Annons:
Etikettförhållande
Läst 3672 ggr
jela96
2014-12-04 16:58

Nu har jag lämnat honom.

Hej.

Ni kommer kanske ihåg mina trådar om min sambo som slått mig och inte visat respekt m.m.

Igår var vi på Ikea och handlade en hel del. Utanför vägrade han hjälpa mig att bära eftersom jag 'tvingat' honom att följa med (vilket jag inte gjort då jag endast frågat)
jag blev då väldigt irriterad eftersom han aldrig vill ställa upp för mig. Så jag sa rakt ut att jag inte orkade mer och att jag vill lämna honom.

Han blev riktigt sur och skulle slå till mig innan han insåg att det var mycket folk runt om oss. Jag var tvungen att ljuga ihop en historia att jag hade en ny kille för annars skulle han aldrig accepterat det.

Nu precis så tog han sina saker, lämnade nyckeln och åkte.

Jag känner redan nu att den här tiden kommer vara så himla svår..

Hur överlever man efter det här?
Hur klarar jag vara ensam när jag aldrig bott ensam tidigare.

Och HUR gör jag för att inte skicka dom där dumma sms:en att jag ångrar mig…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Calcifer
2014-12-04 17:03
#1

Du listar upp varje jävlig grej som han gjort mot dig, skriv det på ett papper, tydligt, och lista även de anledningarna till varför du INTE ska vara med honom, varför du lämnade honom, etc. Så fort tankarna kring sms om ånger dyker upp tar du upp papperet och läser det. Innan du går och lägger dig på kvällarna läser du det.  Det låter jobbigt, som en ständig påminnelse, men i början kan du kanske behöva det, tills dina tankar på ånger börjar lägga sig, och då kan du lägga undan papperet och bara kolla på det om ångern kommer tillbaka.

Angående att bo ensam så råder jag dig att ty dig till de människor som finns i ditt liv som kan stötta. Umgås mer med vänner, familj, gå på stan, fika, gå på biblioteket "bara för att", sysselsätt dig, men samtidigt tillåt dig att vara ensam långa stunder, där du gör saker som du tycker om så att du lär dig att det kan vara rogivande och ibland jäkligt skönt att vara ensam.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Maria
2014-12-04 17:03
#2

Vilken tur ni åkte till Ikea.😉

Var stolt över att du är fri och att du i framtiden kan träffa en kille som älskar och respekterar dig.

Skicka inga dumma SMS utan tänk på vad du har kommit ifrån. Du är fri att göra vad du vill och träffa vem du vill.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Evelina!
2014-12-04 17:04
#3

Bra att du dumpade honom. Ofta när man levt i en negativ relation känner man ganska snart - om man härdar ut - att man har det mycket bättre för sig själv.

/Evelina, sajtvärd på löpning, medarbetare på inredning och kaninhoppning

Inkanyezi
2014-12-04 17:07
#4

Du borde inte ha ljugit ihop att du har en ny kille, det kan göra saker och ting värre, men det som är gjort är gjort.

Du måste den närmaste tiden slicka såren. har du kontakt med kvinnojouren?

Hur du ska lösa ditt eget känslomässiga kaos har jag ingen aning om, men det är mycket viktigt att du söker kontakt med andra för att få stöd. Din familj, om det är möjligt, kvinnojouren och andra. Har du haft kontakt med polisen om tidigare händelser? Finns det i så fall någon där som du upplevde som stödjande och trygg?

Du bör inte vara ensam med det här nu, du behöver stöd från andra.

[Torpedtass]
2014-12-04 17:08
#5

Starkt och bra gjort!🤗

Ta hjälp av någon, någon som står dig nära och kan hjälpa dig genom detta. Förälder, kompis, kusin…

Radera telefon nrt, alternativt om du kan det utantill radera namnet på nrt och skriv dit "SMS:a och ring EJ" istället som en påminnelse.

Du ska se att med tden kommer det känns helt rätt och så skönt för din del. ❤️

jela96
2014-12-04 17:11
#6

Tack vad ni är gulliga

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Calcifer
2014-12-04 17:29
#7

En annan sak som hjälper många, är att köpa söta post-it lappar och skriva små meddelanden på dem och sätta upp dem t:ex i badrummet, köket, sovrummet, etc. Där det står positiva saker OM DIG som du nu kan leva ut för att du avslutat ett hemskt förhållande. Och jag tycker en lapp borde säga "Det var inte mitt fel."

Och motiverande saker. Min syster har massor av sådana lappar och jag ska sätta upp sådana lappar när jag flyttar till eget. Det låter kanske töntigt, men bara att se i ord EN mening som påminner om att man gjort rätt val, att man är värd bättre, att man förtjänar bättre, kan förändra så hemskt mycket.

Sedan det där med att du ljög ihop en ny kille… du gjorde slut med en människa som hade noll respekt för dig och gjorde dig fruktansvärt illa (psykiskt OCH fysiskt), det kanske inte är det optimala men du befann dig i en pressad situation och kände du att i det ögonblicket var det det enda som skulle få honom att lämna dig och inte hota sig till att få stanna, eller manipulera sig till att få stanna, så ja. Då är det så.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Skogsraah
2014-12-04 17:37
#8

Vill också slänga in att du var SÅ duktig som tog steget!! 🌺 Det här kan vara det viktigaste du har gjort i ditt liv, när du tänker tillbaka på det efter en tid! ❤️ Stor kram

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

jela96
2014-12-04 17:40
#9

Tack för erat stöd det betyder så mycket ❤️ Han heter nu 'RING ELLER SKRIV INTE' på mobilen.

En sak som jag ångrar mig djupt är att jag tömde hela sparkontot på 52.000 för att han behövde dom…

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Inkanyezi
2014-12-04 17:54
#10

Och svara inte heller.

Om han messar om någonting som är glömt eller så, var noga med att inte möta honom ensam, helst inte alls. Låt hellre kontakt gå genom en gemensam bekant eller någon annan som du litar på - om det behövs.

Cindy S
2014-12-04 17:59
#11

Prata ut om det med folk. Hellre att du pratar för mycket än för lite om det. Sätt upp listan med alla fel på olika ställen i lägenheten, läs böcker om misshandel, tvinga dig själv att pröva nya hobbies, gå medi en bokklubb, börja i studiecirkel, börja med en jobbig träningsklass, pröva kampsport(gratisprovning brukar erbjudas), se på film. Försök bli så upptagen att du somnar av utmattning på kvällarna, i alla fall i några veckor. Riktig terapi kan också vara vettig. Kvinnojouren när du tror att du ska smsa honom. Skaffa nytt nr, se till att han inte lämnat något hos dig.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Calcifer
2014-12-04 18:14
#12

Säg att de 52 000 kronorna var ett lån och att du förväntar dig att han betalar tillbaka det så fort han kan. Föreslå en betalningsplan t:ex. För det är en jävla summa att ha stulit av dig. Även om du "gav" honom dem, så gjorde du det för att du blev manipulerad av en skitstövel. 

Och välkommen in på misshandel iFokus, så ska vi hjälpa dig där också om du behöver det. Har inte varit i ett förhållande där jag blev fysiskt misshandlad, men verbalt, sexuellt och mentalt. Och jag vet hur jävligt det kan tära på en. Finns även via PM om du har en "svag" stund då du känner att du vill kontakta honom så kan jag hjälpa dig genom den stunden genom att påminna dig om alla anledningar till varför du aldrig bör ha kontakt med honom igen.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Inkanyezi
2014-12-04 19:34
#13

Om han skickar hotfulla mess, ska du inte radera dem, utan spara och omedelbart polisanmäla. Varje gång. Men svara inte på dem.

Du måste ta kontakt med kvinnojouren om du inte har andra i din närhet som kan ställa upp för dig. Om du behöver lämna över någonting som är hans, är det bättre att du har två tjejer som hjälp än att ha en kille där.

Det är absolut nödvändigt att du skaffar ett kontaktnät som kan hjälpa dig, och kanske du kan hitta stöd på Misshandel i Fokus - också några som finns i din närhet.

Annons:
[SophD]
2014-12-05 09:45
#14

Du är stark ❤️ Stor kram till dig !!!!!

Inaarah
2014-12-05 19:10
#15

Skickar också en stor kram till dig!

Henrique
2014-12-06 20:10
#16

Lycka till med allt!

Aleya
2014-12-07 15:00
#17

Du kan göra en anmälan till kronofogden angående pengarna. Betalar han inte så då får han dom på sig. Finns mer info på deras sida. Låt nu aset dra hem till där han kom från och du börjar jobba på ditt dåliga mående.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Leon1973
2014-12-08 10:20
#18

Styrkekramar!   

Du är grymt stark som hade kraften nog att säga ifrån och be honom fara och flyga, jag är glad att han "självmant" gick och att det inte blev en massa bråk när ni kom hem.

Angående pengarna så vet jag inte vad jag ska säga, frågan är vad pengarna användes till.. Om pengarna gick enbart för att reda ut hans situation vid ett tillfälle så borde du kräva tillbaka dem. Men om de gick till "saker & upplevelser" för er båda blir det lite svårare men jag tolkar det som att det var han som "behövde" pengarna och då tycker jag att du borde kräva tillbaka dem. Men jag tycker inte du ska ringa eller skriva till honom själv utan ta hjälp av Pappa, brorsa eller någon annan part som sitter bredvid dig. Men det är svårt att "kräva" tillbaka pengarna om det inte finns "bevis" på att han har fått dem av dig osv. Finns det inga kvittenser eller tecknade avtal mellan er så är det nästintill omöjligt såvida han inte är man nog och erkänna att han tagit emot dem och att han ska betala tillbaka dem.

Själv brukar jag vara så ful att när det är så pass viktiga samtal med personer som jag inte till 100% litar på så kör jag hela samtalet på högtalartelefon och spelar in hela samtalet samtidigt med en diktafon. Bara för att kunna bevisa vad personen har sagt eller hotat med osv.

Som andra sagt, spara alla SMS och Email du tar emot från honom. Ringer han och hotar så lägger du bara på luren direkt, tjafsa inte utan bara klicka honom eller så spelar du in samtalen om du har den möjligheten.

PS. om du inte får tillbaka pengarna så se det så här istället…  det var en billigt pris för att bli av med skitstöveln.

be inte om hjälp om du inte vill ha den

WinterPrince
2014-12-08 10:47
#19

Jag vet inte alls vad du gått/går igenom, men jag vill bara hälsa att det är inte farligt att vara ensam. Har själv bott ensam i flera år, inte självvalt, men man lär sig lösa de situationer som uppkommer. Du kommer troligtvis lära känna dig själv ännu bättre!

Halvdansken
2014-12-08 12:23
#20

Om du ska bo kvar på samma ställe, så byt lås i dörren.

Hatar cancer och älskar vårlökar.

Annons:
Calcifer
2014-12-08 13:35
#21

Jag vill ge ännu en kram, för jag har varit i ett psykiskt misshandlande förhållande och att lämna är faktiskt så jävla svårt. Du är så galet stark som orkade.


"Creature of the Night, The One Many Children Talk About-"

Sarah
2014-12-08 16:15
#22

Oh vad bra <3 Du kommer att klara det här! Att bo ensam är skönt och att lära känna sig själv och uppskatta sitt eget sällskap är ännu bättre :)

Upp till toppen
Annons: