Annons:
Etikettkriser
Läst 1676 ggr
[Twinklez]1
1/31/15, 8:09 PM

Göra slut? HJÄLP

Hej!
Jag och min kille har varit tillsammans i snart 4 år, vi är 18 nu… Tar det lite kort nu men första året råkade'' han bli tillsammans med en annan.
Andra året skrev han till en tjej om hur snygg hon var. 
Tredje året gjorde min kompis ett fejk kik konto för att kolla av honom.
Han skrev att hon var snygg och att hon skulle kunna bli modell. Det slutade med att de träffades. Hans ursäkt var att  han visste att det var någon av hans kompisar..

Sedan i december skrev han med en tjej som bor i Holland(han ska dit om cirka en månad genom skolan). Han skrev bla '' du kan lägga dig hos mig när jag känner mig ensam''..
Vi har det upp och ner.. Lite väl mycket..

 Igår tog han min mobil och hittade massa inspelningar, han vet väl om att jag sjunger mycket och spelar in men inte vågar sjunga inför någon.
Han trodde jag hade något hemligt och blev super sur.
Jag skulle till ett samtal hos bup kl 13 och kl var då 11.45 så jag fixade mig på toan och låste ( jag ville också vara själv för jag var sur på honom).
Sedan kommer han och ber mig öppna med en sur ton. Sedan börjar han kalla mig tönt och omogen. Han bankar på dörren och skriker massa saker, han tog även upp mitt samtal hos bup ungefär såhär ''aha men skulle inte du till bup om 20 minuter? hah hur ska du hinna det?'' med en hånande röst. Jag grät och fick ångest attack pågrund av detta och höll på att spy- hade inte ätit något så fick inte upp något. Han hörde mig och blev tyst men 2 min senare började han skrika igen.. 
Det pågick i 1 h. Fick kontakta min psykolog och han höll på att ringa polisen men ville inte att han skulle göra det..

Förut när vi hade bråkat så kunde han komma med en present eller blommor och verkligen be om ursäkt. Nu kommer han hem till mig lägger sig i min säng och bara är där.. 
Han fyller också år snart så beställde en present på internet men sa att jag inte hade råd till någon present via sms. Han blev förbannad och började skriva massa skit.. :/
 
Jag har panik just nu. Försökte göra slut för unge för 3 veckor sen men slutade med att han bad om ursäkt osv.. :/
Jag vill inte bli själv, har inga vänner eftersom att jag har socialfobi så har ingen att snacka med. Plus att han är min bästa vän. Vill inte förlora någon. Älskar honom också massor.. :/
Vill bara höra ifrån eran synvinkel vad ni skulle gjort eller hur ni ser på den här situationen. Ni får även fråga mig saker. 
Tack så jätte mycket för svar!!

Annons:
Aleya
1/31/15, 8:12 PM
#1

Du är tillsammans med han för att du inte vill vara själv osv… jag hade gjort slut.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Candela
1/31/15, 8:18 PM
#2

Jag tror att du mår sämre med honom än utan. Försök hitta vänner via internet? Jag hade i en period social fobi, och hade enbart kontakter via nätet. Det räddade mig, och jag kände mig inte ensam.

Att vara tillsammans med någon som behandlar en illa är aldrig bra. Han har ju inte förändrats till det bättre (att du gjorde slut borde ju ha varit ett wake-up-call för honom?), så ingenting kommer ju bli annorlunda i framtiden.

Stallmima
1/31/15, 8:18 PM
#3

Du ska absolut inte vara ihop med någon för att du känner dig ensam, det finns så många andra att vara "vänner" med. Så som han behandlar dig är inte sjyst. Gör slut så mår du nog bättre själv snart.

Scorpio97
1/31/15, 8:18 PM
#4

Håller med #1. Verkar inte vara så jättetrevlig pojkvän. Flirtar med andra tjejer, hånar dig och blir sur för att du har videos när du sjunger. Din psykolog ville ringa polisen, säger inte det ganska mycket?
Eftersom du förlåter honom så har han ingen anledning att ändra på sig heller, utan kommer fortsätta behandla dig såhär. Om det inte blir värre. 

Det kan vara jobbigt att avsluta ett förhållande, speciellt om man vet att man inte har så många andra omkring sig. Men man kan inte stanna i ett dåligt förhållande bara för att man är rädd för att vara själv.


//Jessie

[Forest]
1/31/15, 8:20 PM
#5

Om man gör slut och den andre ber om ursäkt så finns det flera val om man vill förlåta och ändå följa sin plan att inte vara tillsammans eller så förlåter man och pratar ut om det hela och stannar kvar i förhållandet. Jag tycker du ska jobba med din fobi och ärligt så tror jag ditt självförtroende ökar om ni gör slut som ett par. Lycka till.

Zofie
1/31/15, 8:21 PM
#6

Tro mig, det är bättre att göra slut än att vara med en kille som inte är bra för dig.

Jag vet hur det känns att vara rädd för att bli ensam. Jag vet hur man klamrar sig fast vid någon, bara för att man själv tror att det inte finns något bättre. Hade jag fattat detta för några år sen, så hade mitt liv varit mycket bättre. Nu så lämnar jag, trots rädslan och oron för att alltid vara ensam. För det är inte VÄRT det. 

Av det du beskriver så låter han inte som en bra kille. Det är hans förlust, då du kommer att må bättre utan honom.

Kosmos Kaniner - Harar för avel, hopp & kel

Sajtvärd på Harkaniner Ifokus 

Annons:
[Twinklez]1
1/31/15, 8:22 PM
#7

#2 Tack för att du svara! Ja jag har tänk på att skaffa nya kompisar via internet.  Jag ska försöka tänka ut hur jag ska göra, men förmodligen blir det att göra slut.
Tack så mycket!

[Twinklez]1
1/31/15, 8:24 PM
#8

#4 Jag förstår vad du menar. Det är bara så jobbigt att bryta något med någon man haft så många minnen med. Jag vet att jag inte mår bra i mitt förhållande med honom. Jag ska tänka vad jag ska göra! 
tack för svar!!

[Twinklez]1
1/31/15, 8:25 PM
#9

#5 Jag ska absolut jobba på min fobi och håller redan på lite nu. Tack för ditt svar!

[Twinklez]1
1/31/15, 8:26 PM
#10

#6 Det du skrev är precis så jag känner.. Jag ska försöka bryta mig loss och försöka se. Jag vet att jag kanske skulle må bättre utan honom, men tanken att vara ensam skrämmer mig och att vara ifrån honom. Tack för svar!!

Candela
1/31/15, 8:35 PM
#11

Jag tror inte enbart det handlar om din sociala fobi utan även om att ni varit ett par i 4 år - det är läskigt att bli ensam när man alltid har haft någon som funnits där. Innan honom hade du dina föräldrar (antar jag), och sen har du haft honom under resten tonårstiden, då det är meningen att man ska bli självständig.

Det är dock en oerhört skön boost för självförtroendet att få börja ta ansvar för sitt eget liv, och se att man faktiskt klarar saker och ting på egen hand! Så  jag tycker du ska våga försöka :)

[Twinklez]1
1/31/15, 9:09 PM
#12

#11 precis..
Jag har varit tillsammans med honom i 4år det är länge för mig.. Att göra slut nu känns försent,men det är det inte det bara känns så. 
Jag förändrar massa men ser ingen förändring hos honom.
Tack för att du svara! :)

Rita-S
1/31/15, 9:31 PM
#13

Man behöver faktisk inte ens ha en fobi för att ha svårt att avsluta ett långt förhållande. Ta det från mig som nyss skillt mig efter 12 år med samma man, förstens efter skillsmässan insåg jag hur illa jag hade fått det på slutet det med denna karlen, och ändå var det hårt att lämna det. Gilla det eller inte, men vi människor tenderar att vara lika stora vanodjur som exempelvis hästar och hundar, och kan ogilla stora förändringar. Att avsluta ett förhållande som är skit kan faktisk vara mentalt påfrestande även utan ångest och fobier helt enkelt för att det är "det ända jag känner till", och man vet vad man har och så vidare. 

Men jag lovar dig, en sånn kille som du beskriver där uppe är inget värt att behålla bara för att du vet hur han är och känner honom väl, samt har spenderat 4 år med honom. En partner skall vara ett stöd och hjälpa dig när du har det svårt, inte göra det sämre! Visst kan man ha dåliga dagar där man som partner inte orkar ställa upp 100% absolut hela tiden, men att ha en dålig dag gör det inte okej att i stället göra allt så mycket sämre. Och som jag förstår på dig är det inte bara enstaka dagar detta händer, jag får för mig detta är rätt normalt numera. 

Jag tycker du borde sätta dig själv i första hand nu. Oavsett hur läskigt framtiden utan honom ser ut så lovar jag: Det finns ett liv efter avslutet med, och det kan vara så otroligt fantastisk om du låter dig få lov att möta det. Jag tror som fler andra här att du kommer få det bättre utan honom när du i lugn och ro kan fokusera på dig själv och att må bättre än du mår nu när du måste möta detta. 

Jag önsker dig lycka till oavsett vad du kommer välja, jag kan tycka vad jag vill om vad du skall göra i sådan situation, men i slutändan är det faktisk bara du som bestämmer vad som blir helt rätt för dig. Lycka till!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
[Udoon]
1/31/15, 11:00 PM
#14

vet du vad det kallas för, det han håller på med? psykiskt misshandel.

du säger att han är din bästa vän. behandlar ens vänner en så? om det var en kompis och deras kille höll på så här, vad skulle du tycka om det? skulle du säga åt dom att stanna och ta skiten eller göra slut?

personen du älskar finns egentligen inte. att han fjäskar och köper blommor och sånt är fullständigt självtjänande och manipulativt. ifall han bara betedde sig skit hela tiden skulle du ju göra slut, och vem ska han trycka ner då? så som han är när han skriker, kallar dig saker och stöter på andra ("råka" bli ihop? alltså vad i…), det är vem han verkligen är.

föreställ dig med den här killen om ett år. fem år. tio år. vill du att ditt liv ska vara att bli utsatt för det här, kallad saker och trackad på det här sättet, istället för att vara med någon som behandlar dig med kärlek och respekt? oftast så stannar inte beteendet vid ord, förr eller senare kommer det förmodligen eskalera till fysisk misshandel, att tänka "han slår mig iallafall inte" är inte värt att stanna i ett sånt förhållande för. till du förtjänar så sjukt mycket bättre än den här idioten.

har heller inga vänner, och tyckte också att min dåvarande pojkvän var den enda jag hade och var livrädd för att bli ensam. till slut så tog jag steget och gjorde slut, och även om det är hårt i början när man gjort slut så är det bättre. man tror att livet är över, men efter en tid så märker man att det är ingen som kallar en för lögnare, skriker på en eller behandlar en illa, och när den poletten äntligen trillar ner så känner man sig så fri.

styrkekramar, och hoppas det ordnar sig för dig❤️

[Twinklez]1
1/31/15, 11:42 PM
#15

14# 
Tack för att du skrev allt det där. Det hjälper och får mig att inse vissa saker.
Är inte bara rädd att bli ensam utan också förlora honom totalt.. 
Jag vill vara lycklig med någon men det är svårt att föreställa nu. Jag vet hur illa min kille behandlar mig nu, men jag har svårt att släppa taget.
Tack så mycket igen!❤️

[Twinklez]1
1/31/15, 11:46 PM
#16

13# 
Jag är verkligen van vid honom ja.. Allt du skriver där stämmer. De enda gångerna han verkligen försöker är då jag sagt att jag vill ta en paus. Dock så sa jag att jag ville det för ett tag sen och då hände ingenting.. Händer ingen nu heller fast jag vill kämpa för vårat förhållande. 
Jag har börjat inse hur dåligt jag mår med honom, tack för att du svara! :)

[Udoon]
1/31/15, 11:53 PM
#17

#15 tycker ärligt talat inte att det låter som någon större förlust, men förstår att det är svårt.

mytolino
2/1/15, 6:29 AM
#18

Tro mig du kommer att må så mycket bättre utan honom!! Jag har varit i samma situation. Snälla du! Lyssna inte på hans ord! Du är det viktigaste! Fokusera på ditt liv. Det finns vänner där ute som förstår dig. Sällsynta men värdefulla. Jag tror på dig!

obstitant
2/1/15, 3:44 PM
#19

Förstår att det känns läskigt att vara ensam, men jag lovar, det KAN inte vara värre än att vara med någon som behandlar en så illa!

Upp till toppen
Annons: