Annons:
Etikettsvärföräldrar
Läst 3691 ggr
[Kattskrället]
2/24/15, 3:35 PM

Att dela en man med en annan kvinna

Helt fantastiskt är det att läsa om detta fenomen här.
Denna ständiga kamp om "sonen"/"maken".
Är svärmor verkligen så hemsk som vissa säger och vad tycker hon egentligen om sin svärdotter?

I de gamla sagorna var det alltid styvmor som var den onda men detta verkar ha svängt. Kanske för att det finns så många styvmödrar idag?

Himla intressant ämne så jag bara måste ta upp det igen och se om någon har nåt nytt att säga.

Annons:
Hoseok
2/24/15, 3:44 PM
#1

Det känns väldigt.. amerikanskt. Visst finns det folk som hatar sina svärföräldrar (främst svärmodern av någon anledning?) men jag vill tycka och tro att det är väldigt överdrivet. 

Min mamma älskar min brors partner! (Han är den enda i syskonskaran som lyckats skaffa familj, så..)

Håller med dig. Väldigt intressant faktiskt.

[Kattskrället]
2/24/15, 3:48 PM
#2

#1
Är partnern en kvinna?
Och upplever partnern det så? 
Försöker verkligen bena ut det här problemet så nog det nu går!

Hoseok
2/24/15, 3:49 PM
#3

#2 Japp! Jag tror och hoppas att hon gör det! Jag har aldrig hört eller sett att de bråkat. Kanske någon gång, då, men vem småbråkar inte.

neasfotografier
2/24/15, 3:52 PM
#4

Av egen erfarenhet. Är det bara en svärmor (min farmor) i vår familj som inte är särskilt omtyckt.
Men det har vi anledningar för också. Hon är som hon är och utan att behöva gå in på det så djupt så kommer inte min mamma och farmor överens.
Alla personer passar inte ihop med alla och alla kommer inte överens.

Med mig har hon ofta klagat på att min pappa var mycket bättre och mådde bättre med en tidigare kvinna och att min mamma har gjort honom till en toffel. Och av den anledningen så har inte jag heller världens bästa relation med henne.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Kattskrället]
2/24/15, 3:57 PM
#5

#3
Finns det ett bra tillfälle så fråga din svägerska, om inte annat för vetenskapens skull. Men se till att inte skapa nåra konflikter i familjen bara, Kvinnor kan vara lite luriga när det gäller sånt här!

#4
Den gamla hederliga kampen om sonen hör jag. Klar att hon kan berömma de gamla kvinnorna i hans liv för de är ju inte längre ett hot mot "farmor"!

PS. ta mina svar med en klackspark och inte på blodigt allvar

LinaLj
2/24/15, 4:06 PM
#6

Jag tror det är olika, att mycket handlar om personkemi. Det är ju trotts allt en person man får in i sitt liv utan att man själv har valt personen, från bådas sida. Jag har varit med om både bra om mindre bra "svärmödrar".

När jag var i mitt första seriösa förhållande så hade jag en väldigt nära relation med min pojkväns mamma. Hans pappa gick väldigt plötsligt bort när vi hade varit ihop i ca 6 mån och jag ställde upp en hel del för hans mamma under den jobbigaste perioden. När jag och pojkvännen sedan gick skilda vägar så var det nästan värre att inte ha henne i mitt liv än exet. Vi har fortfarande lite sporadisk kontakt, skickar julkort, ringer någon gång då och då osv.

En annan svärmor hade jag däremot väldigt svårt för. Det berodde mest på att hon hela tiden nervärderade min pojkvän (dvs hennes son). Hon kunde säga saker som att "Du är så lat, jag förstår inte att Lina vill vara ihop med dig" eller "Tror du Lina kommer att stanna tillsammans med dig länge när du tjänar så lite" osv. Dessutom bestämde hon det mesta i sin sons liv, han kunde inte ens köpa nya lampor till sovrummet utan att fråga henne om lov. Hon var en stor orsak till att jag valde att gå ifrån honom.

Annons:
[Kattskrället]
2/24/15, 4:12 PM
#7

#6
Tråkigt att det gick så långt som att du lämnade honom.

Men hur är det åt andra hållet? Alltså svärfar/svärdotter eller svärmor/svärson?
Får för mig att Kvinnor snarare är glada när det får sin dotter bortgift. Och att män alltid är positiva till sina barns partners, oavsett kön.

neasfotografier
2/24/15, 4:18 PM
#8

#5
Absolut. Tar inte illa upp 🙂
Nu vet jag ju inte hur min farmor betett sig mot min farbrors&fasters partners. Om hon gillar dem eller så där. Vet bara att varken min farmors barn eller deras partners tycker att hennes beteende är okej. Och de bråkar varje år om vem som ska tvingas ha henne under jul. I julas var det vår tur. Förra julen och i julas var typ första jularna som farmor ens engagerat sig i att komma upp - hon bor 60 mil bort, och hon har sällan engagerat sig att komma och hälsa på oss barnbarn sen hon flyttade när jag var jätteliten (kanske till och med innan jag föddes). Det är alltid vi som ska ha kommit dit, trots att hon är så pigg fastän hög ålder.

Visst, man kommer väl ångra sig, när hon inte finns längre, över att man inte hade bättre relation med henne. Men kan inte påstå att jag kan göra något åt det då jag inte trivs i hennes sällskap när hon bara trycker ner båda mina föräldrar hela tiden. Varför ska jag behöva lyssna på det?

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Kattskrället]
2/24/15, 4:23 PM
#9

#8
"Man kan inte välja sin familj eller sina föräldrar, men man kan välja bort dem"

Ligger en hel del i det och kanske skulle vara lösningen på många taskiga jular och midsommarhelger…..

neasfotografier
2/24/15, 4:26 PM
#10

#9
Om hon har varit så här hela tiden, det vet jag inte. Har svårt att tro att någon kunnat stå ut med henne under en längre tid. Min pappa och hans syskon är ju uppväxt med henne, samt farfar bodde ju med henne såklart. Och hur farfar skulle stått ut med den människan har jag svårt att se. Hon kanske bara blivit gammal och bitter sedan hon flyttade ifrån alla.

För övrigt har jag inte haft problem med pojkvänners föräldrar - hittills. Får hoppas att jag slipper för det kan inte vara roligt när man inte kommer överens.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

[Kattskrället]
2/24/15, 4:30 PM
#11

#10
Kanske en dum kommentar men män är inte alltid så nogräknade. Med mat på bordet och en varm säng kan de stå ut med det mesta.

Nu kan jag inte hjälpa att jag tycker lite synd om farmor…. Kanske du ska skicka ett lite kort och bara säga hej?

Ria74
2/24/15, 4:31 PM
#12

Jag har ett bra förhållande till min svärmor och känner inte alls att hon lägger sig i. Hon kan mycket väl hålla med mig i en fråga mot sin son.

Sen vet jag inte om vi har så mycket gemensamt, har inte samma intressen och bor över 20 mil från varandra så det blir ju inte att vi umgås så mycket.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Kattskrället]
2/24/15, 4:34 PM
#13

#12
Gott att höra!
Att man inget har gemensamt är en sak men att inte komma överens är en annan.

Annons:
neasfotografier
2/24/15, 4:37 PM
#14

#11
Förstår att du gör det. Jag har själv tyckt synd om henne en par gånger.
Jag har försökt allt men det spelar ingen roll vad jag gör så är det fel. Så jag har faktiskt gett upp det hoppet.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Ria74
2/24/15, 4:39 PM
#15

#13 Vi har samma värderingar i grunden tror jag och det underlättar mycket :)

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

[Devya]
2/24/15, 4:46 PM
#16

Mitt ex's mamma var helt underbar. Jag har inte ett enda ont ord att säga om henne. Hon behandlade mig som sin egen dotter. Hon grät då jag var tvungen att åka hem, det gjorde ont i henne att se mig gå. Hon brukade krama om mig länge och gråta.

Jag saknar den där mamman… Det är nog den ljuvligaste människan jag någonsin har träffat och jag saknar henne så det gör ont. Ibland vill jag bara gråta för jag saknar henne så mycket. 

Däremot hatade jag mitt ex's bästa väns mamma som tydligen avskydde mig efter första gången hon träffade mig. Hon till och med uppmuntrade mitt ex att gå ut och festa och supa sig full och lämna mig hemma. Jag blev glad då jag fick veta att hon hade hjärncancer…. Det låter säkert hemskt men fy hon är en hemsk människa. De saker hon sa till mitt ex var mest för att uppmuntra honom till att vara otrogen. Och hon skulle vara psykolog.

Sarah
2/24/15, 4:58 PM
#17

Trivs med alla min killes familj, även om det kan vara lite stelt ibland.

Elinim
2/24/15, 6:48 PM
#18

Min svärmor är helt underbar! Hon behandlar mig hur bra som helst, och det gör min svärfar också. Jag trivs jättebra med min sambos hela familj. Dessutom älskar mina föräldrar min sambo, så det kunde inte bli bättre.

ChristineL
2/24/15, 9:24 PM
#19

Jag trivs jättebra med min svärmor, svärfar är lite knepig men absolut inte otrevlig eller dum.

Mina tidigare svärmödrar har också varit underbara människor, en svärfar var väldigt otrevlig dock, hälsade knappt och allmänt obehaglig.

Nelley
2/24/15, 9:40 PM
#20

#7 Var har du fått det ifrån? Varför skulle det vara såna skillnader mellan bara två kön, det jag har märkt om sånt är för normen att pappor ska vara så överbeskyddande och ska liksom utfråga döttrars partners och analysera och att min mamma (iallafall) alltid tagit det lugnt, och accepterad sexualliv och kärleksliv hos sina barn.🤔🌈

Annons:
[Kattskrället]
2/24/15, 9:45 PM
#21

Nu är jag lite besviken.
Är ni verkligen säkra?
Nåt fel måste det väl vara på kärringen?
Men, vänta bara, kanske det kommer lagom till nästa jul. Eller midsommar.

Hur som tror jag det är bra att man funderar på sånt här ibland. Hur det är och varför. 

Mina personliga erfarenheter är att Kvinnor är lite lömskare än män och gärna sticker till där de ser sin chans. Allra helst mot Kvinnor som betyder något för deras söner.  Men det är rent personligt.

ChristineL
2/24/15, 9:48 PM
#22

#21 - Du generaliserar så det skriker om det! Självklart är ingen perfekt, jag och min man har varit tillsammans i 6, 5 år så något särskilt hemskt lär ju inte komma vid det här laget.

[Kattskrället]
2/24/15, 9:49 PM
#23

#20
Sex är en sak, kärlek en annan.
För män är sex viktigt för Kvinnor kärlek.
Antar att det till 90 % är Kvinnor som skriver på forumet relationer.

(nu kanske jag tände en feminist-brasa)

ChristineL
2/24/15, 9:54 PM
#24

#23 - Kan du sluta upp med att dra alla över en kam? Eller så får du visa fakta på dina påståenden!

Ja, det är mestadels Kvinnor som skriver här inne, men resten av det du skriver är bara jibberish!

Sarah
2/24/15, 9:57 PM
#25

#23 men lägg ner, du blir ju bara pinsam.

[Kattskrället]
2/24/15, 11:24 PM
#26

Herregud!
Kan ni sluta vara så himla allvarliga!
Ni måste ju lärt er vid det här laget att sex är viktigt för män?
Medans relationer är viktigt för Kvinnor.
Det är ju det som hela Venus/Mars snacket handlar om. Eller?

LinaLj
2/24/15, 11:50 PM
#27

#26 Hmm fast sex är viktigt för mig trotts att jag är kvinna. Jag skulle inte kunna tänka mig en relation utan sex. Jag förstår inte heller varför det är viktigt i sammanhanget?

Annons:
[Kattskrället]
2/24/15, 11:53 PM
#28

Jo, det är ju frågan om kontroll från svärmor.
Sex med den nya eller bara avdyrkan från mamman.

Nelley
2/24/15, 11:57 PM
#29

#28 Alltså du är ju löjlig.

[Kattskrället]
2/25/15, 12:06 AM
#30

#29
det får du gärna tycka, men sett ur ett större perspektiv är det så.

Jojaton
2/25/15, 12:26 AM
#31

I min familj har vi som tur är inga problem med svärföräldrar. Min mamma har väldigt bra relation till min farfar & farmor, och pappa har jättebra relation till mormor & morfar. Man kan ringa och fråga sina svärföräldrar om man behöver hjälp med något, det går bra att träffa svärföräldrarna utan att den andre är med (händer inte ofta, men det är inga problem) osv. Vad jag vet finns det inga problem med mina fastrars/farbröders/mosters respektive heller - vi har en väldigt nära relation allihopa och även mina mor- och farföräldrar kommer bra överens :) Mamma och pappa varit tillsammans i över 25 år, men jag har inte hört en enda gång att de inte kommit överens med sina svärföräldrar.

Jag har bara haft en "svärmor", hon var otroligt trevlig och även om jag bara träffade henne ett par gånger under tiden jag var tillsammans med mitt ex (pga distans) så frågade hon alltid efter och om mig när hon pratade med mitt ex.

Johanna - Instagram

[Kattskrället]
2/25/15, 12:48 AM
#32

Det låter bra.

[LadyK]
2/25/15, 1:15 AM
#33

Svärmor 1. Pest och pina! Ändrade om i skåp och lådor när hon vid tillfällen passade barn "för så hade de stått/legat i X barndomshem" Rys! Kunde ställa sig och stryka våra kläder osv. Tack men nej tack!

Svärmor 2. Hade vi varit i samma ålder hade vi varit bästisar och rivit stan i hop. Hon är helläcker och skulle aldrig göra något för att såra. Min man ser henne mer som sin bästa kompis än mamma, de är väldigt tajta och hon kommer ofta inom på en kopp kaffe.

PS. Hur kan man leva utan sex?

[Kattskrället]
2/25/15, 1:23 AM
#34

intressant inslag för statistiken

Tror många kan leva utan sex då de inte vet vad de är.

Annons:
[LadyK]
2/25/15, 1:27 AM
#35

#34 var mer ett svar på att Kvinnor ser sex som mindre viktigt. Det gör inte jag. Kan vara i förhållande utan känslor om där finns bra sex men inte tvärtom. Som tur är finns båda i mitt nuvarande förhållande.

ChristineL
2/25/15, 7:35 AM
#36

#26 - Sex är viktigt för många män och det är viktigt för många Kvinnor också. Du får lära dig skilja på individer och inte på kön!

Honestyisdead
2/25/15, 10:41 AM
#37

#26 Jag vet inte hur gammal du är. Men din skeva syn pä män och Kvinnor kommer från 1800-talet. Du har noll koll och borde sluta skriva om saker du inte vet något om.

sisela
2/25/15, 1:37 PM
#38

TS, du frågar, men när folk ger ett annat svar än vad du verkar förvänta så vidhåller du och påstår att det visst är så. När folk då blir irriterade så säger du att de inte ska ta så allvarligt på det, sedan säger du igen att det "visst är så som du sa". Skumt sätt att "diskutera" på tycker jag. Känns inte som att du verkligen är ute efter andras åsikter och erfarenheter.

ChristineL
2/25/15, 4:48 PM
#39

Ts har visst tagit bort sitt konto nu…

[JenniN]
2/26/15, 7:55 AM
#40

Men allt TS skrivit har denne förmodligen lärt sig av föräldrar och liknande. Så är det alltid, man lär som man lever och man lär av mor och far. Så det kan vara så simpelt att han har den uppfattningen nu men hade kunna ändra sig om han fick veta att fler hade en annan åsikt än den har är van vid. 

Men det ligger en poäng i det han skriver, det är oftare jag hör väninnor säga att svärmor är hemsk, än att jag hör någon av killarna säga att deras svärfar är hemsk.

Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
Upp till toppen
Annons: