Annons:
Etikettallmänt
Läst 3415 ggr
monika89svensson
2014-09-20 02:47

incest.- akut hjälp.

Hej är nämligen så att enda sen jag träffade min pojkvän har han ljugit konstant om sitt ex. Han har bara haft en innan mig. Vi har vart ihop i 9mån, och fick nyligen veta att hans ex den enda han haft innan mig var hans syssling (dom har haft massa sex). Fick världens chock. Vad hade du gjort? Lämnat eller stannat? Känns helt sjukt och omänskligt och vidrigt. Kan tillägga att det var han som själv erkände. är 25% släktgemenskap på sysslingar.

Annons:
SegerSims
2014-09-20 03:01
#1

Att man är sysslingar så är det ju inte incest. Till och och med kusiner får gifta sig.

monika89svensson
2014-09-20 03:03
#2

Tycker ändå det är äckligt att ha sex med en släkting.

kigon
2014-09-20 03:07
#3

Det är ju väldigt olika hur folk känner om det, jag själv hade varit extremt äcklad men nästa person känner inget alls över det… Så för mig hade känts bäst att man har en ordentlig diskussion med honom och berätta hur man själv känner, innan man ger sig ut i hur utomstående känner… (iom de väldigt olika åsikterna hos folk)

/ Kigon, medarbetare på djurpyssel ifokus.

monika89svensson
2014-09-20 03:07
#4

Kan ju tillägga att det är nåt jag tyckt jag skulle vetat innan förlovningen för är obehagligt

monika89svensson
2014-09-20 03:09
#5

Jag har haft det och han skäms och ångrar att han inte berätta det tidigare främst innan han friade.

monika89svensson
2014-09-20 03:11
#6

Kan tillägga att det är 25%släktgemenskap på sysslingar så tycker, som alla andra nära vänner jag har, att det är vidrigt

Annons:
sisela
2014-09-20 04:24
#7

Tycker inte det är nåt konstigt eller vidrigt. Sysslingar känns som ganska långt ifrån, tycker jag. Han har inte skadat nån, de var överens om förhållandet låter det som, så varför skulle det påverka dig? Om du älskar honom och vill ha honom så acceptera och gå vidare.

[Outlawly]
2014-09-20 08:18
#8

Tycker inte det är någon fara. Syskon och kusiner då är det en annan sak tycker jag, inte okej. Det handlar ju om vad du tycker, inte vi andra. Om det är något du tycker är så äckligt och vidrigt, som du kommer tänka på varje dag när du ser honom. Då får du gå

obstitant
2014-09-20 08:25
#9

Ja, olika personer känner nog lite olika, kanske beroende på vad man har för relation till sina egna släktingar. Men som flera har sagt är det absolut inte incest. Incest är i den närmaste familjen, föräldrar/barn eller syskon. Redan vid kusiner är det tillåtet att gifta sig, och det var inte helt ovanligt för ett par hundra år sen även om det kan bli genetiskt problematiskt med upprepade kusingiften om man råkar ha någon dold dålig gen. Så syssling är inte särskilt konstigt.

Jag förstår inte riktigt vad du menar med 25% släktskap? 25% av vad? DNA? I så fall är det betydligt mindre.

Visst, jag kan förstå att man känner en viss tvekan inför att ha ihop med med släktingar. Jag skulle själv i första hand hellre välja någon annan. Men om jag råkade bli dödskär i en syssling skulle jag inte låta det stå i vägen.

Varför har han inte nämnt att han var släkt med sitt ex? Tycker han själv att det är lite iffy och var rädd för din reaktion möjligen?

pyromanen
2014-09-20 09:32
#10

Idag i Sverige är det ovanligt, men ett par hundra år tillbaka i tiden var det relativt vanligt och på många håll i världen är det vanligt fortfarande. Det är fullt lagligt och har inget med incest att göra. Tycker du överreagerar.

ChristineL
2014-09-20 09:32
#11

Du ska inte lämna för att han har haft sex med sin syssling, du ska lämna för att han har ljugit! Vem vet vad mer han ljuger om?

Flubben
2014-09-20 10:27
#12

Min farmor och farfar är kusiner och de har varit gifta i över 65 år, inge större fel på dem eller de tre barnen de har :)

Omorika
2014-09-20 10:54
#13

För mig hade det inte varit nått problem alls. Problemet för er är isf kommunikationen och som sagt varför han ljugit. Eftersom jag kommer från en relativt liten by så var nära släktgiften vanligt för mina mor och far föräldrars generation.

Annons:
jmkforlajjf
2014-09-20 11:40
#14

Syssling är väl ens kusins barn? Jag och mina kusiner har jättenära relationer, dock är dom nu små, men när dom växer upp skulle jag aldrig acceptera om någon av dom skulle vara intresserade av min dotter.

Candela
2014-09-20 11:59
#15

Det beror helt på hur nära relation man har tycker jag. Är man släkt och har umgåtts väldigt mycket under uppväxten så skulle det kännas helt fel. Men om man väldigt sällan träffas i släktsammanhang så kan jag inte se det äckliga.

Har träffat en av mina sysslingar en gång i mitt liv (när jag var 14), och jag tyckte han var jättegullig. Skulle inte ha sett nått fel med att bli ihop med honom.

sisela
2014-09-20 12:00
#16

#14 nej, syssling är när föräldrarna är kusiner. Alltså, din dotter och din kusins son f ex. Ni som säger att han har ljugit. Hur ofta berättar man allt om sina ex?

jmkforlajjf
2014-09-20 12:05
#17

#16 ja men det var ju precis det jag menade. Dock läste jag nu så ser de lite konstigt ut, men de va iallafall de jag menade :P

Maria
2014-09-20 12:15
#18

Jag hade inte ens höjt på ögonbrynet.

Precis som tidigare sagts i tråden så får ju t.om kusiner gifta sig och här är det ytterligare ett steg "ifrån"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[Thiah]
2014-09-20 14:23
#19

eftersom du tycker det är så äckligt så är det i så fall det som avgör och inte själva syssling delen. 

jag hade inte brytt mig heller,  Sen vet jag inte om jag ens skulle bry mig om att han inte nämnt det innan.  Jag är totalt ointresserad av min makes sexliv innan mig.

Aniara14
2014-09-20 14:57
#20

#0 Jag tycker nog att du överreagerar lite väl mycket.

Graden av biologiskt släktskap för en syssling är inte 25 % så vitt jag vet, utan 1/32, alltså 3,125 %. Det kan inte kallas incest enligt min mening, och inte i lagens mening heller.

Kusiner får ju gifta sig utan hinder, trots att dom är ett steg närmare i släkt, alltså 1/8, dvs. 12,5 %.

(Matematik är tyvärr inte mitt starkaste ämne,😊 så jag reserverar mig för ev. felaktigheter i det ovanstående.)

An ounce of prevention is worth a pound of cure

Annons:
Nelley
2014-09-20 17:10
#21

Ts du överdriver ju till månen! Det spelar ju ingen roll, och nej det är inte 25%, det är det inte ens på kusiner. 3% som #20 säjer. Vad tycker du 3% spelar för roll?

Aniara14
2014-09-20 17:20
#22

#0 Och det handlar ju faktiskt inte heller om att du ska vara tillsammans med din syssling, utan bara det faktum att din pojkvän har varit tillsammans med sin. Därför känns ju hela grejen på rätt långt avstånd från dig personligen, kan man ju tycka.

An ounce of prevention is worth a pound of cure

fruktgumman
2014-09-20 17:25
#23

På vilket sätt har han ljugit då? Har han påstått att dom inte alls var släkt först och att du sen fick reda på sanningen? Annars är det väl inte att ljuga.

Namiko
2014-09-20 17:42
#24

Jag ser inget fel i det alls. Jag har själv dejtat min syssling, vi fick dock reda på det efter att vi börjat dejta men ingen reagerade på det alls när det kom fram. Det är inget fel med det alls och långt ifrån incest.

Sen säger jag som #23. Så länge han inte sagt rakt ut att dom inte är släkt så har han inte heller ljugit, på sin höjd har han undanhållit information eller bara inte sett det som något som är viktigt att berätta.

Tell someone you love them today, because life is short. But yell it at them in German, because life is also terrifying and confusing.

vallhund
2014-09-20 18:01
#25

Jag tycker du skall lämna o ge honom möjlighet att träffa en kvinna som inte äcklas av hans tidigare sexliv. Som flera redan påpekat så är din reaktion extremt överdriven/osund.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Nelley
2014-09-20 18:05
#26

#25 1+

Intehärutandär
2014-09-20 23:44
#27

#14 Det är olika beroende på vart i Sverige man bor. Här är man kusin, tremänning, fyrmänning och i nästa led syssling även kallat brylling beroende på vem man frågar. I södra Sverige har jag hört näst-kusin med som är tremänning? Nåja TS, släktskapet är inte det relevanta här, utan själva lögnen.

Annons:
Lia
2014-09-21 00:56
#28

Om man skaffar barn med sin kusin finns en risk att det blir incest. Därför kan man då ta tester för att se hur pass mycket man är släkt, för att se om det är okej eller inte. Men är släktskapet på längre distans än kusiner så är det knappast incest.

[JenniN]
2014-09-21 09:28
#29

jag vet ärligt inte hur jag hade reagerat, jag hade nog inte gått ut med en syssling medveten. men om det kom upp till ytan nu att min sambo var en syssling finns det inte en chans att jag hade lämnat honom för det.

obstitant
2014-09-21 11:48
#30

#28 Nej, det blir inte incest om man får barn med sin kusin. Incest är om man har sex med sitt barn, förälder eller syskon.

Däremot KAN det bli problematiskt i en släkt där kusiner upprepade gånger får barn med varandra eftersom generna koncentreras istället för att blandas ut, och om det finns en svag och recessiv gen för en sjukdom eller skada så förstärks den och kan till slut få genomslag. Om syskon får barn är risken mycket större, så det är därför det finns ett incesttabu.

sisela
2014-09-21 12:01
#31

#28 Du menar kanske inavel?

trollslända
2014-09-21 14:10
#32

Missvisande rubrik. "Incest - akut hjälp"

Sen rör det sig bara om att din partners ex är hans syssling. Herregud, jag vet inte ens vem mina egna sysslingar är och har inte sett en kusin på åratal. Det är inget konstigt och absolut inte olagligt att ha förhållande med sysslingar. Men du tycker ju att det är äckligt så lämna honom. Men jag svarade "Jag skulle stannat" För jag tycker inte att det är något konstigt alls.

IceTee
2014-09-21 15:18
#33

Jag hade lämnat om jag var du, mest för att du verkar ha så stora problem med det. Personligen hade jag inte brytt mig, det är extremt långt ifrån, släktmässigt, och jag tycker inte det är någon stor grej alls

Medarbetare på Skor iFokus

Gur4m1
2014-09-21 17:01
#34

Eh…va. Nej alltsåvadå incest? :) Kusiner "får" vara med varandra, ävne om jag, som levt nära mina kusiner skulle finna tanken frånstötande, men en avläsgsen kusin ser jag inga problem med. De är ju inte tillsammans längre, och de har inte skaffat barn tillsammans. Ser faktiskt inte alls problemet. Du hittar nog släktband i ditt eget släktträd som är minst lika nära besläktade även om det var väldigt förbjudet att knyta band med någon närmare släkt än femte led.  Men jag kan förstå att du blev paff och du får försöka vänja dig vid tanken. Ge det lite tid.

Jag hade absolut lämnat om det varit så att min pojkvän haft sex med sin syster…t.ex. Men en syssling är ganska långt bort släktskapsmässigt och familjemässigt.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
skotty
2014-09-21 17:36
#35

Min morbror har barn med sitt kusinbarn och en av mina kusiner har barn med sin syssling. Inga konstigheter i våran familj iallafall. Flera par i vår familj är sysslingar, bryllingar eller liknande.

Jojaton
2014-09-21 18:40
#36

Jag förstår inte hur han har ljugit? Har han någon gång sagt att han inte varit tillsammans med sin syssling eller är det tanken på att han inte sagt det alls som gör dig arg? 

Jag tycker inte det är en big deal, men eftersom du verkar göra det så kommer du ju aldrig komma över det - och då är det kanske bäst att lämna. Men jag tycker inte det är en så stor grej - varken att han inte sagt något eller att han varit tillsammans med sin syssling.

Förresten, är syssling samma sak som nästkusin? Alltså kusiners barn? Jag bor i Skåne, och jag har syskon, kusiner, nästkusiner och sen är det bara släkt, haha.

Johanna - Instagram

LaSadie
2014-09-21 19:46
#37

Förstår inte vem han har haft sex med tidigare påverkar ert förhållande? Sen är det inte incest, som flera har påpekat tidigare. Kommer själv från ett mindre samhälle där det inte är ovanligt att man har ett förhållande och familj med nära släktingar. Så för mig är det inte ovanligt att man kanske är ihop med sin syssling eller liknande.

sons
2014-09-22 05:16
#38

Enligt lagen är det tillåtet men om det här känns fel för just dig att kusiners barn har sex, så borde du ta upp saken och kanske lämna .Det vet bara du. Gör vad som känns rätt

Jag accepterar själv inte relationer och sex inom släkten

Annette
2014-09-22 17:56
#39

Det angår inte dig vilka eller hur många han haft sex med innan ert förhållande.

viktoria91
2014-09-22 18:32
#40

Syssling är inte nära släkt, som någon skrev så får kusiner gifta sig. Inget som jag hade uppskattat att min sambo haft men har han sex med sin syssling så har han. Det finns värre saker i livet, det var ju inget olagligt och dem inblandade var med på det.

Sarah
2014-09-23 20:53
#41

Snacka om att överreagera…

Annons:
monika89svensson
2014-09-24 14:19
#42

Antar att jag varit så hemlighetsfull att jag har mig själv att beskylla för denna dåliga förklaring. Berättar allt från början istället för tror ni får mer förståeliga reaktioner då. Under hela vårat förhållande har han konstant ljugit om sitt ex. Efter vi hade sex redan i början kunde han prata om hur dom knullade osv. Så fort jag ens skulle sminka mig så kunde han kläcka ur sig "det här läppstiftet hade hon" som en jävla obsession hela tiden. Inte fan ville jag veta det! Hela tiden mest sexuella saker i de mest oväntade situationerna, blev trött och misstänkte att han var otrogen tillslut av allt jävla tjöt och såklart att han älskade henne fortfarande. Jag menar vad hade ni själva trott? Fick sedan redan på att dom var släkt är rörigt nu men var väl kusiner eller nåt sånt iallafall för det var 25%släktemenskap iallafall. Han erkände och han sa att han skäms känner sig äcklig och aldrig ville att hon manipulera han etcetc. Han hade ljugit och sagt det var 5 år sen men var bara några månader innan vi träffades…. Han hade berättat historier ocj förvrängt don hela vårt förhållnde och aldrig kunnat hålla käften om henne och sen fick jag reda på att hon var riktigt kriminell, hon har förföljt mig de senaste dagarna och frågat hur han knullar mig, om han slickar min fitta mycket, om han är bra på att knulla, om han är svartsjuk etc behöver jag verkligen säga mer? Så jävla obehagligt för jag är emot sånt inom släkten så är hon på mig efter chocken, det äcklar mig att hon håller på och jag är tydligen i livsfara. Kände det på svarsresultaten att det hjälper inte för är i desperation efter råd och då måste jag antagligen säga allt. Vad gör jag?!?!?!

monika89svensson
2014-09-24 14:22
#43

Kan tillägga att jag aldrig frågade om hans ex de första 6 månaderna, han kläckte ur sig allt självmant dag ut och in, sen fråga jag såklart ut han för jag tröttnade och sa det gå till ditt ex istället för det är ju det enda du babblar om ändå osv för jag ser det som en oskriven regel att har man nytt så pratar man inte om det gamla. Men är lite svårt att leva upp till det när det är det enda ens älskare pratar om

monika89svensson
2014-09-24 14:26
#44

Hon är tydligen riktigt sjuk i huvudet också och har förföljt han i flera år osv. Herregud!!!! Vet inte om jag ska vara arg eller chockad. Hur ska ja veta att de inte finns nåt mer som hålls undan och varför skulle han prata så om henne om han inte ville? Påpeka kläder läppstift etc? Snälla någon vägled

fruktgumman
2014-09-24 14:26
#45

#42 Det du skriver där är ju något helt annat än det du skriver i #0. Det låter ju inte som det faktum att dom är sysslingar är det största problemet för er.

monika89svensson
2014-09-24 14:31
#46

Nej men det är obehagligt att hans släkting kan vara så besatt och sjuk och hela situationen, vågade ju inte riskera att hon skulle se tråden men behöver hjälp och antar att hon inte kommer se detta ändå vad ska jag göra?

Nelley
2014-09-24 14:37
#47

12.5 procent på kusiner

vallhund
2014-09-24 14:41
#48

Jag anser fortfarande att du överreagerar om du tror att ditt liv är i fara.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

 

Annons:
monika89svensson
2014-09-24 14:42
#49

Ja men skitsamma vad de än är det är fortfarande en släkting så jag kan ju inte vara elak det är det som är så obehagligt samtidigt som jag måste kunna försvara mig? Det är grava fängelsebrott i den bakgrunden, hon är tydligen livsfarlig för mig och samtidigt en släkting? Förstår ni nu vad jag menar med att det är så hemskt för att det är en släkting? Jag känner att de är ju endå deras släkting samtidigt som hon är väldigt farlig, är så knäckt och chockad så vet varken ut eller in och alla lögnerna då? Ska jag vara rädd ellee skratta eller vad i huvud taget finns det än att göra?

Gronstedt
2014-09-24 14:45
#50

Polisanmäl henne om du anser att hon utgör en fara för dig. Dumpa karln om du tycker han är otrevlig att vara med.

[Devya]
2014-09-24 16:30
#51

Jag kan inte låta bli att få känslan av att du överdriver allt till max just nu bara för att du inte fick de reaktioner du ville ha från ditt inlägg.

Det faktum att de är släkt har INGET att göra med hur hon beter sig just nu eller hur han beter sig. Det där kunde lika bra hänt om det inte var släkt så jag förstår inte varför du ens drar upp den biten.

Om du är rädd så lät det verkligen inte så i ditt första inlägg.

Honestyisdead
2014-09-24 16:35
#52

#49 Förstår dig inte nu. Nu är plötsligt problemet att hon har fängelsebagrund och farlig. Detta var ju inget problem i första inlägget.  Då var det släktskapet som var så hemskt.  Känns lite oseriöst nu.

SuperLimm
2014-09-24 16:59
#53

Nu har jag bara ögnat igenom tråden lite, men jag kan säga såhär. 

Jag har varit tillsammans med en kille som bara pratade om sitt ex hela tiden. Vad dom gjorde ihop och hur bra hon var osv. Han pratade även om andra tjejer under tiden vi var tillsammans, berömde hur dom såg ut osv, till mig. Jag ville verkligen inte veta sånt och jag mådde skitdåligt av det. Han var aldrig otrogen men jag tänker aldrig mer utsätta mig för en sån människa. Jag tycker din kille låter lite likadan. Får han dig att må dåligt ska du verkligen inte vara tillsammans med han mer. En kille som pratar massor om sitt ex har knappast kommit över henne helt, det gäller iofs tvärt om också. Mår du inte bra av relationen så gör slut. Svårare än så behöver det inte vara :)

Mvh Linn

Halvdansken
2014-09-24 17:40
#54

Tycker att du ska avsluta det hela och vänta på att du träffar nån mindre komplcerad.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

IceTee
2014-09-24 19:29
#55

Jag tycker att du beter dig otroligt udda! Om problemet är att hans ex förföljer dig så borde det ju vara det första du skriver… jag håller med #51 och #52

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
obstitant
2014-09-24 20:57
#56

Säger som flera innan, skit i släktskapet, det är inte det som är problemet.

Finns det nåt som är bra med att vara ihop med honom? Utifrån din beskrivning låter det nämligen som att det är väldigt många saker som är dåliga, och det är lite svårt för oss utomstående att se varför du fortfarande är ihop med honom. Vore det inte bättre att lämna honom till att reda ut sin röra med sitt ex/släkting och slippa vara insyltad i det?

P.S. Om du är rädd att bli igenkänd eller att hon ska se tråden hoppas jag för din skull att du inte heter Monika Svensson på riktigt.

Upp till toppen
Annons: