Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 4772 ggr
jela96
2014-08-20 17:52

Snälla. akut hjälp.

Hej. Jag har bott tillsammans med min pojkvän i 1 år och jag älskar honom så otroligt mycket grejen är att han inte visar respekt. Får höra orden bitch och liknande flera gånger om dagen vilket förstör mig helt. Jag är väldigt psykiskt instabil och har mått dåligt i flera år. Han låter mig inte träffa kompisar typ. Bara tjejer såfall och om jag skulle va ute med en tjej kompis skulle han tro att jag raggar på andra killar. Jag vet att han går igenom en svår tid då han fått avslag på uppehållstillstånd och bara är hemma hela tiden men jag orkar inte ha det såhär. Jag har skaffat en kanin och han låter mig knappt hålla på med kaninen då kaninen 'klättrar på mina bröst' så jag måste snällt sätta ner min kanin i buren. Han vill ha 10.000 av mina sparade pengar om jag ska skaffa en katt. Jag blir galen på honom. Anledningen att jag är kvar är för att jag älskar honom och hans goda och romantiska sidor för dom är verkligen underbara… Jag är jätte dålig på avslut och klarar inte avsluta relationer.. Vad ska jag göra?? Snälla hjälp!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Gronstedt
2014-08-20 17:57
#1

Varför älska en människa som plågar och begränsar dig? Han är en typisk misshandlande man och det är inte osannolikt att slagen börjar snart, mot dig eller djuret. Han kommer inte att ändra sig, för han trivs utmärkt med att använda dig som dörrmatta, kränka dig och begränsa dig.

Det enda du kan göra är att lämna honom så snart som möjligt. Prata med en kvinnojour, de kan ge dig praktiska råd. Det är viktigt att du har någonstans att ta vägen när du går och att du kan ta med dig kaninen.

Och skaffa för allt i världen inte fler djur innan du tagit dig fri! Då ger du honom bara gisslan - han kommer förmodligen att älska att hota eller plåga djuren för att komma åt dig.

Praefatio
2014-08-20 17:59
#2

Det låter ju på hela ditt inlägg som att du egentligen inte vill ha det såhär utan vill avsluta relationen innerst inne. I så fall tycker jag att du ska göra det. Du vet ju själv att han behandlar dig väldigt illa och är sjukligt svartsjuk (på en kanin till exempel, vad sjutton?!) och kontrollerande. Det låter som att han inte går att lita på vad gäller pengar heller utan försöker utnyttja dig där med. En kille som är så passivt aggressiv skulle dessutom kunna slå över och bli aktivt aggressiv istället, dvs. slå och bli fysisk.

Så ja, lämna. Frågan är bara hur du gör det lättast. Vem står på lägenheten, det borde väl vara du i och med uppehållstillståndet? Han har fått avslag på sitt upphållstillstånd säger du, vad händer då? Jag har ingen koll egentligen men det borde väl innebära att han måste lämna landet och då löser sig ju saken av sig själv även om det är på ett hemskt sätt, men hur snabbt måste det ske?

villvarahemlig
2014-08-20 18:00
#3

Du borde verkligen göra slut. Kan du inte åka hem till någon vän/förälder och göra slut via telefon? Om du är rädd att han ska vara våldsam, alltså. Det är verkligen inte värt det, vännen. Du förtjänar att vara med en man som litar på dig till 100%. Det låter helt sjukt att du inte får gosa med din kanin för att den nuddar dina bröst…

Ria74
2014-08-20 18:00
#4

Det låter inte som en sund relation tycker jag.

Att han inte låter dig hålla på med kaninen för den klättrar på dina bröst låter bara konstigt, sen varför ska han ha 10.000 om du skaffar katt?

Att han kallar dig bitch och andra saker är verkligen inte okej. Inte heller att du inte får umgås med vilka människor du vill.

Det låter som om du helst vill ut ur relationen? Har du någon du kan prata med, föräldrar, syskon eller vänner som kan hjälpa dig med att ta dig ur relationen?

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Calcifer
2014-08-20 18:00
#5

Det där är psykisk misshandel och ingenting annat. Det ska du inte acceptera.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

[Juel70]
2014-08-20 18:01
#6

Har bara ett ord : LÄMNA.  Det är inte så du vill bli behandlad 🌺

Annons:
Wellcraft
2014-08-20 18:01
#7

Snubben verkar inte ha en kvinnosyn som är sund.
Enligt mig låter det som att du bör låta honom gå, men jag kan inte leva mig in i dina egna känslor så det är bara ditt beslut.

Det finns andra killar där ute, som låter dig träffa dina vänner & gosa med dina djur - de har romantiska sidor också. 
Om du lämnar honom kommer du klara dig & kunna börja om tids nog, så var absolut inte rädd för det.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

jela96
2014-08-20 18:01
#8

Han tilltalar min kanin med namnet 'den lilla skiten' och våld har förekommit men skyller på oss båda då jag brukar rivas när jag är sur och tappar kontrollen. De värsta gångerna har varit när han tappat kontrollen och slagit mig så hårt att jag nästan svimmat.. men efteråt ångrar han sig väldigt mycket… trots allt detta är jag fast på hans bra sidor och älskar honom så mycket.. vi bråkade precis för att jag vägrade komma till sovrummet när han kallade mig för bitch.. han har dessutom all kontroll över p3ngar och skickar våra gemensamma p3ngar till sin släkt.. Jag är 17 år gammal men fyller 18 om 3 veckor. Tror inte jag kan gå till kvinno jouren. .

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

ChristineL
2014-08-20 18:02
#9

Vad är det du älskar med denna människan egentligen?

villvarahemlig
2014-08-20 18:06
#11

Lämna, lämna, lämna. Han är inte frisk.

Gronstedt
2014-08-20 18:07
#12

#8: Om han redan slår så kan du bara vänta på att han ska slå hårdare. Han ångrar sig inte ett skit, han manipulerar dig för att han inte vill bli av med sin favoritslagpåse. De där ångerscenerna är en del av nöjet för honom. Dock kommer han att bli allt mer avtrubbad och kommer att behöva slå hårdare och oftare för att det ska ge honom samma njutning.

GÅ MEDAN DU KAN! Inte minst för kaninens skull, innan han kommer på att han kan skada dig genom att plåga den.

Ta tillbaka kontrollen över dina pengar (stoppa överföringar till gemensamma konton) och GÅ!

Varför kan du inte prata med en kvinnojour?

Madde
2014-08-20 18:08
#13

Nu är du mitt upp i det och säger att du älskar men för oss som står utanför ser det med andra ögon!

Först och främst håller jag med alla andra om att du behöver ta dig en funderare på vad du vill med ditt liv. Att sitta fast i ett förhållande där någon kommer med fula ord som "BITCH" eller annat ska du verkligen inte acceptera. Sen att man är så svartsjuk att du inte ens får umgås med vänner för att du "kanske raggar på någon annan" eller att kaninen är ett problem. 

Han har ingen rätt till dina sparade pengar och du bestämmer ju själv om du väljer att skaffa en katt då det är ditt hem.  

Har han någon annan än dig här i sverige/där du bor som han skulle kunna bo hos? Så att du kan få lite distans till det hela.

INGEN förtjänar att få höra såna saker som du får höra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

Annons:
Praefatio
2014-08-20 18:10
#14

#8 Du kan visst få hjälp från kvinnojouren! De är experter på sånt här och kan hjälpa dig att få skyddat boende tillsammans med din kanin tills det här har löst sig, om du inte har någon annanstans att ta vägen. Har du kontakt med din familj, kan du flytta hem en kort period?

Din situation är fullkomligt vidrig, så ska ingen behöva leva, ingen! Det är klassisk misshandel och det är oerhört vanligt att de här männen "ångrar sig efteråt" - det gör de egentligen inte utan fortsätter gång på gång.

Det han gör mot dig vad gäller dina pengar, att han slår dig  och att han hotar dig är olagliga handlingar. Det går inte att understryka nog hur illa det är, och hur mycket du är värd något bättre. Du ska inte ha det så här! Aldrig!

Snälla, snälla, snälla. Ta hjälp att lämna honom. Det är jobbigt, men du kommer bli oerhört mycket lyckligare sedan och du kommer att träffa en man så småningom som behandlar dig som du är värd att behandlas: som en människa. Inte som något slags slav/djur.

Och, som liten sidgrej: snälla, försök få bort kaninen ur hemmet så fort som möjligt. Det känns som att han kommer att börja attackera den snart för att komma åt dig och det ska den inte behöva utsättas för. Det här är en kille som kan göra allt möjligt mot ett djur, tortera och plåga, precis som han plågar dig. Kan den bo ett par veckor hos en kompis? Jag förstår att den är ett av dina få stöd just nu men både du och den måste därifrån så snart det bara går.

Madde
2014-08-20 18:11
#15

Missade helt ditt inlägg om att han slår dig oxå. Det är svårt att lämna en person som misshandlar en vare sig det är fysiskt eller psykiskt. Men DU måste verkligen ta dig ur detta. 

Hur bor du? Eftersom du inte är myndig än?

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

jela96
2014-08-20 18:14
#16

Jag bor i egen lägenhet som står i mammas namn tillsammans med honom. 

Jag sitter och skakar jag mår så jävla dåligt och snart kommer han komma hem. Han har nycklarna här och kommer inte in. Jag vet inte vad jag ska göra. Varje gång jag nästan lämnat honom slutar det med att jag gråter, han kommer och håller mig, berättar att han älskar mig osv. sen går vi hem tillsammans och allt känns underbart..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

villvarahemlig
2014-08-20 18:17
#17

Kan du inte åka hem till din mamma imorgon? Ta med din kanin och berätta. Lämna en lapp bara. Var borta när han kommer hem imoron.

Gronstedt
2014-08-20 18:17
#18

#16: Hur länge känns det underbart? Hur länge dröjer det till nästa tillmäle, nästa kränkning, nästa slag, nästa hot?

jela96
2014-08-20 18:19
#19

Vill absolut inte berätta för mina föräldrar just nu.. jag orkar inte.

Det är olika kan ske en dag efter men max en vecka. Får alltid höra bitch, hora, äcklig osv.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Cindy S
2014-08-20 18:19
#20

Ifall han tar dina pengar är det stöld. Ordna genast upp skild ekonomi.

Och om du genast nu tänkte "Nej, det vågar jag inte" då är du inte i ett frivilligt förhållande. Jag vill inte gå så långt som att säga att han våldtar eller tar din frihet ifrån dig, men jag tror inte någon av oss skulle bli överraskad ifall du skriver imorgon att han slog ner och våldtog dig. Men man behöver inte ta till slag för att bryta ner någon.

Ta kontakt med soc ifall du inte har pengar nog att flytta. De borde vara villiga att ge dig pengar om du berättar hur det är(men då måste du nog göra ett försök att få tillbaka pengarna genom att kontakta polisen.

Ifall du inte är i så dålig situation som jag tror ska du definitivt insistera att få tillbaka dina pengar och få eget boende. Även om du inte är redo att göra slut och tror på oss när vi säger att du är i fara så hoppas jag du inser att ni behöver avstånd från varandra.

Gör det för dig, din kanin, din familj, för oss och för honom. Han behöver hjälp innan han dödar dig.

Och du, ingen bra polis kommer att säga att säga att du förtjänar att bli slagen medvetslös för att du klöser någon. Försök få honom att erkänna det i mejl och ge till polisen.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
Cindy S
2014-08-20 18:22
#21

Jag tar tillbaka, skit i pengarna, kontakta banken och rädda det som kan och var borta ur lägenheten. Kasta ut honom om du vill ha lägenheten(kolla med hyresgästföreningen om du är osäker på dina rättigheter), byt nyckel, vadsomhelst.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jela96
2014-08-20 18:24
#22

Han står inte skriven på lägenheten utan mamma gör det. Han har inte sin nyckel med sig och jag vet inte vart han är… Jag har låst dörren så han inte kommer in.

Han har massa kläder osv. här men jag vet inte vad jag ska göra med hans saker..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Praefatio
2014-08-20 18:24
#23

#16 Åh, men du! Där har du faktiskt en chans: att han har glömt nycklarna och inte kommer in. Då har du gott om tid på dig. Gör så här:

Lås dörren. Öppna inte om han kommer hem. Låtsas att du inte är hemma. Svara inte om han ringer.

Ring kvinnojouren. Här är en länk, leta upp den som ligger närmast med hjälp av menyn till höger. Berätta det du har berättat för oss, berätta på en gång att han också slår dig. Säg att du är riktigt, riktigt rädd. Säg att du behöver hjälp att lämna honom, nu på en gång. Berätta att du har en kanin och är rädd att han ska attackera den, att du behöver ta den med dig.

Vad som händer därefter är lite svårt att svara på. Antingen kan det hända att du på en gång får tillgång till ett tillfälligt boende och kan ge dig av direkt, eller så blir du tillsagd att stanna kvar hemma men absolut inte släppa in honom. Du kommer troligen att bli ombedd att kontakta polisen, om de inte hjälper dig med det. Du har rätt till eskort, dvs. att de kommer och hämtar dig i ditt boende och kör dig till en plats där du är trygg. Du kommer att få hjälp att upprätta en polisanmälan inom de närmsta dagarna. Det låter på min text som att det kommer bli massor av stress och att tusen saker kommer att hända samtidigt, men du kommer få hjälp lugnt och försiktigt över flera dagar. Idag kommer man troligen bara att se till att det allra viktigaste, att du kommer ifrån honom till ett säkert boende, blir tillfälligt löst.

Och låt honom inte komma in! Vad du än gör! Han är inte frisk, kan få för sig att förstöra ditt hem eller försöka bränna ner det eller vad som helst när han får veta att du försöker lämna honom. Fundera inte över vad han ska göra i natt, han hittar en lösning och någonstans att sova.

Vi finns här på iFokus och peppar, och du är välkommen att PM:a mig om du vill ha mer hjälp. Vi här på forumet kan tyvärr inte hjälpa dig handgripligen, det är du som måste ta ett djupt andetag och sätta igång. Ditt jobb är att se till att det börjar rulla igång, sedan kommer du att få hjälp med resten. Det är bara du som kan ta det första steget.

jela96
2014-08-20 18:25
#24

Jag vet inte hur jag ska berätta för honom att det är slut… han kommer försöka få mig tillbaka, ringa och smsa hela tiden… tillslut kommer jag ge vika och ta honom tillbaka..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Wellcraft
2014-08-20 18:28
#25

#24 Byt nummer ,ta bort honom ÖVERALLT, facebook, instagram osv.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
2014-08-20 18:28
#26

#22: Om du bara låser honom ute nu är risken stor att du kommer att vika dig och släppa in honom när han blir tillräckligt påstridig, och sedan är risken stor att han skadar dig och/eller kaninen allvarligt. Det är lättare om du kan ge dig iväg någonstans och sedan kan komma tillbaka tillsammans med vänner (och  helst polis) för att avhysa honom.

Ta inte striden ensam och utan att ha någonstans att komma undan - du VET ju att han kommer att slå dig minst medvetslös om du inte lyder honom!

Om du kan få några stadiga vänner och släktingar att vara hos dig när han kommer hem, så kan du ta upp det och be honom packa och ta med sig sina grejor direkt. Men var beredd på att det kan bli väldigt jobbigt och kanske våldsamt. Du/ni måste se till att förbereda er.

EDIT: Eller om du kan få hjälp från kvinnojouren, som Praefatio nämner.

Praefatio
2014-08-20 18:32
#27

#24 Du kommer att få hjälp med det med, av kvinnojouren. Kanske kommer du bli tvungen att byta nummer, men det är verkligen en petitess i sammanhanget. Du kommer att få stöd i det här. Ja, han kommer försöka få dig tillbaka, men du vet ju hur det blir. Du vet ju hur han blir. Han har ju "ångrat" sig förr och det har aldrig blivit bättre. Det kommer dessutom, som Gronstedt säger, bli värre och värre.

Hur som helst är detta någonting du kan få stöttning i. Låt inte bli att ta första steget för att det ligger steg framför dig som blir tuffa: Just do it. Du är nedbruten och mår dåligt nu, men du har fortfarande en röst inom dig som säger att det här är fel och att du är värd bättre. Att du vill lämna. Lyssna på den rösten innan han tar den ifrån dig också.

…och innan du hittar din kanin i buren, levande med alla benen brutna eller knivskuren till döds. Innan han slår dig tills du får permanenta hjärnskador. Innan han våldtar dig tills du blöder och inte kan gå. Allt det där är han kapabel till, och det tror jag att du känner på dig om du lyssnar på den där rösten inom dig.

Annons:
JonnaCecilia
2014-08-20 18:32
#28

Det tar i snitt 7 försök för någon i en misshandelsrelation att lämna. Du är inte ensam och det är inte ditt fel. Det är inte lätt och du gör så gott du kan. Håller med de andra här, du borde försöka gå men det är inte lätt. Om du inte vågar för din skull så för kaninens? Din pojkvän behöver hjälp, för det här är inte friskt beteende, men du kan inte hjälpa honom, och han kan inte hjälpa dig. Han kan vara hur underbar som helst vissa gånger men det ursäktar inte att han slår dig och kontrollerar dig. Förstår att det kan vara svårt att prata med dina föräldrar, det kan kännas läskigt, som ett misslyckande eller som ett svek, men det är det inte, du måste skydda dig själv och ditt djur. Kanske det finns nån kompis du litar på som du kan fly till eller som kan hjälpa dig. Byt lås när din pojkvän är borta och ställ hans saker utanför. Håll dig borta några dagar eller ha någon hemma hos dig. Ring polisen om din pojkvän blir högljudd eller våldsam. Ta hand om dig, glöm inte att du är värdefull ♡

villvarahemlig
2014-08-20 18:33
#29

Tänk din stackars kanin om din egen säkerhet inte är nog för att lämna! Tänk vad hemskt om han skulle ge sig på den. Allvarligt, lämna honom, snälla, älskade du!

Honestyisdead
2014-08-20 18:34
#30

#24 VARFÖR går du tillbaka till en man som.bara utnyttjar dig? Han vill bara ha dina pengar och någonstans att bo! Han älskar inte dig! Du är bara ett medel.

Öppna inte. Ring och be någon komma och hjälpa dig ta dig därifrån.

JonnaCecilia
2014-08-20 18:39
#31

#30 Det är väldigt vanligt att man går tillbaks till sin partner som misshandlar, mer regel än undantag.

Gronstedt
2014-08-20 18:41
#32

#31: Ja, men innan man kan göra sig fri måste man fundera över varför man går tillbaka.

JonnaCecilia
2014-08-20 18:45
#33

#32, fast TS har ju svarat på det…? Känns inte konstruktivt att fråga om det. Hon älskar honom, trots allt, eller tror hon gör, och han tjatar och lovar bot och bättring. Han manipulerar henne tillbaks helt enkelt, som vanligt med misshandlare. Det bästa är att ha stöd som kan hjälpa henne att inte vika för hans tjatande.

Honestyisdead
2014-08-20 18:45
#34

#31 Det är därför jag utmanar ts till att tänka längre "än de flesta". Att det är vanligt innebär på intet vis att ts ska göra samma misstag.

Annons:
jela96
2014-08-20 18:50
#35

Jag började packa hans kläder för att ställa i en väska utanför dörren men alla lukter, alla kläder. allt påminer om honom… det gör så j*vla ont!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Gronstedt
2014-08-20 18:53
#36

#35: Gör det inte ensam, det är för svårt och risken är stor att du kommer att vika dig. Tänk, planera och ta hjälp!

Honestyisdead
2014-08-20 18:54
#37

#35 Klart det gör ont. Men du kan inte leva med en man som bara utnyttjar dig.

Det gör ont men det går över! Det kommer gå fort att må bättre när du får avstånd och inser vilken skit han är.

Praefatio
2014-08-20 19:01
#38

#35 Du är kanonduktig och jättestark! Det gör ont, men som de andra sagt så kommer det att gå över och du kommer att älska dig själv för att du gör det.

Har du ringt någon? Du ska inte behöva ta den här striden själv. Det kan dessutom bli farligt. Förälder/släkting, polis och/eller kvinnojour rekommenderar jag. Vänner är bra som stöd efteråt men i själva konfrontationen behövs det någon som han har respekt för.

jela96
2014-08-20 19:03
#39

Han va precis utanför dörren. Jag öppnade inte. Han ringde mig massa gånger, jag svarade inte. 

Vår konversation på sms:

Han: Öppna dörren.

Han: Varför svarar du inte?

Jag: Vadå öppna dörren? Jag är inte ens hemma. Skriv inte och ring inte mer jag orkar inte med din psykiska misshandel längre. Vill inte bli kallad bitch, hora, äcklig osv. vårt förhållande funkar inte.

Han: ok. om de är så du vill.

Jag: Bra. Det funkar inte längre. Jag orkar inte att du behandlar mig såhär.

Han: ok

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
2014-08-20 19:14
#40

Nu gör det jätte ont igen… fick precis sms…

'Kan du va snäll å ta bort alla bilder och förhållandet på facebook. Jag förstår att det inte funkar. Du förtjänar någon bättre. Förlåt för det jag gjort och får att jag fått dig att må dåligt det va inte meningen… Jag behövr mina saker.

Fan. fan.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Cindy S
2014-08-20 19:25
#41

Säg åt honom att du vill ha en vän där när han kommer för sina grejer. Vi stödjer dig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
JonnaCecilia
2014-08-20 19:32
#42

Bra, du är jättestark.

Praefatio
2014-08-20 19:38
#43

#40 Det där är en del av hans spel med dig. Jag citerar Gronstedt rakt av, det var så bra: "Han ångrar sig inte ett skit, han manipulerar dig för att han inte vill bli av med sin favoritslagpåse. De där ångerscenerna är en del av nöjet för honom."

Han försöker ge dig dåligt samvete och framstå som ett snällt litet lamm. Det har han ju bevisat gång på gång att han inte är. Det där snacket om att han förstår osv. är bara ett sätt för honom att försöka få dig att vackla. Låt honom inte göra det!

Du är superstark.

obstitant
2014-08-20 19:55
#44

Bra!

Det som händer nu är att han kommer att göra ALLT för att få dig att ändra dig. Gå inte på det. Du vet innerst inne att den förändringen kommer att hålla i en kvart. Och det är ok att det gör ont och känns ledsamt. Du har tyckt mycket om honom och sett fina saker i ert förhållande som du hade velat ha kvar. Men priset är alldeles orimligt högt. Ingen är så fantastisk att det är värt att stå ut med fysisk och psykisk misshandel!

Ring Kvinnofridslinjen, de vet vad du går igenom och är jättebra på att förstå och stötta och finns där dygnet runt.  020-505050.

Honestyisdead
2014-08-20 20:09
#45

Låt dig inte luras. Hans handlingar visar att han inte älskar dig utan behöver dig av rdnt praktiska orsaker. För bövelen, du "får" inte ens kela med din kanin!

Smsa inte med honom. Prata inte med honom.

Packa sakerna. Sedan ber du din familj komma imorgon och så kan han hämta sina saker när dom är där. Träffa honom inte ensam. Ha ingen kontakt alls!

Han kommer spela offer som sådana män gör för att luras. Du vet bättre! 

Du ska ha tillbaka ditt liv.

Wellcraft
2014-08-20 20:26
#46

Som andra skrivit, låt dig inte luras kära du, han manipulerar.
Förstår att detta gör SKITONT, förstår att du är helt förstörd.
Men du är så himla stark, det kommer bli bättre. ❤️

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Gronstedt
2014-08-20 20:38
#47

Stå på dig! Det gör ont, men du är stark. Vi alla här tänker på dig.

teddykaniner
2014-08-20 20:48
#48

Vill även tillägga, att du vet att han spelar oskyldig och ångerfull nu, men om du tar tillbaka honom nu kommer han troligtvis bli argare än förut när han fått dig tillbaka eftersom han fått bevisat för sig själv att du ändå kommer stanna.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
[SophD]
2014-08-21 20:57
#49

Känner igen mig i det du skriver TS. Jag är/var i samma situation. Väldigt starkt av dig att lämna. Jag ska också försöka göra det snart… Jag har märkt att jag inte trivs längre. Problemet är att vi går i samma klass i skolan. Har precis börjat 2an på gymnasiet. Så risken är att jag behöver vänta tills studenten innan jag kan lämna honom. Känns konstigt och fel om vi ska träffas varje dag i skolan. Kämpa på!❤️

JonnaCecilia
2014-08-21 21:00
#50

#49, Be om hjälp kära du! Du kan inte vänta med att göra slut i två år av rädsla. Familj, vänner, och även polis och kvinnojour kan hjälpa dig.

[SophD]
2014-08-22 14:17
#51

#50 ❤️

Cindy S
2014-08-22 19:02
#52

TS, om du gick tillbaka till honom skäms inte. Fortsätt att skriv, du kan försöka igen. Vi vill bara veta ifall han gjort illa dig.

#49 Ja, du borde inte vänta så länge. Försök få hjälp. Prata med någon med tystnadsplikt för att få ett nytt perspektiv. Ibland hjälper det att prata om det rakt ut.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Sarah
2014-08-25 10:34
#53

Bra gjort! Se nu till att du inte är ensam med honom när han ska få sina saker. Låt honom inte komma tillbaka!!!

jela96
2014-08-26 13:05
#54

Jag gick tillbaka till honom och vi pratade väldigt länge. Han förklarade att han mått väldigt psykiskt dåligt och ska få hjälp utav psykolog för att han inte vill skada mig psykiskt eller fysiskt. Han har redan varit på sitt första möte med psykologen och allt känns mycket bättre. Jag har förklarat för honom att om han behandlar mig såhär igen och inte visar att han vill bli bra mot mig så lämnar jag honom direkt..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Gronstedt
2014-08-26 13:07
#55

#54: Stå på dig och lita inte för mycket på honom - du måste sätta gränser och hålla fast vid dem. Bra att han har sökt hjälp!

Annons:
Cindy S
2014-08-26 14:55
#56

Jag tycker ni ska flytta isär tills han mår bättre. Kanske ta en paus på några månader och sedan börja dejta igen, börja om helt enkelt.

Helst vill jag ju att du aldrig någonsin pratar med honom igen, men det antar jag att du tänker göra, så jag hoppas du följer något av de andra råden.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jela96
2014-08-27 21:48
#57

Jag lämnade honom igen. Han lovade att förändras men är samma person som innan… Jag litar inte på honom och jag orkar inte mer..

Snälla vad ska jag göra för att inte ta honom tillbaka igen? Jag vill verkligen inte men jag älskar honom..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Skogsraah
2014-08-27 21:53
#58

Blockera nr, ta bort allting. Bilder, facebook, alla möjligheter för honom att kontakta dig ska blockeras. I värsta fall, ifall han börjar hota på håll eller göra andra obehagliga saker så kontakta polisen.

Har varit i dessa skor och du måste bryta ALLT och lite till! Och ignorera ignorera ignorera. Ifall han ändå lyckas få tag på dig. Det kommer gå över och du kommer att komma över honom.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jela96
2014-08-27 21:55
#59

Har tagit bort vänskapen på facebook även blockat, tagit bort hans nummer och blockat dom.. Jag är bara orolig att han kommer hit eller hör av sig till mina föräldrar eller liknande.. :/

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Skogsraah
2014-08-27 21:57
#60

#96 Har du berättat om situationen för dina föräldrar? Om inte så GÖR det. De skulle aldrig vilja svara eller ha kontakt med honom om de vet/visste. Att han hör av sig till dina föräldrar bör inte vara något större problem. Om du har en bra kontakt med dina föräldrar, som står på din sida är det snarare bara bra att de vet om så att de kan hjälpa dig vidare!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2014-08-27 21:58
#61

Och kommer han till dig. Öppna inte. Fortsätt ignorera. Har även varit i den situationen. Känns det nog obehagligt så kontaktar du polisen! Det är inte okej att störa någon utanför dess hem sådär.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Honestyisdead
2014-08-27 21:59
#62

#59 Öpona inte dörren om han kommer. Träffar du honom ute så fortsätt gå och yttra inte ett ord. Du måste sätta stopp för det nu.

Annons:
jela96
2014-08-27 22:00
#63

Tack för hjälpen. Jag är så sjukt rädd för att vara ensam bara, att aldrig hitta kärlek och jag har inte ens kompisar kvar..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Honestyisdead
2014-08-27 22:09
#64

#63 Du är ung och kommer garanterat hitta RIKTIG kärlek där respekt är en av grundstenarna.  Och du kommer hitta vänner igen. Kanske samma som förr eller nya. Du kommer inte vara ensam :)

Sarah
2014-08-27 22:33
#65

#63 Det ni har är inte kärlek, det är en hemsk maktrelation. Som Hera säger, respekt är ngt av det viktigaste, tillsammans med tillit. Ni har inget av det. Nu har du chansen att läka och bygga upp det liv du vill ha. I ett fungerande förhållande bygger man upp varandra, inte som han gör, slår ner dig. 

Det kan vara jättetungt och det är hemskt att känna sig ensam. Men, det är bättre att vara ensam ett tag än att stanna i en relation där det förkommer misshandel (psykisk och fysisk). Du kommer att hitta styrka efter att du haft modet att tagit dig ur det här destruktiva. 

Kom ihåg att även om han kommer om flera månader och säger att han har förändrats, även om han då behandlar dig bra ett tag , så har han inte förändrats. Ni kommer att hamna i samma sits igen tillslut. Du kan aldrig få en bra relation med den här killen. Däremot kan du  ge din kärlek till ngn som faktiskt förtjänar den.

ingvarisbjorn
2014-08-27 23:34
#66

Bra gjort, förstår att det är svårt att lämna, men du förtjänar så mycket bättre. Du har fått många bra råd i tråden redan, jag såg att någon hade tipsat om kvinnojour. Om du inte vill vända dig dit kan jag tipsa om tjejjouren.se, där kan man börja med att chatta med någon om det känns jobbigt att ringa eller gå dit.

Cindy S
2014-08-28 04:55
#67

Det kommer att kännas så bra om ett tag. Tänk att kunna sova utan att vara rädd för att han blir arg? Du behöver inte anpassa ditt beteende efter någon som kallar dig bitch, du lever i eget hem och fit liv är DITT.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Marr
2014-08-28 09:34
#68

Bra gjort och stå emot nu! Sen så vill jag påpeka det här med dina föräldrar, som Skogsraah säger. Se till att dom vet vad som pågått/pågår.

Det är viktigt! Naturligtvis vill dom inte att någon ska behandla deras dotter på detta vis och dessutom hota med att ha betalt. Du har inget att skämmas över! Min moster blev tillslut mördad av sin misshandlande man.

Han kommer inte ändra sig jag har levt med en nästan likadan man och det blev värre och värre, du är ung och bryt nu när du kan! Han behöver professionell hjälp och det kan inte du fixa åt honom, tro inte på något han säger eller ens lyssna mera…

Du har fått jättebra råd här & nu vill vi höra hur det kommer gå för dig. Blir helt förtvivlad när jag hör hur många som ska behöva ha det så här. Fast det behöver man inte alls, för just sådant här är kvinnojourerna till för.

Du fixar det här! Kram på dig!

 *Jag tror mer på Ufo, än på Sifo*

jela96
2014-09-01 19:27
#69

Jag är värdelös. Har gått tillbaka till honom igen. ..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Cindy S
2014-09-01 20:03
#70

#69

Då försöker du snart igen. Berätta för dina föräldrar. Visa den här tråden om du inte vet hur du ska skriva brev eller berätta för dem muntligt. Sen hjälper de dig att samla dig och sen är det bara att kasta ut honom.

Förhandla inte med honom, tvinga bort honom. Annars bo hos någon annan tills du känner att du fått känslomässigt avstånd till honom.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

obstitant
2014-09-01 20:43
#71

#69 Nej, du är inte värdelös. Det tar ofta flera försök innan man tar sig loss för gott.  Nästa gång kommer det att gå bättre.

Jag rekommenderar verkligen Kvinnofridslinjen (020-505050). De kommer inte att döma dig, de kommer att förstå precis vad du går igenom och varför det är så svårt, och de kan möta dig där du är och peppa dig att göra det som är bäst för dig.  Du kan vara anonym och det är gratis och  syns inte på telefonräkningen.

jela96
2014-09-02 19:36
#72

Hej igen.

Ni märker nog att jag typ bara skrivit när det är slut. Det är slut igen. Han gick precis och han säger att det är bättre att han dör. Jag försökte få honom att förstå att vår relation kan funka genom att han litar på mig, inte är svartsjuk osv. han blev sur för att jag sökte ett jobb och inte frågade honom först.. Jag sa att han skulle sluta va så kontrollerande och att jag har rätt att skriva till vem jag vill.

Han har inte uppehållstillstånd och flyttade till tyskland i vintras men kom tillbaka för att han inte vill va utan mig. Nu säger han att jag ska ge honom resekostnaderna för tågresan dit och tillbaka.. han säger att han valt sitt liv framför mig och jag får sådana skuldkänslor… Han stod precis och skrek hora, han sa att jag knullade runt när han vet att jag blivit våldtagen att två personer.

Nu skickade han sms:

'Ha det så bra nu ska jag dö. Lev hur du vill men glöm inte att de va du som har fått mig att dö'

Vad ska jag göra???

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Cindy S
2014-09-02 19:45
#73

Fy fan, han är hemskare än jag trott. Skit i den jävla idiotjäveln. Han är en ond äcklig man och tro mig, han kommer inte att göra illa sig själv. Betala inte någonting och säg åt honom att du ringer polisen nästa gång han trakasserar dig(vilket är det han gör när han skriker och kallar dig hora). Du är inte skyldig honom någonting för att ni försökte vara tillsammans men att det inte lyckades(vilket är hans fel).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

jela96
2014-09-02 19:50
#74

Tack. Ni är så jäkla underbar! Jag hoppas verkligen att jag står ut den här gången..

Hur kan jag tänka bort hans bra sidor? Dom där alla fantastiska underbara sidorna…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

jela96
2014-09-02 19:52
#75

Jag mår så dåligt av att se han så ledsen..

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

JonnaCecilia
2014-09-02 19:55
#76

Så fort du tänker på de bra sidorna, tänk på varje gång han skrikit åt dig, kallat dig fula saker, slagit dig… Du kan inte vara med någon som inte har ens grundläggande respekt för dig och du förtjänar någon som är fantastisk och underbar mot dig HELA TIDEN inte bara ibland. Inte ens i de värsta bråken med min sambo har vi kallat varandra för sådana saker ditt ex kallar dig, vi har alldeles för mycket respekt för varandra för att ens komma på tanken… Och det är det normala, att man har sån respekt för varandra, och det kommer du också hitta. Stå på dig, du är jättebra! Kramar

Annons:
Honestyisdead
2014-09-02 20:03
#77

#75 Fokusera på hur jäkla illa han behandlar dig istället. Man kallar inte någon för sådant som han kallat dig. Man bestämmer inte över någon så som han tydligen bestämt över dig!

Och tyck inte synd om honom. Han är inte ledsen. Han är arg för att du gör uppror och tar ifrån honom makten.

Ria74
2014-09-02 20:06
#78

Tänk dig att detta handlade om någon annan du håller kär, en syster, mamma, eller kompis och att denna berättade detta för dig. Hur skulle du råda den personen om den berättade det du har berättat för oss?

Själv tycker jag det är enklare att se klart på en relation om jag tänker mig att det handlar om någon annan och hur jag skulle reagera då om jag hörde det.

Jag tror inte alls att han kommer att göra sig själv illa, det är bara ett sätt för att få dig att må dåligt, få dåligt samvete och rätta dig efter honom.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Cindy S
2014-09-02 20:52
#79

Att vara ensam är inte så dåligt. Då kan du vara trygg och börja tycka om dig själv mer och mer, och sen kan du börja leta efter andra som har samma underbara sidor som ditt ex(och ja, vi kallar honom ex), men utan alla de hemska. Du ska inte ge upp och tro att du inte kan hitta kärlek någonstans.

Du har rätt att bli kallad sötnos och älskling, inte bitch och hora. Du har rätt att somna trygg och vakna glad. Du har rätt att ha möjlighet att berömma de i ditt liv och ha din plånbok ifred

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

obstitant
2014-09-02 23:58
#80

Om du tror att han menar allvar med att ta livet av sig kan du ringa polisen. Och menar han inte allvar kan du ju bara skita i det.

Oavsett så ska du inte låta honom manipulera dig med självmordshot. Han har försatt sig i den här situationen alldeles själv, och det är hans eget ansvar vad han gör i fortsättningen. Han försöker få dig att ta över det ansvaret och vara hans slagpåse för att det ska kännas bättre för honom, men det är inte så relationer funkar.

ingvarisbjorn
2014-09-03 22:25
#81

Skönt att se något "livstecken", det är alltid oroande när sådana här trådar tystnar. Du är absolut inte värdelös och du är inte heller skyldig honom något alls. Du behöver inte betala honom någonting, han har gjort de där resorna, det var hans val och ingen annans. 

Nu hoppas jag att han lämnar dig ifred så du kan få tid att läka och bearbeta. Så som du har blivit behandlad ska absolut ingen behöva behandlas.

Fornuddens
2014-09-04 03:03
#82

Hans spel med "stackars mig" är ingenting att gå på. Känner igen hela din historia, och när du väl brutit upp helt med honom, kommer han ändra sig och leva sitt liv, som om ingenting har hänt (När han väl inser att han inte får dig tillbaka). Det låter hårt, men tyvärr fungerar dessa män så. 

Sedan vill jag ge en stor cred till alla underbara människor som kommer med så fina tips till folk över internet!! 🌺Vilka stöttepelare ni är för folk som behöver det!

Mvh Henriette
Fornuddens M
öss
Naked Curls (Sphynx)

Uppfödning av möss, reptiler och katter i raserna Sphynx och Cornish rex.



Upp till toppen
Annons: