Annons:
Etikettkriser
Läst 5395 ggr
Corncore
4/4/15, 1:16 AM

Har ljugit om mitt förflutna för min partner

Hej! Är en kille på bara 17 år men hoppas jag kan få hjälp här ändå. Vände mig till flaschback först men de var inte så hjälpsamma.  

Jag har alltså ljugit för min partner om mitt förflutna. Vi träffades för ett år sedan och har haft ett tonårsförhållande med allt vad det innebär. Vi pratar ofta om att vi ska gifta oss och vår kärlek känns som den kommer vara för evigt. Jag skriver dikter och hållt flera tal om hur otroligt mycket jag älskar henne. Vi är båda väldigt engagerade i vårt förhållande och gör allt för att få det att få fungera för att vi vill vara i en relation med varandra. 

När vi träffades var jag otroligt osäker på mig själv, har haft väldigt lite vänner under min skolgång och hade lite erfarenheter från förhållanden. Jag ljög om att jag haft två tidigare partners och att jag bland annat inte var oskuld. Jag var otroligt osäker på mig själv, ensam och trodde att enda sättet för någon att vilja vara med mig var genom att ljuga. Vi kom väldigt bra överrens men jag använde mina två tidigare partners för att tydligt markera att jag hade mer erfarenhet än henne, pratade en del om dem och så vidare. Allt för att göra henne osäker och för att jag skulle slippa känna mig så otillräcklig. Har genom vårt förhållande flera gånger bråkat om mitt förflutna, jag har sagt olika datum olika händelser och andra saker, allt lögner. Jag har byggt på mitt berg av lögner utan att veta hur jag ska hitta ut. Mår så jävla dåligt över det här. Har inte kunnat sova på flera nätter.  Men hur presenterar man något sånt här? När jag blånekat att jag har ljugit inför henne så många gånger? När hon haft så svårt att lita på mina lögner? När jag insisterat så ofta på att jag talat sanning fast jag inte har det. 

Jag har varit trofast under hela vårt förhållande och försökt göra mitt bästa. Vill verkligen ha en framtid med henne men är så rädd att detta ska rasera allt. Hur presenterar jag det här och hur vinner jag tillbaka hennes förtroende? 

Snälla, hjälp mig.

Annons:
Scorpio97
4/4/15, 1:21 AM
#1

Förklara det precis som du förklarade det nu för oss på det här forumet. Att det beror på att du är/var osäker, men att du ångrar det väldigt mycket och inser att det var dumt gjort. Och gör det snart, för det kommer bara kännas svårare ju längre tid det går. 

Sen måste du även ge henne utrymme efteråt och räkna med att hon kanske blir arg eller ledsen. Men om ni i övrigt har haft ett bra förhållande och hon älskar dig, så kan hon förhoppningsvis förlåta det. Men för att hon ska kunna förlåta det, så måste hon veta om det, eller hur?


//Jessie

Corncore
4/4/15, 1:27 AM
#2

Tack. Det är antagligen vad jag kommer behöva göra. Hon går igenom en tuff tid just nu med bland annat en splittring av hennes familj. Bör jag vänta till ett bättre tillfälle eller bara presentera det så fort jag får chansen?

Hoseok
4/4/15, 2:10 AM
#3

Jag vet precis vad du går igenom. Jag har varit i ett förhållande med en mytoman, som i sin tur gjorde mig till något utav en mytoman. Jag tror inte du är en mytoman, för en mytoman vet inte själv om att hen ljuger ibland och känner ganska ofta ingen ånger. Det gjorde inte mitt ex.

Du måste berätta sanningen innan hon får reda på den själv på något vis. Det är det viktigaste. Jag kan inte säga alls hur hon kommer reagera, men jag kan försäkra dig om att hon kommer reagera bättre om du sätter dig ner och berättar för henne.

Angående att hon har problem just nu, min första tanke var att det kanske är nu du Ska vara ärlig. Visa att du vill vara där för henne och att du hädanefter kommer vara ärlig.

Och som #1 säger, tänk på att ge henne utrymme. Tjata inte på henne om svar, hon har rätt att vara ledsen och upprörd. Tid läker också oftast de flesta sår, tänk på det.

Mysan59
4/4/15, 3:53 AM
#4

Corncore: Det finns bara en sak att göra; berätta sanningen och ju förr desto bättre.

Tjeja
4/4/15, 6:29 AM
#5

Du har nog redan förstört er relation totalt. Allt ni har är ett luftslott av känslor. Berättar du inte är det bara en tidsfråga tills hon inser sanningen ändå. Har du då inte hunnit berätta själv först kan du ju se dig i månen efter hennes förtroende igen på något plan någonsin igen. Om du berättar så fort som möjligt o sedan har tålamod att vänta in henne kan du kanske kanske ha turen att få en chans att finnas där för henne på något vis som stöd och så småningom kanske lyckas vinna hennes förtroende igen. Men det förutsätter fortsatt total ärlighet i fortsättningen. Hoppas i a f att du lärt dig något av detta nu, mognat av det och aldrig kommer göra om samma misstag i någon ny relation igen om du vill ha en seriös relation. Lycka till! Alla har vi varit unga o dumma o gjort bort oss i hopp om att få det vi vill på ett eller annat vis. De flesta inklusive jag har gjort många misstag i sin ungdoms dumhet. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Skogsraah
4/4/15, 11:03 AM
#6

#5 Förstört er relation totalt låter lite överdrivet? En relation bygger väl knappast bara på tidigare erfarenheter, eventuell oärlighet om partners? Jag tror det hade kunnat bli värre om det vore tvärtom. Att ni hade blivit tillsammans, sade att ni var varandras första och inte direkt hade annan erfarenhet, också ljög du om att du aldrig hade varit med någon annan när du hade det. Det här kommer säkert bli en törn i hennes förtroende till dig, men det behöver inte vara slutet. Jag hoppas att hon kommer förstå dig! Det här gjorde du ju säkert inte just i syfte att skada henne.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
Scorpio97
4/4/15, 11:48 AM
#7

#2 Jag skulle nog försöka berätta det så snart som möjligt.


//Jessie

ostälskare
4/4/15, 12:36 PM
#8

Alltså jag vet inte men, är det så himla viktigt att din flickvän får reda på att du inte haft nån innan? Jag tror säkert att det finns fler oskulder som kanske skäms över det och då hittar på att de haft ett par stycken tidigare. Låt din flickvän få tro att du hade två innan nu när du redan sagt det. Det spelar ju ingen roll vilka du var med (eller inte var med) innan ni träffades.

Men du behöver ju inte fortsätta hitta på saker om dina "låtsas-ex". Sluta hitta på lögner om folk som inte finns och håll dig till sanningen i fortsättningen. Men jag ser ingen anledning till att hon nödvändigtvis måste veta att du var oskuld egentligen.

Maria
4/4/15, 1:20 PM
#9

Jag tycker absolut att du ska berätta.

Är hon en klok tjej så kommer hon att förstå. Det är inte lätt att vara ung och man gör många misstag. Det viktigaste är ju att man försöker rätta till det hela vilket du känner att du bör göra.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Upp till toppen
Annons: