Annons:
Etikettförhållande
Läst 4695 ggr
Lisa12345
2015-01-22 19:24

Foton kvar

Den nye mannen jag träffat  vill att jag ska kasta alla foton på min förre sambo. Är det rimligt. Ett foto har alltid stått på hallbyrån och nu får jag inte ha det framme. Jag älskar det kortet. Det är det finaste. Han är glad och bekymmers lös där. Jag får inte ha några minnen kvar. Han var ju min stora kärlek. Får jag inte minnas honom och se honom?

Annons:
Fridaaaa
2015-01-22 19:27
#1

Din nya kan inte bestämma vad du ska ha framme eller inte, upp till dig.
Han får helt enkelt acceptera det anser jag

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annette
2015-01-22 19:33
#2

Är din förre sambo död?

Lisa12345
2015-01-22 19:33
#3

Ja han dog i cancer

ChristineL
2015-01-22 19:45
#4

Klart du ska få ha kvar bilder! Om det hade tagit slut, så hade jag tyckte det var lite konstigt att ha bilder framme sådär, men med tanke på omständigheterna så är det absolut okej!

pyromanen
2015-01-22 19:49
#5

Självklart ska du ha kvar foton och andra minnen av han som varit en viktig människa i ditt liv! ingen annan varken kan eller ska bestämma över dina foton. Tycker faktiskt det låter märkligt med ett sånt krav, om han inte ens är vid liv kan det ju inte handla om att han är rädd att du gillar exet så mycket att du går tillbaka till honom. Nej, nya killen får acceptera att du har en historia!

Lisa12345
2015-01-22 19:53
#6

Det är bara bilden på hallbyrån som jag har framme. Resten finns i ett album längst ner i lådan i bokhyllan. Där finns semesterbilder från år tillbaka men även det ska kastas enligt min nya. Även om jag aldrig tar fram albumet när han är i närheten. Han vill ändå ha bort allt. Jag är så ledsen över hur allting blivit. Jag hade en skål framme på soffbordet. När min nya fick veta att det var en förlovningspresent som jag och min nu avlidne sambo fått så skänkte min nya bort den till en loppis. Den såldes för endast tjugo kronor. Jag hann aldrig få tillbaka den för personalen hade inte koll på vem den sålts till.

Hur kan man vara svartsjuk på en som är död?

Annons:
Annette
2015-01-22 19:55
#7

Jag tycker att du skall fundera på om den nye verkligen är rätt partner för dig.

[Thiah]
2015-01-22 20:04
#8

Jag håller verkligen med #7. Och om du måste så ge fotona tillfälligt till en bekant du litar på så att din sambo inte slänger dom när du inte är hemma. SJÄLVKLART har du rätt att minnas se döda.

fruktgumman
2015-01-22 20:04
#9

Hans beteende låter inte okej alls. Självklart ska du ha minnen kvar. Jag tycker han låter svartsjuk och kontrollerande.

Sarah
2015-01-22 20:04
#10

Visst, det är inte upp till honom, men lite konstigt skulle jag också tycka att det var om min nya hade bilder på sitt ex framme och säger att det var den stora kärleken.

Sarah
2015-01-22 20:05
#11

Oh förlåt, såg inte att han var död. Tar tillbaka allt. Beklagar.

Sarah
2015-01-22 20:06
#12

Och, den nya verkar inte vara värd besväret!

Annette
2015-01-22 20:06
#13

#10. Jag tycker det är skillnad om partnern är död, då har man ju inte valt att gå skilda vägar.

Annons:
ChristineL
2015-01-22 20:07
#14

Tycker inte heller den nya verkar vara något att ha. Vilket svin rent ut sagt att lämna bort en förlovningspresent till loppis!

Sarah
2015-01-22 20:09
redstaryena
2015-01-22 20:09
#16

Hade någon haft tendenser eller börjat domdera över mig, hade jag sett det som en stor varnings - 📢 signal. Vadå du SKA !? Du ska ingenting….inte mer än det du själv kommit fram till i alla fall! Och var inte ledsen! Var glad över att denna mannen har visat sitt sanna jag nu, istället för senare!!

... A Nation And its Moral Progress Can Be Judged By The Way its Animals Are Treated.

Annette
2015-01-22 20:10
#17

#15. Vi skrev samtidigt :)

Lisa12345
2015-01-22 20:12
#18

Nej jag går ju inte runt och säger att han var den stora kärleken. Det skulle vara taskigt mot min nya. Men jag säger som det var. Vi bodde ihop över 7 år, var förlovade och att vi älskade varann. Men sen blev han sjuk och det gick snabbt. Men jag älskade honom varje dag så länge han levde.

Aleya
2015-01-22 20:15
#19

#18 den nya bör lära sig att behärska sig. Man kan inte tävla mot någon som är död. Så ha du kvar dina minnen och gör iväg med den nya. Han verkar inte klok.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Fridaaaa
2015-01-22 20:20
#20

Hade inte varit tillsammans med en sån person, hade aldrig accepterat sånt beteende, inte accebtabelt.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Annons:
Sarah
2015-01-22 20:20
#21

Jag hade nog satt ett ultimatum. En rejäl ursäkt för skålen och inte ett ord till någonsin, om fotona. Antingen accepterar han att du förlorade din kille och försöker gå vidare med med den här nya, eller så går du vidare själv utan den nya.

Portie
2015-01-22 22:20
#22

Men herregud vilken människa! Droppen rann över när jag läste om skålen. Usch, det hade jag haft enormt svårt att förlåta, om jag ens hade kunnat förlåta det.. För mig är sånt viktigt, saker som påminner om personen som inte längre är här. Det gör det mycket lättare och gör saknaden något mindre. Och alla foton ska du definitivt behålla, den nya har ingenting att säga om det!

IceTee
2015-01-22 22:48
#23

Allvarligt talat nu… Hade min pojkvän haft en bild på sitt ex framme som gick bort, men förklarat att det inte är för att hen älskar mig mindre hade jag nog sagt: "ok, så länge du älskar mig nu" och lämnat det där. Min pojkvän hittade en kedja han förmodligen köpt till ett av sina ex, och jag tog gladeligen emot det! Så länge han inte ska ta upp hur bra de var hela tiden så bryr jag mig inte faktiskt Tycker att det låter som en skitatövel du fått tag i TS

Medarbetare på Skor iFokus

Ung1969
2015-01-22 23:19
#24

Jag förstår hur din nya resonerar men han kan absolut inte bestäms vad du får eller inte ha frame . Däremot han knakar tycker det är lite jobbigt konstigt ? Hade jag fått en anledning. Som att han mår dåligt över det och tycker det är lite sorligt stt han gick bort hands Jah nog tänkt efter av amma anledning skulle jag inte vilja se de jag skulle bli ledsen varje gång jag titta på den . Men nu nör jag tänker efter så skulle Jag bli rosenrasande om min man hadde en gammal bild på honom och fd tjej . Då har väl han känslor för henne och jag inte är lika speciell ? Inte gått vidare hade jag tänkt då. Försök att vända på situationen .

Saaara
2015-01-23 02:18
#25

Om ens föredetta är död så borde han visa respekt! Ger man sej in i en relation med en som förlorat sin dåvarande pojkvän/man så måste han ju förstå att det är lite mer annorlunda än en relation med nån som inte förlorat sin partner.

Sara

Nattglimskaniner.webbnode.se

[Devya]
2015-01-23 05:15
#26

Det låter respektlöst att han gick och sålde skålen. Helt oacceptabelt. Det låter inte som om den här mannen är rätt för dig.

Sen kanske du inte är redo för en ny partner om du måste ha en bild framme. Du pratar om att det var din stora kärlek och det låter verkligen inte som du har ännu arbetat igenom det som har hänt.

Jag skulle personligen inte kunna vara tillsammans med en människa som fortfarande älskar sin döda partner. Det skulle vara för tungt för mig. Det går inte att tävla med någon som är död och det är inte meningen att man ska göra det heller. Nej, det är ju inte ok att vara svartsjuk men det skulle vara alltför tungt att se bilder stå framme i sin partners hus och ana att han/hon är inte ännu över den här personen.

[Juel70]
2015-01-23 09:06
#27

Låter som kontrollbehov. Jag skulle nog vara lite vaksam. Någon som bryr sig vet att det finns ex men vet desto mer att han älskar dig oavsett vad och ser inte till såna små detaljer. Om han dessutom inte lever längre så borde han ha mer förståelse.

Annons:
Lisa12345
2015-01-23 09:30
#28

Jag vet inte om några missförstått. Jag går inte och ältar mitt gamla liv och hur bra vi hade det. Tvärtom pratar jag inte alls mycket om det. Däremot frågar min nya hela tiden saker. "var han bättre än mig"  "var han snyggare än mig" "hade ni bättre sex" osv osv och jag svarar NEJ jag är ju med dig nu så sluta! Men han ältar och ältar.

Men jag undrar om inte det är slut nu. Vi bråkade hemskt igår kväll.  Jag var ledsen över skålen och ville ha en ursäkt åtminstone men han skrattade mig rakt upp i ansiktet oach sa "du ska inte ha några jävla grejer kvar från tidigare knull allt ska bort" Sen åkte han hem till sin lägenhet. Vi har inte flyttat ihop än och jag törs inte tänka på hur han hade rasat i mitt hem om han fått nyckel. Han har tjatat i ett halvår att få flytta in i mitt hus men jag har tvekat då han redan innan han flyttat in tar saker av mig utan att skämmas ett dugg.

[Juel70]
2015-01-23 09:40
#29

#28 Du förtjänar någon som älskar dig på rätt sätt och inte tilltalar dig så där. Bra att du varit försiktig. Det brukar bli värre och värre, speciellt efter man flyttat ihop.

[Devya]
2015-01-23 09:47
#30

#28 Oberoende hur det ligger till så verkar den här typen vara en skitstövel. Du förtjänar bättre och framförallt så förtjänar du respekt.

fruktgumman
2015-01-23 10:03
#31

#28 Släpp inte in honom mer i ditt hus

mytolino
2015-01-23 10:36
#32

Lämna lämna lämna! För din skull.

Denna kommentar har tagits bort.
Sarah
2015-01-23 10:37
#34

Fy fan! Om det inte är slut så se till att det blir det snarast. Det där kommer inte sluta bra annars. Den typen av svartsjuka är farlig! Hoppas du orkar stå upp för dig själv nu. Släpp aldrig in honom i ditt liv igen!

Annons:
Rita-S
2015-01-23 11:36
#35

jag tycker inte hans form av svartsjuka verkar ohälsosam farlig, men jag reagerar på den totala brist på respekt han visar dig. Han har ingen rätt att kräva av dig att ta bort foton och prylar du anskaffat eller fått i samband med ditt förra förhållande, allt han kan göra är att fråga om du kan vara snäll att göra't. Och oavsett hans synpunkter, har han än mindre rätt att ta för sig och göra sig av med dina grejer utan att ens fråga dig innan. Det han gjorde är för mig så totalt brist på respekt och så egoistisk och hjärteslös att oavsett om det vore min föredetta och om denna levde eller var död skulle jag gjort slut på sekunden vid denna ena handling. I stället kunde han frågat om du kunde vara snäll att ställa bort den iaf när han är där. 

Han verkar skita fullkomligt i hur du känner inför detta då han dessutom skrattar dig rakt upp i ansiktet när du ber om att få en ursäkt för hans handlingar, där han tagit sig tillrätta med dina grejer. Vem vet vad han hittar på nästa gång? brinna dina foton som ett besked åt dig? Nej, jag säger som många andra att han verkar inte vara en bra efterträdare till något som verkade vara fantastisk bra tills han tyvärr fick lämna dig på det vis som hände, och du förtjänar så mycket bättre. Din föredetta förtjänar att du älskar dig själv och hedrar hans minne med att iaf vara i hop med en mann som är kärleksfull och respektfull till dig och dina kännslor så otroligt mycket mer än vad denna killen verkar vara. jag kan inte säga dig att du skall eller inte skall göra slut, men jag hoppas du värdesätter dig och dit ex minne så mycket att du iaf tar en nogrann omgång med att tänka innan du låter honom få komma hem till dig igen, fast jag hoppas du värdesätter dig själv så mycket att du inte vill ha en sånn kille..

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annette
2015-01-23 11:41
#36

Dra dig ur relationen medan du har chansen. Du kommer få ett rent helvete med den där karln om du fortsätter.

Portie
2015-01-23 11:56
#37

Klipp kontakten! Du kommer må bättre av det!

Sarah
2015-01-23 11:56
#38

 #35 Tycker du helt ärligt att de citaten är normal svartsjuka???? Det är det inte!! Det är svartsjuka med ett knytnävsslag nära. Det är svartsjuka med ett absurt kontrollbehov. Det är farlig svartsjuka som inte kan leda till ngt gott öht. 

Däremot frågar min nya hela tiden saker. "var han bättre än mig"  "var han snyggare än mig" "hade ni bättre sex" "du ska inte ha några jävla grejer kvar från tidigare knull allt ska bort" 

Honestyisdead
2015-01-23 12:42
#39

Snälla ts, släpp aldrig in honom igen!

Nelley
2015-01-23 16:49
#40

Vilken idiot jag är så arg!! Hjälp… ajaj, ta hans (ev') grejer och lämna de utanför dörren i en låda. Och du kan ju testa att lägga upp en annons i en tidning på en efterlysning på skålen. Vilken dålig person!!

Aleya
2015-01-23 16:57
#41

#28 och om det inte är slut så gör. Han verkar helt sjuk i skallen. Jag är mer rädd att denna snubben inte bara kommer styra ditt liv om detta fortsätter, han verkar ha samma resonemang och tänk som en misshandlade. Han verkar inte hälsosam.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
pyromanen
2015-01-23 16:59
#42

Vilken total brist på respekt!  Var rädd om dig och ge honom för guds skull ingen nyckel!  Han vill dig ju inte väl!  Han har någon sorts problem han behöver ta tag i.  Om han på allvar inser att problemet ligger hos honom och tar professionell hjälp med sitt problem kanske han kan bli en potentiell partner någon gång ute i framtiden men tills dess är det nog klokast att inte träffa honom alls!  Dendär typen av sjuk svartsjuka är ofta inblandat när det gäller misshandel.

ChristineL
2015-01-23 17:02
#43

Säger som andra, släpp inte in honom i ditt liv igen!

IceTee
2015-01-23 17:08
#44

Gå din väg, så fort du kan! Du ska ha all rätt att få hedra en bortgången vän, även om han nu var ett ex till dig! Jag och pojkvännen pratade om det, och han sa att han skulle ha lite svårt med det, men om man kompromissade att bilden står så den inte är full fokus på bara den hade han kunnat förstå. Det är så man ska göra, man ska lugnt och sansat förklara om det är något som är jobbigt helt enkelt! Nej fy, sparka ut honom ur ditt liv och hitta någon som respekterar dig!

Medarbetare på Skor iFokus

Lexie82
2015-01-23 22:18
#45

Kan bara hålla med alla ovanstående. Dra dig ur medan du kan, och hitta någon som förtjänar dig.

Åsa S
2015-01-23 22:25
#46

Det är tusen gånger bättre att vara singel än ihop med en sån människa som inte accepterar att du haft ett liv tidigare utan är så svartsjuk och kontrollerande redan.

Flöffo
2015-01-23 22:46
#47

Lämna honom! Du förtjänar bättre, han låter inte klok!

//Flöffo

[JenniN]
2015-01-24 00:19
#48

Nej men fy vilket beteende! 
Du ska självklart minnas ditt gånga liv och de bra bitarna ska man till varje pris hålla fast vid. Och det låter självklart i mina öron att din förre sambo var din stora kärlek när det du har hittat nu verkar vara det totala bottenskrapet. 

Du är värd bättre.

Annons:
Åsa S
2015-01-24 08:42
#49

Kan lägga till att tog han skålen utan lov så är det stöld, man har inte rätt ta nåns saker lagligt bara för att man är ihop, så såna saker kan polisanmälas. I ett förhållande ska man kunna ha det bra och ha lugn i sinnet man ska inte vara rädd att saker man äger är försvunna när man kommer hem eller få såna fula ord slängda i ansiktet när man är hemma då är det något som är allvarligt fel.

nickiee
2015-01-25 02:43
#50

håller med alla andra . gör slut omgående detta kommer att bli ett hemskt förhållande för dej annars å värre saker kommer nog med att hända om du blir kvar med han  .håller med den som sa att ge fotona till en vän du litar på så länge innan denna kille kastar dom för då har du inget kvar ..ja det va stöld det han gjorde med skålen .det du kan göra är att sätta upp en annons på blocket om du har något kort på skålen å skriva vad som hänt du vet ju var den såldes så du kan ju skriva det med i annonsen så kanske du kan få tillbaka den . eller sätta ut en liten annons i lokal tidning om ni har någon sådan där du bor …hur har det gått för dej nu .

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

KitoBonito
2015-01-25 10:29
#51

GÖR SLUT!!!!!!! Han respekterar och älskar inte dig!! Han verkar osäker, omogen och oförstående…..

Gaara
2015-01-30 12:10
#52

Tycker definitivt att du ska få ha kvar ett foto på en bortgången person… Känns som att din sambo är obehagligt svartsjuk om han inte kan acceptera ett foto på någon som inte längre lever…

Lisa12345
2015-01-30 12:25
#53

Ja det är slut nu och han verkar glad över det. Han kan inte ha älskat mig mycket.

Gaara
2015-01-30 12:30
#54

Men skönt för dig att slippa honom då också. Du förtjänar någon så mycket bättre. Hoppas för hans del att han hittar någon som passar honom med.

nickiee
2015-01-30 12:43
#55

53… va skönt å höra .  nu kan du leva precis som du vill . grattis till det

ha en bra dag alla pysslare .
kika gärna in på  min hemsida  www.nogg.se/spiiidis1

Annons:
IceTee
2015-01-30 19:16
#56

#53 vad bra! Det förtjänade du! Nu kan du faktiskt hitta någon som respekterar dig!

Medarbetare på Skor iFokus

[JenniN]
2015-01-31 14:36
#57

53# Vad bra!  Han var verkligen inte värd din tid.

[Nettan120]
2015-02-01 01:25
#58

Fy hade kastat ut han med huvudet före du förtjänar bättre tur att det tog slut annars hade allt blivit värre styrke kramar till dej ts 🙂

Hoppas du har fina minnen av  ditt avlinda ex beklagar bort gång !

Nirvana_Ophelia
2015-02-01 18:36
#59

Bra att det tog slut, annars hade jag hjälpt dig sparka ut honom. Han verkade inte riktigt klok. klart man ska få ha kort på en bortgånget ex! Beklagar sorgen och förstår att det var svårt för dig. Kram!🌺 Nu får du styrka tillbaks igen!
Jag tycker dú ska efterlysa skålen, den förtjänar sin rätte ägare, du.

Kram!

Upp till toppen
Annons: