Annons:
Etikettifokus
Läst 2371 ggr
Honestyisdead
2014-07-30 21:51

Viktigt för er medlemmar!

Jag behöver påminna om att svordomar inte är tillåtet på iFokus

Det är inte kul för oss i admin att sitta och radera svordomar titt som tätt.  Så snälla, tänk på vilka ord ni använder, även om ni är upphetsade eller upprörda. Annars kommer vi börja radera hela inläggen eftersom vi inte har tid till att radera enstaka ord.

iFokus allmänna regler hittas här:

http://www.ifokus.se/about/rules_of_conduct

Annons:
Denna kommentar har tagits bort.
jagga-ewe
2014-07-31 08:18
#2

Vilka ord räknas som svordomar? De rena åkallelserna av mörkrets makter? De lätt förändrade synonymerna till sådana? Könsord? De senare är inte svordomar i svenska språket men i andra språk. Ja, hur ställer man sig till utländska svordomar rakt översatta?

Jag minns en farbror när jag var barn, hans värsta svordom var "era förgrömmade åderbråck!" eftersom åderbråck var det skamligaste en kvinna kunde råka ut för. Det var mer än en sköterska på vårdhemmet som brast i skratt när han förbannade dem på det viset. (OBS! ordet i meningen innan är inte en svordom, det är ett verb i imperfekt. Även om det kan användas som svordom.) Hur ställer sig iFokus till användandet av åderbråck som kraftuttryck?

Jag tror vi är många som minns "Far ända in i baljan!" som kraftuttryck från Astrid Lindgrens värld. Det är ingen svordom, men används likadant. Om jag ber nån fara in i baljan, blir mitt inlägg borttaget då? Vad jag avser är ju att utdela en form av förbannelse över vederbörande, be h*n att dra åt ****** utan att använda nåt "fult" ord. Om stjärnorna ersätts med "skogen"? Eller med "där pepparn växer?" Jag antar att ordet "helvete" är en svordom som ska raderas, men hur är det med "helskotta"? "helsifyr"? "hecklecke"? "Helsingland"? Och om Helsingland ryker, hur är det då med Dalarna? Andemeningen är den samma, var går gränserna?

Kanske borde denna diskussion tas på nåt annat ställe, tex support iFokus eller i nåt slutet forum för moderatorer. Men det borde finnas klara regler för VAD som är att räkna som svordomar. Är det orden eller dess betydelse? Semantik eller syntax?

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

dejtbar
2014-07-31 08:43
#3

Jag tycker det är bra att svordomar inte tillåts och jag tycker det är uppenbart att det är f*n… s*tan….h****ete osv som ska redigeras, inte baljan, skogen och hälsingland

Denna kommentar har tagits bort.
dejtbar
2014-07-31 10:16
#5

#4 ja att SÄGA är en sak. Jag kan också säga "fan vad gott" osv till de jag umgås med men när jag skriver på öppna  forum  där alla möjliga läser så tänker jag mig mer för och tar bort svordomarna.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Honestyisdead
2014-07-31 10:33
#7

#6 Synd att du tycker det är jobbigt.  Men du får antingen respektera det eller sluta skriva. 

Det är ingenting som har med kristendom att göra. Det ser bara otrevligt ut.

Och inte ska jag behöva sitta och rada upp svordomar för att ni ska veta vad det är. Använd sunt förnuft. 

Istället för att skriva "fan vad gott" kan man skriva "jättegott".

Gur4m1
2014-07-31 11:32
#8

#7 Synd att otrevlig (eller bara drygt) bemötande inte är förbjudet men harmlösa ord osm "fan". Märkligt finner jag det hela.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Honestyisdead
2014-07-31 11:37
#9

#2 Det är orden som inte är tillåtna.  

Att ersätta svordomar med andra ord är helt ok. Däremot inte om det handlar om att gå på andra.

Honestyisdead
2014-07-31 11:39
#10

8 Men nu är det så. Hädan efter kommer inlägg innehållande svordomar raderas eftersom vi inte har tid att radera ord för ord.

Det är inte svårt att ersätta orden.

Honestyisdead
2014-07-31 12:10
#11

#2 Om du ber någon fara in i baljan blir det borttaget ja. Självklart.  Inte för att det är en svordom utan för att det är otrevligt.

catcult
2014-07-31 12:42
#12

Är vissa ord farliga, kanske rent av skadliga menar du? Jag förstår att fula personangrepp redigeras bort och inte är tillåtna, men att förbjuda vissa ord oavsett kontext är något jag finner mycket underligt. Vad är tanken med det? Hur blir man skadad av att läsa en svordom och vem har bestämt att ett ord är "fult"? 

Personligen är "mumma" ett av mina hatord, jag ryser både när jag läser och hör det. Jag kan inte riktigt förklara min aversion mot ordet "mumma", men den är stark och finns där likväl. Detta betyder dock inte att jag  vill förbjuda ordet från att användas och jag är mycket medveten om att det är hos mig problemet ligger och jag får helt enkelt snabbt skumma igenom text som innehåller ordet och skaka av mig det bäst jag kan.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Honestyisdead
2014-07-31 12:45
#13

Det ser otrevligt ut för de flesta och det finns ingen anledning att svära.

Behövs det verkligen anledningar till att inte svära på ett forum? Förstår verkligen inte att det behövs förklaringar till något som borde vara självklart. 

Har man ett stort behov av att svära kan man göra det på andra platser. Här är det inte tillåtet.

Annons:
catcult
2014-07-31 13:13
#14

Men vilka ord räknas som svordomar? Är dessa ord verkligen skadliga i sig själva?

Jag bryr mig ärligt talat inte om iFokus väljer att ha någon arbiträr anti-svordomsregel eller inte, detta forumet är inte särskilt viktigt för mig personligen och jag är medveten om att alla forum är diktaturer och inte demokratier (och är helt okej med detta också!). Min poäng var bara att påpeka hur meningslöst, förvirrande och korkat det är att förbjuda vissa ord.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

andersson..
2014-07-31 13:41
#15

Vissa svär ju i vart och vartannat ord. "Fy fan vad glad jag är att jag klarade det där jävla provet"

Det kan ju vara lite svårt att tillåta svordomar i vissa sammanhang men inte i ett annat. Svårt att dra en gräns och då förstår jag att man hellre förbjuder det helt.

Honestyisdead
2014-07-31 13:48
#16

#14 Jag är övertygad om att alla vet vad en svordom är. Är omöjligt för mig att rabbla upp alla.

De ord som används mest är: fan, helvete, jävla, kuk, fitta.

catcult
2014-07-31 14:05
#17

#16 Nej, vi kan omöjligt veta vad som kan tänkas räknas som en svordom för just dig. En komplett lista skulle vara ytterst hjälpsamt för att undvika missförstånd och bortmodererade texter. Min brorsdotter anser att "hångla" är ett svärord och blir arg om hon hör någon säga det, hur känner iFokus inför det ordet?

Jag är också nyfiken på hur ett ord kan vara skadligt i sig själv? Tror du på det själv, Hera?

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Honestyisdead
2014-07-31 14:12
#18

#17 Nej, hångla är inte en svordom och det blir ingen lista.

Det sunda förnuftet är bra att använda. 

Den enda som skrivit något om att ord är skadliga är du.

catcult
2014-07-31 14:26
#19

#18 Okej, hångla är alltså ingen svordom enligt dig. Bra att veta! Men hur ska vi förväntas använda vårt "sunda förnuft" till att lista ut vilka ord som är svordomar i dina ögon utan en komplett lista? För att inte tala om hur svårt det kommer bli för andra moderatorer att moderera på ett rättvist vis samtidigt som de försöker upprätthålla forumets udda svordomsregel. Låter som galet mycket jobb till ingen nytta, i mina ögon. 

Jag utgår förstås från att regeln sattes eftersom iFokus ansåg att vissa ord kan vara farliga på något vis, annars finns det väl ingen mening med att införa någon sådan regel (och allt merarbete det innebär för gratisarbetande moderatorer)? Men okej, regeln är alltså bara för skojs skull. Bra att veta! Underligt sätt att driva ett forum kan man förstås tycka, men självklart har iFokus rätt till att ha vilka underliga regler de vill på sitt eget forum. 😃

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

Honestyisdead
2014-07-31 14:32
#20

#19 Jag har skrivit orsaken längre upp. Läs gärna istället för att hitta på att det är för skojs skull.

Svordomar är svordomar. Inte några som jag själv hittar på. Googla om du är väldigt osäker på vad en svordom är.

Regeln är inte udda. Den brukar finnas på forum för allas trevnad.

Annons:
ChristineL
2014-07-31 14:44
#21

Det här gäller ifokus allmänna regler det är inte något som är påhittat till just den här sajten. Alltså, lika svårt för admin som för vem som helst att veta vad en svordom är, men som sagt. Använd sunt förnuft!

Josephiine90
2014-07-31 15:21
#22

Men jösses, kan folk sluta upp med att sitta och dividera och vara dryg? ALLA vet vad som klassas som en svordom/skällsord och olämpliga könsord, iallafall här i sverige. Så tänk efter en gång till innan ni skriver, använd det sunda förnuftet och var trevlig på denna sida? Det blir väl trevligare för alla som läser och skriver? 🙂

[Bananpudding]
2014-07-31 15:48
#23

# 16 Jag har en fråga. Om dessa ord används i ett korrekt sammanhang, är de okej att använda då?

Honestyisdead
2014-07-31 15:56
#24

#23 könsorden är för grova så de är aldrig ok.

Däremot får man ju prata om helvetet och fan.

Jävla är aldrig korrekt.

[Bananpudding]
2014-07-31 15:59
#25

#24 Om jag vill diskutera att jag blivit kallad för ett av dessa könsord då?

Är djävulskt okej?

Honestyisdead
2014-07-31 16:07
#26

#25 jävulskt är ok.

Då kan man skriva att man blivit kallad för ett lönsord.

[Devya]
2014-07-31 16:48
#27

Det verkar som en massa bara säger emot för att ha något att prata om.:) Jag tror nog att alla här gott och väl vet vad som är svärord och hur man ska bete sig. För mig är det här inga problem eftersom jag jobbar i en skola och där ska man minsann passa sig då det kommer till svärord. Det är bara att använda sunt förnuft. Ända gången det blir knepigt är då barnen funderar vad vissa ord betyder och då man har en diskussion med dem.

En fråga, har ni också svårt för att veta vad för språk ni ska använda då ni umgås med barn? :)

Annons:
jagga-ewe
2014-07-31 21:05
#28

Nej, jag säger inte emot för sakens skull. Jag säger emot för att jag vill vara konsekvent.

Jag säger som gamle klockarn. Ni vet, han som fick bassning av prällen för att han svor när han tappat sina nycklar. Samma dag tappade prällen bort sina nycklar. "Katten också" sa prällen. Då tittade klockarn på prällen och sa lugnt "Min faan å di katta, dä ä allt samme person dä."

Vad det gäller vad man säger till barn så envisas min moster med att säga "så in i hejsan" istf "så in i helsike" när det är barn med. Jag tycker mest det låter fånigt. Ungarna blir bara förvirrade, är "hejsan" ett fult ord eller inte? De fattar ju att gammelmoster använder det som om det vore ett fult ord, betyder det att man säger nåt fult om man hälsar med "hejsan"? Och vad menar egentligen dagisfröken som säger "hejsan!" till alla barn på morgonen? Nej, krångla inte till livet för ungarna, de kommer ändå bli tonåringar snart nog, o hitta på sina egna förolämpningar och kraftuttryck.

Ja, o apropå, jag blir hellre kallad "j-v-a kärring" än "förgrömmade åderbråck", men det är ju jag. Jag är ju en j-a kärring. :P

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

jagga-ewe
2014-07-31 21:13
#29

#24 Vilka könsord för könsdelar får användas? Jag förstår att de grövre inte är okej, men hur kliniska ska man vara? Får man benämna det manliga könsorganet på annat sätt än just så? Och när det kommer till de kvinnliga delarna, där särskiljer man ju på utanpåliggande och insides delar. Hur får de benämnas? För även ord som p***s och v****a är ju könsord. Är "livmoder" ett könsord, det finns ju bara hos det ena könet och torde därför klassas som könsord. Det där är ju saker som ändå tas upp i olika trådar, både här i relationer.ifokus och på kvinna.ifokus.

Ja, nu är jag överdrivet petig, men jag tycker på allvar att reglerna är för luddiga! Att bara säga "könsord är inte okej" betyder i realiteten att man inte får säga "pillifjong" ens en gång. För det är faktiskt ett könsord. (Om nån undrar så var det det ett ord för det smågrabbar har mellan benen, när jag var liten. På samma tid som flickor bara hade en framstjärt.)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Honestyisdead
2014-07-31 22:38
#30

#29 att benämna kön med ord som inte brukar användas i negativa sammanhang är ok.

Upp till toppen
Annons: