Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 2053 ggr
idaalen
7/22/14, 8:04 PM

Inte överens om matkostnader

Jag och min sambo är lika i mycket men inte över hur mycket pengar som ska läggas på mat varje månad.

Generellt är vi båda ganska ekonomiska. Många kanske ser oss som snåla. Vi unnar oss inte en massa dyra utlandssemestrar och vi spenderar inte en massa pengar på dyr teknik eller att hela tiden ha dyra märkeskläder osv. Så långt är vi helt överens. Men vad gäller maten så 'är det viktigt för mig att äta bra mat för att ha så bra hälsa som möjligt. Och vad som är ännu viktigare för mig är att de animaliska produkter jag köper kommer från djur som haft det bra under hela sitt liv. Ända fram till slakt.  Detta gör att jag även är beredd att betala mer för att kunna äta så bra mat som möjligt. Där är min sambo inte alls med på noterna. Han vill att vi sparar in lika mycket på matkostnaden som vi sparar in på annat.

Det är ju lite svårt när vi bor tillsammans. Vi lagar ju inte mat var för sig precis. Det skulle ju kännas lite trist att han lagar sina nudlar med ketchup medan jag har så många ekologiska varor som det är möjligt och han tycker att jag slösar för mycket.

Vi har haft olika system när det gäller matlagningen. Just nu har vi varannan-vecka-systemet.  Ena veckan lagar jag mat av naturbetande djur, ekologiska ägg och grönsaker osv och veckan efter kokar han pasta som han köper för 2 kr på ÖoB.

Han irriterar sig på att jag slösar för mycket och frågar vad varje ingrediens kostat och förfasar sig över det och jämför med hur mycket billigare vi skulle kunna komma undan om jag gjorde som honom. Men jag vill absolut inte äta danskt kött tex. Han köper ofta dans fläskfilé och lagar till eftersom den är billigare. Jag misstänker att det är för att deras djurhållning är sämre och detta vill jag inte gynna.

Vi är inga höginkomsttagare precis, men jag anser ändå att eftersom vi sparar in på så mycket annat så kan vi unna oss bra mat. Vi går ju lite plus varje månad iallafall.

Annons:
[Thiah]
7/22/14, 8:09 PM
#1

Ni kanske kan göra en kompromiss? Köpa ekologiskt där det känns som mest för naturen? Typ kyckling, ägg, kött. Sen satsa på svenska grönsaker och frukter, då tänker jag sådant som kan växa någorlunda själv i sverige efter säsong.  Sen köpa billig pasta, mjöl eller annnat? 

Vissa saker tycker jag känns viktigare att äta ekologiskt än annat om du förstår. Så då kanske ni kan möta en medelväg där ni båda är nöjda.

pyromanen
7/22/14, 8:27 PM
#2

Att konkurera mot billighetspastamed ketchup blir ju svårt, men annars går det att sätta ihop en näringsriktig och ekologisk/ schysst djurhållning meny utan att det blir svindyrt. Är han inte ens med på att det ska vara hälsosamt och täcka näringsbehoven ? Om man äter myckwt av sånt som är årstidens grönsaker från Sverige. Om man köper schysst kött kanske det kostar dubbla pr kilo men då kan man äta mindre köttmängd och fylla magen med grönsaker och potatis istället. Det stämmer dessutom bra ihop med att vi ble minska köttkonsumptioben både ur klimatskäl och för vår egen hälsas skull. Danska grisar har mindre yta, svansarna klippa av og de får betydligt mer antibiotika än svenska ( medverkar till antibiotikaresistens och därmed obotliga infektioner his fler människor) Är din sabo okunnig om miljö o s v eller vet han hur saker hänger ihop och skiter i det?

moondancer
7/22/14, 8:45 PM
#3

#2 Och så kan man ju tänka på att ekologiska varor innehåller betydligt mindre bekämpningsmedel, så man slipper sånt skräp också ;)

//Olle
Sajtvärd för svensknatur.ifokus, miljö.ifokus och studier.ifokus

Gur4m1
7/23/14, 1:58 AM
#4

Jag blir mest nyfiken på vad de tär ni sparar pengarna TILL om ni inte reser och inte köper saker för dem. Vad är det som motiverar så starkt för din sambo att dra in så stora summor på sin kost- att han hellre sparar pengarna än att äta ekologiskt/hälsosammare.  Sparande till hus, barn? En drömresa? Du måste inte svara, men jag blev som sagt väldigt nyfiken! ^_^ 

Jag sparar också in pengar och är snål, men just för att jag VILL kunna spendera mer pengar och kunna välja det jag vill äta- dvs ekologiskt. Även om jag tycker att ekologiskt sällan kostar speciellt mycket mer- och man måste inte äta en köttbit till varje måltid (middag).

Min pojkvän som lever studentliv lever på pasta och ketchup, jag som jobbar skulle inte gå med på att leva på den dieten. Det är inte speciellt nyttigt i längden tror jag. Kanske som #2 påpekar, behöver han bli informerad om ekologiska varors fördelar och varför de över huvud taget finns till att börja med.

Att de är kanske värd den där extra 50äringen eller 2-3 kronorna som de _ibland_ kostar. Har faktiskt sett alternativ som ibland är billigare än det oekologiska "orginalet". Sen finns det ju "svindyr" eko-mat också. Jag tror just kött är det dyraste, så där brukar jag passa på att bunkra upp när det säljs ut lite billigare. Sen söka andra alternativ så man inte behöver ät biffstek varje dag. Fisk är ju rätt ofta ett bra och billigare alternativ tycker jag, även om jag tycker det är svårt att få ihop någon mat billigt om man tänkt äta kött till varje middag.

Tycker du ska stå på dig här och informera honom, så du kanske iaf slipper hans snål-gnäll under "dina veckor" 😉

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

idaalen
7/23/14, 10:35 AM
#5

det är väl kanske en kombination av att han inte bryr sig och att han väljer att stoppar huvet i sanden på något  vis. Han vill tro att eftersom butiken säljer varorna så måste de vara okej att äta. Annars hade det inte varit lagligt att sälja annat än ekologiskt menar han. Och ligger det en dansk fläskfile i disken för 39.90 kg så ser han ingen anledning att välja en svensk för över 100 :- för den danska grisen är redan död säger han och köper inte han den så tar nån annan den för den är där för att ätas upp.

Jag bryr mig väl inte så mycket om att han köper billig pasta/nudlar, det är köttet och äggen jag tycker är värst men där kompromissar han inte.

Men visst blir det mycket dyrare "mina" veckor. Han köper 30-pack ägg på ÖoB för nån krona styck och jag köper ekologiska för nära 3 kr och båda äter vi minst 2 ägg om dagen men jag har jämfört att knäcka 2 ägg, ett "vanligt" och ett ekologiskt och vilken skillnad det är på gulorna. Det ekologiska är mycket klarare. Den andra gulan såg gul-grå ut.

Och han köper bananer för 9,90:- på Lidl, jag betalar 25:- för Icas ekologiska då bananer är en av de mest besprutade frukterna.

Vi sparar inte till någon drömresa eller liknande. Mer till "framtiden" Vi bor i en liten sliten 2a nu men vill ha hus i framtiden när det förhoppningsvis blir barn. Och det är ju inte som att vi sparar gigantiska summor. Jag jobbar deltid i vården och han är vaktmästare så vi har ju inte råd att slösa hur som helst heller men ja nog tycker jag vi har råd med "riktig" mat.

Sarah
7/23/14, 11:52 AM
#6

Oh fy, jag hade aldrig gått med på att äta så som han vill göra. Kan ni inte äta mer baljväxter då? Nyttigt och billigt. Linsgryta kostar typ 2 kr per portion och innehåller mycket protein och mineraler.

Annons:
Lejonhund
7/23/14, 2:26 PM
#7

Du kanske kan visa honom exempelvis det här:

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article18914116.ab

http://www.svt.se/nyheter/varlden/danskt-flaskkott-olagligt

En snabb googling på "danskt fläskkött" räcker för att förstå varför det är vidrigt att stödja en sådan industri. Ännu mer bör man kanske tänka på svenska grisbönder som stänger ner en efter en för att utländska skitbönder utan minsta moral och djurrättskänsla i kroppen drar ner produktionskostnaderna så enormt och dessutom proppar i djuren antibiotika och GMO-foder som vi sedanfår i oss när vi äter. Bidrar till antibiotikarestistens också vilket är ett stort hot mot vår egen framtida överlevnad.

Heja Sverige som är nästan salmonellafritt och framförallt har extremt hårda lagar kring antibiotikaanvändning på köttdjur.

Upp till toppen
Annons: