Annons:
Etikettdjur
Läst 2194 ggr
MsSofieG
2014-06-29 23:33

Ta med kaninerna?

Hejsan jag behöver lite råd. Jag är kluven över en situation jag sitter i just nu. Jag och min sambo ska flytta till skottland då han har kommit in på ett universitet där och det har varit hans dröm i flera år nu så jag följer självklart med honom på sin resa. Vi är just nu uppe i att leta hus eller lägenhet att hyra som inte ligger allt för långt bort. Vi har det redan lite svårare då jag är med vilket betyder att han inte kan bo på studenthem så vi måste bå som "vanligt" folk. Och nu till det stora problemet. Mina kaniner, jag ser det som en självklarhet att ta med dom då jag är så fäst vid dom och ser dom som lika självklara familjemedlemar som både jag och sambon själv och för att jag ser det som en självklarhet att ta hand om ett djur om man tagit på sig ansvaret (vilket jag gjort). Att ta med dom skulle inte vara särskillt svårt eftersom vi ska åka bil över till skottland och båda kaninerna är så bil van så det inger ingen stress på någon av dem. Det enda som är negativt till att ta med dom är att vi måste berätta att de existerar när vi ringer efter bostäder vilken kan resultera i några nekanden av vissa bostäder. Men då är det mycket jobbigare (för min sambos bit) att jag följer med över huvud taget då detta skulle varit löst om inte jag följt med. 

Gör jag fel som tar med mig mina pälsklingar? Borde jag gå emot min egen vilja och sälja eller avliva dom för att hans släkt och vänner tycker det och för att sambon själv påpekar att de kan bli ett problem? Vill bara ha någon annans åsikt på det här för just nu känns det bara som att jag har gegga i huvudet.

Annons:
rosvia
2014-06-29 23:40
#1

Det är helt upp till dig, men ni måste kunna kompromissa. Att avliva friska djur är jag personligen helt emot så om du väljer att inte ta med dom så hade jag nog letat ett tillfälligt hem eller sålt kaninerna. 
Även när man köper djur så vet man samtidigt inte hur framtiden kommer att se ut och allt går därmed inte att planera in i exakta detalj från första början 🙂

MsSofieG
2014-06-29 23:47
#2

Ja om det bara var jag som hade flyttat hade det inte varit någon tvekan om saken. Dom hade följt med. Tyvärr är de inte så lätt att hitta hem till då den ena har en kronisk sjukdom (som hon inte mår dåligt av) som hon behöver medecin för och det blir dyrt i det länga loppet. Och många tycker redan nu att jag är "galen" som betalar pengar för något som "inte ens är värt något". Men för mig är hon värd mer än en väldans massa annat!

Honestyisdead
2014-06-30 00:00
#3

Jag hade låtit någon ta hand om kaninerna.

[Forest]
2014-06-30 00:15
#4

Jag hade gjort som Hera. Någon som man litar på får ta hand om kaninerna sen hade jag gjort matlista och matkassa till kaninerna.

MsSofieG
2014-06-30 00:15
#5

#3 Vad skulle du göra med den ena kaninen ingen vill ha?

Honestyisdead
2014-06-30 00:23
#6

5 Jag hade letat vidare. Erbjudit mig att fortsätta betala medicin.

Annons:
MsSofieG
2014-06-30 00:27
#7

#6 Jo det kan ju vara en tanke. Måste ta mig en funderare och tänka ut hur självisk jag kan tillåta mig själv att vara.

OneSound
2014-06-30 00:47
#8

Hur länge blir ni borta? Är det aktuellt att ha någon som tar hand om dom under tiden?

Aut viam inveniam aut faciam

Emmetem
2014-06-30 01:28
#9

Jag skulle tagit med mig de, utan tvekan. Jag har själv sagt till min blivande sambo att djuren följer med när vi flyttar :) Tillåter inte huset kaniner så vägrar jag bo där.

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

MsSofieG
2014-06-30 01:33
#10

#8 Vi flyttar i minst 5 år men trivs vi där blir vi nog kvar på livstid ^^ Så om jag tar med mig kaninerna (vilken jag såklart skulle välja själv) så kommer de inte leva länge nog för att komma tillbaka till sverige så det blir ju deras enda flytt om vi hittar hus vi gillar på en gång :)

#9 Jo det är vad jag sagt sedan innan och avlivning av djur som jag har sådan connection med tror jag inte jag klarar av i all ärlighet. Men när alla gjorde sig sånt motstånd till att jag skulle ta med dom började jag tänka efter om det kanske var mig det var fel på.

Emmetem
2014-06-30 01:36
#11

#10 Något ställe måste tillåta djur där borta, man behöver ju inte ta första bästa utan kolla runt lite först :) Det är verkligen inte dig det är fel på! Ibland får man offra saker, men jag förstår inte varför du skulle behöva offra dina husdjur för en sådan sak? Det är kanske inte så bara bara att hitta bra ställen att bo på som tillåter husdjur - men det går :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

MsSofieG
2014-06-30 01:40
#12

#11 Ja jag har erbjudit mig att försöka fixa ställe åt oss själv utifall han skulle tycka att det är problemet. Han behöver inte ta något som helst ansvar för dom vilket jag har förklarat och även bevisat under hela vårt förhållande. Han har behövt städa åt dom en gång när jag jobbade ett 80 timmars pass men det är också det enda. Allt står jag för så han inte ska behöva känna sig besvärad av dom. Ja vi har till och med ett ställe som skrivit i annonsen att dom möjligen skulle tillåta vissa husdjur, den ska jag ringa på imorgon och det känns ganska positivt :)

Rumblebee
2014-06-30 08:26
#13

Är väl bara jag som tycker att det inte verkar vara så stort problem egentligen, är ju bara att maila eller ringa de olika hyresföreningar och höra efter vad de säger. Är dom tveksamma till kaninerna så kan du ju alltid försöka övertyga dom om att du/ni tänker ta till åtgärder så att det inte riskerar att bli skador från kaninerna. Är säker på att kommer hitta flera som accepterar husdjur. Hur långt in i Skottland ligger hans universitet? Tänkte om det kanske var hållbart att titta efter hem i England. glöm bara inte bort att kolla upp vad som krävs för att få importera kaninerna :P

Annons:
jagga-ewe
2014-06-30 09:00
#14

Jag erkänner att jag inte vet hur det är med införsel av kaniner till annat EU-land, så kanske ett icke-problem. Men, för några år sen var det iaf stränga karantänsregler mellan Sverige o andra EU-länder. Sverige fick behålla sina karantänsregler trots att vi gick med i EU, pga att landet är rent från många jobbiga sjukdomar. Så, kolla på det med. Om ni stannar i Skottland utan vill flytta hem kan det vara svårare än du anat att ta med kaninerna hem. Just det fick mig o maken att lämna vår hund hemma när vi flyttade till Dublin. Vovven bodde kvar hos min mor under de år vi var i Irland.

Kolla även vad UK har för införelseregler av smådjur, kanske är det karantänskrav även dit på kaniner, jag har ingen aning!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Emmetem
2014-06-30 10:35
#15

#14 Värt att kolla upp, ja! :) Men vet att det inte är några problem för kaninutställare här i Sverige att ställa ut i London och ta med sig hem - så tror inte det är några problem alls :)

/ Medarbetare på Hermelinkanin iFokus och Lejonkaniner iFokus.

Omorika
2014-06-30 11:21
#16

Måste ni flytta samtidigt? Han skulle ju kunna ta en studentlägenhet nu i början och så fortsätter du söka en lägenhet för er båda och kaninerna. Då slipper ni stressen att söka lägenhet och kan vänta tills ni hittar nått bra. Det blir ju en period med distans men den behöver inte bli lång.

MsSofieG
2014-06-30 19:20
#17

#14 Att ta med sig kaninerna är inga problem är de färre än fem stycken behöver man inte ena vaccinera eller något alls. Då är det bara ta med sig över gränsen tydligen. Har pratat med både jordbruksverket här och det i skottland. Men hund, katt och iller har sjukt stränga regler.

#13 Det är i Glasgow så att bo i england blir nog en hel del svårt. 

Men goda nyheter är att jag på mitt andra samtal redan har hittat en lägenhet som inte har några som helst problem med kaniner då de är bur djur. Tydligen svårare om det skulle varit katt eller hund som är frigående på ett annat vis.

Upp till toppen
Annons: