Annons:
Etikettförhållande
Läst 740 ggr
Hallu86
2015-04-01 16:39

Syster med bekymmer.

Hej!

Jag söker lite råd från folk här angående en familj situation.. 

Vi gör en lång historia kort:

Jag har en syster som har haft lite otur när det kommer  till förhållanden. Hon verkar inte kunna vara utan ett förhållande? Så fort ett förhållande kommer in i problem så löser hon det ofta med att hitta någon annan kille som ger henne uppmärksamhet? På nätet då.

För mig känns det som att hon jagar den där sagan om ett förhållande eller har för höga förväntningar på killen men killen kan inte ha så stora krav på henne? 

Tyvärr så drabbar detta mer än henne själv och hon har förstört många livs möjligheter pga henne jakt på förhållande.

Hon blir bara äldre med henne egna liv står liksom stilla? Hon gör inget för sig själv utan alltid förhållanden i fokus??  Vet knappt vem hon är längre… vilket känns jobbigt då jag kommer ihåg saker sen jag var yngre osv.. så det känns så tråkigt att jag inte känner igen min syster längre.

Nu har andra frågat mig om jag kan prata med henne… och ärligt så vet jag inte vad. Vet inte hur jag ska prata med henne om detta utan att hon tar illa upp… någon som kanske har förslag?  Hur ska jag hålla det lugnt och vad kan jag göra??

Annons:
Rita-S
2015-04-01 17:13
#1

Det lyder som hon söker bekräftelse, och att hon behöver en konstant bekräftelse för att ha ett bra förhållande. Hon kanske saknar självförtroende efter några inte så trevliga upplevningar? jag kan ju självklart inte veta att det är så det är, detta är ju bara rena spekulationer, men det lyder på vad du berättar som att hon inte riktig känner sig .. hur skall jag sätta svenska ord på mina norska tankar nu.. 

Det lyder som att hon behöver bekräftelsen för att vara lycklig. Problemet är nog att det är en falsk lycka när man endast mår bra när man bekräftas konstant. ingen kille klarar av att möta den typ krav från en partner, ingen tjej heller (tro mig, jag har varit med en kille som behövde konstant bekräftelse hela tiden, det är otrolig utmattande). Och jag tror inte det är av illvilja från din syster, hon kanske inte ens tänker över sitt beteende  utan hon har lärt sig att vid att få bekräftelse får hon en kortvarig rus av lycka, även oskuldiga bekräftelser som komplimenter från killar på nätet. 

Jag har tyvärr inget bra facit för dig på hur du skall tala med hon om det, men vad med om du bjuder på tjejkväll, och sen fråga "varför verkar det som du behöver få bekräftelse hela tiden?" eller något i den stilen? om ni kommer in på snacket om detta med att må bra när man får komplimenter kan du ju kanske fråga varför hon behöver att få så många komplimenter för att må bra, kanske du kan locka hon att öppna sig och berätta lite mer? jag vet inte om det vill fungera, men du vill ju inte få några svar utan att fråga en fråga först iaf.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Upp till toppen
Annons: