Annons:
Etikettvänskap
Läst 2109 ggr
neasfotografier
2015-03-02 14:59

Less på mina vänner

Hade helst velat skriva det här anonymt då mina vänner vet att jag hänger här och det finns en risk för att de kan se det här, men visste inte var annars jag skulle skriva det.

Har bara några få nära vänner som jag umgås med mest. Två av dem går mig på nerverna till och från.
Vi har en gruppchatt på Facebook där vi skriver till varandra mest dagligen. Vi har varit vänner sen vi började i samma klass på gymnasiet 2010.
Den 28 maj ska vi åka till London tillsammans och jag funderar då och då på hur jag ska orka hålla mig sams med dem tills dess.
Innan var jag bara less på dem till och från, och jag vet inte om de blivit värre eller om jag bara inbillar mig att de har blivit det. Eller om det är jag som har förändrats, vilket jag inte tror. Känns inte som det i alla fall.

Kompis 1 har ett jobb där det är ganska stressigt och hon stressar upp sig själv över allt och ingenting. Skriver i chatten, ofta på jobbet då hon sitter framför en dator hela dagarna, och vill ha medlidande.
Det är oftast jag som "måste" svara på det eftersom att kompis 2 jobbar och inte kan hålla på med mobil eller dator.
Jag har förklarat för kompis 1 att hon borde söka hjälp för sin stress så hon kan lära sig att hantera den. Har förklarat det för henne ända sedan i höstas, men hon gör ingenting åt det, och jag vill inte fortsätta tjata på henne.

Jag är en människa som är rak och ärlig och det vet mina kompisar om, för det har jag alltid varit sen vi blev kompisar. Så i chatten skriver jag vad jag tycker och är ärlig mot dem.

Förra veckan skrev kompis 1 i chatten att hon inte jobbat ihop några semesterdagar under februari månad och därför vet hon inte hur det blir med resan till London. Då tänkte jag bara "Det kollar man ju upp INNAN man betalar resan." Diskuterade det med min mamma som sa att hon borde jobba in två dagar (det är så många dagar hon måste ta ledigt) tills i maj och därför borde hon inte oroa sig. Och kompis 1 har inte ens sökt ledigt ännu?!
Hur tänker man?!
Dessutom blev hon helt rabiat i chatten när hon fick sin lönespec och hade räknat med en viss lön, men inte alls fick det hon räknat med för att hon räknat fel.
Hon blir helt rabiat över väldigt mycket i chatten bara för att hon hetsar upp sig själv och blir arg i onödan, och det är vi (oftast jag) som får ta skiten för det.

Det enda kompis 2 kommer med när hon väl ser meddelandena i chatten är att både jag och kompis 1 ska ta ett "chill-pill". Hon beter sig som om hon vore mamma åt båda oss och ofta skylls alla diskussioner/tjafs på mig - typ bara för att det är så synd om kompis 1 som har det så stressigt på jobbet osv.

Om kompis 1 mår dåligt/är ledsen över något och skriver det i chatten så skriver kompis 2 ofta långa meddelanden för att muntra upp kompis 1. Medan om jag mår dåligt över något så är det mest sånt som "vad jobbigt :(" som man får till svar, från båda.
Är som att det är så himla synd om framförallt kompis 1 jämt medan jag borde klara mig själv, ungefär.

Det finns många andra saker som de gör/säger som gör att jag blir less på dem. Men det är alltför mycket att ta upp här.

Vet att några förmodligen kommer att säga "de där vännerna är inget att ha om du är så less på dem."
Och tro mig, det vet jag. Men nu måste jag "stå ut" med dem tills efter resan, sen får vi se hur det känns efter det. Plus att jag har ju faktiskt roligt med dem emellanåt.
Jag vet inte om det är dem eller mig det är fel på, men det har hur som helst blivit värre senaste tiden och det känns inte som samma sak för mig bara för att jag upplever att de har förändrats. Eller så tänker jag bara mer på deras beteende än innan.

Vad hade ni gjort om ni hade liknande kompisar som ni bokat resa med? Sagt vad ni tyckte? Försökt stå ut?

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
rudyC
2015-03-02 15:05
#1

byt kompisar … man växer ifrån varandra

Aleya
2015-03-02 15:09
#2

Ni kan ju ha växt ifrån varandra. Men jag fattar inte varför du tar ansvar för person 1 utbrott på en chatt? Har du inget att göra på dagarna så att du också kan skita i det? Tycker inte att det är klokt att ha en chatt med sina kompisar. Jag blev tillslut leds när det bara plingade konstant. Jag vill ha ro när jag arbetar. Jag skulle väl kanske prata med dom. Eller strunta i dom i några veckor.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

neasfotografier
2015-03-02 15:14
#3

#1
Det kan mycket väl vara så att jag växt ifrån dem.

#2
Jag känner mig lite "tvingad" till att svara då jag har tid till att svara i chatten på dagarna. Annars skulle hon inte skriva alls lika mycket om hon visste att ingen av oss ändå har tid till att svara. Och ofta struntar jag i att svara något alls då jag inte vet vad jag ska svara. Men handlar det om något, som till exempel det där med resan osv, så känner jag mig tvingad att svara eftersom resan är något som jag också deltar i. Eller om det är riktat till mig, så svarar jag oftast också.

Och det är sällan det plingar konstant nuförtiden då kompis 1 inte alls skriver lika mycket på dagarna längre. Plingar det konstant ett tag så deltar jag antingen i konversationen eller så stänger jag av notiserna från chatten en stund tills jag tror att det lugnat ner sig.

Får fundera på om jag ska prata med dem eller bara ta avstånd ett tag.
Vet bara inte hur jag skulle lägga fram det ifall jag skulle ta upp det med dem. Vill samtidigt inte förlora dem helt då de i stort sett är de enda kompisarna jag har. Och har svårt att skaffa nya, plus att de är ju faktiskt roliga att umgås med ibland.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Skogsraah
2015-03-02 15:17
#4

#2 För vissa kan det vara ett praktiskt sätt att hålla kontakt och uppdatera varandra. Kanske särskilt om de diskuterar saker som gäller resan där. Vet inte om tipset är att skita i det? Man kan väl ha hur mycket som helst på dagarna, eller ingenting, men ändå känna sig "skyldig" att svara. Du låter lite offensiv. Många är sådana som inte bara kan skita i att svara om någon mår dåligt, inget fel i att vara så.

Det är nog inte bäst att bara börja skita i det, utan att prata med kompisen på något vis. Men det är ju svårt eftersom ni planerat att resa ihop. Men du kanske får ställa dem lite mot väggen för att kolla av om ni verkligen kan åka? Man måste ju ändå ta ansvar själv för att ta ledigt och ha råd.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Surpan
2015-03-02 15:18
#5

Du säger att det "skylls tjaff" på dig och såna saker. Jag tycker det låter som ni fastnat lite i gamla mönster. Vuxna vänner tjaffsar inte på det sättet. Låter som att det är dags att byta vänskapskrets.

/Surpan

Portie
2015-03-02 15:18
#6

Jag hade bara sagt precis vad jag kände. Det gör jag till mina vänner.

Har haft en vän som hållit på på liknande sätt och bara hört av sig när det passat henne och hennes ursäkt har varit "men har ju mått så dåligt". När jag har mått dåligt och haft mycket i livet så har hon inte haft förståelse utan krävt att jag ska höra av mig annars är jag bara sur och dum.

Droppen var senast vi umgicks när jag och två andra vänner var hos henne. Så fort jag klev innanför dörren så hoppade en annan kompis/bekant och hon på mig för att jag var tillsammans med min pojkvän.. Dom påstod saker dom inte hade en aning om och klankade ner på mig och han. Detta gjorde dom 3 gånger under kvällen så fick nog och åkte därifrån. Dom hade ingen förståelse för varför jag var sur och ledsen utan trodde allt var som vanligt men förklarade hur det kändes för mig och att vi kanske skulle sluta umgås. Sen dess har jag inte hört något och jag tänker inte höra av mig. Orkar inte lägga energi på såna människor.

Annons:
Surpan
2015-03-02 15:19
#7

Men angående resan så hade jag gått ur gruppen på FB och försökt hitta en ny nivå av vänskapen, men behöver ju inte prata varje dag. Kan du inte ringa dom någon gång i vecka separat istället och snacka? Sen hade jag åkt på resan och sen låtit det rinna ut i sanden typ.

/Surpan

ostälskare
2015-03-02 15:21
#8

Jag hade inte bokat en resa med nån jag är lite halvless på.

Och utbrotten på chatten hade jag struntat i. Det är väl inte din sak att reda ut att hon hetsar upp sig över allt möjligt.

neasfotografier
2015-03-02 15:25
#9

#4
Det svåra är att jag vet inte alls hur jag ska lägga fram det på ett snyggt sätt. Utan att vara så rakt på sak som jag brukar vara med saker och ting. Vill välja mina ord väl för att de inte ska missförstå mig eller ta illa upp. Samtidigt vill jag ju att de ska ta åt sig av "kritiken" och kanske försöka bättra sig. Men vill ju heller inte "ändra" på dem.

Jag har dock tagit upp två saker med dem:
1. Jag vill inte höra om deras löner osv och sen höra dem klaga över att de har "lite" pengar, när de lever på nästan 3 gånger så mycket som mig, vilket får mig att må dåligt. Och det har inte pratats om det sedan dess.
2. Har sagt ifrån mig all slags planering av aktiviteter då det innan dess bara var skit och aldrig dög när jag ordnade något. Så nu är allt sånt upp till dem. För jag har fixat och ordnat i flera års tid innan det, så jag ledsnade när det aldrig dög.

Angående resan så har jag sagt hur jag ska göra med biljetter till aktiviteter i London, sen hur de vill göra är upp till dem. För jag vill ha allt sånt klart ett bra tag innan jag åker så jag vet att det är fixat. Och då vill inte jag behöva vänta på någon av dem, för att de kanske inte kan bestämma sig eller kanske inte ens får ledigt för att de inte tar tag i det.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

pyromanen
2015-03-02 15:26
#10

Fyll på med mer av annat innehåll i dina dagar så dendär chatten och vad som händer minskar i betydelse. Det är många ( i alla fall av de jag känner) som byter datorvanor, t.ex bestämmer sig för att kolla diverse max en eller två ggr om dagen för att kunna leva sina liv mer närvarande i det de nu håller på med irl.

neasfotografier
2015-03-02 15:27
#11

#8
När vi bokade resan så var jag inte så här less på dem. Det har eskalerat ju mer veckorna gått.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
2015-03-02 15:28
#12

#10
Svårt när man är arbetslös och inte har motivation till att göra mycket annat än att hänga på iFokus eller titta på tv-serier osv.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Skogsraah
2015-03-02 15:35
#13

Jag håller med #7. Med några av mina vänner har vår vänskap helt enkelt runnit ut i sanden. I din sits hade jag haft svårt att fullfölja resan överhuvudtaget. Kanske försökt ordna det så att jag kunde bo själv eller ta med någon annan, men förstår om det är svårt att fixa nu.

Jag tycker på sätt och vis inte att man ska behöva "göra slut" med vänner. Speciellt inte när de beter sig så som dina gör. Jag menar, de är otacksamma, klagar på dig och verkar i ärlighetens namn inte ge dig så mycket? Du verkar bara "finnas där" som något att klaga av sig på och i bästa fall hitta på roliga saker med. Det verkar inte som en så ömsesidig relation ni har.

Det du kan göra är att göra resan så bra som möjligt. Var ego och hitta på saker själv också där borta ifall det passar dig bättre. Blir de sura för det är det ju ännu ett bevis på att de inte är särskilt bra vänner, och du får läge att ta upp varför du vill komma ifrån dem. Efter resan kan du låta det rinna ut i sanden. Gå ur er facebook-grupp och ta avstånd. Blir de sura eller frågande får du helt enkelt förklara hur du känner. Då vet de i alla fall och du kan gå vidare med att du var ärlig.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Aleya
2015-03-02 15:36
#14

#3 att bara få rum för att andas behöver ju inte märkas. Bara ta en helg och slappna av och tänk på annat och få ett nytt perspektiv. #4 jag menade att man behöver inte sitta konstant och svara på vad ens kompisar skriver. Så med skita syftade jag snarare att ts inte behöver sitta och svara konstant bara för att person 1 gnäller, 2 svarar inte och ts känner skuld att trösta för att hon har "tid". Vilket blir bara skit enligt mig. Eller skulle du vilja ha en kompis som ärligt frågar hur du mår eller en som känner sig tvingad för att du sitter och gnäller i en chatt? visst måste dom planera resa och så, dock verkar person 1 i det blå och lite oansvarig. Men detta är något alla tre måste prata om.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

neasfotografier
2015-03-02 15:46
#15

Tack för era svar!
Jag får väl helt enkelt ta lite avstånd, inte svara lika ofta i chatten (ännu mindre än nu) om det inte är riktat till just mig och sen inte träffas lika ofta. Så borde jag kunna stå ut tills vi kommit hem från resan.
Så får jag helt enkelt ta det som det kommer efter det.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
2015-03-04 16:59
#16

En liten update:
Kompis 1 har ignorerat det jag och kompis 2 pratat om i chatten sen i söndags. Bara roliga grejer, inga tjafs eller så.

I söndags fick kompis 1 ett utbrott på serien Sons of Anarchy som jag har sett och tycker är bra. Hon var verkligen oerhört förbannad.
Så jag sa att "det är en serie, inte på riktigt. du behöver inte bli så arg."
Sen skrev hon inget mer och har inte gjort sedan dess.

Och idag så sa jag till på skarpen för vi har ju sett att hon sett meddelandena men inte svarat på flera dagar och jag fattar att det är för att hon är arg, av någon anledning, kanske på mig för att jag gillar en serie som hon hatar.
Skrev  så här: _"Är faktiskt ganska less på att ta skit från dig nu xxxx. Ärligt talat. Du måste göra nånting åt det, jag slänger aldrig min egen skit eller min eget humör ut över någon annan. Men du gör det, och det är långt ifrån roligt. dina humörproblem ligger hos dig. Och andra ska inte behöva ta skit från dig för det.
_Visst, man får vara på dåligt humör ibland och det är jag också, men andra ska inte behöva lida för det. Har väl hänt att jag nångång förut, innan min terapi, att jag tagit ut det över andra. Men du gör det VÄLDIGT ofta nuförtiden. Mår du så dåligt jämt så gör nåt åt det då, varför plåga sig själv, undrar jag."
Det har hon varken sett eller svarat på. Och nu väntar jag bara på att kompis 2 ska komma hem från jobbet och be oss ta ett "chill-pill" som vanligt…

Så nu skyller jag mig själv för att kompis 1 kanske inte ens vill följa med på London-resan, bara för att jag sa ifrån på skarpen.
Fattar inte ens varför jag skyller mig själv när problemet inte ligger hos mig.

Gjorde jag rätt eller fel? Mina ord kanske inte var så välvalda men blev bara så fruktansvärt less på hennes humör, som jag oftast får ta skiten för.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Skogsraah
2015-03-04 17:32
#17

#16 Du gjorde helt rätt!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

neasfotografier
2015-03-04 17:36
#18

#17
Tack! Känns lite bättre när man får höra att man gjort rätt.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Skogsraah
2015-03-04 17:43
#19

#18 Ja men absolut… Det var jättebra att du sade ifrån. Oavsett om ni kommer fortsätta vara vänner eller inte är det alltid bra att hon får en ögonöppnare på hur hon beter sig.

Kommer nu kompis 1 be er att ta ett chill-pill är hon ju lika omogen, eller så ser hon inte alls att det brister i kommunikationen här och var. Jag hoppas att ni löser det med resan i alla fall 🙂

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Aleya
2015-03-04 17:47
#20

#16 ser inte något fel. Och person 1 kan inte sitta och skylla på dig om hon inte vill fara. Hon är vuxen och måste bete sig som en. Och kommer hon inte så är det hennes val.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
neasfotografier
2015-03-04 17:51
#21

#19
Jag hoppas att hon tar åt sig av det jag skrivit och faktiskt inser att hon måste göra något åt sitt humör.

Och om kompis 2 ber mig ta ett chill-pill så får jag vara ärlig mot henne också då och säga att det är ju faktiskt sant att kompis 1 måste göra nåt åt sitt humör. Men kompis 2 märker det förmodligen inte lika mycket eftersom att hon bor utanför stan och är mest i stan varannan helg eller nån dag i veckan om hon är ledig, medan jag och kompis 1 träffas mer då båda bor i stan. Alltså är det jag som märker mer om kompis 1 är på dåligt humör eller inte.

Sen är kompis 2 mycket för att det ska vara lugnt och metodiskt och förklaras på ett positivt sätt osv. Medan jag inte är det, kompis 2 kan säkert tycka att jag är för hård med det jag säger ibland. Men samtidigt tycker jag att det är vad som behövs ibland.

Jag tror inte att kompis 1 skulle inse sitt problem om det förklarades för henne lugnt och metodiskt. Hon behöver, som du säger, en ögonöppnare och då måste man vara rakt på sak och kanske vara lite hård.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Aleya
2015-03-04 17:55
#22

#21 jag har en kompis som också tycker att jag kan vara hård. Men i vissa fall är det faktiskt bra. Men det är bara min åsikt. :)

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

neasfotografier
2015-03-04 17:56
#23

#22
Skönt att någon håller med mig. Ibland så måste man för att folk ska inse problemet, tycker jag.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

neasfotografier
2015-03-04 18:28
#24

Kompis 2 var mer förstående än väntat, hon drog inte "chill-pill kortet". There's hope for mankind!

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Skogsraah
2015-03-04 19:20
#25

#24 Vad skönt!

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Surpan
2015-03-05 08:53
#26

Gud vad skönt att Kompis 2 steppade upp! Kompis 1 kommer nog att ta tag i sig själv snart också, den första smällen måste nog bara lägga sig först. Tänk på att det inte är värt att dra upp ett bråk om hon skulle visa sig bli väldigt defensiv bara. Då är det bara att säga att du värderar er vänskap men måste få ge kritik på en sån här sak.

Annars håller jag med #20, hon är vuxen och måste förstå att alla göra fel ibland och när man gör det så blir man tillsagd. Och hon har ett val att ta tag i det eller inte följa med.

/Surpan

neasfotografier
2015-03-05 08:58
#27

#26
Tack för ditt svar! 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Frosstis
2015-03-08 16:27
#28

Har inte läst kommentarerna men måste säga att jag var i typ samma situation! 

Min kompis, kallar henne Ella, har också vart sån att hon jämt klagar och blir sur för Minsta lilla! Jag överdriver inte. Hon skrev i Facebook grupp chatten o undrade om någon ville göra något, så skrev jag "nope". Så svarade hon literally "why so rude?"

Jag bara orkade inte med henne. Hade redan köpt VIP konsert biljetter i maj tillsammans med henne, men hon nämnde att hon vill göra saker i sommar och att hon kanske inte har råd att gå på konserten med mig. Var så lack. Men löste det och hittade en annan tjej jag mycket hellre ville gå med, och så sa jag det till Ella. Hon blev jätte jätte arg och det slutade med att jag skrev precis hur jag känner, att jag hatar att hon blir sur för minsta lilla, att hon alltid klagar och allt sådär. Så hon har lovat att inte bli sur för allt och hon har verkligen förbättrat sig! Jag ser framemot våran resa i maj nu!

Så ibland får man vara helt rak på sak och säga precis hur det är, för då kan det bli bra!

neasfotografier
2015-03-08 16:30
#29

#28
Skönt att det löste sig för dig och att hon bättrat sig!

För egen del så har kompis 1 inte bättrat sig eller ens pratat med mig sen den dagen jag skrev det långa meddelandet till henne. Men hon har pratat med kompis 2. Alltså är jag rätt övertygad om att hon är sur på mig för att jag gillar en serie som hon hatar.
Eftersom att hon kan prata med alla förutom mig.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

drika
2015-03-09 11:25
#30

svara inte på chatten? gå ur den helt enkelt svårare är det inte.

Hälsningar

Fredrika

neasfotografier
2015-03-09 11:39
#31

#30
Handlar inte om att jag tycker att chatten är jobbig. Det är beteendet. Oavsett om det är i chatt, sms, via telefon eller IRL.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Gur4m1
2015-03-09 12:13
#32

Handlar nog mer om att du sa ifrån än om att ni gillar olika serier TS. Men det är bra att du sa ifrån. Kör på den linjen.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

neasfotografier
2015-03-09 12:21
#33

#32
Så kanske det är. Jag är vanligtvis en sån som säger ifrån när jag känner att nu får det f*n vara nog. Så tänker inte ändra på det 🙂

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

SuperLimm
2015-03-10 11:31
#34

Har inte läst igenom hela tråden men om du har messenger i mobilen så brukar det gå att "stänga av aviseringar" för en viss tid, du kan ju testa det någon dag och då ägna dig åt dig själv och försöka att inte tänka på dina "vänner".

Vissa kompisar orkar en bara umgås med en viss tid, sen behöver en en paus för att vila upp sig så en orkar till nästa gång. Kanske skulle du tycka det är enklare om du faktiskt inte har kontakt med de varje dag?

Sen låter det som att du behöver skaffa dig lite nya kompisar :)

Mvh Linn

Annons:
neasfotografier
2015-03-10 11:34
#35

#34
Chatten är inte problemet, utan det är beteendet främst från kompis 1 som är problemet. Och vi har bokat resa och jag får helt enkelt stå ut tills dess och sen efter det får jag överväga om jag fortfarande vill vara kompis med henne.
Samtidigt blev hon helt knäpp efter hon skaffade det jobbet hon har nu, innan det var hon inte sån här. Så byter hon jobb kan det ju förändras till det bättre igen.
Vi får se.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

SuperLimm
2015-03-10 11:45
#36

#35 ja nu har jag ögnat igenom tråden, du får helt enkelt avvakta och se vad som händer. Hoppas du kan få en rolig resa även om kompis 1 inte vill prata med dig :)
I värsta fall få du hitta på saker ensam :)

Mvh Linn

neasfotografier
2015-03-17 09:11
#37

Liten update:
Nu skulle helt plötsligt ingen av dem följa med på resan. Så då blev jag faktiskt förbannad för jag är arbetslös och lever därmed inte på mycket pengar alls och har fått leva på 200-300 kr i månaden sen i januari för att jag skulle spara till resan.
Och så har jag ju varit inställd på att åka, såklart. Plus att jag blir förbannad på folk som bokar resa när de inte ens är säker på om de ska åka, har man bokat så har man bokat! (jag tycker det, en annan sak om man inte KAN för att man blir sjuk eller nåt)

Men bara för att person 1 åker till Miami istället för att fira sin pappa så vill person 2 inte heller åka för "det här var en grej vi tre skulle göra tillsammans ju". Vilket vi aldrig sagt att det var, det var en kul grej att åka bara.
Så jag sa "jag tänker i alla fall inte avboka resan, då åker jag själv istället."
Då sa person 2 "så du åker hellre till london ensam än hittar på något med oss i sommar istället? det lät ju roligt…"
Jag svarade "hellre det än att åka med er två där den ena kastar skit på mig jämt och ständigt och den andra som vänder kappan efter vinden hela tiden."

Så nu har jag sagt upp kontakten med dem. Tagit bort från fb osv.
Får se hur det blir med resan, om jag åker själv eller om någon känner att de vill följa med.

Tror att det kommer bli skönt att slippa dem.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Surpan
2015-03-17 09:17
#38

#37 Här går det fort. Jag förstår att du reagerade som du gjorde. Jag anser också att när man bokar så har man bokat, då får man planera runt det. Om intenting drastiskt händer.

/Surpan

neasfotografier
2015-03-17 09:26
#39

#38
Var nog lika bra att det gick fort. Har inte pratat med någon av dem på en vecka eller nåt. Ville ta avstånd och sen skrev de i chatten nu för en stund sen och var vaken så såg det ju. Härligt att vakna och bli förbannad det första man gör 👍

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Surpan
2015-03-17 09:30
#40

#39 Åk själv, vet jag. Eller ta med dig några andra! 🙂

/Surpan

neasfotografier
2015-03-17 09:34
#41

#40
Det jag tänkte. Dock ingen av mina två kvarvarande kompisar som kan åka. Båda håller på med körkort så deras pengar går till det istället, vilket jag förstår 🙂
Men det löser sig nog, till London ska jag i alla fall 😉

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Surpan
2015-03-17 09:35
#42

#41 Ja körkort är viktigt. Lägg ut en kontaktannons! Då får du både Londonresa och kanske nya vänner 👍

/Surpan

neasfotografier
2015-03-17 09:40
#43

#42
Kanske får testa det 👍

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

SuperLimm
2015-03-18 06:05
#44

Det var nog lika bra att det blev så låter det som, du får det nog roligare utan dom! :)

Mvh Linn

Vanja
2015-03-18 10:42
#45

Alltså jag har lite svårt att se det här ifrån din synpunkt. 
Du skriver att det är jobbigt att de skriver hela tiden i chatten och att du "måste svara" för att du är arbetslös. 
Du får råd om att du kanske ska ta lite avstånd och inte prata med dem varje dag (Bra råd!) 
Den ena kompisen verkar följa det rådet, hon svarar inte på några dagar. Och detta för att du får ett utbrott?
Du blir alltså galen och skäller på henne över något som hon gör, som du hade viljat göra. Och sen tycker du att det år konstigt att ingen av dem vill följa med dig till London? 

Äsch, jag tror verkligen att ni har växt ifrån varandra och att ni kanske stör er på småsaker. Dags att dra vidare och hitta nya relationer kanske :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

neasfotografier
2015-03-18 11:26
#46

#45
Du måste missuppfattat detta grovt. Jag har aldrig känt att jag MÅSTE svara och det har jag inte heller gjort.
Resten av din kommentar förstår jag inte riktigt men det är en av dessa personer som får ett utbrott på MIG över olika saker medan jag inte gjort henne något.
Jag har inte fått utbrott på någon av dem förutom igår då ingen av dem helt plötsligt skulle med på resan, att man säger ifrån för att man är less på att hela tiden få skit kastad på en utan anledning är INTE ett utbrott. Och det var INTE på grund av MIG som de inte vill åka, det vet jag.

Har heller aldrig sagt att jag tycker att det är konstigt att ingen av dem vill åka, men jag tycker att har man bokat så har man bokat.
Och det är återigen JAG som får ta skiten för att dom inte vill åka för det är jag som måste betala tillbaka min biljett för att dom inte vill åka. För pengar som inte ens är mina, egentligen.

Klart man blir lack.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Vanja
2015-03-18 11:31
#47

#0 ""Det är oftast jag som "måste" svara på det eftersom att kompis 2 jobbar och inte kan hålla på med mobil eller dator.""

#16 ""Och idag så sa jag till på skarpen för vi har ju sett att hon sett meddelandena men inte svarat på flera dagar och jag fattar att det är för att hon är arg, av någon anledning, kanske på mig för att jag gillar en serie som hon hatar.
Skrev  så här: "Ä**r faktiskt ganska less på att ta skit från dig nu xxxx. Ärligt talat. Du måste göra nånting åt det, jag slänger aldrig min egen skit eller min eget humör ut över någon annan. Men du gör det, och det är långt ifrån roligt. dina humörproblem ligger hos dig. Och andra ska inte behöva ta skit från dig för det.  **Visst, man får vara på dåligt humör ibland och det är jag också, men andra ska inte behöva lida för det. Har väl hänt att jag nångång förut, innan min terapi, att jag tagit ut det över andra. Men du gör det VÄLDIGT ofta nuförtiden. Mår du så dåligt jämt så gör nåt åt det då, varför plåga sig själv, undrar jag."""
**

Jag tycker att det står ganska tydligt att du "måste" svara i #0 och att du får ett utbrott för att hon inte svarar i #16

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

neasfotografier
2015-03-18 11:39
#48

#47
Det långa meddelandet jag skrev till henne var inget utbrott. Jag sa ifrån på skarpen eftersom att det är HON som har fått utbrott på MIG över en massa olika saker som jag inte ens kan rå för.
Det där skrev jag inte för att hon inte svarade, skrev det bara för att hon betedde sig som en barnunge i chatten innan jag skrev det där och jag fick nog av hennes f*ttiga beteende mot mig.
Minns inte den exakta konversationen i chatten innan det där och har varken kvar chatten eller de som vänner på fb så kan inte gå tillbaka och kolla.

Du har missuppfattat det hela.

Medarbetare på  Skor iFokus och TV iFokus
"I'm happy to be alive, I'm happy to be who I am."

Annons:
Upp till toppen
Annons: