Annons:
Etikettpsykologi
Läst 4536 ggr
_Fisken
2014-07-20 01:01

Facebook

Jag lägger detta under "psykologi". Orsak: Facebook kan påverkar dig psykiskt. Jag sitter här 00.55 på natten efter en nog så givande dag med golftävling och bläddrar på bl.a min facebook och slås av alla de positiva inläggen. Är det verkligen så? "Idag badade min käresta och jag. Vattnet var…" bla bla bla.   "Vi hade en underbar morgon där solen sken in genom fönstret och vi älskade…" bla bla bla. 

Ja, vad ska jag säga? Min morgon? Skitig tog jag en dusch efter en halvdålig natt. Kaffet var halvkallt. På festen efter golfen var tanterna lika gamla som min mamma. Ölen var avslagen. 
Så jag tror facebook utkristalliserar det perfekta men bakom kulisserna sker annan. Nog för jag har haft (och har ibland) underbara stunder men jag lägger inte ut dem på FB för de är för privata. 

Ibland så vill jag lägga ut verkliga livet på FB - men då anses jag väl sjuk eller nåt.

Annons:
[peter54]
2014-07-20 01:19
#1

Jag tycker inte att det du säger alls har något med Facebook att göra, utan istället handlar det om attityder. På FB delar jag med mig till mina kontakter av det positiva och roliga, varför ska jag tjata om hur jäkla ont jag haft av nervskadorna eller hur svåra fantomsmärtorna var den här gången?

Om jag skulle skriva om sånt istället, skulle jag få en massa stackars och ömkanden, men det vill jag inte ha, det sänker ju ännu mer. Bättre att koncentrera sig på det positiva som lyfter en istället tycker jag.

molam
2014-07-20 01:26
#2

Facebook, kallar det "Fejkade Boken" jag Mer passande namn tycker jag, och det säger väl allt egentligen, JAg skriver dock positiva saker på "Fejkade boken" jag med Men det är för tråkiga saker orkar jag inte dela med mig av xD därför skriver jag kanske en gång var annan/Var Tredje vecka på "Fejkade boken" fast händer även att det blir mer sällan än så ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

_Fisken
2014-07-20 01:31
#3

Mitt inlägg handlade om att FB påverkar oss psykiskt. Jag tror det. Jag jämför mitt ibland torftiga liv med "medelvärdet" av FB:s alla otroligt positiva inlägg. Det plockar ner mig ibland. Dock, jag är ganska stark själv nu och trivs med mig själv och mitt liv (äntligen!) och står emot. 
Om du inte vill ta upp dina nervskador på FB ska du givetvis inte göra det. Om du vill ha medkännande och uppmuntran ska du det.

[peter54]
2014-07-20 01:39
#4

Jag har sett att många delar med sig av sina grå vardagshändelser på FB, hur blöjorna såg ut under dagen på den lille, vad de ätit till middag dag för dag och sånt. Jag är inte det minsta intresserad av att vare sig läsa om det eller dela med mig av sånt som alla upplever mer eller mindre varje dag under olika perioder i livet. Jag vet också att det finns många som älskar att följa det där och då är det väl toppen att det finns.

Själv vill jag visa framför allt positiva saker ur min verklighet, sånt som går lite utanpå vardagen och höjer min livskvalitet, inte för alla, men för dem som finns i min vänkrets och de grupper jag är med i. För mig är FB en kanal att delge sånt som bryter av mina fysiska och medicinska problem och ger positiv respons.

Många har varnat för att FB kan ta över ens liv och ditten och datten, men man väljer ju själv vad man ska lägga ut och vem som får se det. Man väljer helt själv hur man vill använda FB eller om man inte vill använda det alls.

_Fisken
2014-07-20 01:44
#5

Jag håller med dig. För mig är FB en komm.kanal som typ telefonen men ett eller två steg längre. Men jag vill fortfarande knyta an till det jag skrev i första inlägget: "Facebook påverkar oss psykiskt". Håll med mig om det. Positivt eller negativ påverkan. Men det påverkar och vi måste inse att det som skrivs där nödvändigtvis inte återspeglar verkligheten. Som typ en TV-serie…

sosanna
2014-07-20 02:09
#6

Facebook påverkar mig inte ett dugg då jag aldrig intresserat mig för att ens skaffa ett facebook-konto. Jag tycker bara det verkar otroligt ointressant att läsa om andras vardag. Jag pratar hellre med människorna i fråga.

Annons:
[peter54]
2014-07-20 02:11
#7

#5 Jag vet inte om jag kan hålla med dig om det där med den psykiska påverkan. FB skulle kunna få den påverkan på mig om jag använde det på det andra sättet, alltså så som jag tog upp i #4.

Jag avskyr att bli medömkad och jag vet att om jag skulle börja dela med mig av min medicinska verklighet mer eller mindre regelbundet, skulle jag bli psykiskt påverkad, det skulle dra ner mig. Dels att få alla "stackars dig, hur orkar du?" och dels att få ta del av alla andras jämförande beskrivningar av sina eländen.

Jag umgås aldrig med andra sjuka, jag deltar aldrig i verksamheter som är knutna till mina sjukdomar och trots att jag är ganska påläst om de sjukdomar jag har och ofta får frågan varför jag inte håller föredrag för andra som inte vet lika mycket om just dessa, vill jag inte göra det just för att det drar ner mig. Att enbart umgås med friska tvingar mig att hålla mig på topp efter min förmåga och det lyfter mig.

Honestyisdead
2014-07-20 04:37
#8

 för mig är det bara härligt att se hur glada andra är!

Men ja, jag blir nog lite negativt påverkad om någon annan mår dåligt vem blir inte det?

pyromanen
2014-07-20 08:39
#9

Jag blir oftast glad av facebook. Därför att där följer jag med ( och ömsesidigt då) i människor som jag gillats liv varav många bor så långt borta att vi sällan har möjlighet att ses. Själv lägger kag mest ut lite kluriga inlägg. Funderingar hopblandat med sånt som fyller i vardagen. Inte för privat. En del är positivt, annat inte, men jag har svart humor och brukar servera negativa saker med en rejäl humoinoackning. Exempel: här i veckan höll bilens avgasrör på att paja, det ramlade av en stor rörformat rostbit. Då skrev jag typ " vad spännande, avgasröret ömsar skinn! hur lång tid tar det för nya skinnet att vöxa fram? Tror ni det är klart till jsg ska till jobbet imorn?" Ett tag var det även en antitrend jag såg en del av i bekantskapskretsen. Då la barnfamiljer ut bilder på verkligheten. T. Ex. Barnrumm med maximalt bombnerslag. Facebook är nog vad man gör det till.

obstitant
2014-07-20 11:23
#10

Facebook är väl varken bättre eller sämre än ens vänner. Och ja, såklart sker det en viss filtrering där folk är mer benägna att lägga ut fina och roliga saker än halvtråkiga (ibland har man iofs olika uppfattning om vad som är tråkigt…) eller väldigt jobbiga privata saker.  Det behöver inte ens vara något dåligt, men det är klart att om man är benägen att jämföra sig och bli avundsjuk får man kanske påminna sig själv om att andra också har hemorrojder, mögliga saker i kylskåpet och dåliga dagar även om de inte skriver om dem.

Men sen handlar det ju också om HUR man skriver det. Vissa har en förmåga att skriva om triviala saker så det blir roligt och underhållande, som #9 med avgasröret. Det hade inte alls varit lika kul med ett oinspirerat gnäll på bilen.

Wide Awake Dreamer
2014-07-20 12:04
#11

 Jo, FB visar ju den bild av människors liv som de väljer att visa upp. Det kan se lite orealistiskt ut att det bara verkar hända fantastiska saker i vissa människors liv, men då får man komma ihåg att de bara väljer att inte visa skiten som de dras med.

Det som jag tror gör att vissa tar illa vid sig av FB är att många personer lägger upp en massa saker som ser jätteintressanta ut och som ger intrycket av att de lever super fantastiska liv. I jämförelse ser då deras egna liv väldigt grå och torftiga ut. Men om man skrapar på ytan så ser man att det egentligen är ganska vardagliga saker som visas upp på FB. Det beror på hur man skriver om saker och ting. Vissa kan få en kokt med bröd att låta som en trerätters middag på Operakällaren.

Jag lever själv ett ganska torftigt liv men tycker ändå att det är kul att läsa om saker andra gör. Tack och lov har jag inga direkta storskrävlare i mitt nyhetsflöde. Jag hade en period när jag själv lade upp lite "emo"-saker, som sorgliga texter och kloka ordpråk. Det var en period när jag måde väldigt dåligt, och inläggen var för mig ett sätt att uttrycka det utan att säga något rakt ut. Fast nu i efterhand kan jag tycka att det var lite olämpligt. Jag lär nog inte göra om det. Annars försöker jag mest att uttrycka min personlighet i mina FB uppdateringar. Vara lite finurlig, komma med lite annorlunda betraktelser, har jag foton så skriver jag gärna lite fakta om motivet o.s.v.     

Men med det sagt så tycker jag att det är ok att folk skriver att de mår dåligt. Det jobbiga kommer om det blir alltför mycket av den varan.  Jag är med i lite olika stödgrupper på FB, och även om en del av tanken med dessa är att ventilera och skriva om sina problem så måste jag medge att det blir jobbigt i längden. Man behöver en paus emellanåt.  Men jag väljer ändå att vara med för att lära mig av andras upplevelser.

_Fisken
2014-07-20 17:15
#12

Det roliga i kråksången är att om man skulle vara seriös nån gång på FB så tar *ingen* notis om det. Det kan alltså handla om frågor runt invandring, miljöförstöring, barnmisshandel etc. Inte en enda kommentar. Men skriver man om att man brutit en nagel, då kan diskussionen pågå i dagar efteråt. 

Jag tycker att facebook är ett enda stort flams-ställe och må så vara.  Vi behöver det tror jag. Det är nog allvarligt i normala livet ändå. Om man sen vill ha mer "seriositet" i FB finns det ju grupper att gå med i. 

Men vad jag vill lyfta är att man ska läsa inläggen om andras perfekta liv med en tanke om att inte jämföra och sen inse att man bara får se en liten glimt av deras leverne.

Honestyisdead
2014-07-20 17:27
#13

12 Bland mina vänner är det ofta heta diskussioner om allvarliga ämnen. Och ingen diskuterar brutna naglar ;)

Så det är nog inte ett facebookfenomen utan bara hur dina vänner är.

Annons:
_Fisken
2014-07-20 17:34
#14

Hera. Då har vi det olika - det kan jag lova.

[peter54]
2014-07-20 18:22
#15

#13 Jag tror som Hera, att det har med personerna snarare än Facebook som sådant att göra. Nu när det närmar sig valet så är det mycket sådant som diskuteras bland mina vänner och det är jag mindre förtjust i. Politik är något som kan ställa till det i alla sociala sammanhang.

Jag har ganska många moderater och även sverigedemokrater i min vänlista. Inte förvånande, jag känner dem ju och vet vad de är för folk, men inte något jag gärna diskuterar med vänner.

_Fisken
2014-07-20 22:44
#16

Bland mina FB-vänner/bekanta är vi otroligt dåliga på att diskutera tunga grejer. Det är glättiga och lätta saker.  Trevliga fester, goda viner, matrecept…..

Det finns en upprorisk person som "sticker ut". Han hasplar ur sig allvarliga saker. Nyss var det om SD. Uppfriskande tycker jag.

[VampireGirlElvira]1
2014-07-21 13:31
#17

När jag är inne i min Facebook så ser jag när vissa utav mina vänner skriver allt dom gör och allt som dom tänker på. Det kan vara lite störande tycker jag. Som t.ex "Nu har jag duschat klart, och ska se på en film med min älskling." Jag tycker att det är privat när man ska duscha, man behöver inte "basunera" ut det på FB. Det är som att jag skulle skriva på FB "Nu har jag ont i magen på grund av Chronsen. Fan vad jag hatar det" varenda dag som jag har ont. Eller också " Nu regnar det", "Jag har lite att göra", "Nu ska jag fara till kompisen och ha det kul" varenda gång det händer något. Och jag tycker inte om när man lägger ut matbilder och sånt varenda eviga dag. FB har nu bara blivit som en enda stor bok som alla kan läsa i.

Honestyisdead
2014-07-21 13:42
#18

#17 Jag lägger ofta ut matbilder och älskar att se andra göra det.

Likaså uppskattar jag att få läsa om vad andra hittar på.

Vad tycker du facebook ska vara till för?

[VampireGirlElvira]1
2014-07-21 13:43
#19

Det är att jag inte tycker om det bara om man gör det varje dag.

Honestyisdead
2014-07-21 13:45
#20

Tycker man det är jobbigt kan man ju välja att inte se det.

Annons:
[VampireGirlElvira]1
2014-07-21 13:46
#21

Du har rätt Hera. :)

Honestyisdead
2014-07-21 13:47
#22

Har själv vissa som jag valt att inte se uppdaderingar från.

pyromanen
2014-07-21 14:03
#23

Har också några kontakter där jag gjort inställningar så jag slipper få alla uppdateringar. T. Ex.några som skriver mängder med inlägg varje dag om nåt specialintresse jag inte delar. Gör också allmänna utrensningar då och då där jag städar bort personer som jag inte egentligen har att göra med längre. Vi kanske gick en kurs ihop nåt år men ses inte längre och kommer inte göra det. I facebooks blrjan ryckte jag det fanns en tendens att många försökte skaffa sig sp många " vänner" som möjligt. Jag tycker det ger mer att välja med omsirg/kvalite så att man "umgås" med såna man trivs med att umgås med. Om nån lägger en massa inlägg jag stör mig på så tar jag bara bort personen. T. Ex vill jag inte titta på närbilder på hånglande förädrar till mina barns kompisar 3 ggr om dan, rasistiska inlägg och länkar, ständigt självömkande gnäll mm.

_Fisken
2014-07-21 17:13
#24

Jag har lagt ner min original-FB och tog en ny. Nu har jag ett fåtal vänner där och valt bort ytliga bekantskaper. Sen har jag dessutom kopplat bort aviseringarna från min syrra för det enda hon gjorde var att dela tråkiga filmer och clip - varje dag. Flera stycken.
Sen har jag en grupp med släktingar där. Det är kul.

Praefatio
2014-07-22 00:33
#25

Jag gillar FB. Är restriktiv med vilka jag är vän med där och tar bort folk allt eftersom, får bara upp uppdateringar från de jag tycker om att följa. Jag älskar peppiga inlägg med eller utan fina bilder och kan dessutom glädjas åt en tät trafik av spännande diskussioner/länkar/tankar om viktiga saker som politik, jämställdhet och antirasism. Detta enbart pga att jag väljer att ha den typen av vänner på min FB. Kommenterar mycket. "Nu ska jag duscha"-vardagsinlägg slipper jag, har inga sådana människor på min vänlista längre, orkar inte heller med sådana som aldrig skriver något positivt eller de som använder FB som något slags plattform för tjatiga egoboostar - hade en bekant som konstant tjatade om sitt amatörmässiga modellfotande och kunde uppdatera med meningar som "Åhh, är sååå fotosugen!" tre gånger om dagen men som varken gratulerade mig för min graviditet eller vår gemensamma vän för hennes nya förhållande. Som helt enkelt struntade totalt i alla andra men ville ha uppmärksamhet själv. Henne har jag inte kvar längre. Det ska finnas ett utbyte. Själv postar jag blandade inlägg. Har har jag en tung dag så berättar jag det men försöker få till en positiv knorr på det (det är ju sällan livet suger helt och hållet), och mår jättebra av de peppande svar jag får. Har jag en positiv dag så berättar jag om det, och möter glada tillrop vilket gör mig glad. Händer det inget särskilt…ja, då struntar jag i att uppdatera. Är också väldigt förtjust i gruppfunktionen! Är med i många intressanta grupper och för spännande diskussioner.

Gur4m1
2014-07-22 00:48
#26

inte läst alla inlägg, bara TS och två översta och måste hålla med #1 lite. Jag kör på linjen; Positiva saker. Och jag har aldrig upplevt eller ens tänkt tankarna som Fisken och jag ser så många andra (Ganska bittra och cyniska tankar måste jag säga) uttrycker runt "fejkbook" och det "Faktum" att all denna glädje och lycka MÅSTE vara FEJKAD och överdriven?

Efteroms jag främst har vänner och släkt på min FB så blir jag självklart GLAD åt dessa positiva poster. JAg blir glad och varm. Men så är jag väldigt lycklig med min egen tillvaro också. Ibland skrive rjag ilskna inlägg, inlägg om hur idiotiska vissa politiker är eller över fågeljäveln som sket på min cykelsadel- men mna FB-vänners inlägg genererar ingen avund eller mörka tankar hos mig.

Jag tycker man kan se på det på flera olika sätt: Varför blir man negativ av att se positivitet på FB? Är det simpel avund?

Är det så att man själv är på en plats i livet så det är otänkbart att andra faktiskt har det helt underbart?
Att man själv inte är världens medelpunkt, universums mitt- att folk omkring en lever, glädjs, och såklart även har sorg- och de väljer att dela med sig av de fina bitarna.

Sen finns det folk som såklart bara älskar att skryta, de ska visa sina nya kylskåp, klämma in lite käckt att de även detta år ska åka till Seychellerna för det är ju inte så dyrt osv. Älskade att se hur en "bekant" satt och skrt om hur de skulle skaffa ett tredje barn, gifta sig och bla bla bla- de var sååå lyckliga, ju mer hon bredde på desto mer hörde jag via djungeltelegrafen att det knakade i fogarna och någon vecka senare stod hon där, nydumpad, ensamstående morsa utan sin "Lyxigt inredda villa i Chaaby chick-vita nyanser" och utan jobb eller inkomst….och det blev pltösligt väldigt tyst på FB.

Men nej, jag blir himlaglad när jag får läsa om min systers äventyr, min släkts roliga resor, glädjande saker. vill man läsa om ond,b råd död och misär kan man slå upp Aftonbladet i 5 minuter.

Sen kan man blicka in i sig själv- Skulle jag fejka eller ljuga på fb? Är det viktigt för mig att andra TYCKEr och TROR att jag har ett perfekt liv? För jag bryr mig inte om vad andra tycker om mitt liv, jag är supernöjd. Jag vill tro att det är en del av orsakerna till varför jag även kan glädjas åt när andra är nöjda med sin tillvaro. Jag tror, kära TS, att detta mer handlar om var du själv är i livet än om FB.

Däremot gjorde FB ett kort socialt experiment där de lät vissa användare enbart få ta del av negativa poster och andra enbart få ta del av positiva poster och de som fick ta del av negativa poster….blev ganska negativa och mådde dåligt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Praefatio
2014-07-22 01:07
#27

#26 Har en likadan bekant, flickvän till min vän, som skryter sig blå om hur uuuuunderbart de har det var och varannan dag (och taggar honom, så att jag ser). Det är fullt av kräkgulliga kommentarer och älskling hit och älskling dit. I själva verket vet "alla" att de gör slut varannan vecka, att förhållandet är kärlekslöst och stormigt och att båda beter sig riktigt illa mot varandra… Är kanske en dålig människa men skrattar mest åt eländet. Blir ju tragikomiskt på något vis - inte att de har det dåligt utan att det ska vägas upp med FB-uppdateringar…

Annons:
_Fisken
2014-07-22 01:25
#28

Mitt inlägg handlade egentligen inte om min egen situation. (Den har visserligen varit stormig de senaste åren men jag är mycket nöjd med tillvaron och har fått en förändrad syn på livet. )
Vad jag ville lyfta fram var att FB påverkar dig psykiskt och till och med negativt om du är benägen att jämföra det egna livet med alla de andra ackumulerade positiva inläggen som skrivs.

Jag har tonårsdöttrar som påverkas och de grunnar på vad de läser där. Så det är inte alls säkert att FB:s alla samlade positiva inlägg ger ett positiv resultat hos alla. 

Jag vill avsluta med att iFokus speglar verkligheten mycket bättre än FB men det kanske inte går att jämföra?

En intressant artikel: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article16718948.ab

[peter54]
2014-07-22 10:26
#29

Vi är olika och förstås även psykologiskt, vilket i sin tur leder till min enkla slutsats att vissa människor reagerar positivt om jag på FB skriver något som för mig varit positivt och som varit livskvalitetet för mig, medan andra reagerar negativt på samma sak.

Honestyisdead
2014-07-22 10:48
#30

#28 Så är det med allt i livet. Vi påverkas av allt vi ser. Hur vi påverkas är olika.

Gur4m1
2014-07-22 10:50
#31

Jag tycker de "perfekta" inläggen är en nål i en höstack, så jag reagerar mest som #27, man skrattar åt det tragikomiska. En väninna satt jämt och skröt om sina saker som hon köpte, men där sa jag faktiskt ifrån och det gjorde även andra, och då slutade hon faktiskt. Det blev som någon inbördes beundran/tävling om inredning nämligen ;) Men om mina vänner säger att de haft en underbar dag, älskat i en solnedgång (ok, lite väl detaljerat kan jag tycka) och njutit av varandra,god mat, familjen, vänner- då står jag nog krav vid att jag mest känner glädje och är glad att få dela detta med dem. För jag vill tro att jag iallafall har vänner och bekanta som inte sitter på FB och ljuger. Men som alla berättelser så tillkommer det ofta lite extra. Så blir det nästan alltid när man återberättar /mins saker.

Själv skulle jag mer än gärna vilja slippa de negativa kommentarerna jag ofta får på min FB feed (om man  som åskådare blir GLAD och MÅR BÄTTRE av att läsa NEGATIVA saker som sker ens vänner så står jag fortf kvar vid att "problemet" är hos en själv. Skadeglädje och missunsamhet kallas det nog bland annat?). Jag har tagit bort vänner osm lider av t.ex borderlin eller ngon grov narscissism, och jag blev så LESS att läsa hennes supernegativa,egocentriska åsikter om precis allt. JAg har även fått ta bort folk som ska posta rasistiska saker hela tiden. Däremot pallar jag att folk länkar till artiklar osv, som skapar debatt och kanske tar upp hemska saker.

Men ja, de som ljuger på FB, lat det är jobbigt. Men jagogillar mer att folk går runt och anklagar andra, som skriver lyckliga, glada, bra och trevliga inlägg- som lögnare. Jag tror det varierar rätt mycket där- ett lyckligt inlägg är självfalletinte alltid, om ens ofta "lögn" och att en person alltid väljer at bara skriva bra saker, handlar nog mer om attityden till FB eller vad för typ av integritet man har. För många är det väldigt tabu att tala öppet om problem som orsakas av t.ex mental sjukdom. Så därför tror jag detär svårt för många att skriva om depressioner, hos dem eller t.ex närstående. Det är nog i allmänhet för de flesta, lättas och roligast att skriva om positiva saker (eller gnälla på saker). Det är hur jag ser på FB.

Skriver en viss människa ständigt statusuppdateringar som av någon anledning får mig att må dåligt- då tar jag bort denne från min FB eller blockerar deras inlägg så jag inte ser dem. Det betyder ju inte att människan inte längre är min vän, bara att jag hellre pratar öga mot öga med människan ;))

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Bananbullar
2014-07-22 10:57
#32

Jag tror absolut att FB påverkar oss, men det gäller också att ta ansvar själv. Är det något jag mår dåligt av att se/läsa, välj bort det. Plåga inte dig själv i onödan. Det kan vara fullt så jobbigt att läsa om hur bra någon har det, som att läsa hur dåligt någon har det. Jag brukar lägga upp bilder och texter när det händer något speciellt i mitt liv. Om vi träffade en tokig minigris så lägger jag upp det, har mina råttor varit förjäkliga och tokiga så kanske jag skriver en liten text om det. Har jag tappat ut hela kaffet över mig själv på bussen kan även det bli ett litet meddelande. Jag brukar dock försöka vinkla det så att det blir komiskt att jag hällde ut kaffet, än att jag skulle svära åt det och tycka att dagen för förjäklig. 

Det roligaste jag tycker att läsa på FB är nog när folk gör bort sig och vågar dela med sig av det. När de lägger upp bilder på bakverk/sina djur. Vissa filmklipp som delats har också gett mig en hel del. 

FB är till för att man ska dela med sig till varandra. Sen är det upp till var och en om man vill ta del av andras delningar eller inte. (min åsikt)


Gur4m1
2014-07-22 11:05
#33

#32 ja precis, det finns funktioner för att välja själv vad/vilka man vill se. Efter ett tag har man ju fått en ätt bra hum. Har personer som alltid i princip bara postar när hon blivit dumpad/sårad oh hon skriver kryptiska arga meddelanden och länkar bilder och "feel good- Im a bitch, my way or the highway-bilder" hela, jävla tiden. Hennes feed cuttade jag bort från min eefter några månader. Samma med snubben som alltid länkar bilder på snygga bilar, med en snygg, oftast helt naken kvinna vid sidan om. haha…. Menar,vi alla muntras upp av olika saker.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Bananbullar
2014-07-22 11:14
#34

#33 Smaken är som baken och alla roas av olika saker. Alla har behovet att dela med sig av olika saker och det är väl det som (iallafall jag) tycker är charmen med FB. Man får helt enkelt hitta det man mår bra av och vill se i nyhetsflödet. 🙂


Annons:
[peter54]
2014-07-22 12:02
#35

Här är en nyttig påminnelse om just detta:

Vixxen
2014-07-25 15:09
#36

Säger bara en sak: VÅGA VÄGRA FACEBOOK!

Honestyisdead
2014-07-25 15:23
#37

#36 vadå "våga"? Ingen är tvingad.

[peter54]
2014-07-25 16:45
#38

#36 Jag håller med Hera. Det finns en massa saker som man kan säga "våga vägra" om eftersom det är sådant som en del människor ogillar såpass att den som går på tvärs blir utsatt för kränkningar, men Facebook är inte en av dessa.

_Fisken
2014-07-25 16:49
#39

Vad som avses med "Våga" är nog mer menat att "våga släppa ditt digitala sociala kontaktnät och ge dig ut i verkligheten!".  Så läser jag "Våga vägra Facebook".

Vixxen
2014-07-25 16:52
#40

# 39 Lev livet på riktigt istället! Alldeles riktig tolkning!

Honestyisdead
2014-07-25 16:57
#41

#39 Så du menar att vi som använder facebook inte lever livet på riktigt?

Annons:
Vixxen
2014-07-25 17:03
#42

Ni gör hur ni vill med ert liv. Det tar jag inget ansvar för.

[peter54]
2014-07-25 17:09
#43

Jag tycker ju att det ena absolut inte utesluter det andra. Facebook använder jag för kontakter med vänner som befinner sig långt bort och som jag därför inte kan träffa mer än högst ett par gånger om året om ens det.

Här hemma lever jag "på riktigt". Därför tycker jag att uttrycket är krystat och saknar relevans för mig.

Gur4m1
2014-07-25 17:51
#44

Ingne har anklagat någon för att ta ansvar för mitt liv, men de tär provcerande när folk uppmanar en att "leva på riktigt" och "släppa sitt digitala nätverk" åt en- när man redan anser sig lev alivet fullt ut. Och det "digitala nätverket" faktiskt är viktigt. Som för mig, som flyttat över mer än halva Sveriges yta, från min släkt, mina vänner, många bekanta. Jag har tid gör både jobb och vänner, intressen etc- men FB är faktiskt helt fantastisk plattform där jag kan bibehålla och underhålla mina långväga relationer. Vad är det för fel? med det?

Jag sitter inte och chattar med folk som bor i samma stad- eller jo, där annordnar vi träffar, lite som att folk som RINGER sina vänner för att boka umgänge knappast skulle få uppmaningen "Kasta mobilen i toaletten, våga vägra svara på sms/samtal! Sluta prata i telefon, BÖRJA LEVA!" ;)

Eller jo….det är något min mormor kanske skulle säga, för att hon inte förstår tekniken.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

_Fisken
2014-07-25 18:23
#45

"Våga vägra" är för dem som missbrukar FB och kanske skulle må bättre av att söka sig utåt - om de överhuvudtaget kan det. I många fall kanske FB är det enda sociala de har. I andra fall används FB för de kanske har en liten social fobi för att gå ut o träffa folk. Då blir det lätt att sitta hemma o nöja sig med FB. Det är väl dessa personer som kan säga åt att "våga vägra" och ge sig ut ist.
Jag själv använder FB när barnen är här och de pysslar med nåt. Då kan jag inte sticka iväg. Samma med iFokus. När jag kmr hem efter jobbet o är trött eller när barnen är här.

Gur4m1
2014-07-25 18:57
#46

Skulle man säga "våga vägra" åt en annan missbrukare, t.ex en alkoholist eller drogberoende? ;D

De du beklagade dig över i trådstart hör nog ändå inte, tror jag, till den grupp som skulle missbruka FB och knappt röra sig utanför "sfären" av internet. Men det är bara vad jag tror. FB är kanske dne enda sociala de har, men är inte det bra då? JAg ser det såhär (lite mer positivt) att FB är inte ett hinder för riktig kontakt, men berikande för de som har svårigheten för riktig kontakt. Jag tror FB ökar möjligheterna för många, att finna likasinnade- precis som detta forum som ett exempel. Hoppas du förstår hur jag menar..  Att man sitter hemma och "nöjer sig med FB" …De med social fobi har social fobi med eller utan FB. De som är ensamma, hade varit ensammare utan FB.

Att uppmana någon med sociala problem att "visa frma fötterna" våga mer" och genom sociala normer och skambeläggning ----tvinga dem ut bland människor, är inte rätt väg enligt mig. Vuxna som ser sina barn "asocialisera" framför datorerna har inte förstått vad kontakten vid datorn förmodligne GER barnen. De bli rädda för att det sociala umgänget inte ser ut som för 50 år sedan, när man fick nöja sig med den lokala ungdomen, hamna i ofog osv. Idag kan en social ungdom lika gärna ha hälften av sina vänner över hela landet, kanske även ute i världen. De åker land och rike och är väldigt socila när de väl träffas. Ser inte problemet. En med social fobi i sin rätta bemärkelse- behöve rproffessionell hjälp. FB skapade inte de med social fobi.

Jag använder FB för att diskutera politik, hänga med i vad som sker bland mina långväga vänner och släkten, hålla kontakt med nätbekanta (vänner som jag faktiskt aldrig umgåtts med öga för öga) och planera events med mina vänner.
Utan FB hade jag inte haft lika många sociala kontakter som ajg har idag, för jag hatar att ringa till folk och ogillar att använda telefon. För mig hade alltså ett liv utan internet inneburit ett mindre socialt liv.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

erspers
2014-07-25 19:16
#47

#36 ..jag håller med dig helt o hållet..Våga vägra Facebook.. 👍 ..finns ingen som helst anledning att skaffa nåt dylikt.. Ge er ut i verkligenheten istället..inga om helst problem att hålla kontakten med folk o släkt utan Facebook är det heller  😃

S

Maria
2014-07-25 19:27
#48

#47 iFokus  är ju också en form av nätverk precis som Facebook så var för är du och ni andra som "vågar vägra" härinne och tycker om ett annat forum?

Jag tycker både FB och iFokus kan vara trevliga varianter när man vill ha kontakt med både nya och gamla vänner.

I min värld så har ungdomarna inte så stort behov av FB som de som är lite äldre, som i min ålder, runt 50.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Annons:
_Fisken
2014-07-25 19:43
#49

Som sagt tidigare.  För en del är FB det enda de kan mäkta med (rörelsehindrade, fobier etc) och säga till dem "våga vägra" är väl inte riktigt lyckat. De klarar helt enkelt inte av vanlig socialt umgänge. Då blir FB en bra kontaktyta. Det samma gäller iFokus.

Honestyisdead
2014-07-25 19:45
#50

#42 Varför inte ge ett direkt svar på min fråga?

#47 Ganska ignorant att tro att bara för att man är medlem på facebook så lever man inte i verkligheten eller träffar släkt och vänner. Och som maria skriver, varför är du medlem här? Detta är också ett forum

Gur4m1
2014-07-25 19:45
#51

#47 använder du telefonen, eller bor du och hela tjocka släkten i samma byhåla?

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

erspers
2014-07-25 19:48
#52

där för att Forum är ju helt andra grejer 🤐 ..är både här o på ett par bilforum..har inget om helst behov av facebook o även jag är över 50..sävarturbo.se däremot kan man ju inte vara utan..😉

Honestyisdead
2014-07-25 19:50
#53

#49 Folk som säger våga vägra vet uppenbarligen inte alls att de flesta människor inte lever genom facebook. Och som du säger är det bra för folk som av olika anledningar är isolerade.

Honestyisdead
2014-07-25 19:52
#54

52 Så annorlunda är det inte. Även här delas det bilder och videos, man skriver pm, diskuterar dagen och mående. På facebook finns det också intressesajter.

Så vad är den stora skillnaden som gör att du ser ner på det ena och inte det andra?

erspers
2014-07-25 19:59
#55

diskutera dagen o mående o dylikt diskuterar jag med min fru..det räcker för mig..finns ingen som helst anledning att dela det med andra..tycker jag…fast det är ju olika på tycker o smak som sagt..vill man diskutera om hur man mår osv med flera så får man väl skaffa facebook.. jag gör det inte iaf..👍

Annons:
Gur4m1
2014-07-25 20:00
#56

"forum"- samlingsplats för offentlig diskussion

För tusen år sedan kunde ett forum vara på ett torg med by/stadsinvånarna, idag kan det vara ett forum på nätet- Bilforum, iFokus, eller Facebookgrupper :P

Efterosm Facebook har kommentarsfält och man kan skapa både grupper och trådar, diskutera och dela med sig- så anser jag att FB är som  ett forum. Man kan prata privat, dela bilder, i princip exakt samma sak som man gör här på ifokus- där det också finns en galleria, gästbok, privat meddelandefunktion osv. Enda skillnaden är att nästan ALLA har FB och att Facebook blivit så STORT. Vilket är bra, för det är vad som får FB att gå runt- att man kan hitta och hålla kontakten med _allt_ på ett och samma ställe. Man kan hitta grupper med alla intressen, de flesta av släkten och gamla vänskapsband kan återknytas. 

Tack vare FB  fick jag kontakt med några släktingar som helt fallit ut ur bilden.

#55 så du dömer folk (att de inte "vågar vägra FB 🤪" för  att de vill diskutera saker (sitt mående t.ex) med fler än sin partner?  :D Du vet att man kan prata "privat" även över Facebook? Så bara två personer ser det?Jag gillar att kunna se bilder på vänner och släkt, direkt på datorn, utan svammel, från platser där jag inte kunde vara med, att ändå få dela det med dem. Men sitt ud vid köksbordet med frun och samtala. Det är också viktigt, men jag ser inte hur FB hindrat dig från att göra det? Ingen tvingas ha FB.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

erspers
2014-07-25 20:06
#57

jag dömer ingen alls..Vill man ha facebook  o tycker att man vill ha det så skaffar man det..jag varken vill eller ha någon som helst anledning att skaffa så därför har jag det inte..så enkelt är det..

Honestyisdead
2014-07-25 20:19
#58

55 Precis som på iFokus VÄLJER MAN SJÄLV VAD MAN VILL DELA MED SIG AV OCH INTE. Facebook är inte något speciellt ställe där man måste det ena eller det andra. Du verkar ha dålug koll på vad det faktiskt är, vilket iof inte är konstigt eftersom du inte har det.

Och visst tusan dömer du. Du påstår saker om och dömer folk med facebook. Trots att du har noll koll.

erspers
2014-07-25 20:25
#59

är det någon som har koll så är det jag..har man haft dator sen 1990 så har man nog snappat upp en del under åren 😉..vissa här var nog knappt påtänkta då..att allt ska bli så tjafsig här tycker jag är synd dock..nu har jag sagt mitt i den här tråden..

Honestyisdead
2014-07-25 20:29
#60

#59 Din erfarenhet av datorer väger inte upp till dina felaktiga antaganden.

Vi är många i tråden som haft dator sedan dom kom.

Maria
2014-07-25 20:30
#61

#59 Synd att du ska bli så stött av lite diskussion. Du som har sådan datorvana😉

Hade du haft Facebook så hade du vetat hur många intressegrupper det finns och hur många olika personer man kan välja att vara vän med. 

Det finns de som säger godmorgon, tar bilder på sig själv hela tiden och alla olika varianter men de kan man ju välja bort om man vill.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Gur4m1
2014-07-25 21:01
#62

haha….1990 hade jag förvisso inte dator och knappt någon svensson hade internet då, garanterat. Men jag har surfat sen 1998…hängt på IRC-Chat och var bland Lunarstorms första medlemmar( Rätt nytt då och "alla" var någon gång med i denna ungdomscommunity) runt 1999-2000. Facebook gick jag med i först 2006-2007 tror jag, dvs när jag flyttade långt bort från min familj, vänner, släkt och hemort. Lovar, det är 100 gånger lättare att hålla kontakt med _alla_ på ett bra sätt över FB, istället för att ringa och "lyssna skvaller" över telefonen. För vilket liv skulle man ha om men behövde sitta vid telefonen och tjattra hela dagarna i ände….

Eller hur håller man kontakt med folk utan att faktiskt prata med dem ibland?

Du ser inte hur du dömer folk när du säger "våga vägra FB!" som något bra. Sen att du inte "behöver" FB…men grattis #59 ! Vi övriga använder inte FB för att vi behöver eller måste, utan för att vi väljer det. :) För att de tillför något. Sen vad det tillför är nog olika.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
[peter54]
2014-07-25 23:49
#63

Sedan den där kommentaren "våga vägra FB" dök upp har tråden blivit ren pajkastning, inte roligt att fortsätta diskutera då.

pyromanen
2014-07-26 07:42
#64

När man skaffade sin första dator har väl inget med facebook att göra :-p . Jag fick min första dator 1981! ( nämd som et kuriosum). Det var en pc som hette corona och kostade 40 000 (!). Den hade sånadär store halvt böjbara disketter och jag programmerade i basic på den :-) Facebook har har stor nytta och stort nöje av. Dels för att jag har massa släkt och vänner långt borta, men faktisk på senare tid efter att nästan alla har facebook så använder jag fb allt mer även för kommunikation med såna jag ofta ser i verkligheten. Det leder många gångar till att vi ses mer än innan, inte tvärt om som en del fb kritiska hävder att fb ersätter verkliga mötenvoch att folk slutar ses irl. Med alla uppkopplade är det så lätt att skriva : jag åker o plockar blåbär, nån som vill haka på? Eller imorn blir det den eller den stranden nån som vill med? Eller på lördag behö ver jag åka till Stockholm nån att samåka med? När det kommer till nackdelarna som ts började med, att han fick intryck att "alla andra" mår så bra då tänker jag att så ör det ju i andra sociala sammabhang också, att vissa måste skryta mycket om sin senaste resa eller bil eller barnen som vinner sporttävlingar eller får fantastiska betyg. Överallt där vi människor umgås behöver vi ta en del med en nypa salt.

[LadyK]
2014-07-27 01:49
#65

👍 #64 Kunde inte uttryckt det bättre själv.

KissAnka
2014-09-10 13:27
#66

Vill bara säga att jag var en person som flitigt använde Facebook innan och har blivit en mycket lugnare, gladare och säkrare person efter att jag inaktiverat mitt konto. Min kärleksrelation har blivit bättre och viktigast av allt - relationen till mig själv har verkligen fått ett lyft. 
Det betyder INTE att det är rätt för alla. För mig hjälpte det. Jag ger hemskt gärna tips osv för er som vill veta mer :)

Hejsvejs!

[JenniN]
2014-09-10 14:46
#67

66# Jag tror att det skulle fungera likadant för mig om jag bort bort mitt konto på facebook. Men det blir att jag har kvar det iallafall. 
Denna sommaren bodde jag på ett ställe där internet var obefintligt och då slutade jag med automatik att kolla eller posta statusar på Facebook. Och det gjorde mig gladare, lugnare och på ett sätt mer levande i nuet. 

Det slog mig då att jag struntar i vad de andra äter för mat, hur ofta de duschar eller vad de lyssnar på musik. och de struntar garanterat i vad jag skriver där^^ . Jag behöver inte facebook alls längre. Hur skönt som helst.

Honestyisdead
2014-09-10 14:52
#68

#66 Påverkas man negativt av Facebook så är det nog ganska klokt att ta bort det.

bettan1967
2014-09-17 08:24
#69

Hej Fisken

Jag kan skriva på FB exakt hur det är och det stör många vet jag.. ett problem jag har att inte stoppa mig själv men det blir intensivt när jag måste få ur mig detta men varför försköna min dag för. Nu är jag med i en del sajter så jag brukar använda mig av där istället. Tycker egentligen FB är skit för man skapar ett nytt beroende, speciellt jag som har beroende sjukdomen i mig.

Bettan


Elisabeth

Annons:
Upp till toppen
Annons: