Annons:
Etikettförhållande
Läst 3388 ggr
Vilseisjälen76
2015-02-21 20:36

Paus i relationen

Hej Detta inlägg kommer bli långt o lite rörigt men tack för de som orkar läsa o svara :)) Jag o min sambo sedan 7 år har just nu en paus,det var min sambos initiativ. Vi har som de flesta relationer haft upp o nedgångar. Min sambo är alkoholist men sedan 6v har han slutat o går nu under behandling dels för sitt beroende o snart ska han påbörja utredning för ADHD. Jag har förstått att jag under våra 7 år tsm varit medberoende. Har tagit allt ansvar gällandes hem,räkningar,ekonomi,städ,tvätt osv. Alla bråk vi haft har oftast varit när han varit full. Älskar denna man o jag vet att han älskar mig,vi har tidigare gjort haft stora bråk o jag har bott hos min mamma en liten tid för att vi ska lugna oss. För 3 år sedan lämnade han oss o va borta 4 mån sa att det var för jobbigt sedan valde han komma tillbaka. Han har alltid bott i min lgh men för 1,5 år sedan fick han tillgång till en lgh via barndomsvän som sa att min sambo kunde få ta över kontraktet efter ett år! Bra tänkte vi ,flyttade dit tsm o jag hyrde ut min lgh. Augusti förra året tog min sambos/särbos mamma livet av sig det tog honom o även mig väldigt hårt! Jag fanns vid hans sida stöttade, pratade, ventilerade osv så som man gör :)) December månad förra året fick vi reda på att den lgh min sambo hyrt inte skulle bli hans så vi bestämde oss att flytta tebax till min lgh. I samma veva blev vi båda uppsagda hade inga pengar bråkade mådde dåligt jag för hans drickande,min sambo för sin mammas självmord sitt driickande osv. Det var sagt att vi båda skulle flytta men endast jag flyttade då han valt bo kvar i lgh med en deal om 2 mån i taget! Han sa att han vill ha paus. Är såklart ledsen. Nu vet jag inte hur jag ska betee mig? Ibland hörs vi mest jag som skickat sms men han har dock ringt de ggr jag skrivit ring svarat när jag skickat sms vi har setts 3 ggr 2 dgr sov ja där en ggn har vi haft sex men de svar ja får är korta typ kram?? Han har sagt till sin moster att just nu har vi paus o han har kontaktat min mormor(båda har intresse för att sy) men det som gör mig förvirrad är va han egentligen vill??? Han är gammal DJ o har nyligen tagit upp musiken igen intensivt sista månaden ägnar dagarna åt det är i studion hemma möten osv jag vet inte hur jag ska göra? Backa? Vänta? Inte höra av mig mer? Har kvar saker hos honom o nycklar han har kvar saker i mitt förråd. Försöker fixa dag för dag men det är tufft har inte många vänner men är ute går mkt tränar o försöker aktivera mig

Annons:
[postmortum91]
2015-02-21 20:57
#1

Mitt tips är att ge honom space, och samtidigt ge dig själv space. Försök hitta en tillvaro utan honom, gör andra saker etc. Han är mitt uppe i en kris, och antingen kommer han ur den och känner att du behövs, eller så känner han att du är ett avslutat kapitel. Risken finns att du kväver honom om ni inte tar en "riktig" paus. Sedan under tiden kan även du få tänka på dig själv, och göra vad du mår bäst av. Vem vet, kanske är det du som känner att du klarar dig utan honom efter ett tag.
Eller så hittar ni tillbaka till varandra efter att ni fått hantera era kriser och blir starkare ihop. Lycka till!

Vilseisjälen76
2015-02-21 21:12
#2

Tack för svaret :)) Du har så rätt med det du säger. Ska backa rejält nu även fast jag vill ringa även fast jag vill sms så får jag hålla mig och ta tag i min egna vardag. Undrar bara hur jag ska betee mig dagen han skickar sms eller ringer för jag tror han kommer göra det när han märker att jag backat eller så tycker han nog det är skönt att jag inte stör?

[postmortum91]
2015-02-21 21:17
#3

#2 Det kan vara till hjälp att köra med öppna kort. Berätta för honom hur du planerar att göra och hur du känner. Be honom att endast höra av sig till dig den dagen han vill återta er relation på riktigt, om han nu vill det. På det sättet vet ni båda vad som gäller, och du har synliggjort dina känslor i det hela. Du måste stå på dig, för ditt eget bästa. Då får även han en chans att få sakna dig på riktigt, känna hur det känns att inte ha dig i hans liv och få känna efter hur det känns.

Vilseisjälen76
2015-02-21 21:24
#4

Menar du att jag ska säga det dagen han hör av sig eller maila honom om detta nu? Brukar tänka på ordspråket att man inte saknar kon föränn båset är tomt! Antingen kommer han att sakna kon eller så gör han inte det. Tack för rådet! Känns så skönt att få ventilera med någon blir galen av alla tankar själv

[postmortum91]
2015-02-21 21:27
#5

Ring honom och prata med honom om det så snart som möjligt.

Lycka till!

MrLife
2015-02-21 21:40
#6

Jag tycker du ska berätta hur du känner och tänker….

Annons:
OlgaMaria
2015-02-21 21:40
#7

Att ge honom space är väl bara att ge honom space. När han ringer eller smsar så svarar du som vanligt och visar att du finns där. Tycker inte du ska informera honom om något. Ge honom lite space helt enkelt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

MrLife
2015-02-21 21:46
#8

Som många andra skriver till dig, ge honom space…. i samma veva kan du även fundera över dig själv och dina känslor…

När han ringer dig kan du berätta hur du tänker och känner, men just nu tycker jag du ska ge honom space

Vilseisjälen76
2015-02-21 22:12
#9

Tack alla för era svar :)) det värmer otroligt. Nu vet jag hur jag ska göra. Det enda som stör mig är att han utåt mot bekanta o vänner visar sig glad, lägger upp bilder på dig själv saker han gör intervjuer han gjort MEN jag måste hitta styrkan att sluta gå in o kolla! Som ni säger ge space,säg inte bara finnas sen får vi se…kram till era alla som gett svar

MrLife
2015-02-21 22:14
#10

Vad roligt att du har fått ett svar om vad du ska göra!!
Hoppas det blir det det bästa, hur det än går!!

*tar emot en av dina kramar och ger dig en tillbaka*

Vilseisjälen76
2015-02-21 22:35
#11

Tack MrLife :) det värmde med en kram Ja jag har bestämt mig…. Backa låta honom ta kontakt när han gör det om han inte själv säger hur han vill kommer jag säga det! Inte just nu men när det gått en tid

Honestyisdead
2015-02-22 08:16
#12

Ursäkta mig, men vadå ge "space"?

Du är ingen dörrmatta som man använder när man känner för det.  Jag tycker du ska skita i honom!

[Devya]
2015-02-22 08:48
#13

#12 Det är inte det allra lättaste om man har känslor för någon. Nu tycks det också som om de båda har varit med om väldigt mycket och vi alla är ändå så pass olika och behöver olika saker för att må bättre igen. Ts kille behövde tydligen en paus och om ts är villig att ge det ser jag inga större problem med det. Jag skulle gjort exakt likadant om jag älskade någon. Jag skulle inte vilja ge upp så pass lätt.

Men som sagt, han har uttryckt att han vill ha en paus och hon har valet att acceptera det eller inte. Om hon accepterar det så anser jag inte att hon automatiskt blir en dörrmatta. Däremot om han börjar springa fram och tillbaka till henne utan att bestämma sig så då blir hon ju en s.k. dörrmatta.

Annons:
Honestyisdead
2015-02-22 11:36
#14

Jag ser inte hur det skulle kunna hjälpa med paus. För andra gången. Förra gången "pausade" han fyra månader.

Paus från den som borde vara en närmast?  

Han är dessutom alkoholist. Nej. Jag vet hur det är att älska.  Men man måste se till sig själv!

Sarah
2015-02-22 11:49
#15

Är nog med Hera här. Vadå paus, vad är det för skit? Antingen gör man slut eller så hanterar man saker tillsammans. Ok att man kan distansera sig i perioder, men inte totalt försvinna och förvänta sig att den andra ska finnas kvar. Kanske kan man hitta tillbaka till varandra efter ett slut, men att tvinga en del av relationen att pausa sitt liv man den andre tar upp sitt. Nej tack, vilket svek.

Vilseisjälen76
2015-02-22 13:18
#16

Ni har båda så rätt låg och tänkte på detta i natt och ju mer jag tänker på det desto mer klarare blir det för mig! Också legat och tänkt men vadå paus? Man tar väl support från den man säger sig älskar? Men har är tufft o kaxig just nu väntar på ett arv efter sin mor som kommer i dagarna han har ju lgh nu dock två månader i taget. jag tror att han använder ordet paus för ett finare sätt att göra slut men säg det då istället! Jag är den som har fixat allt under våra sju år tsm betalat fixat han har ett abonnemang telefon alltså som står på mig som jag betalar har han gett pengar för det? Förvisso har han inga pengar just nu men ska bli intressant se om han ger något tillbaka han vet att jag är utan jobb fått 53 straffdagar från a-kassan mina lån kommer att gå till kronofogden och dessutom har jag en 17-årig son som under våra år tsm sett hans beteende och säger till mig till o med hans moster säger du har fått tagit ett väldigt tungt lass! 

Men jag tänker inte vara dörrmatta…. bestämde mig i natt det får svida nu..men när han var full dagligen vart fanns hans sk musikvänner lr få bekanta då? Nu helt plötsligt när han ska vara med i en bok då jäklar är han så himla populär och magkänslan säger mig att han testar fältet han sa dock att han inte har intresse för det motsatta könet MEN det kan man ju alltid säga låter himla bra

bestämde mig även för att det är slut för mig ingen paus det är något man säger för att det ska  låta fint…. har som sagt kvar saker och nyckel i vår gamla lägenhet men då jag varit den som mestadels stått för kontakten har jag varken ringt eller sms sedan torsdag och så får det förbli

Om han skulle höra av sig vilket han nog kommer göra för praktiska saker kommer jag inte längre säga när han frågar hur jag mår svara med att det är ok jag kommer svara det är bra! för jag tänker inte längre visa mig svag och beroende av hans val i sitt liv med oss jag måste tänka på mig o min son är utan jobb har inga pengar och jag vet nånstans att han inte kommer ge några pengar eller jag tror det han ska väl klara sig själv!! Så ja…. en paus från den man säger sig älska nu när man går igenom den tuffaste tiden med både bearbetning av beroende sorg efter sin mors självmord där  han också vet att jag har en knivig sits… nej det gör ont för jag har gett mer i förhållandet än han men jag kommer inte visa smärtan.

jag kommer se det som slut och sluta höra av mig sluta visa min närvaro och det tror jag han kommer tycka är skönt och då blir jag glad för hans skull för jag har också ett värde som människa!

Myrra
2015-02-22 13:33
#17

#16 Bra! Stå på dig du är värd så mycket mer!🌺

Sarah
2015-02-22 13:34
#18

Det gör du rätt i! En bra relation är ett partnetskap där man i det långa loppet drar lika stora lass. Man kan dra olika mycket i perioder, men här är du ju bara utnyttjad. Ge dig själv chansen att träffa en bra man istället. Det är du värd.

OlgaMaria
2015-02-22 14:39
#19

Bra att du fått tänka efter vart du själv står i detta!! Go girl! Önskar dig det bästa! Försök bara må så bra du kan!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vilseisjälen76
2015-02-22 14:39
#20

Ja jag är faktiskt det! Och kan man inte se mig för den fina person jag är utan hela tiden säga att jag har fel jag är aggressiv ja då vete fan!! Så tack alla igen för erat stöd. Nu måste jag bara bli stark och försöka släppa taget för att bli fri smärtan och se att jag är värd bättre 🌹🌹

Annons:
Aristarcos
2015-02-22 18:11
#21

20# hör av dig till din/dina långivare och förklara att du inte kommer ha inkomst förrns om 3 månader igen. De väntar nog hellre än att driva in via kronofogden om man bara förklarar sin utsatta situation, bara du har skött det bra innan !

Vilseisjälen76
2015-02-22 20:17
#22

Jag har ringt flera ggr till de 2 långivare jag har och förklarat situationen för båda 2 till och med min mamma har ringt 2 ggr och båda har sagt nej! Sa till dem ok men kan jag få betala mindre summa då? Nej nej nej fick man så då måste jag låta det gå till kronofogden vad ska jag göra? Hyran måste betalas har en son och vill inte bo på gatan socialen säger spara det skulle du ha tänkt på eller låna från släkt eller vänner! Så tro mig jag har gjort allt man kan göra och dom är inte samarbetsvilliga

Aristarcos
2015-02-22 20:32
#23

#22 gud så trist, visste inte om den bakgrunden, tänkte bara tipsa om att man kunde ta kontakt med dem, om du inte gjort det än.

Vilseisjälen76
2015-02-23 00:52
#24

Jätte trist men tack ändå för tipsen :))

Vilseisjälen76
2015-02-25 12:31
#25

Hej Nu skulle jag behöva era råd igen… Jag tog beslutet att inte mera höra av mig och börja gå vidare med mitt liv. Varit otroligt svårt att hålla mig från att inte ringa men har stålsatt mig. Igår sent på kvällen fick jag ett sms han frågar om jag var vaken kollade på sms men svarade inte föränn efter en timme ca som han gjort de ggr jag skickat sms efter o lika kort som han svarat mig. Går väl 15 min så ringer han upp pratar nästan 2 Tim om sånt vi brukade prata om när vi bodde tsm sen frågar han om vi ska ses… Sa att jag inte vet jobbar i helgen då vart han nervös började prata fort om vad han har inplanerat för resten av veckan o sa men vi kan väl höras till helgen? Ja vi får se s jag nu ska jag gå lägga mig och så la jag på!!! Va fan är detta? Jag tänker inte ringa tänker inte sms tänker inte göra nåt!! Har gjort tillräckligt i 7år!!! Ringde han för att han känner sig ensam? Va väldigt noga med berätta vad han gjort att han är mkt hemma vilka han träffar osv bla bla! Jaha vad ska jag göra med den infon tycker han? Tacksam för åsikter

Rita-S
2015-02-25 12:48
#26

tycker det lyder som han känner sig osäker nu som du ändrat ditt beteende. Han kanske känner att nu kan han inte förutse vart han har dig, eller hur du tänker och känner. Han kanske även tror han håller på att förlora dig?  I  så fall har han ju på många vis rätt: Det är ju just det han håller på göra. Han kanske känner han måste lägga extra krut till så han inte förlorar dig?

sen är ju frågan varför. Vill han ha "säkerheten" i bakhand, eller älskar han dig och inte vill förlora dig av den anledning? jag kan inte svara, och vill heller inte börja spekulera i hans motiv, endast du känner honom av dig och mig och kan gissa hur hans motiver ser ut. 

Jag kan ju säga som så att paus för andra gång hade jag inte accepterat för min del. Att ta lite time-out utan att det är slut (altså en liten stund hemma hos mamma ellernåt) är en sak, att ta en full paus i förhållandet är en annan sak och han gör det mot dig för andra gång. Du säger du har gjort allt i 7 år, nu vill du inte göra mer ensam. Jag håller med. Det krävs två att arbeta med ett förhållande. Han kanske vill jobba med det  nu? Vem vet. Om han vill jobba med det nu, så måste du själv känna efter om du vill ha tillbaka honom och under vilka förutsättningar det skall ske på. Om du tycker det nu är "för lite, för sent", eller om du tycker det kan vara värd en rond till? bara du kan bestämma. Du måste sätta dina gränser. Du måste säga vad som måste till om han vill ha tillbaka dig, eller om det nu är kört. 

Sätt dig själv i fokus nu, för det får du faktisk lov att göra! du skall ju må bra du med!

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

[kerstinthemilklover]
2015-02-25 15:18
#27

#25 Jag blir så himla sur på alla härskartekniker som din karl använder mot dig.
Han förminskar dig genom att svara kort på dina frågor. Dessutom hamnar du i ett underläge där han gärna vill ha dig.

Han låter dig ta allt ansvar för relationen och pausar den när som helst det passar honom. Sedan förväntar han sig att du bara ska finnas där och upprätthålla hans trygga vardag när han inte gör någonting för att betrygga din.  HEJ ansvarsförskjutning.

Nej han är faktiskt riktigt otrevlig mot dig.
Jag tror du gör dig själv en tjänst genom att sluta engagera dig i honom, han kommer bara dra ner dig.

Annons:
Vilseisjälen76
2015-02-25 18:38
#28

Det är första ggn vi har paus var nog otydlig tidigare då var det slut i 4 månader och han ångrade sig o när han väl ångrat sig tog jag inte emot honom på en gång. Den paus vi har ju sa han att jag vill inte slita på relationen o allt bråk har tagit på oss båda! Men ja det kan va så att han känner att jag inte dansar efter honom längre… Att han inte längre vet vart han har mig just nu och det vill jag också att han ska få känna.jag kommer fortsätta att vara sval o inte ringa. Att ja saknar o älskar honom vet han redan vid det här laget så det är inget jag behöver säga då jag redan sagt det för 2v sedan. Visst att bo ifrån varandra en tid då man bråkat mkt ok d förstår jag men han frågade aldrig va jag ville! Jag sa dock inte då att paus inte var ok men nu Visar jag det ist genom mitt agerande och tar mer o mer hand om mig mitt välmående o min son

Vilseisjälen76
2015-02-25 18:45
#29

Hatar också härskartekniken omoget och något jag inte gillar men har tyvärr börjat. Han har ju sagt att han älskar mig det vet jag om MEN som han sagt just nu mår han sämre än sämst säcken e full men att han just nu vill jobba med sig själv o hans alkoholproblem var väldigt viktigt berätta att det gått exakt 6v och jag svarade va bra grattis till det! Dock var jag som sagt väldigt slim neutal o trevlig inte överdrivet Antingen vill han inte släppa o därför ringer han eller så märker han min förändring! Hatar sånt här… Vi e vuxna människor trodde att vi hade lämnat dagis stadiet.

[kerstinthemilklover]
2015-02-26 15:14
#30

Jag tycker att du gör rätt i att fokusera på ditt och sonens liv i stället.

Jag vill mena att hans härskartekniker har funnits betydligt längre än under just pauserna. Det jag menar är att han på något sätt fått sig att sköta ALL markservice hemma när ni bott i hop medans han får leka DJ.
Han förskjuter mycket av sitt känslomässiga ansvar på dig och låter dig fundera på vilka motiv han har med eran relation. Han är ju medvetet otydlig.

Förlåt om det uppfattas som om jag skriver dig på näsan. Det är inte meningen, men jag vill bara synliggöra en ful struktur av härskartekniker som möjligen förminskar dig och får dig att tvivla på ditt egenvärde. Du är värd att bemötas med respekt och kärlek av en partner.
I mina ögon saknar karlns bemötande av dig både kärlek och respekt för din tid ( du fick sköta de tråkiga sysslorna) och han är otydlig och du får helt i onödan bena ut vad fan han menar.
Vore det inte bättre om du slapp tvivla på en partners motiv och kunde få avnjuta mer ledig tid om han kunde tänka sig att anstränga sig för att fatta vad som behövs göras i ett hem där du ska trivas tillsammans med din partner.

Så sträck på dig, du är värd att bemötas med respekt, och du är inte alls ansvarig för denna soppa som du hamnat i. Hade din partner tagit sitt personliga relationsansvar så skulle du slippa känna så här.

Vilseisjälen76
2015-02-27 20:04
#31

Du har rätt i det du skriver och jag förstår precis hur du menar ;)) jag har sträckt på mig och det har börjat hända saker i mig! Han märker det och nu visar jag min värdighet! Han måste lägga lika mycket krut som jag gjort! Tiden får utvisa just nu tar jag hand om mig och min son och fokuserar på oss och hur vi mår och ska klara oss ;))

Upp till toppen
Annons: