Annons:
Etikettförhållande
Läst 4299 ggr
[littlecat]1
2/1/15, 4:44 PM

Vill åka och resa

Vill åka o resa typ 1 månad, kanske 1 och 1/2.. Min pojkvän vill inte att jag åker o reser med vänner ens en vecka. Och han blev inte glad när jag tog upp det här… Jag vill bara komma bort från alla dagliga vanor osv hemma och bara få ta det lugnt. Men jag får inte det för honom. Även fast jag säger att jag åker själv. Hade faktiskt kunna åka själv bara för att slappna av. Tycker ni att det är fel att åka iväg själv? Han kan inte nu för att han ska ha en utbildning och har inte råd. Men det finns inget som hindrar mig förutom han just nu. Jag behöver verkligen det…

Annons:
Aleya
2/1/15, 6:08 PM
#1

Varför behöver du hans tillåtelse? Jag säger åk och ha kul. Han kanske är orolig för att du ska vara otrogen eller något.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Sarah
2/1/15, 6:11 PM
#2

Vadå får inte? Han bestämmer inte över dig. Åk!

teddykaniner
2/1/15, 6:12 PM
#3

Säger han varför han inte vill att du ska åka på resa? :)

Med vänlig hälsning,
Jenny

Honestyisdead
2/1/15, 6:15 PM
#4

Jag tycker att man reser tillsammans när man är ett par. Men så skulle jag aldrig vilja lämna den jag älskar heller.

Skogsraah
2/1/15, 6:18 PM
#5

Håller med Hera, när det gäller längre resor. Nu vet jag inte om ni bor tillsammans och så, det kanske inte spelar någon roll, men skulle min sambo få för sig att resa bort ensam en hel månad skulle det inte kännas särskilt kul. Vi delar ju ett hem och dessutom har vi djur tillsammans.

Alla situationer ser väl olika ut, men delar man ett liv med någon får man nog lov att diskutera det lite. Man kan inte vara riktigt lika ego ifall man bor tillsammans och delar ett ansvar. Att åka och resa en vecka eller två, självklart! Men en månad känns mycket för min del. Mest för att jag hade tyckt det varit sjukt tråkigt att vara borta så länge från min partner. Vill ha med honom på det mesta, framför allt resor! Kul att dela sådana minnen tillsammans.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

[littlecat]1
2/1/15, 6:25 PM
#6

Känns som att han är orolig över att jag ska vara otrogen eller något. Men vi bor tillsammans och varför skulle jag bo med honom isåfall? Jag vill åka iväg för att jag mår dåligt här hemma och det vet han. Det skulle vara skönt att bara slippa allt i vardagen. Men grejen är den att jag inte ens får åka ut och resa en vecka med en kompis vilket stör mig…

Annons:
Skogsraah
2/1/15, 6:28 PM
#7

#6 Har ni pratat ordentligt om det? Varför är han orolig? Tycker absolut att man ska kunna åka iväg en vecka med en kompis. Självklart! Man delar ju ett liv tillsammans men har ju även ett eget. Det enda jag reagerar är den långa tiden du vill vara borta. Kan förstå att han känner sig exkluderad och som att det blir ensamt för honom, samt att kanske får ta större ansvar hemma när du är borta. Det behöver inte handla om att han är rädd för att du ska vara otrogen. 

Du får nog fråga mer ordentligt!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Honestyisdead
2/1/15, 6:32 PM
#8

#6 Om du mår dåligt hemma kommer inte en resa göra att det blir annorlunda när du är hemma igen. Kanske en psykolog kan vara något?

teddykaniner
2/1/15, 6:38 PM
#9

Om du så gärna vill lämna honom för att du mår dåligt hemma och han vet att han inte ens kan komma med pga inte tillräckligt med pengar förstår jag… Dock är ju resor alltid roliga så jag förstår att du vill resa. Det går inte att kompromissa och inte åka lika långt, och du hjälper honom med den ekonomiska delen? Dessutom vet jag av egen erfarenhet, att resor för att man mår dåligt hemma inte fungerar som terapi. På hemresan mår man ändå dåligt över att man måste gå tillbaka till den trista vardagen och under resans gång vet man ju att "paradiset" är kortvarigt. Istället rekommenderar jag en långvarig lösning för ditt illamående, tex förändring av livsvanor och olika terapier.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Honestyisdead
2/1/15, 6:39 PM
#10

#6 Kan du inte bjuda honom på en vecka?

[littlecat]1
2/1/15, 6:41 PM
#11

Klart jag skulle hjälpa han med ekonomin medans jag är borta. Känns bara som att jag alltid velat detta och nu när inget hindrar mig så är det han som hindrar mig…

[Devya]
2/1/15, 6:42 PM
#12

Jag måste erkänna att jag skulle bli väldigt besviken och arg om min partner ville åka iväg för en månad eller längre. Är hon/han så pass olycklig hemma så springer man inte iväg från problemen.

teddykaniner
2/1/15, 6:51 PM
#13

Jag menade att du kunde hjälpa honom komma med på resan.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
teddykaniner
2/1/15, 6:53 PM
#14

Om du inte ska göra "förbjudna" saker, varför vill du inte ha med honom? Kanske någon av dina kompisar också har en pojkvän hon kunde ta med? Förutsatt att de killarna kommer överens behöver du och din pojkvän inte umgås 24/7 på tu man hand ifall det är vad du vill komma bort från.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Honestyisdead
2/1/15, 6:53 PM
#15

Ja det menade jag också.

Inkludera istället för att exludera.

pyromanen
2/1/15, 7:33 PM
#16

Man är två individer även om man är ihop/gifta/ vadsomhelst. Jag skulle alldrig låta min man bestämma om jag "fick" resa och skulle alldrig hindra honom. Tvärtom så uppmuntrar jag honom att göra det han känner för och ställer upp o ordnar det praktiska hemma så det funkar för honom att resa. ( han ska iväg om två veckor faktiskt. Han längtar efter värme och semester, jag är inte minsta ressugen och vill helst av allt vara ensam i min keramikverkstad). Jag skulle dö om det att vara i en relation skulle innebära stopp för allt vad inte mannen är "med på".

ChristineL
2/1/15, 7:36 PM
#17

Helt själv tycker jag inte du ska åka, men med ett gäng kompisar, ja självklart! Varför får du inte det? Ni kan ju göra resor tillsammans också men ibland är det kul att komma ifrån, och man behöver det.

Sarah
2/1/15, 8:51 PM
#18

Det är ju två olika saker, att vilja resa med partner och att INTE FÅ resa utan. 

Jag vill helst ha med min kille när jag reser, oavsett längd, men jag skulle heller aldrig ha mage att säga att han inte får åka om han vill, med kompisar eller själv ett tag om han vill det.

Åsa S
2/1/15, 9:00 PM
#19

Man kan väl inte förbjuda nån att resa även om man är ihop? Isåfall har man inte förstått vad det innebär att vara ihop. Så länge som 1-1,5månader som du pratar om att resa skulle jag nog ha svårt klara av att vara utan min man jag skulle sakna honom väldigt mycket. Men skulle han behöva resa bort så länge utan mig så skulle jag bita ihop och försöka klara mig ändå. Och min man skulle ju aldrig hindra mig att resa inte ens om jag skulle resa med mina kollegor (som är män, de flesta bra mycket yngre än mig).

[littlecat]1
2/2/15, 6:19 AM
#20

Grejen är den, att typ andra månaden av vårat förhållande åkte han iväg en månad. Visst att han redan hade planerat det innan vi blev tillsammans. Men jag tycker det nästan är samma sak. Skulle jag förbjuda han då? Nej såklart inte. Och sen tog han upp "tror du vårat förhållande klarar en månad ifrån varandra?" Jag förstår inte varför, det gjorde det då. Och om man tänker så undrar jag varför vi ens är tillsammans om man inte tror att det ska hålla!!

Annons:
ChristineL
2/2/15, 8:08 AM
#21

#20 - Ja, jag håller med dig, visst kan en månad kännas långt men det är (ska vara!) underbart att återse varandra igen.

[Devya]
2/2/15, 8:42 AM
#22

#20 Jag kan ändå inte hålla med om att det är nästan samma sak då han hade planerat det innan ni blev ihop.

Sarah
2/2/15, 9:01 AM
#23

Om en relation inte klarar en månad isär… vad är det då för relation?

Honestyisdead
2/2/15, 9:13 AM
#24

#23 Klarar gör den säkert. Men jag skulle aldrig vilja det.

fruktgumman
2/2/15, 9:21 AM
#25

Det kanske beror på hur man är som person. Jag har bara rest med vänner utan sambon i ett par dagar. Resor som varar en vecka eller längre vill vi göra tillsammans jag och min partner.

Men ts självklart kan inte din partner hindra dig att åka iväg med dina vänner om det är det du vill. Men jag förstår om han tycker det känns länge om du vill åka en månad eller mer.

Sarah
2/2/15, 9:30 AM
#26

#24 Han sa  "tror du vårat förhållande klarar en månad ifrån varandra?" Om man ens ifrågasätter och indirekt hotar partnern…

[littlecat]1
2/2/15, 11:18 AM
#27

Det är det jag menar. När han ifrågasätter sådant. Är det något ide att ens vara tillsammans? Jag måste ju kunna göra det jag vill också. Men jag får ju inte ens åka med en kompis en vecka…

Annons:
Sarah
2/2/15, 11:28 AM
#28

#27 Hade de orden sagts i mitt förhållande så hade vi förmodligen inte varit tillsammans länge till. 

Jag kan respektera och acceptera att man tycker att det är "fel" eller konstigt att resa utan sin partner, ofta vill man ju dela och uppleva sådant tillsammans, Men att förbjuda, det är verkligen inte ok.

[Devya]
2/2/15, 11:31 AM
#29

#27 Du verkar inte riktigt ha starka känslor för honom om du frågar oss om det är någon idé för er att vara tillsammans. 

Det är kanske inte så konstigt om han ifrågasätter saker och ting om du frågar en sådan fråga efter något sådant där. Det verkar som om du skulle lätt kunna göra slut, åtminstone är det sådana vibbar som jag personligen får och då undrar jag om det är likadana vibbar du sänder ut åt din partner som nu blir orolig.

Min erfarenhet är att man försöker kämpa i ett förhållande som man vill vara i. Man kämpar och försöker komma på lösningar istället för att försöka springa iväg så fort man stöter på ett problem.

Visst borde du få fara iväg med en kompis i en vecka utan att han blir sur osv men det verkar som om det kräver lite arbete från båda sidorna. Istället funderar du på att göra slut vilket får mig att undra om du faktiskt har så starka känslor för den här killen. Om inte är det lika bra att avsluta det nu istället för att dra ut på det.

Skogsraah
2/2/15, 11:34 AM
#30

Men är det inte okej att ifrågasätta? Eller är det så att han satt ett förbud? Skulle min sambo vilja åka bort en månad utan mig hade jag ifrågasatt det, undrat kring resan och varför han vill åka bort så länge, men det betyder inte att jag skulle förbjuda honom. Ibland måste man ifrågasätta för att kunna förstå.

Jag läser ingenstans att TS inte får åka iväg eller att han uppsatt några regler och förbud. Vad ger det för anledning att göra slut rätt och slätt för att denne ifrågasätter en längre tid ifrån varandra? Blir förvirrad. Så lätt skulle jag då aldrig göra slut.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Sarah
2/2/15, 11:56 AM
#31

Ts skriver ju att "Men jag får ju inte ens åka med en kompis en vecka…"

[Murvel]
2/2/15, 11:59 AM
#32

Har ej läst alla kommentarer, men en fundering:

Det kanske har att göra med att han inte KAN följa med. Om jag bodde med någon med mer pengar och frihet (även ekonomisk frihet) än jag själv, så hade jag blivit skitledsen om den personen plötsligt skulle åka iväg på semester utan mig. I synnerhet om det gällde en hel månad! Vad betyder jag då?  

Bjud med honom på en kortare resa, åk till ett spa tillsammas enh elg, vad som helst. Om du behöver åka själv så behöver du det, men då är det även du som ska kunna förklara för din partner varför det är viktigt för dig och varför det inte går att han följer med. Sen är det upp till honom att anse det vara ok eller inte. Han kan ju inte förbjuda dig att resa, men han har all rätt att anse att det är märkligt eller känna sig sviken över att ens sambo plötsligt ska iväg utan honom.  

Ibland hjälper det inte att åka iväg, eftersom man då bara flyr från problemen som fortfarande finns kvar när du kommer hem. Då kan det vara bättre att försöka lösa sina problem på hemmaplan, ensam eller tillsammans.

trollslända
2/2/15, 12:05 PM
#33

Alltså "får" vadå får? Det är klart att du får åka. Är du myndig så måste inte någon godkänna att du reser vart du vill.

Men sen så skulle jag bli förvånad ifall min sambo sa att han tänkte åka iväg med sina polare 1-1,5 MÅNAD. Jag skulle bli förvånad eftersom det längsta tid vi ens varit ute och rest tillsammans har varit typ en vecka. Och då skulle jag bli förvånad över att han planerar in en sån längre tripp utan att ha inräknat mig.

Men kan inte du bjuda med din pojkvän om du har bättre ekonomi än han? Eller är grejen den att du vill åka med kompisar för att komma bort från din pojkvän? (eftersom du mår så dåligt hemma?)

[littlecat]1
2/2/15, 12:24 PM
#34

Har aldrig skrivit att jag vill göra slut med honom för er som tror det! Jag vill egentligen åka iväg helt själv, för att ta hand om mig själv och bara tänka på mig själv. Vill bara ta det lugnt utan måsten eller så…

Annons:
[Devya]
2/2/15, 12:27 PM
#35

#34 Hur skulle du känna om din kille hade skrivit det här: 

"När han ifrågasätter sådant. Är det något ide att ens vara tillsammans? "

Nej, jag tycker verkligen inte att det är ok att skriva sådant och jag skulle blivit ännu mer orolig om jag vore din kille. =/ 

Det är något du borde tänka på.

Jag förstår att du vill åka iväg men du måste  också hålla i åtanke att du är i ett förhållande och man måste då ta hänsyn till varandra. Om du vill vara utan måste och bara ta hand om dig själv så är kanske singellivet mera för dig?

Honestyisdead
2/2/15, 12:30 PM
#36

#34 När man är i ett förhållande kan man inte bara tänka på sig själv.

Hade jag varit din sambo hade jag tagit illa vid mig av det du skrivit här.

Skogsraah
2/2/15, 1:00 PM
#37

Förbud är ju aldrig bra, ifall han säger till dig rakt ut att du inte får. Men ni borde väl ha pratat om det? Har du frågat varför? Att anta att han tror att du ska vara otrogen leder ingen vart. Är han dock kontrollerande i allmänt, som att bestämma saker du inte får göra, är ju inte det okej. Men vi vet ju inget om hur han tänker. Kanske inte ens du?

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Upp till toppen
Annons: