bry mig. 

Jag har på grund av min PCOS även viss skäggväxt, vilket är väldigt jobbigt… så den rakas bort ständigt, och jag har funderat på laserbehandling för att slippa det. Egentligen borde jag inte skämmas, jag ser ut sån och kan inte hjälpa det, ändå klarar jag inte av att visa omvärlden "mitt sanna jag". Jag känner mig okvinnlig om jag inte tar bort håren, men det är inte jag som har skapat den känslan själv, det är jag ganska säker på.

Persifone
6/26/14, 10:50 PM
#40

#38 Skötas om? Hur gör en det menar du?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

_Fisken
6/26/14, 10:52 PM
#41

#40. Skötas om som man sköter om håret på huvudet. Så inte det blir så långhårigt så att säga.

Annons:
Persifone
6/26/14, 10:58 PM
#42

#41 Så det är okej för dig att tjejer låter håret växa på ställen (där det är naturligt med hår) om de friserar det då och då?

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

_Fisken
6/26/14, 11:10 PM
#43

Javisst. Men det överlag helt ok med hår tkr jag.  Har inga problem med det.

Persifone
6/26/14, 11:17 PM
#44

Jag tycker att alla ska få göra precis vad de vill med sitt kroppshår.

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

_Fisken
6/26/14, 11:19 PM
#45

Givetvis! Vad jag ville få fram var att det nödvändigtvis inte är helt fel med behåring. Jag tkr också rakat är fint men hår är också helt ok och kan ibland vara riktigt fint.

Sugar Mist
6/26/14, 11:39 PM
#46

10-11, både armhålor och ben.

-

[SisselaJ]
6/26/14, 11:44 PM
#47

Jag började raka mig i högstadiet… och jag gör det än med jämna mellanrum. Jag tycker att hår kliar och är obekvämt på kroppen (och även på huvudet men där sitter det kvar!), och så passar jag nog bäst i ljusa hårfria armhålor! 
Har inget emot behåring annars, brukar leka med min killes armhålehår 😉

fridaanna87
6/27/14, 8:42 AM
#48

Minns inte hur ung jag var, men antagligen runt 10-11 jag med. För ben och armhålor iaf, könshåret var nog några år senare. Rakade mig nästintill varje dag, överallt, tills för ett år sedan. Nu rakar jag inget alls och trivs bättre än någonsin! Så tänk inte på det så mycket, håret växer där av en anledning och du är inte äcklig eller mindre attraktiv för att du låter det växa! Att Kvinnor ska raka sig är bara en dum, onödig, samhällelig norm som i min mening behöver brytas. 
Och missförstå mig inte, jag menar inte att de som vill inte bör raka sig. Alla gör som de vill, helt och fullt. Men ska du göra det så var säker på att du gör det för DIN skull, ingen annans. Kram!

Annons:
drulleman
6/27/14, 10:07 AM
#49

Har fyllt 41 men inte börjat raka mig någonstans ännu. Skägget klipper jag med sax emellanåt.

[AnimeV4]
6/29/14, 2:35 AM
#50

Jadu.. Har väl rakat lite allt möjligt en hel del i perioder för att testa eller göra någon nöjd.. Numera är skallen det enda jag rakar och eventuellt lite smått i nedre regioner för att "snygga till" för min egen skull, inte mycket alls dock 😃

Smullis
6/29/14, 3:26 PM
#51

Jag var 13-14 när jag började raka mig under armarna och på benen.

/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡

molam
6/29/14, 5:51 PM
#52

#10 skägg är lovely Blir galen på min kompis när han börjar tjata om att han ska raka sig xD

Själv är jag 20 och Tjej har Aldrig nånsin rakat mig inte ens under armarna dels för att jag inte är så jätte hårig sen därför att jag är skapad så jag gillar hur jag själv är Skapad! ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

JoannaLi
6/29/14, 11:47 PM
#53

Var väl typ 11-12 och i och med att jag fick mens när jag var 9, så "levde" jag med håret ett tag. Rakar numer armhålårna i snitt en gång i veckan, så har jag linne (det är så sjukt skönt!) de följande dagarna när jag inte har så mycket stubb, så har jag T-shirt, långtröja resten av veckan. Rakar benen nu och då, om jag ska ha shorts/klänning mycket, men ett par gånger per sommar. Down under rakar jag typ varannan månad, som någon sa, tycker att det är mer fräscht med tanke på mens etc :) 

(Kan ibland raka benen bara för att jag har tid, och sedan omedvetet sitta och "klappa" på dem för att de är så lena. Whoops ^^)

[Tuulikki]
6/29/14, 11:59 PM
#54

Sen jag var 11 tror jag. 

Rakar ofta bort allt, allt. Varenda strå jag kommer åt. Men det är inte för att vara fräsch för någon annans skull eller modern utan för att jag, när jag mår som värst, är besatt av att vara "ren" (vet inte hur jag ska beskriva det) och då hade jag helst av allt typ tagit av mig huden.

Josephiine90
7/31/14, 1:13 PM
#55

Började raka armhålorna när jag var 9 typ, sen benen när jag var 13, fiffi började jag nog raka när jag va 16 och började gymnasiet :) Sen har jag gjort misstag att provat raka hela kroppen några gånger, men då lider jag av en sjukdom som heter PCOS, så jag har behåring av manlig typ på vissa ställen. Tex ansiktet, magen, bröst och rygg. men rakar inte ryggen, den är inte så farlig, men delar av ansiktet, magen och brösten måste jag raka, annars känner jag mig otroligt ful och kan inte visa mig ute.

Annons:
[MikaelaR]
7/31/14, 1:37 PM
#56

Jag rakar mig inte hår är naturligt och skyddar kroppen på vissa ställen

[MikaelaR]
7/31/14, 1:42 PM
#57

 _Fisken många tycker det är fint att vara helt hårig/långhårig/buskig även folk av det manliga könet inklusive min sambo.
Själv så tycker jag Kvinnor ska få se ut precis så som dem vill se ut gällande behåring det finns ingen som kan bestämma vad som är fint/fult åt dem allt är ok Rakat, Icke rakat, "Trimmat" och så alla andra varianter som finns

Man gör som man vill huvudsaken är att man trivs

Upp till toppen
Annons: