Annons:
Etikettallmänt
Läst 2123 ggr
Milly82
10/1/14, 1:17 PM

Varför förlovning?

Varför förlovar sig många innan dom gifter sig?

Ett par kompisar till mig har just gift sig. Dom förlovade sig aldrig och jag frågade varför dom inte gjort det. Dom frågade tillbaka att varför skulle man förlova sig.  Vill man gifta sig så är det väl bara göra det och förlovning var ett helt onödigt extramoment som folk gör bara för att få anledning att få ha en förlovningsfest där man får en massa presenter av folk.

Jag hade inte ens hört talas om nån som gift sig utan att varit förlovade först så därför blev jag förvånad bara. Vet ni vad vitsen är med förlovning ett tag innan man gifter sig? Förlovade ni er för att få ett tillfälle att få presenter?

Annons:
Honestyisdead
10/1/14, 1:22 PM
#1

Känner ingen som förlovat sig för att få presenter.  Väldigt få hade ens fest. Så det var en märklig åsikt.

Vi förlovade oss eftersom vi tycker det hör till. Förlovning ett år sedan bröllop. tradition.

sisela
10/1/14, 1:24 PM
#2

Jag har då aldrig varit på förlovningsfest. Är det vanligt? Förlovad är man väl egentligen när den ena friar, eller när man avtalar att man ska gifta sig, eller? Man har lovat sig i förväg till varandra. Med eller utan ring.

citytjejen
10/1/14, 1:26 PM
#3

Vi gifte oss utan förlovning innan eftersom vi tyckte det var onödigt med en förlovning. Det fina är ju att man får göra som man vill, gillar man traditioner så gör man det traditionellt, vi är inte så traditionella så vi gjorde på "vårt" sätt. 

Att förlova sig för att få presenter känns bara omoget och märkligt.

/Christina

Fridaaaa
10/1/14, 1:32 PM
#4

Förlovat oss men ska inte gifta oss.
Vi ser det som en kärleksförklaring kan man säga, visa att "det är vi" liksom. Svårt att förklara.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Lia
10/1/14, 1:33 PM
#5

Jag tänker mig att man förlovar sig delvis för att kunna visa att man planerar för giftermålet som traditionellt ingås inom ett år. "Snart är jag gift" typ. Sen finns det ju massor av andra anledningar, men det hänger ihop med traditionen från början liksom. Om man inte planerar giftermål inom ett år så ska man enligt traditionen vänta med förlovning - annars försvinner ju meningen med det. Men ja, det är ju om man följer traditionen! Annars är det bara att gifta sig direkt utan förlovning eller förlova sig hej vilt som många gör idag ^^

Gronstedt
10/1/14, 1:40 PM
#6

Traditionellt innebär förlovning att de två familjerna har avtalat att deras barn ska gifta sig. I samband med förlovningen gör familjerna upp om  hemgift, morgongåva etc. Om den ena eller andra parten eller familjen bryter förlovningen, har den andra rätt till kompensation.

Detta har ingen praktisk betydelse i dagens svenska samhälle och numera ingås förlovning vanligen enbart mellan två personer för att man tycker det är en trevlig tradition.

Annons:
Lia
10/1/14, 1:42 PM
#7

#6 Du blandar lite ihop trolovning och förlovning tycker jag. Förlovning är en modern version av traditionen.

Rita-S
10/1/14, 1:45 PM
#8

vi hade ingen fest för att fira förlovande, utan vi valde bara gå ut och äta middag ute med kompisar för att fira. Vet inte nån som har förlovningsfest eller något när de förlovat sig alls heller.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Gronstedt
10/1/14, 1:46 PM
#9

#7: Två ord för samma sak, beroende på vilket språkområde man kommer från.

Rita-S
10/1/14, 2:07 PM
#10

Nej det är inte två ord för samma sak. En trolovning i gammal tid hade samma rättsliga status som ett bröllop/giftemål, vilket en förlovning inte har då det är förstadiet till bröllop. Dock utgår förlovning från det som i gammal tid hette trolovning och har tagit över för trolovning. Kontraktbunden partnerskap/samboskap är det vi har i dag som har samma rättsliga status som det som kallades trolovning förut.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

pyromanen
10/1/14, 2:45 PM
#11

Vi är gifta men hoppade över förlovning.

Denna kommentar har tagits bort.
[rumelle]
10/1/14, 3:11 PM
#13

Vi förlovade oss för att vi tyckte att det var ett fint sätt att visa att vi hör ihop. Vi hade inte möjlighet att gifta oss förrän tio år in i vår relation, så då fungerade förlovning bra så länge. Vid andra förutsättningar hade vi nog både förlovat och gift oss mycket tidigare.

Annons:
Sarah
10/1/14, 4:01 PM
#14

Vi förlovade oss endast för symbolvärdet, det här med giftemål verkar så jobbigt att organisera :P det orkar vi inte, inte än iaf.

fruktgumman
10/1/14, 5:55 PM
#15

Är inte förlovad men gör jag det en dag så är det av kärlek och inte för att få presenter. Väldigt konstig anledning att förlova sig.

ChristineL
10/1/14, 9:35 PM
#16

Vi förlovade oss som ett förstadie till giftermålet. Han friade helt enkelt och jag sa ja.

Har aldrig varit på förlovningsfest och vi hade ingen heller. Ingen gav oss spontana presenter heller, det fick vi när vi gifte oss.

[WickedAlly]
10/2/14, 8:13 AM
#17

Jag vet inte om jag tycker att vi var förlovade, på ett sätt var vi ju det eftersom vi lovade att gifta oss med varandra. Min man frågade om jag ville gifta mig med honom så något av ett frieri fick han till till och med :) 
Men vi köpte inga ringar eller "gick ut" med att vi var förlovade utan valde att gifta oss direkt istället, så snabbt som pappersarbetet och sådant tillät.

Åsa S
10/2/14, 9:13 AM
#18

Jag tycker förlovning är när man bestämt sig för att gifta sig tills man väl slår slag i saken. Man behöver inte ha ring etc. för att vara förlovad. Förlovningsfest har jag aldrig hört talas om att man har nu, tidigare då det hette trolovning var det nog mera vanligt och då fick man ofta saker till nya hushållet (man bodde oftast inte tilsammans då, innan man gift sig) så man skulle ha nått när man flyttade ihop.

Vi förlovade oss en vanlig vardag mitt i veckan och han friade vid middagen och det var bara vanlig vardagsmat inga krusiduller sedan gick vi några dagar senare tillsammans och beställde ringar.

Cordata
10/2/14, 3:35 PM
#19

Vi bestämde oss för att förlova oss, sedan var det bara att vänta på att ringarna skulle bli klara. Så vi räknar själva förlovningen den dagen vi bytte ringar och han friade lite mer officiellt, även om vi ju då båda visste att vi skulle förlova oss :). För oss är förlovningen ett sätt att visa för alla att vi hör ihop och är seriösa med vår relation. Jag har lovat att gifta mig med honom och det väger så mycket tyngre i mina ögon än att "bara" vara tillsammans (även om man självklart kan vara lika seriösa i sin relation ändå). Själva bröllopet är mer en konsekvens och naturlig följd av förlovningen, som vi väntar lite med att genomföra av olika skäl. Vi har dock lovat varandra att hålla ihop hela livet och det är något jag ser väldigt seriöst på. :)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Cordata
10/2/14, 3:36 PM
#20

Vi hade btw. förlovningsmiddag med våra föräldrar och fick presenter av släkten. Detta var dock inget jag visste om skulle ske när vi förlovade oss ;)

Glöm inte att du är älskad och helt underbar!

Annons:
Ria74
10/3/14, 10:41 AM
#21

Vet inte om vi kommer att gifta oss och då kändes det som att en förlovning var ett bra alternativ för att visa att vi är ett par och hör ihop.

Hade ingen förlovningsfest, men vi fick presenter av mina och hans föräldrar. Men det var verkligen inte därför vi förlovade oss. Hade vi inte fått något alls hade vi varit lika glada för det.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Honestyisdead
10/3/14, 10:44 AM
#22

Det här angående presenter och förlovning.  Det mer logiska tänket hade ju varit att folk gifte sig för att få presenter.  Det är ju oftast då man får presenter och har fest ;)

[Forest]
10/5/14, 11:26 PM
#23

Är gift var förlovad 10 mån innan vi gifte oss. Vi förlovade och gifte oss i smyg vi anser det vart mer personligt :)

[Eleya]
10/7/14, 12:05 PM
#24

Vilken bra fråga!

Jag och maken förlovade oss när vi var 18 resp. 19 år gamla och vi förstod att vi var alldeles för unga för att förstå vad ett äktenskap innebar.
jag är religiös och tar giftemål på stort allvar, maken är väl ganska ointresserad av religion, men han tar också denna förbindelse på allvar.

Vi förlovade oss för att visa alla i vår omgivning att vi hör ihop, en starkare förbindelse än pojkvän/samboskap, ett typ mellanläge inför ett äktenskap. Vi ville visa att vi funnit varandra på det djupaste planet, att ingen annan behöver göra sig besväret att locka eller flirta.
Vi var unga och kände båda att vi hade en del att lära oss om vuxenlivet innan vi verkligen ger varandra löftet i en kyrka.

Förra sommaren hade vi det bästa bröllopet någon kan önska sig, kärleken flödade från alla och stämningar var oförglömlig. Detta på 8 årsdagen för förlovningen, det var välbehövda och viktiga år i vårt förhållande som bara stärkt oss.

Men alla ska få göra som de vill, absolut inget fel i att skippa ett moment om man är så säker på sin sak. Under bröllopsplaneringen lärde jag mig att bara lyssna på ens egna magkänsla och strunta i alla andras åsikter.

Zepp
10/7/14, 6:22 PM
#25

Förlovning och trolovning är i princip samma sak.. då har man förbundit sig att gifta sig med varandra.. och inte med någon annan!

Numera spelar det ingen direkt roll.. varken juridiskt eller ekonomiskt.. det är mest en tradition.

Lysning är en annan sak.. förr så skulle det lysas i kyrkan, innan någon kunde gifta sig, så att inga hinder fanns mot äktenskapet!

http://sv.wikipedia.org/wiki/Lysning

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Fizzy
10/7/14, 10:06 PM
#26

Nej förlova oss bara av kärlek.

Närmaste present vi fick var 3kg fläskkött av hennes släkt. Samtidigt var det för vi är studenter med lite pengar och 3kg räcker till väldigt många middagar för oss.

May the Gerbils be with you :3

kattöga
10/8/14, 1:38 PM
#27

Var "ringförlovad" en gång i tiden i flera år (med mitt ex) som en slags kärleksförklaring till varandra. Inga fester eller utlysningar eller annat, bara vi två.

Nu är jag gift med min nuvarande. Vi gifte oss i smyg, inga fester eller nåt. Ingen av oss vill bära ringar, så vi är "ringlöst gifta". 😉

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Upp till toppen
Annons: