Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 7232 ggr
wingren
2015-01-27 13:38

Förlovnings/bröllopsringar

Vad är det egentligen för skillnad på förlovnings- och bröllopsringar? Vilken av dem är det som ska vara "finare" eller det spelar ingen roll? Min syster och vän som är förlovade har väldigt enkla ringar, är det standard? När jag googlat lite (på engelska) verkar det mer som att förlovningsringen är mer speciell, men det kanske är i usa eller bara som det verkar/som jag fått för mig? Känner mig lite vilsen ^^,

Skicka gärna bild på din(a) ring(ar) och skriv vilken som är vad ;)

Annons:
Surpan
2015-01-27 13:44
#1

Enligt tradition så är det förlovningsringarna som "ska" vara mer finare, men det är vanligast just nu att vigselringarna är de finare. Jag har för mig att Prinsessan Viktoria gick mot de gamla sederna också.

Hur som haver, gör som ni vill, spelar väl ingen roll? Som det ser ut nu så finns det inget sätt som är mer rätt.

/Surpan

ChristineL
2015-01-27 13:44
#2

Finns inga "ska" eller "måste", man måste inte ens ha ringar alls för att vara gift :) man gör som man själv vill.

OlgaMaria
2015-01-27 13:46
#3

Ja i Sverige är förlovningsringen oftast enklare och vigselringen mer speciell, och i USA är förlovningsringen ofta en smal ring med stor sten, dvs absolut inte enkel. I Sverige är det väldigt vanligt att båda har liknande enkla ringar där bara storleken skiljer dem åt. Ofta sparar man stenar till vigselringen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

ChristineL
2015-01-27 13:47
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

Här är våra ringar, förlovningsringen är den innersta på oss båda.

Surpan
2015-01-27 13:48
#5

#4 Vilka fina!

/Surpan

OlgaMaria
2015-01-27 13:48
#6

#4 Fint att ni båda har två. Det är ju ganska ovanligt. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
ChristineL
2015-01-27 13:50
#7

#4 #5 - Tack! Ja, han tyckte det var orättvist att bara jag skulle få ha två ringar så han ville minsann också ha en till ;)

Surpan
2015-01-27 13:53
#8

#7 Helt rätt! 😉 Mor min har tre ringar och pappa har två. 🙂

/Surpan

OlgaMaria
2015-01-27 13:54
#9

Här är våra ringar. Syns kanske inte jättebra. Men vi har likadana förlovningsringar i hamrat guld, fast min är lite smalare. Vigselringen är i slät guld med 12 små diamanter som sitter i tre fyrkanter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2015-01-27 13:56
#10

Vad liten bilden blev. Man ser ju ingenting… 🤔

Edit - nu fick jag den större :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Scorpio97
2015-01-27 14:28
#11

Mamma och hennes tidigare make hade enkla guldringar, ingen av dom hade förlovningsring. När mina föräldrar förlovade sig hade dom också guldringar, dom gifte sig dock inte.

När jag tänker förlovningsring tänker jag dock på dom man brukar se i amerikanska filmer/serier, alltså en smalare ring med någon fin sten på, som tjejen bär. Sedan när man gifter sig har man guldringar. Man gör lite som man vill (:


//Jessie

ChristineL
2015-01-27 14:30
#12

Min svägerska och hennes man är gifta och har varken förlovningsring eller vigselring. Min svåger och hans fru hade släta titanringar som förlovningsringar som dom sedan böt ut mot titanringar med en liten sten i, båda likadana.

OlgaMaria
2015-01-27 14:47
#13

Har en känsla av att den typiskt amerikanska förlovningsringen kanske blir mer och mer populär i Sverige. Kronprinsessan körde ju på den stilen t ex. Har två vänner med män som kommer från USA, och de har såna klassiska amerikanska förlovningsringar med maffiga stenar. Kan inte låta bli att tycka det är väldigt tjusigt, men opraktiskt - den fastnar ju lätt. Man får nog ta av sig den mycket när man städar osv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Åsa S
2015-01-27 16:24
#14

Vi hade enkla ringar i palladium som förlovningsringar, sen när vi gifte oss så blev det enkla guldringar till oss båda, inga stenar eller krafs det skulle inte funka ihop med mitt arbete eller livsstil. Vi har enbart guldringarna på oss idag. Mina föräldrar har varit gifta i mer än 40år mamma har båda ringarna men min far hade bara vigselringen på sig nån vecka efter bröllopet han tyckte det kändes obehagligt ha nått på fingret men det har funkat bra det med.

[WickedAlly]
2015-01-27 23:33
#15

Vi har enkla ringar i titan som vigselringar, förlovningsringar hade vi aldrig. Jag är ganska praktisk av mig, ringen ska kunna sitta där den sitter hela tiden. Inget som sticker ut och fastnar, skulle bara bli irriterad och ringen skulle hamna i någon låda någonstans. 
Jag är rädd om den men inte mer än att jag alltid har på mig den, en fördel med att inte välja jättedyra ringar :)

Katti
2015-01-28 08:26
#16

Det är inte bara ringarna som skiljer sig åt i olika kulturer. Här brukar man ju komma överens om att förlova sig och sedan gemensamt välja ut ringar. I USA verkar det vara sed att mannen skaffar en ring och friar genom att visa upp den. Den är ofta prålig, så dyr som han har råd med helt enkelt! Ungefär som en påfågel som visar upp sin fina fjäderskrud för att "få napp" 😃.

Jag har sett att man i USA även har s k promise rings som verkar symbolisera vad många här gör med förlovningsringar, d v s att man är ett par helt enkelt, utan att det behöver vara ett bröllop nära förestående. 

Ett tips om man är intresserad och har timmar att spendera är att kolla på ringar på http://www.ebay.com/  Det finns ett enormt utbud!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Maria
2015-01-28 09:22
#17

Modet när det gäller vigsel och förlovningsringar verkar växla hela tiden. Både modemässigt och geografiskt. Min mamma född 1927 hade två breda likadana ringar i guld

Jag själv förlovade mig 1981 och då var det populärt med smala ringar i guld men det viktigaste var att det var två lika ringar. Jag vet en väninna till mig som hade stenar i sin vigselring och det var många som tyckte det var konstigt för då fattar man ju inte om hon är gift eller inte😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Daehyun_cheesecake
2015-01-28 16:35
#18

Nu kanske jag kommer här ganska oerfaren och bara 18år gammal… :P
Men när t.ex en man friar till sin tjej (som man ofta ser i filmer), är det den ringen som räknas som förlovningsring då?
och killen brukar ju oxå ha en ring.
Blir "frieri-ringen" en extra grej och att man går och köper matchande ringar till båda sen eller hur fungerar det? :)

Blogg: http://nouw.com/KpopLove

Maria
2015-01-28 16:55
#19

#18 Det finns nog inga sådana "regler" utan man gör som man vill.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

[WickedAlly]
2015-01-28 17:39
#20

#18 Killen kan ju, om han vill fråga tjejen, köpa en till sig själv också samtidigt. Eller så kan man ju fråga och sedan köpa ringar tillsammans efteråt :)

Annons:
OlgaMaria
2015-01-28 19:09
#21

#18 Ja om vi talar om filmens värld (USA) så är det väl så att det bara är tjejen som får en förlovningsring, i samband med frieriet. Där får mannen istället en vigselring i samband med bröllopet. Så tvärtom mot Sverige där mannen ofta bara får en förlovningsring. Men det är bara vad som är vanligast, man kan göra på många olika sätt och inte göra fel. 

Min man friade till mig och senare gick vi tillsammans och valde ut förlovningsringar till oss båda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jagga-ewe
2015-01-28 20:49
#22

Jag o min karl var förlovade i drygt 8 år innan vi gifte oss. Hade släta förlovningsringar, båda två. När vi bodde i Dublin kunde hans irländska kollegor inte fatta det hela. De trodde inte att jag visste att han inte hade några planer på att gifta sig, o än mindre kunde de tro på att vi redan då varit förlovade fyra-fem år. Så visst är det andra seder utomlands.

Att vi sen öht blev gifta berodde mer på barn än nåt annat. Han ville att vårt barn skulle ha hans efternamn medan jag krävde att barnet skulle heta samma som jag gör. Alltså, skulle barnet ha hans namn fick han minsann gå med på att jag fick det med. O på den vägen blev det. Stortösen var 10v gammal när vi gifte oss.

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Spöket
2015-01-28 20:50
#23

Vi har inga ringar alls :)

Multi vad?

OlgaMaria
2015-01-28 20:57
#24

#22 Har en vän som bor på Irland och hon sa att där förlovar man sig 6 månader innan bröllopet, har jag för mig att hon sa. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jagga-ewe
2015-01-29 14:23
#25

#24 Ja, max ett år är väl ringens "giltighetstid" och sen anses tjejen ha rätt att kräva en ny ring. Helt absurt i min värld, men de tyckte ju att jag var lika galen… =)

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

citytjejen
2015-01-29 20:03
#26

Hittar bara bild på min ring just nu och den ser ut så här (vitt guld och briljanter). Makens ring är smalare och slät och med samma raka kanter så att säga. Vi har bara vigselringar eftersom vi inte förlovade oss. Jag tycker att det i regel är finast med bara en ring på istället för två. 

Man gör precis som man vill!

/Christina

[WickedAlly]
2015-01-29 20:44
#27

#26 Jättefin!

Vi har liknande, samma kantiga modell och ett streck i mitten :)

Annons:
mollyt
2015-01-29 20:48
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2
#28

Här är våra förlovningsringar i palladium. Jag har 6st diamanter i min och fästman har en rand infasad i matt silver. Jag kommer att ha en alliansring som vigselring efter bröllopet i juni - medan han vill inte ha en andra ring utan graverar bara in nytt datum i sin förlovningsring.

citytjejen
2015-01-29 20:56
#29

#27 Tack! Då har vi bra smak, du och jag😉

/Christina

[Nettan120]
2015-02-01 01:36
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#30

Här är våra förlovnings ringar enkla i plåt men ändå enkla och fina vår still på ringar.  Köpt på safira. se 🙂

Min sambo har lika så ni får en bild på min 😉

[Nettan120]
2015-02-01 01:38
#31

Väldigt dålig bild men ja som sakt bara ren ring utan bling ;)

wingren
2015-02-08 01:27
#32

Väldigt kul att höra era åsikter och se era ringar! :) Tack för detta. Får väll prata med min blivande man och höra om han har några åsikter angående ringar och traditioner på det hållet :p Vi båda är väldigt traditionsenliga och tycker likt med det vi disskuterat angående bröllop och förlovningar så det bådar ju gott iaf ;)

Upp till toppen
Annons: