Annons:
Etikettkänslor
Läst 3281 ggr
Jojaton
2015-02-28 17:05

När det snackas bakom ryggen

Det här kommer nog bli lite rörigt, är lite upprörd just nu, ber om ursäkt för det!

Tar det från början, för ungefär ett år sen träffade jag en kille från jobbet ett par gånger. Inget seriöst, och bara ett par gånger innan vi slutade och återgick till att vara kollegor (mellan oss är det inget konstigt alls) Problemet var att hans ex sen ungefär ett halvår tillbaka också jobbar på samma jobb - och hon hade inte alls kommit över honom (vilket jag inte hade någon aning om, hade jag vetat att det var så känsligt hade jag aldrig träffat killen) 

Hon var fly förbannad och vägrade prata med mig i ett par månader, innan hon i början av sommaren bad om ursäkt för hennes beteende och undrade om jag förstått varför hon var så sur. Några veckor senare festade vi ihop och pratade ytterligare och hon sa att så länge jag höll mig borta från honom så var allt okej, jag berättade att jag inte alls är intresserad av honom och att jag är väldigt ledsen att det blev som det blev - men det var aldrig min mening.

Vi jobbar ju som sagt ihop, förutom det har jag inte pratat med den här killen på ungefär ett år. Men under hela hösten har jag fått höra från andra kollegor att hon går runt och snackar skit bakom ryggen på mig, hon har kallat mig hora osv. 

Vi ska ha en "personalfest" ikväll, och får idag veta att hon hade sagt till de som ordnade festen att dom helst inte skulle bjuda mig, för hon ville inte att jag skulle vara med. Blev bjuden ändå, men det har ändå snackats en massa om det på jobbet de senaste dagarna.

Känns som att jag skriver om en högstadieklass, men hon är över 25 år gammal, jag är 22. Vet inte hur jag ska hantera detta - hon har flera gånger sagt att allt är okej mellan oss, men fortsätter hela tiden snacka skit bakom ryggen på mig. Det är så tröttsamt och jag vet verkligen inte vad jag ska göra… Ska man ta upp det med henne, och hur i så fall? På jobbet låtsas hon verkligen som ingenting, kan vara hur snäll som helst, men så får man höra sånt här.

Johanna - Instagram

Annons:
[Devya]
2015-02-28 17:10
#1

Jag skulle prata med henne om den här saken ansikte mot ansikte. Jag skulle vilja veta varför hon höll på sådär.

I bästa fall kanske hon börjar skämmas och ber om ursäkt och gör inte om samma fel. Men det låter kanske inte så troligt. Det låter inte som en rakryggad människa det där. Fy säger jag bara.

IceTee
2015-02-28 17:20
#2

Jag hade sagt till henne att jag ber riktigt trött på henne! Jag var tillsammans med en kille som lämnade mig för en annan tjej. Jag försökte vara snäll mot tjejen (visste inte att de var tillsammans då, han ljög mig rakt upp i ansiktet) och vi umgicks lite! Sen fick jag reda på att de var tillsammans med försökte att inte vara sur. Då lärde jag känna en annan kille som också nyss blivit dumpad och vi började prata lite. Det visade sig att det var hon som dumpat honom! Vi började umgås och tyckte att det var ett rätt roligt sammanträffande (det var aldrig tanke på något seriöst från min sida egentligen) och vi hade sex, mest för skojs skull. Sen fick hon på något vänster reda på det och började snacka skit om mig och kalla mig "slampa" och liknande (dubbelmoral på hög nivå…). Jag valde att bara bryta kontakten helt faktiskt, men vi behövde heller aldrig träffas. Problemet med att bara bryta all kontakt utan att säga något för din del är att ni fortfarande måste träffas. Då tror jag att det är lättare att bara säga som det är rakt ut faktiskt!

Medarbetare på Skor iFokus

Candela
2015-02-28 17:22
#3

Jag tänker att det näst bästa (om hon inte tar åt sig vid ett face-to-face-samtal med dig) är om era andra kollegor kan börja säga ifrån, att de inte vill höra skitsnacket. I värsta fall kanske det är något ni måste ta upp med chefen..

AnneN
2015-02-28 17:31
#4

Med tanke på att det som jag uppfattat saken snackas bakom din rygg på jobbet så skulle jag ta upp det med chefen och skyddsombudet då det handlar om den psykosociala arbetsmiljön på er arbetsplats.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Jojaton
2015-02-28 17:32
#5

Tack för svaren! Jag har ju funderat på att ta upp det face-to-face, men när gör man det? På jobbet, eller ett liknande tillfälle som ikväll (när ingen kommer vara speciellt nykter…) eller? Har verkligen ingen aning, aldrig träffat någon som betett sig så omoget…

#2 Usch! Ja, jag kan ju inte riktigt "bryta" eftersom vi kommer träffas och vara tvungna att samarbeta hela tiden…

#3 Det har redan varit uppe hos chefen en gång i våras, när hon vägrade prata med mig alls. Det gick ut över arbetet som både hon och jag utförde och våra kollegor märkte tydligt att det var något konstigt. Chefen bad henne att lösa det själv och vara så pass professionell att iaf kunna jobba ihop med mig.

Johanna - Instagram

Candela
2015-02-28 17:43
#6

#5 Även om hon visar upp en professionell sida när hon jobbar tillsammans med dig (vilket så klart är bra!) så påverkar skitsnack bakom ryggen även övriga kollegor och bidrar till dålig stämning på jobbet. Jag tycker du ska prata med de andra kollegorna (när hon inte är med) och be dem att säga ifrån. Om ingen vill lyssna på henne kommer hon snart inte finna något roligt med att prata skit.

Annons:
Jojaton
2015-02-28 19:00
#7

#6 Vi är över 30 anställda, blir väldigt svårt att prata med alla, men ska prata med mina närmsta vänner på jobbet. Hon har dessutom lite av en chefsposition (hon är arbetsledare, så hon har mer ansvar än tex jag) så många har ju en del respekt för henne.

Johanna - Instagram

Cindy S
2015-02-28 19:37
#8

Fråga facket, de borde veta mycket om liknande situationer. Det är nog bättre eftersom att hon är falsk och kan säga att du bråkat med henne. Bättre att ta upp det med facket, som kan medla med cheferna/kollegan. Det här verkar vara ett problem som inte går över genom ett vanligt snack, hon är för falsk.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Devya]
2015-02-28 19:42
#9

Jag skulle ändå säga att det är bättre att prata med henne direkt. Det blir lite svårt att springa till alla anställda och snacka med dem. Bättre att ta itu med källan direkt.

Jojaton
2015-03-01 21:46
#10

#8 Är inte medlem i facket, men får kanske bli det.

Snackade lite med hennes bästa kompis (också kollega) igår, och hon kunde inte riktigt förstå varför hon är arg på mig - jag har ju egentligen inte gjort någonting (det tyckte inte kompisen heller) Vet ju att man lätt blir "sympatiovän" med folk ens kompis inte gillar, så det var skönt att veta att hon inte kände så!

Pratade även lite med kollegan jag har problem med - men det blev inte bättre.. Hon stod och lovade dyrt och heligt att hon inte hade någonting alls emot mig, att hon förstår att om hon egentligen ska vara arg på någon så är det exet (han har inte behandlat henne jättesnällt nu efter att de gjort slut) och inte mig. Jag vill ju tro henne, men kan inte lita på ett ord hon säger, för de betyder ju uppenbarligen inte så mycket…

Johanna - Instagram

obstitant
2015-03-02 10:21
#11

#10 Frågade du henne varför hon går och pratar om dig med andra om hon nu inte har något emot dig? Vad hon tycker om dig är ju egentligen inte viktigt, det som blir ett problem är ju vad hon gör.

Jojaton
2015-03-02 12:03
#12

#11 Ja, men det fick jag inget riktigt svar på, hon pratade bara runt det.

Johanna - Instagram

[Devya]
2015-03-02 12:06
#13

#12 Jag skulle inte accepterat ett sådant svar utan ställt henne mot väggen och frågat varför kollegor säger att hon pratar skit om en. Ibland får man bara vara rak på sak med sådana idioter (ursäkta men jag blir ganska upprörd av ett sådant fegt beteende som hon uppvisar).  =/

Annons:
Upp till toppen
Annons: