Annons:
Etikettbarn
Läst 2533 ggr
Kaninchenfan
2/27/15, 12:28 PM

2 män få barn tillsammans?

Vet inte om det är rätt forum för detta men kände att jag ville diskutera detta! Visst får man länka en sida? Nu ser jag att jag inte får klistrat in länken med mobilen så får helt enkelt se om jag kan länka den i kommenterarna. I artikeln pratas det om att i framtiden kommer 2 män kunna få barn tillsammans(genetiskt) med att göra om den ena mannens spermie (förrän det utvecklats till en manlig könscell) till ett ägg som sedan placeras i en surrogatmamma. Har läst om det på flera ställen men just nu är källan newsner som kanske inte är den mest seriösa sidan. Tror ni det här är möjligt? Och vad tycker ni om det, åsikter alltså :)

Annons:
Kaninchenfan
2/27/15, 12:29 PM
#1

http://www.newsner.com/2015/02/forskarna-snart-kan-tva-man-fa-gemensamt-barn-med-ny-cellteknik/ Där är länken, jag vet att man ska vara källkritisk mot denna sida men har hört om det här på andra håll också…

Wellcraft
2/27/15, 12:33 PM
#2

Och återigen ska cis-kvinnan agera avelsko.
Nej, jag är helt emot detta. Det är bättre att jobba för att hbtq människor ska få adoptera på samma villkor som cisnormativa heteropar.
Det är många, redan födda barn som drömmer om en egen familj.
Jag ser ingens kropp som en vara & anser att kroppen aldrig ska anses vara en vara heller, oavsett om det sker ""frivilligt"" eller ej.

Häst, Vardag & Hund
nouw.com/WallHund

Dumpuck
2/27/15, 1:19 PM
#3

Håller med #2, jag förstår att ett par av samma kön som drömmer om barn också kanske drömmer om att få ett biologiskt barn. Men samtidigt anser jag att man går alldeles på tok för långt när man ska börja genmodifiera celler, att använda surrogatmamma anser jag även vara lite över gränsen till fel även om denne gör det frivilligt (skulle det vara på något vis ofrivilligt så är det absolut fel!), jag är själv bisexuell och anser att jag själv valt att vara "biologiskt barnlös" om jag träffar en kvinna jag vill vara med. Är man homosexuell har man i och för sig inte valt det på samma vis men faktum återstår - det är inte naturligt att ett par av samma kön ska få barn tillsammans på ett biologiskt vis, därför tycker jag också att det ska förbli så.
Vill man ha barn så finns det, som #2 säger, flertalet man kan adoptera. 

Bättre man förbättrar villkoren för adoption istället!

IceTee
2/27/15, 1:39 PM
#4

Jag tycker att det är häftigt! Och det är ju bra för homosexuella män som kanske inte har möjlighet att bli föräldrar alls annars

Medarbetare på Skor iFokus

ChristineL
2/27/15, 5:32 PM
#5

Homosexuella män har möjlighet att bli föräldrar ändå, surrogatmödraskap är tillåtet i exempelvis indien och usa, många åker dit. Dom har även rätt till adoption, det är också föräldraskap.

Ang. #0 vet jag inte riktigt. Det är inte bara att mixtra med celler på det där viset. Jag är kluven i frågan.

teddykaniner
2/27/15, 6:22 PM
#6

Nu är jag inte insatt i celler och sånt, men tror lika som Christine att det inte är så enkelt att mixtra med celler och tror att det är lätt hänt att något går fel. Tycker att det känns riskfyllt att försöka mixtra med celler som senare ska bli till en så frisk människa som möjligt. Dessutom vet jag inte hur jag hade reagerat om jag växte upp med två pappor och visste att man hade mixtrat med mina celler, gjort om dem osv och sedan placerat in dem (senare mig) i en kvinna som kanske tom bar mig i 9 mån för att få pengar. Vet att adopterade barn också kan må dåligt av att veta att deras föräldrar adopterade bort dem, men knappast väljer man att bli gravid för att senare adoptera bort barnet. Det finns ju också en risk att om detta blir en möjlighet i framtiden, kommer det finnas en för stor efterfrågan på surrogatmammor och Kvinnor i fattiga förhållanden kommer bli surrogatmammor för pengarnas skull. Jag tycker att det är fel och att det är köpa någons kropp. Nu har jag inga källor utan det är endast en gissning att det inte finns/skulle finnas tillräckligt med Kvinnor som vill bli surrogater eftersom det tar så lång tid, man hinner fästa sig vid fostret, risker och det tär fysiskt och psykiskt. En annan baksida av just detta är att det kan ju gå så långt att man i framtiden också får möjligheten att välja hur barnet ska se ut, egenskaper osv. (tänker inte att speciellt homopar skulle göra detta, utan homo som heteropar) Det är ju också genmodifikation och jag är inte för genmodifikation av barn för att kunna "välja och vraka" vilket sorts barn man ska få.

Med vänlig hälsning,
Jenny

Annons:
Gur4m1
2/27/15, 8:19 PM
#7

Jag är helt för iden att fäder ska ha samma möjlgheter och jag förstår behovet av att vilja ha SITT barn. Jag anser inte att man ska behöva adoptera någon annans avkomma (men det är jätteviktigt att även barn utan familj ska få det-detena utesluter inte det andra). Men….just att vi leker lite mer gud utöverdet vanliga i detta. Att taexisterande ägg och sperier och använda oss av surogatmödrar, visst. Men stegetatt skapa ett ägg, odla barn i konstgjordlivmodrar osv…är i mina ögon att gå för långt och jag ser även en fara med denna "vetenskap" som kan nytjas på helt sjuka sätt, där människoliv far illa.

Men på frågan om män om fäder utan en morsa i bilden? Ja det är jag helt okej med.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Cindy S
2/28/15, 12:27 AM
#8

Den dag man kan säga att det är lika säkert som att få barn på vanligt sätt så borde det väl tillåtas. Jag undrar om folk vill ta den risken.

Så länge ingen skadas så har vi inte med det att göra(en bra regel i övrigt, "onaturligt" eller inte).

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[JenniN]
2/28/15, 8:33 AM
#9

Om det skulle bli aktuellt så att det faktiskt fungerar så vore det ju jätteroligt! 
För homosexuella vill säkert ha egna barn genetiskt lika mycket som alla andra vill ha det. ;)

Zepp
2/28/15, 12:22 PM
#10

Prexis som om genetiken är det avgörande för föräldraskap?

Föräldraskap handlar om allt annat än genetik, det kan dock ske genetiskt och är antagligen det vanligaste, fast upp till 30% lär visst inte ha den fader de tror!

Man får skilja på barnaavlandet/barnafödandet och föräldraskap!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

Cindy S
2/28/15, 3:03 PM
#11

Visst är alla barn lika värda, men det är förståeligt att så många vill ha barn som har ens partners ögon, eller ens mammas lockar. Barn man kan se sig själv i helt enkelt. Jag tror inte alla som vill ha "egna" barn är själviska eller anser att adopterade barn är sämre.

Men visst, det "rätta" vore ju att adoptera, men man borde inte fördöma dem som helst vill ha genetiska barn.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Gur4m1
2/28/15, 8:47 PM
#12

#11 precis.

Att människor ens "avlar av sig" är ju något som för mänskligheten framåt så jag ser inget märkligt i att om jag nu ska vara förälder, så är det åt _mitt_ biologiska barn. Ska någon dömas så är det de som för fram bar de inte kan ta hand om- men det går ju inte heller, för det finns även där omständigheter. Finns ingenting att peka finger på, folk känner olika inför det. Även homosexuella.

#10 och många av de färderna hade nog inte stannat och lekt pappa om de vetat om det. Det är grejen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Upp till toppen
Annons: