Annons:
Etikettkluringar-och-undersökningar
Läst 4096 ggr
sosanna
4/14/15, 7:35 PM

Hur tidigt ta hål i öronen?

Jag ställer frågan här efter ett samtal med min väninna som är osams med sin unga dotter som vill ta hål i öronen.

Hur tidigt tycker Du det är ok att låta sitt barn ta hål i öronen?

Annons:
catcult
4/14/15, 7:40 PM
#1

När de vill, tycker inte att det är någon stor grej att hetsa upp sig över.

"I will not be pushed, filed, stamped, indexed, briefed, debriefed, or numbered! My life is my own!" - Number Six

[rumelle]
4/14/15, 7:40 PM
#2

När man är tillräckligt gammal för att klara av att sköta dem på rätt sätt på egen hand.

Afturelding
4/14/15, 7:41 PM
#3

När man är tillräckligt gammal för att göra det hos en piercare och inte frisörsalong.

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

thea_thea
4/14/15, 7:42 PM
#4

När de vill, men svarade 13-14 då jag tycker det är lämpligast då.

Tarotstollan
4/14/15, 7:43 PM
#5

När de kan sköta sin hygien själva.

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

ChristineL
4/14/15, 7:44 PM
#6

Inte före 15, och då till en redig piercare.

Annons:
Scorpio97
4/14/15, 7:44 PM
#7

Beror på hur mogen barnet är tycker jag. Jag fick hål i öronen när jag var liten (10-11 år), tyvärr hos frisören som naturligtvis gjorde med pistol. Det ena hålet är väldigt snett, och båda krånglar med infektioner och grejer (samtidigt som dom vägrar läka ihop).
Hade jag varit äldre hade jag läst på och insett att det är bättre att göra hos en seriös piercare. Då hade jag förmodligen haft två raka, och infektionsfria hål i öronen.


//Jessie

[Forest]
4/14/15, 7:46 PM
#8

Här fick barnen gjort hål när dom varit 8,10 och 11 år. 11 år var bonusdottern hon är mer känslig och det var bra att hon var så gammal att hon kunde sköta om dom själv med lite hjälp från mig. 8 år var dottern mindre känslig så henne fick man tvätta utan besvär. 10 var sonen han skötte det själv men så läker han snabbare än vad tjejerna gjorde, flickorna tål inte oäkta smycken så kanske har det något med läkningen o göra. 😇

MaxFlickan
4/14/15, 7:53 PM
#9

Fick mina hål när jag var runt 10. Passlig ålder tycker jag :)

"Be sure you put your feet in the right place, then stand firm."  Abraham Lincoln

Medarbetare på Finland Ifokus och Multikulturellt Ifokus.

[Sabina]
4/14/15, 7:56 PM
#10

Jag har en gräns på minst 10 år för mina barn

Elinmatsdotter
4/14/15, 8:00 PM
#11

Fick när jag va 15 har jag för mig. Mamma sa att det va pga risk för att utveckla allergi mot smyckena om detta e sant vet jag inte XD

Grace2009
4/14/15, 8:08 PM
#12

Jag tog hål när jag var 11. Hade en klasskompis som fick så jag frågade mina föräldrar och jag fick också. I dagsläget ångrar jag att jag tog hål i öronen, men tar jag ut smycket ser det så fult ut.

Skogsraah
4/14/15, 8:09 PM
#13

Svårt att svara, men jag tycker 11-12 eftersom barnet då är moget att bestämma själv. Bara som exempel: Tar barnet hål i örat under 8 år är det antagligen inte ett så genomtänkt beslut samt att troligtvis en förälder bestämt det…

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Annons:
OlgaMaria
4/14/15, 8:14 PM
#14

#11 Det är klokt att resonera så! Alla former av metallallergier blir vanligare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Intehärutandär
4/14/15, 9:03 PM
#15

6 år är gränsen här hos seriösa och då fick min son ta sitt hål. Jag var 14 och konfirmand.

Katti
4/14/15, 11:57 PM
#16

Jag var nio när jag fick göra hål i öronen. I efterhand kan jag tycka att det var tidigt, men då gjorde flera andra tjejer i klassen det, så jag tjatade väl på mamma misstänker jag! 

Min dotter ville göra hål när hon var 8 eller så, men jag sa nej. Något år senare pratade jag med min syrra som sa till mig att jag var en riktigt elak mamma, klart att ungen skulle få ha hål i öronen! Så då fick Anni göra hål 🙂. Efter något år hade hon tröttnat, så hålen fick växa igen. Hon är snart 14 nu och vill inte ha hål i öronen igen.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

Honestyisdead
4/15/15, 12:03 AM
#17

#15 Vet inte vad du menar med seriösa? 6 år är långt ifrån seriöst. En piercare med utbildning piercar inte små barn.

Intehärutandär
4/15/15, 12:27 AM
#18

#17 För vår del på den tid det begav sig gick vi till ställe med denna http://www.blomdahl.se/medicinsk-haltagning/oronhaltagning/ Där har jag tagit alla mina öron- & näshål med. Seriöst o oseriöst kan vi alla tolka som vi vill, men ingen känner sina barn bättre än dess föräldrar.

Honestyisdead
4/15/15, 12:39 AM
#19

#18 Gissade att det gällde pistol. Det är tvärt om oseriöst och till och med olagligt i en del länder. Så snälla, kalla det inte seriöst!

[Udoon]
4/15/15, 6:37 AM
#20

Håller med #19, pistol är inte seriöst någonstans. Bryr man sig om sitt barn (eller sig själv för den delen) så gör man det hos en riktig piercare, inte hos någon frissa med noll koll.

Själv tog jag hål när jag var 15, och dum som jag var så gjordes med med pistol då jag inte visste bättre, hade inte annat än problem med eländet, och ena hålet blev snett. Nu har jag iofs töjt mina öronhål och därmed blivit av med problemen, men hade gärna sluppit dom till att börja med.

Annons:
fruktgumman
4/15/15, 8:30 AM
#21

Jag må vara tråkig men hade jag haft barn hade de fått vänta tills de är myndiga och kan bestämma själv.

Ria74
4/15/15, 8:34 AM
#22

Jag tog hål när jag var 6 år efter en hel del tjat från min sida. Nu var detta 1980 så vad som var seriöst eller oseriöst när det gällde håltagning var det inte så mycket snack om.

Hur min dotter kommer att få göra vet jag inte än. Men det lutar åt att hon inte kommer att få göra det förrän hon är i alla fall 12 år.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

OlgaMaria
4/15/15, 8:55 AM
#23

Har en dotter (snart 7 år) som vill ta hål i öronen, och jag har resonerat som så att jag vill att hon ska vara stor nog att hantera det helt själv, vilket hon inte är än på ett par år tror jag, men egentligen vill jag att hon ska vänta betydligt längre än så. Bra tråd! Stärker mig i att det är klokt att vänta!

För vissa av er är det kanske trams, men jag läste om hur man inom kinesisk medicin (tror jag det är) har en karta över hur typ alla kroppens organ har beröringspunkter över hela örat. Och att det är ganska sjukt att göra hål i något som är så känsligt och berör hela kroppen, att det kan skapa obalanser i andra organ osv. Vet inte vad jag ska tänka kring det, men det gör att man tänker med lite mer respekt kring örat i alla fall, och ska det vara hål så max ETT på vardera öronsnibb tänker jag. Absolut inte hela örat fullt med hål.

Här är länk till en bild med örat och dess punkter…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Afturelding
4/15/15, 9:23 AM
#24

#23 Då borde jag som har 22 hål i öronen alltså ha problem precis överallt? 😉

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

OlgaMaria
4/15/15, 10:28 AM
#25

#24 Sådant är ju faktiskt väldigt svårt att bedöma. 😉 De flesta är ju friska så länge de är unga, och de flesta utvecklar en eller annan krämpa allt eftersom de blir äldre. Och det är inte så lätt att förklara varför problem i kroppen uppstått, och under hur lång tid. De flesta negativa saker vi utsätter oss för ger inte konsekvenser direkt. Men många negativa saker under lång tid ger ofta besvär med tiden, men det kan ju ta tiotals år för en sjukdom att utvecklas. Och du vet inte hur du hade mått om du aldrig hade tagit ett enda hål. 🙂 Att ta många hål i öronen är säkerligen inte bland det farligaste vi kan göra, men jag vill i alla fall inte att mina barn ska göra det. Jag har också metallallergi själv, och det vill jag ju skydda mina barn från att få om det går att undvika.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Nelley
4/15/15, 2:13 PM
#26

#25 Och du vet inte hur du hade mått om du aldrig ätit kött, dåliga jämförelser tycker jag. Inte kan du påstå att kramper man får som gammal kommer från lite vävnad som togs ut ur örat.🤔 (vet inte om du äter kött såklart)

Nelley
4/15/15, 2:25 PM
#27

#23 Det baseras alltså på akupunktur(naturmedicin) och det är bra för kroppen, inte dåligt. Kroppen stängs alltså inte ned, eller får kramper om örat försvinner. Akupunktur "går ut" på att man sticker nålar på olika ställen och det blir en positiv effekt på kroppens organ.GladOm man ska utgå från det borde det ju vara bra att pierca sej, hahaha.

Edit: Alltså fungerar det inte så att man sticker hål på ett ställe i örat -> det blir hål i njuren (haha). Utan att organen stimuleras och påverkas positivt på något sätt. 😉

Annons:
Candela
4/15/15, 3:13 PM
#28

Vid samma ålder som jag skulle kunna tänka mig att låta dem pierca näsan/läppen/ögonbrynet/annat. För hål i örsnibbarna behöver lika mycket omvårdnad som andra piercings.. Mellan 14-15 känner jag, beroende på barnets mognad, och då på en piercingstudio.

Mamman till min 6-åriga bonusdotter vill ta hål i hennes öron, men som tur är lyssnar hennes pappa på mina råd 😉

OlgaMaria
4/15/15, 3:20 PM
#29

#26 Jag har inte påstått någonting. Jag har bara resonerat kring att det KAN vara en risk. Nej jag vet inte hur jag skulle ha mått om jag aldrig ätit kött, antagligen inte på precis samma sätt då det skulle varit en stor skillnad. #27 Jo, du resonerar rätt ang. akupunktur men det går inte att jämföra med dessa tunna akupunkturnålar som man sätter endast för en liten stund.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Nelley
4/15/15, 3:50 PM
#30

#27 Kan med säkerhet säga att det inte påverkar organen negativt med öronpiercingar. Isåfall för allergi, bly eller något som kommer i blodet, haha.😉

Förstår absolut er som inte vill pierca era barn men anledningen borde inte vara att organen förstörs/kollapsas. Sålänge det händer på en proffersionell studio (inte på barn utan överhuvudtaget) med kanyler och rena verktyg så kan ni känna er "relativt" säkra, alltså för det finns ju alltid en risk. Men sålänge personen som piercas är mogen nog att hantera det så tycker jag det är fritt fram.🙂Hantera risken, eventuell infektion, och framtida ärr. Men det är ju vad jag tycker.👍

Afturelding
4/15/15, 4:55 PM
#31

#27 Nej såklart, haha 🙂 Menade mer att om jag hade använt det som metod så hade det ju visat att jag har problem överallt.

Men nu blev det väldigt off topic 😃

/Rebecca
Sajtvärd på kladsomnad.ifokus.se
Medarbetare på fantasy.ifokus.se

lollynonna
4/15/15, 7:33 PM
#32

Jag fick ta mina första,5 år gammal. Fick det i födelsedagspresent haha. Sen tog jag två till då jag var 10 och ett till då jag var 11.

EDIT: Tog de första med pistol,de andra med kanyl.

// Linah 

 Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Aleya
4/15/15, 7:35 PM
#33

Jag var tre. Om jag hade barn så skulle dom få göra det när dom ville. Men om det ska göras seriöst så måste man vara 15 ju. Så då skulle dom få vänta så länge

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[EllenAlicia]
4/15/15, 11:27 PM
#34

Fick ta hål när jag var 5 år. de är inte så ovanligt sat ha hål i öronen så ja skulle nog låta mitt framtida barn få när den var runt 10 kanske. svårt och säga nu men.

Annons:
VampireGirlElvira
4/16/15, 4:02 PM
#35

Jag fick ta hål i öronen när jag var fem-sex år gammal.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

ChristineL
4/16/15, 4:58 PM
#36

Hörni!

Frågan är inte när ni fick ta hål i öronen utan När är det okej?

VampireGirlElvira
4/16/15, 7:16 PM
#37

Oj, jag missuppfattade frågan. ^_^ Men jag tycker i alla fall att det är okej när man är fem/sex år gammal.

"I am beautiful no mater what they say.
Words won't bring me down."

Rumblebee
4/16/15, 7:19 PM
#38

Tycker det är okej när man kan gå till en seriös piercare, och nu för tiden är det 15-16 års rekommenderad gräns. För då är man även gammal nog att själv kunna hålla såret rent.

tötenöten
4/16/15, 10:41 PM
#39

Tog mina först hål när jag var 10, med pistol då. Är nu 16 och har 10 hål i öronen. Tycker 10 år är en helt perfekt ålder om barnet i fråga är ansvarsfull och inte har några allergier eller liknande.

Råttor, råttor och lite mer råttor!Hjärta

FjantYoda
4/17/15, 5:18 AM
#40

Tog då jag var 5 då var det "naturligt" och alla hade det. Nu vet jag inte, tycker nog det är lite väl tidigt och kan tycka att då barnet på egen hand kan komma ihåg att rengöra och sköta hålen så är den lagom stor.

https://www.instagram.com/aros_yoda/

[Thiah]
4/17/15, 10:25 PM
#41

Vill min son ta det som 6 åring så varsegod. Med lite betänketid så kommer han få det. (menar nu hans betänktetid).  

Däremot ska han ta det med mig eller hans pappa där. Och han kommer som tonåring få ta nästan alla hål han vill  med åtminstone mitt godkännande.  

Vem och hur det i så fall görs är en annan historia!(både privat och här i tråden…)

Annons:
[LadyK]
4/18/15, 1:08 AM
#42

Båda mina har tagit hål i öronen på lovet innan första klass. Sonen har tagit bort sitt dottern har de kvar. Med andra ord 6-7 år.

[Silverräv69]
4/18/15, 2:12 PM
#43

Jag och mina syskon fick våra hål i öronen innan vi fyllde 2 eller 3 år. Ser inget fel med det!

sundsvallstjej
4/18/15, 3:20 PM
#44

När hon blir vuxen och kan ta ett sådant beslut själv och inte behöver vårt godkännande. Då kan hon få göra så mycket piercingar hon vill. Men inte innan. Jag är en sträng mamma😃

Vaargen
4/18/15, 7:42 PM
#45

Jag var 9, passade ganska bra i den åldern var jätteglad :)

LeJ
4/19/15, 2:43 AM
#46

Den här tråden var rätt intressant. Jag skrev 7-8 för att jag har aldrig riktigt tänkt på det och jag tror att jag var i den åldern när jag tog hål i öronen, men jag har insett att jag inte alls hängt med i tiderna vad gäller piercingar, när jag växte upp kunde man ju gå in i nästan vilken affär som och få en pistol lite var som, och det fanns minst ett stånd på varje marknad där massor av tonåringar stannade till och piercade öron, näsa, navel eller ögonbryn.

Så nu är jag tveksam till mitt eget svar, tycker dock inte att det är nödvändigt att vänta tills man är 18 för att pierca öronen.

Zandrama
4/19/15, 5:08 AM
#47

Jag tycker det är ok när barnet själv vill och tar upp det själv.
Och för övrigt finns det studios som tar hål i öronen på barn när de uppfattar det som att barnen själva vill.

Men inga äckliga pistoler, usch…

//Belinda aka Zandrama

Jetaime
4/19/15, 4:48 PM
#48

Min mamma lät göra hål i öronen på mig när jag var typ 1,5år gammal så det är inget som jag har nått minne av. Kan själv tycka att det är alldeles för tidigt. Men runt typ 6-års ålder kan jag tycka är ganska okej om det är barnet som själv vill det.

Men inte med pistol då…:/

Annons:
[Horse24]
4/19/15, 6:03 PM
#49

Jag valde 7-8 år men tog själv hål när jag var 11. Tycker det är okej nästan oavsett hur gammal man är, fast det bästa vore ju om man var lite äldre så man verkligen kunde bestämma själv och vara säker på sitt beslut. När man är mindre kan man ta hål i öronen utav impuls, och ångra det sedan när man blir äldre. Fast det kan väl hända när man är äldre också, men strunt samma. Tror ni förstår poängen.

Det är i alla fall inget man ska känna sig tvungen att göra. Jag gjorde det för att jag verkligen ville det. Hur ung är dottern?

Em_
4/19/15, 6:16 PM
#50

Jag fick ta när jag var sju och det gick bra, därför svarade jag jag 7-8. Men efter att ha läst tråden blir jag lite tveksam. Visste inte att pistol var så dåligt.


Gaara
4/19/15, 11:36 PM
#51

Jag var 16 när jag fick mina första. Men tycker att man gott och väl kan ta dem mycket tidigare om man vill. Så länge både barn och förälder vet vad som gäller för läkningen. Dvs tvätta morgon och kväll och inte pilla för mycket.

Najan13
4/20/15, 6:51 PM
#52

Jag tog mina hål i öronen när jag var 7 år, hos en frisör med pistol. Allting gick hur bra som helst, inga infektioner någonsin, inga snea hål o.s.v så jag antar att min frisör var duktig på det där, med tanke på att ni andra som gått till frisörer inte varit nöjda. 

Nu till frågan, jag tycker det är helt okej att ta hål som 6-7-åring. Jag skötte mina hål själv och tror verkligen att barn så unga kan ta det ansvaret.

[Horse24]
4/20/15, 7:52 PM
#53

#52 Jag tog också hos frisören, har inte haft några problem alls :).

VästkustFia
4/22/15, 11:47 PM
#54

Svarade 7-8 år eftersom jag själv var i den åldern när jag fick ta mina första och inte hade några problem med det.

sallyloxo
4/22/15, 11:52 PM
#55

Det finns en risk att hon får en infektion, blir allergisk vilket skedde med mig då jag gjorde det med en pistol. Tycker att man ska göra det då man är ca 9 år för då blir kroppen mindre svag. Gjorde hål i öronen då jag var 5

Annons:
Nelley
4/23/15, 12:33 AM
#56

Detta är varför du absolut inte ska pierca med pistol, bara för att "det kan gå bra" betyder verkligen inte att det gör det. Som när man petar med smutsiga naglar i ett öppet sår, det är inte säkert att du får en infektion. Men det betyder inte att du ska göra det. Till föräldrar som gör detta frågar jag, är inte risken nog?🤔

Nilla_93
4/29/15, 3:21 PM
#57

Jag fick göra hål när jag var 6år. Min farfar hade påminnt mej i många år att den dagen jag vill göra hål i öronen följer han med mej och betalar. Sen en sommardag kom jag på jahapp jag ska göra hål i öronen, in till farfar och berätta om det och någon dag senare bar det iväg och göra hål i öronen.

[scrappy]
5/1/15, 10:51 PM
#58

Jag röstade 11-12. Gjorde mina första vid 11 år. Dock kommer mina framtida barn att få göra sina hos en bra piercare, så det blir den dag de är tillräckligt gamla för det.

Blir nästan lite rädd av tanken att man har tagit ett par hål med pistol hos frisören. Då visste vi inte bättre, men jag kommer aldrig göra om det i alla fall. Ser bara fördelar med att göra det hos en bra piercingstudio.

regskylt
5/1/15, 11:32 PM
#59

Min dotter fick hål i öronen (gjorda med kanyl och inte med pistol som förstör vävnaden samt är stor risk till blodsmitta) några veckor innan hon fyllde fem. Hålen gjordes med några veckors mellanrum. Hon skötte det bra och pillade inte som hon lovade. Hade mitt barn haft en annan personlighet än den hon har så hade det nog fått vänta några år till. 

Jag tycker dock inte att man ska pierca ett barn i öronen om hen inte vill det själv och är medveten om vad det innebär. Min dotter visste vad det innebar då hon sett mig med nya piercings i ansiktet några ggr och vart med vid tvätt och fått ärliga svar om smärta, eventuella infektioner och allt sånt.

Tjeja
5/2/15, 2:19 AM
#60

Jag fick ta hål innan jag fyllde fem. Ville jättemycket och hade tjatat om det. Min pappa hjälpte mig att hålla rent och snurra på örhängena varje dag. Det gick jättebra. Jag förstår inte vad endel hetsar upp sig över när det gäller ålder. Det har som regskylt skriver i #59, med personligheten på barnet att göra.

Jag skulle inte tveka att låta mina barn ta hål i öronen redan som förskolebarn om dem önskade det. Just örsnibbarna är ju relativt riskfria på många sätt. En infektion i örsnibben är obehagligt men relativt ofarligt jämförelsevis. Hål i näsa eller ögonbryn osv… sådan piercingar skulle dem få vänta med dock tills de var gamla nog att sköta allt själv på rätt sätt hela vägen så det hålls rent och infektionsfritt. En infektion i en näs eller ansiktspiercing är desto farligare, rent medicinskt sett!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Florrpan
5/2/15, 2:33 PM
#61

Min låtsasmorsa tog hål i min lillasysters två öron när hon var ETT ÅR gammal.
Jag tyckte detta var enormt fel på så många sätt. Det handlade ju inte om att barnet i fråga ville se "fin" ut, snarare att morsan ville att hennes lilla flicka skulle vara finare. 

Det är fel, låt ungarna växa upp och låt dom säga OM dom vill ha hål utan påverkan av en förälders påverkan/begär.

Tjeja
5/2/15, 2:42 PM
#62

#61 jo men det tror jag nog ändå de flesta håller med om.. att ta hål i öronen på en bebis förekommer i vissa kulturer där man fortfarande tror att bebisar inte har känsel.

Finns ingen anledning att ta hål i öronen på ett barn som inte själv önskar det, då är det givetvis alldeles för tidigt och direkt olämpligt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Maria
5/2/15, 2:53 PM
#63

Jag är 53 år och min mamma ville ta hål i mina öron när jag var bebis men övrig familj var emot så jag fick göra det när jag fyllde 10 år.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

MissLindiz
5/3/15, 2:47 PM
#64

Jag var 2 1/2 när jag tog mina!

sosanna
5/3/15, 3:24 PM
#65

Intressant med alla svar! Jag ser att många svarat hur gamla ni själva var när ni fick göra det men nu gällde inte frågan det utan vid vilken ålder ni tycker det är ok att låta sitt barn ta hål i öronen. Fast ni kanske hade tillåtit era barn i samma ålder som ni själva var när ni gjorde det i och för sig.🙂

Själv så tycker jag att man ska vara iaf 15 år. Jag anser inte att ett litet barn riktigt kan förstå allt runt omkring. De ser nog bara att det skulle vara fint med örhängen.

rosablomma
5/3/15, 9:38 PM
#66

Jag själv var nog runt 8-9år när jag fick mina första hål(med pistol). har tagit ut dem och gjort nya hål många ggr under unga dar. Idag är jag 25 och har en son på 6 år, snart 7,  som gärna vill ha ett hål i örat. Och eftersom jag själv är mycket för piercingar osv så får han gärna ett hål.. MEN.. jag  vill helst att det sker med nål och då finns åldersgräns!

Emshify
5/13/15, 6:13 PM
#67

Jag var 5 när jag tog mina. Det var hos nån frisör, med pistol, och det var kanske inte det bästa… De är rätt sneda och konstiga idag. Vi bodde utomlands då och i min klass hade nästan alla tjejer hål i öronen, det var mer normen där, så jag tjatade förstås på mina föräldrar tills jag också fick ta. Idag har jag ytterligare två öronpiercingar och de tog jag hos en riktig piercare med nål o.s.v, det tycker jag absolut att man ska göra! För övrigt skulle jag inte låta mina barn pierca sig förrän de är mogna nog att ta det beslutet och kan sköta det själva.

xxmammaxx
5/14/15, 2:47 PM
#68

Jag valde 7-8 min dotter är 5 nu och hon vill verkligen ta hål men har ingen avning om va hennes pappa tycker så.. men 7-8 e lagom..

Officielle
5/15/15, 1:21 PM
#69

Själv gjorde jag hål i öronen när jag var fem år. Minns dock att det var lite problematiskt då man var tvungen att vara minst 6 år för att göra det.

Sweet as sugar, cold as ice, break me once i'll break you twice. 

Annons:
Flower29
5/15/15, 1:35 PM
#70

Jag tog hål i öronen när jag var 7. Tycker det är en rätt bra ålder…absolut inte före 5 års ålder åtminstone. Tycker det är sjukt att föräldrar tar hål i öronen på sina 1-åriga barn. De kan ju inte direkt säga till om det elr ens veta vad som händer.

Spöket
5/15/15, 1:43 PM
#71

Jag blev mer eller mindre tvingad till att ta hål när jag var ca 6-7 år så jag är helt emot att barn ska ha hål i öronen. Som barn vet man inte vad man ger sig in på men som myndig bestämmer man själv. Lite sjukt är det, man gör ett hål som vill läka men som man hela tiden håller öppet, blä. LÄS INTE MER OM DU LÄTT BLIR ÄCKLAD! Mina hål läkte igen MEN jag fått klumpar där hålen varit och de får tömmas på vit tjock jox ( som en pormask typ, fast större) Jag får än idag 34 år senare tömma dem ibland, inte lika ofta som innan men ändå :( … Detta var inget jag bad om :att få :(

Multi vad?

Carolineee
5/15/15, 3:47 PM
#72

#71. Tvingade dina föräldrar dig att ta hål i öronen fast du sa nej?

Spöket
5/15/15, 3:55 PM
#73

Jag fattade inte riktigt vad som hände, min far sa åt mig att vi skulle göra ngt roligt, efter 1:a hålet så skrek jag som en stucken gris och grät. Väl hemma hos honom fick jag lyssna på vilken idiot jag var osv… Fick snällt ta det 2:a hålet nästa dag när jag lugnat mig, det var egentligen ingen som frågade vad jag ville.. Det var sista gången min far passade mig ( hade ogifta föräldrar som bodde isär) Väl hemma hos min mamma så tog jag av mig öronhängena, tjocka plast som satt jättehårt..och hålen fick läka, eller ja de läkte ju inte så bra.

Multi vad?

Lexie82
5/15/15, 9:25 PM
#74

Min son var 9 eller 10 när han tog hål i örat. Det var hans egen idé, och jag tyckte/tycker att det är en okej ålder. Mycket yngre ska man inte vara, små barn som inte kan framföra sin egen åsikt ska absolut inte ha hål i öronen.
Man ska vara gammal nog att göra rent, och gammal nog att kunna låta bli att pilla.

Upp till toppen
Annons: