Annons:
Etikettdejting
Läst 2063 ggr
[Devya]
2014-07-31 11:40

Är det OK att dejta nu?

Jag gjorde slut med min pojkvän för lite över en månad sedan. Vi hade varit tillsammans sedan december och vi hade haft ett långdistansförhållande där vi sågs väldigt sällan. Det var antagligen det bästa beslutet jag någonsin har gjort, att göra slut med honom. Jag känner mig så lycklig och fri just nu. Det enda jag har varit ledsen över är över hur utnyttjad jag har blivit och att jag drog ut på förhållandet alltför länge. Jag borde ha gjort slut tidigare för jag hade haft de tankarna på våren också då jag såg ingen framtid tillsammans med honom. Men gjort är gjort. Det finns väl en mening med allt.

För en månad sedan så gick jag med i en dejting sajt. Jag snackade med både tjejer och killar på en vänskaplig nivå. Jag var ärlig med dem från första början om min situation så att de kunde välja om de ville fortsätta att prata med mig eller ej. Det var en kille som verkligen fick mitt intresse och vi har snackat med varandra i en månad nu och vi har skrivit över 100 meddelanden hittills och det är sådana meddelanden som tar ca en timme att skriva. Med andra ord är det otroligt långa meddelanden. Vi har upptäckt att vi är väldigt lika varandra. Vi delar samma syn på de där viktiga sakerna, religion, politik, uppfostran, pengar/ekonomi och sen även de mer mindre betydliga sakerna som att vi ser på exakt samma sorts serier, filmer, har samma musiksmak, samma intresse för att resa samt att ta det lugnt hemma emellanåt, djur osv.  Jag tror aldrig att jag har träffat någon som är så lik mig tidigare och att det faktiskt verkar klicka så bra fast det är bara förstås via i-net än så länge. Vi är väldigt nyfikna på att träffa varandra för att se om det skulle klicka i verkligheten också.

Min fråga är, är det för tidigt för mig att börja dejta? Jag känner mig redo men är det fel av mig? Gör jag fel om jag träffar honom? Oberoende så vill jag ta det långsamt vilket jag har sagt till honom också. Jag föreslog att vi kan ju börja som vänner och bara umgås, så ser vi sen. Det här är nämligen något som jag inte vill sumpa.

Annons:
jossa5
2014-07-31 11:45
#1

Om det känns ok för dig så kör på. Låter ju som att det förra förhållandet inte var det bästa. Men träffa killen du pratar med nu och se om det klickar lika bra på riktigt med. :)
Lycka till!

Mvh,
Jossan                         Medarbetare på Svenska Hamsterföreningen.ifokus

[Olärd]
2014-07-31 11:46
#2

Jag var tillsammans som sambo med en man i 4 år, hade sörjt färdigt att det inte fungerade så när jag stack så va jag fri som en fågel och sedan regga jag mig på match.com for fun efter en månad för att träffa nytt folk - inte för att dejta..

Och en natt hittade en kille mig där, och vi klickade så sjukt bra så vi hänger ihop nu. Det finns inga regler - kör på.

Leon1973
2014-07-31 11:48
#3

Med tanke på att ditt var var otrogen så tycker jag IMHO att det är okej att dejta.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

Honestyisdead
2014-07-31 11:52
#4

Jag undrar om du verkligen rrdan kan vara redo. Du älskade ju ditt ex enligt dig.

[Olärd]
2014-07-31 11:56
#5

#4 enligt denna tråd eller tidigare trådar?

[Devya]
2014-07-31 12:04
#6

#4 Det är sant men sen igen, om jag älskade honom på rätt sätt, skulle jag må så här bra efteråt då? Jag saknar inte honom och jag känner mig så lättad. Det känns som jag äntligen kan andas. Han var väldigt bra på att manipulera  och nu är jag äntligen fri. Han ville ha mig tillbaka men jag kunde lätt säga nej, jag vill inte ha honom alls. Med min första kille var det svårt att göra slut och jag drogs tillbaka då han ville ha mig. Den här gången var det så lätt att lämna allt bakom mig, vilket får mig att tvivla på att det var äkta kärlek. Jag vågade ju aldrig fullständigt lita på honom eller öppna mig upp för honom och vi fick aldrig den där "connection" som jag hade med min första kille. Vi var för olika.

Jag känner mig redo men jag vill inte hoppa in i ett nytt förhållande direkt på det viset, utan ta det lugnt och bilda en bra vänskap först. Jag vill njuta av att må så här pass bra som jag gör.

Annons:
Honestyisdead
2014-07-31 12:04
#7

Tidigare.

Gur4m1
2014-07-31 12:06
#8

Hmm… jag skulle väntat i din sits med tanke på dina relationer oh relationen du hamnade i efter din förra. Vem är det du är rädd att göra fel mot? De tär ju itne fel mot dne du dejtar att träffa honom, om du kommit över ditt ex- men det är kanske inte heller rätt, om du inte är redo.

En månad är ganska kort tid och är tidne som gått från att du blev singel, från att du blev singel har du ändå haft kontakt med den här mannen- så han har ju avrit e tröst och stöd? JAg syftar på att du kanske borde behöva stå på egna ben, av egen kraft… efter hur dina två senaste relationer sett ut….

Varför började du söka en ny partner så snart efter ditt ex,  alla gör som de själva vill men jag blir väldigt nyfiken- efterosm du även uthärdade ditt ex beteende osv.

Men är du redo så kör på, det är helt upp till dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
2014-07-31 12:08
#10

Klart du ska dejta om det är det du vill. Det där med att vara redo… det känner man själv, det kan ingen annan berätta för en. 

Min kompis terapeut sa ngt ganska bra som jag tänkt på mycket. Han sa att iom att det är i relationer som hon får problem, dåligt självförtroende, ger mer än hon får osv, så vinner hon inget på att "hitta sig själv" ensam, det är relationer hon måste träna i, så om hon ville dejta massor, så skulle hon göra det, det är enda sättet att lära sig.

Sarah
2014-07-31 12:10
#11

Killen du just gjorde slut med kan väl ses som ett rebound från ditt långa förhållande, det var ju den långa relationen du skulle läka efter, inte den senaste. Nu har du gått vidare från båda.

Sarah
2014-07-31 12:15
#12

Ang att leta ngt nytt direkt… Efter jag gjorde slut med min förra kille dejtade jag som en dåre och jag började redan dagen efter det tog slut. Jag hade redan lämnat den relationen bakom mig. Jag älskade killen fortfarande, men relationen var jag klar med. Jag hade roligt i nästan ett år, hann med fler killar än jag kommer ihåg idag, men sen ledsnade jag, orkade inte med tempot längre och först då ville jag vara själv ett tag. Sen träffade jag min nuvarande kille som jag varit med i snart 8 år. 

Det finns inget rätt och fel i hur man hanterar uppbrott och hur man går vidare. Hanterar man det genom att dejta hundra andra eller råkar man snubbla på sitt livs kärlek dagen efter, so what?

[Devya]
2014-07-31 13:57
#13

#8  Jag började inte söka efter en ny partner utan jag hade lagt ut på min sida att jag bara sökte efter vänner och därför snackade jag ju även med tjejer. Jag tyckte det var roligt att prata med dem eftersom mina vänner var ute och reste och hade inte så mycket tid. 

Det var inte planerat att hitta någon som jag klickte med, absolut inte. Jag hade varit inställd på att vara singel i minst ett år och mittiallt poppar den här killen upp. 

Jag skulle inte säga att han har fungerat som ett stöd för mig alls. Jag behöver inget stöd efter det här senaste förhållandet, jag behövde dock det efter mitt första förhållande och därför sökte jag mig även till en terapeut förra året.  Så pass mycket känner jag mig själv.

Jag känner mig redo men jag vill ta det helt jättelugnt. Jag vill inte rusa in i något och jag vill först bara vara hans vän och inget mera än så. Jag vill ta mig tid till att lära känna honom. Det gick för snabbt på med min första kille och min andra kille. Jag lärde inte känna dem ordentligt förrän vi var huxflux i ett förhållande. Jag vet vad jag vill göra annorlunda den här gången och jag vet också vad jag vill ha numera. :)

#10 11 12 Du har en poäng i det du skriver. Min senaste kille kanske var mer en rebound kille och  jag var också rebound tjejen för honom. Anledningen till att jag tror det var så är på grund av att vi inte ville "commit to something" från första början utan drog ut på eländet. Dessutom så försökte han bli ihop med sitt ex vid den tiden och jag gick på terapi för att komma över mitt ex som även trakasserade mig otroligt mycket att han nästan pushade mig till att göra något katastrofalt. Förra året var ett helvete för mig. Det här året har varit mycket lättare och även om min senaste kille var otrogen så tog jag inte det alls hårt. Jag har inget emot att vara hans vän idag (men jag skulle aldrig ta mig tid till att resa till honom för att träffa honom, så allt det är över, endast fb kontakt isåfall). Jag hyser inget agg gentemot honom heller, men jag vill givetvis inte ha honom tillbaka någonsin. Jag visste det tidigare också att han var inget för mig men jag höll mig ändå kvar av någon orsak jag inte kan komma på. Oberoende så var det lätt för mig att sist och slutligen släppa taget om något som inte hade någon framtid alls. Han försökte övertyga mig till att försöka igen men jag ville inte. Jag har ingen lust att vara ihop med honom. Han och jag passar absolut inte ihop och vi har ingen framtid tillsammans, vilket är något jag egentligen visste från första början…. Jag vet inte varför jag inbillade mig eller försökte övertala mig själv till att stanna kvar så länge. Men jag är glad att det är över. Jag har inte mått så här bra på jättelänge. :)

Annons:
Gur4m1
2014-07-31 14:31
#14

Hmm… jag skulle väntat i din sits med tanke på dina relationer oh relationen du hamnade i efter din förra. Vem är det du är rädd att göra fel mot? De tär ju itne fel mot dne du dejtar att träffa honom, om du kommit över ditt ex- men det är kanske inte heller rätt, om du inte är redo.

En månad är ganska kort tid och är tidne som gått från att du blev singel, från att du blev singel har du ändå haft kontakt med den här mannen- så han har ju avrit e tröst och stöd? JAg syftar på att du kanske borde behöva stå på egna ben, av egen kraft… efter hur dina två senaste relationer sett ut….

Varför började du söka en ny partner så snart efter ditt ex,  alla gör som de själva vill men jag blir väldigt nyfiken- efterosm du även uthärdade ditt ex beteende osv.

Men är du redo så kör på, det är helt upp till dig.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[Yllhilda]
2014-07-31 20:39
#15

Så som du beskriver, Ts, låter det som att det inte borde finnas några problem för att du ska kunna fortsätta med den här killen. Ta det i din takt och se vad som händer. 🙂

Rumblebee
2014-08-01 12:49
#16

I mina ögon finns det ingen väntetid innan man kan börja träffa någon annan efter att man gjort slut. Du skriver i slutet av ditt inlägg att du känner dig redo. Om den här killen är intresserad av att träffas (även om det i början bars är som vänner) så go for it. Det blir inte mycket till liv om man ska grubbla över vad andra kan tycka oc äh tänka om en när man själv känner sig redo för något :) . För sådana människor kommer det alltid finnas.

[Devya]
2014-08-01 17:44
#17

Vi träffades och det klickade inte för mig irl. :) Men det känns bra att vi träffades så jag inte behövde gå och fundera för länge. :)

Upp till toppen
Annons: