Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 998 ggr
[womangirl]
2014-12-22 20:00

Jul igen, firande och samma sak igen

Jag och min kille brukar fira julen ihop, för att båda verkligen har velat ha det så. Har alltid älskat julen, men inte nu längre, mest jobbigt. Jag börjar tro att jag är en "slow-learner", för samma saker upprepar sig.

Julafton 2012 var vi med min familj, men hela dagen före och efter var vi hos hans familj. 

Julafton 2013 var med min familj. Och långt i förväg och flera ggr hade jag talat om att det vore skönt med en lite mer "hel jul" med min familj, eftersom vi haft riktiga långjular med hans familj tidigare. 2013 var vi hos hans familj hela dagen före julafton och sedan åkte han själv iväg till sin familj så tidigt som möjligt på juldagen, jag stannade.

Julafton 2014 ska vi vara med hans familj och jag har då tänkt och pratat om att vi kanske kan vara lite mer med min familj före eller efter.
Men nu fick jag precis inse att han hade tänkt att vi ska vara med hans familj imorgon och naturligtvis då under julafton. Men även juldagen ifall hans familj planerar något roligt.
Annandagen hörde jag för ett tag sedan att han tackade ja till för oss båda hos sin familj, utan att vi pratade det minsta lilla om det.

Det verkar alltså bli en långjul igen med hans familj, oavsett vad vi har pratat om, kanske att jag kan få juldagen med min familj, men morgondagen får jag ordna utan honom, för just nu är jag längre ner på priolistan. Han vet hur illa jag tog upp förra julen när vi hade pratat om det och det blev precis likadant igen och nu i efterhand har han sagt att han tyckte att hans familj hade planerat in mer roliga saker förra året.
Inför denna julen har jag sagt att om det blir på liknande sätt i år igen, så är det kanske bättre att vi firar på olika håll, men nej, så skulle det inte bli i år. Klart vi ska vara tillsammans på  jul. 

Att vi ska se till att hinna träffa hans släkt innan jul och byta julklappar är självklart, men att jag inte hinner träffa min verkar spela lite mindre roll.

Är jag tokig? Förstår att många kommer tycka att det bara är att fira på varsitt håll, men det känns så trist. Tycker bara att jag har grejat så mkt för att hinna med och träffa hans släkt varje år, men sen när jag ber om att ändra lite grann händer samma saker igen i flera år. Det är han själv som har sagt att så fort jag verkligen vill något så är det inga problem, då ordnar vi det.

Nu är även en ursäkt att man ska se till att göra julen bra för barnen i hans släkt, men barnen på min sida av släkten då? vi har aldrig gjort särskilt något för dom.

Annons:
Rita-S
2014-12-22 22:13
#1

jag tycker inte alls det är tokigt att du blir lädsen. Jag tycker inte det verkar vara schysst fördeling, och som jag ser det vore det ju mäst rättvist med varsin jul hos varsin familj, och nu tänker jag då ena året hos din och nästa hos hans. Jag har ingen bra facit på ditt problem annat än att köra stenhårt på jul på vartsitt håll ett år för att visa honom du menar allvar att han får hålla sitt ord om han lovat, men om det kommer lösa ditt problem i längden kommer ju kvarstå att se. Det kanske känns som sandlådenivå att lägga listen så, men du har faktisk förvarnat honom att du inte kommer acceptera såhär mycket längre.. nästa jul kanske blir en sån där han accepterar alla möjliga invitationer utan att ens prata med dig, och att då få uppleva han måste åka själv då du bara skall åka till din oavsett vad han har lovat kan ju kanske vara en rejäl uppväckare.. Men jag vet värkligne inte om det skulle lösa problemen och väcka honom, eller leda till massor med bråk. Kanske båda delar? Oavsett måste han ju lyssna på dig med, och ni måste prata ordentlig om detta!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

drika
2014-12-25 18:28
#2

Jag skulle nog säga att jag tackat ja till att vi skulle komma till min familj denna julafton eftersom vi alltid är hos din den dagen  och vill han inte följa med så hade jag faktiskt åkt själv, man måste ju kunna bestämma över sig själv ibland och inte låta nån köra med en:)

Hälsningar

Fredrika

[EvelinaL]
2014-12-25 18:49
#3

Jag tycker det låter som det finns något som ligger bakom att han inte vill vara så mycket hos din familj, någon han kanske har svårt för eller att det är långt bort? Annars är det jätte svårt. I förhållanden ska man ju ge och ta och är man den enda som ger så funkar det inte. Hoppas det löser sig.

[Yllhilda]
2014-12-25 21:22
#4

Brukar han bestämma saker åt er under resten av året också, eller är det just vid jul? Försöker han smita undan när ni ska fara till din familj i övrigt?

Upp till toppen
Annons: