Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 3922 ggr
-Idaoh-
2015-04-25 19:18

samboavtal ?

Vet inte riktigt om de är rätt sida men men. Jag och min kille va tillsammans 4.5år innan JAG köpte min första lägenhet. Han flyttade självklart in oxå. Han började betala halva hyran efter ett halvår. Och är fortfarande inte skriven här . Räknas vi som sambos eller inte? Om vi gör det. Har han rätt till halva lägenheten även fast han inte lagt en krona?

Annons:
Honestyisdead
2015-04-25 19:28
#1

Eftersom du köpte den utan att ni var sambor är det din. Och han är inte ens skriven där.

Spöket
2015-04-25 19:31
#2

Det som köps innan man blir sambos delas inte. Lägenheten är 100% din

Multi vad?

-Idaoh-
2015-04-25 19:32
#3

så om jag fattat rätt nu. Så har han inte rätt till nått förens han är skriven här? Han flyttade in Samma dag som mig kanske ja ska tillägga.?

ChristineL
2015-04-25 19:34
#4

Är han inte skriven hos dig kan han mer räknas som inneboende = ingen rätt till nånting.

Spöket
2015-04-25 19:35
#5

Du står på lägenheten och ev lån på den? Att han flyttade in samtidigt spelar ingen roll + om han inte ens är skriven där samtidigt som dig så har du inget att vara orolig för

Multi vad?

kattöga
2015-04-25 19:40
#6

Precis som Spöket skriver, har du köpt lägenheten i ditt namn så är bostaden din. Oavsett om din sambo flyttar in, officiellt, eller inte!  Köpekontraktet står i ditt namn, och då är bostaden din, såvida ni inte skriver särskilda avtal o s v.

Han har alltså ingen rätt till bostaden även om han flyttar in. Det enda som skulle ge honom rätt till bostaden är att du säljer en del (hälften t ex) till honom med kontrakt/köpeavtal.

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
-Idaoh-
2015-04-25 19:41
#7

Så de behövs inge avtal? :-D möbler delar vi nog Ändå då båda varit med å betalat en del. Tänkte mer på bostaden då den är värd en bra del. Jag står ensam på kontraktet och hela lånet själv. Min brorsa sitter i samma sits och vi är lite kluvna haha

yeahsica
2015-04-25 19:42
#8

Eftersom ni flyttade in i lägenheten tillsammans kan det eventuellt tolkas som att den är skaffad för gemensam användning. Var syftet att ni skulle bo där tillsammans? I så fall skulle jag skriva ett samboavtal.

Sambolagen säger:
3 § Sambors gemensamma bostad och bohag utgör samboegendom, om egendomen förvärvats för gemensam användning och inte annat följer av 4 eller 9 §.

4 § I samboegendomen ingår inte 
1. egendom som en sambo har fått i gåva av någon annan än den andra sambon med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
2. egendom som en sambo har erhållit genom testamente med det villkoret att egendomen skall vara mottagarens enskilda,
3. egendom som en sambo har ärvt och som enligt testamente av arvlåtaren skall vara mottagarens enskilda och
4. vad som har trätt i stället för egendom som avses i 1-3, om inte annat har föreskrivits genom den rättshandling på grund av vilken egendomen är enskild.

9 § Sambor eller blivande sambor får avtala om att bodelning inte skall ske eller att viss egendom inte skall ingå i bodelningen. Genom ett nytt avtal får de ändra vad som tidigare överenskommits.
   Avtalet skall upprättas skriftligen och undertecknas av samborna eller de blivande samborna. Detta gäller även om någon av dem är underårig eller om avtalet avser egendom som till någon del omfattas av förvaltarskap enligt föräldrabalken. I så fall skall dock förmyndarens eller förvaltarens skriftliga medgivande inhämtas.
   Om ett villkor i avtalet är oskäligt med hänsyn till avtalets innehåll, omständigheterna vid avtalets tillkomst, senare inträffade förhållanden och omständigheterna i övrigt, får det jämkas eller lämnas utan avseende vid bodelningen.

-Idaoh-
2015-04-25 19:45
#9

De va just den kråkan ja va orolig för att de kan tolkas som gemensamt boende men han är inte skriven här och de har snart gått ett år.. De lär ju inte tolkas så då.

yeahsica
2015-04-25 19:49
#10

Citerar sambolagen igen:
1 § Med sambor avses två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll.

eirwen
2015-04-25 21:27
#11

Fast det är skillnad nu när du har köpt lägenheten och står på lånet. Då tror jag faktiskt inte din sambo har rätt till lägenheten oavsett om ni är sambos eller inte. Din sambo kan tex inte kasta ut dig ur lägenheten för så skulle polisen bara kolla upp vem den står på - vilket är dig. Om det skulle vara en hyresrätt skulle det vara skillnad.

Värd för https://socialtarbete.fria.ifokus.se och medarbetare på Psykologi ifokus.

Record
2015-04-25 22:43
#12

Vad står det i Ert  samboavtal ? Enskild egendom bör det stå, till din förmån, oavsett om din partner i avtalet bor eller betalar för sig. Vad står det i lånehandlingarna, är ni där gemensamma till lånet, har du inget att förlora för stunden…

Bodelning under "äktenskapet" går givetvis att få genom Tingsrätten. men bra sent påkommet kanske. Samboavtalet bör även det registreras hos TR.

yeahsica
2015-04-25 23:08
#13

#11 Ja, alltså, så länge som sambon inte väljer att begära bodelning inom ett år (Sambolagen 8 §) efter att dom gått isär är det ju lugnt. Då får hon helt säkert behålla sin lägenhet. Men om sambon begär bodelning och om lägenheten anses anskaffad för gemensam användning riskerar hon att förlora halva sin lägenhet (eller värdet av den) om hon inte avtalar bort den i ett samboavtal.

Annons:
Record
2015-04-25 23:37
#14

Efter ett registrerat avtal gäller detta. Vid bodelning delas  halva var av lån o värden i boet. Utan enskild egendom.

Fluffinen
2015-04-26 01:13
#15

Jag kanske bara har missat det, men har ni skrivit under ett samboavtal redan? 
För annars är det väll ändå så att du inte har nått att oroa dig för, då är det din lägenhet eftersom du ensam står på den och står ensam på lånet. Tekniskt sett skulle då din pojkvän vara inneboende i din lägenhet även om ni har ett förhållande. Eller har jag helt fel nu?  

Dock förstår jag att du vill stå ensam på lägenheten ifall ni skulle bryta upp och han skulle försöka kräva halva värdet av lägenheten. Men nej det ska han inte kunna göra, det är din egendom och han har ingen juridisk rätt till den eftersom ni inte har ett samboavtal, därmed är pengarna enbart dina om du säljer lägenheten. Om jag nu förstod det rätt.

Sarah
2015-04-26 01:30
#16

Men, om bostaden är införskaffad för att det är tänkt att ni båda ska bo där, oavsett vem som äger så kan det bli problem för dig om ni gör slut. Kanske spelar det roll att han inte är skriven där, men jag skulle ändå kolla upp med en jurist och se till att ett ordentligt avtal skrivs.

pyromanen
2015-04-26 07:57
#17

Som #9 och #16 skriver så är den kanske skaffat för gemensamt boende och då spelar det ingen roll t. Ex vem som betalat. Att han inte varit skriven där kanske betyder att det inte räknas.. När jag för 15 år sedan separerade från min sambo hade vi inte skrivit något. Vi bodde i ett torp vi hade köpt för hans pengar. Jag hade kunnat kräva att få ut halva husets värde när jag flyttade. ( gjorde dock inte det, skulle ha känts som att ta hans pengar) skriv ett avtal för säkerhets skull!

Record
2015-04-26 11:07
#18

#TS ,#15

Inte lätt av råda, därför skulle man ha ett utgångsläge, vilket jag frågade, det finns inget som binder om man bara bor i en lägenhet utan avtal skrivna och registrerade. Folkbokföringen är för andra orsaker, som skatt, inte ägande.

Lån för en lägenhet kan vara den boende och dennes föräldrar utan att ägandet ändras. Ansvaret (säkerhet) för lånen kan vara en egendom.

kattöga
2015-04-26 11:13
#19

Så här skriver dom på lawline: "Gemensam bostad och bohag utgör enligt 3 § sambolagen (2003:376)(samboL) samboegendom om de förvärvats för gemensam användning, detta oavsett vem som betalat för bostaden." 

Det trodde jag inte……

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

kattöga
2015-04-26 11:33
#20

När betraktas man som sambo (svar online)

"Enligt 1 § SamboL avses med sambo två personer som stadigvarande bor tillsammans i ett parförhållande och har gemensamt hushåll. Med gemensamt hushåll menas att det skall finnas ett samarbete i vardagliga göromål samt ett visst mått av ekonomisk gemenskap eller i vart fall ett ekonomiskt samarbete. 

Normalt anses en gemensam folkbokföringsadress ge presumtion för äktenskapsliknande samlevnad. Om parter sammanbor men en av dem är folkbokförd på annat håll skall det göras en helhetsbedömning. Det skall då klart framgå att parterna haft gemensam permanentbostad och gemensamt hushåll under en inte allt för kort tid. Ett riktmärke är sex månader."

Sambolagen

Tänk vad mycket spännande man kan lära sig, när man inser att man inte är så smart som man har trott!    /   Catta-Y

Meeow! 

Annons:
Record
2015-04-26 11:37
#21

#19

Tänk dig själv, om du träffar någon attraktiv hen och på morgonen tycker lägenheten är fin, den tar ja, att då påskina att ni är sambo (utan avtal) få halva lägenheten, tror ja inte på. Kanske i förlängningen det skulle funka.

"samboegendom om de förvärvats för gemensam användning, detta oavsett vem som betalat för bostaden." 

Det trodde jag inte……" Kan bli en dyr nota.

Fluffinen
2015-04-26 14:34
#22

Oj, nä det trodde jag inte heller, men jag har lärt mig hårda vägen genom mina föräldrar, därför blir jag kluven. Mina föräldrar är inte gifta, de  är bara sambos. De har inte tecknat något samboavtal vadjag förstod de som heller.  De har problemet att det blivit fel på vägen så bara pappa står på huset, medans lånet för huset är delat på både mamma och pappa. När de funderade på att sälja huset för nått år sen och sära sig så hade mamma ingen rätt till halva huset enligt banken eftersom det är pappa som står på det. Detta gjorde att de valde att bokvar, men mamma lider av detta pga skattepengar som måste återbetalas för att hon inte ären delägare av huset.  Skulle mina föräldrar gå till banken och skriva om ägandet på huset så skulle mamma antingen behöva köpa halva huset, eller så skulle pappa behöva ge henne det som en gåva. Att skriva om dessa papper skulle kosta kring 17.000 förklarade pappa efter att ha pratat med banken. Notera då att de har tydligt köpt huset tillsammans, bott tillsammans i det huset i 20 år med barn och delad ekonomi, men mamma har ingen rätt till huset fortfarande.

De här är nu det som gör mig förvirrad vad gäller TS situation, eftersom den är betydligt mildare än den angående mina föräldrar.

Sarah
2015-04-26 15:12
#23

Banken är inte ett juridiskt ombud. Tror inte en sekund ar din mamma skulle stå lottlös om de fick juridisk hjälp.

Record
2015-04-26 22:41
#24

Om man kan bevisa  "av hävd" skulle jag ha många hus, bara två halva. 🤔

#22 Fluffinen, arv o gåvoskatten finns inte för närvarande om gåvan är mindre än % taxeringsvärdet. Flera gåvor är också tillåtet, utan skatte-effekt för givaren/mottagaren. En riktigt dålig bank-kontakt. Kostnaden är ett papper o en frisk givare, med två vittnen. Avsänt till Registermyndigheten, med en liten stämpelskatt.

Fluffinen
2015-04-27 14:13
#25

Ja detta var ju nytt, kan vara till stor hjälp för mina föräldrar, tack! Förlåt TS för OT

Record
2015-04-27 14:45
#26

#25Fluffinen

Såg att siffran 85% inte var med i mitt förra inlägg. I länken nedan skall du läsa Krav på Gåvohandling. Hävd o bindning till lån liksom din befintlighet håller nog, då lånen är delade redan.

https://www.lantmateriet.se/sv/Fastigheter/Andra-agare/Ansok-om-lagfart-eller-inskrivning-av-tomtratt/Jag-vill-ge-bort-eller-har-fatt-en-fastighet/

Det nya att skatteverket först skall ha uppgifter innan Lantmäteriet, är så då de samkör registren.

Men det kanske finns andra saker i sammanhanget jag inte känner till, det bortser jag ifrån ansvar.

JustMySelf
2015-04-27 20:42
#27

Sambolagen gäller inte om inte båda är skrivna på samma adress.

Annons:
Maria
2015-04-27 21:46
#28

#27

Sambolagen, till skillnad från äktenskapsbalken, säger att du inte har skyldighet att försörja din partner. 
Den säger också att sambon inte blir delägare i den bostad som de delar om sambon ägt den innan paret flyttade samman.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Record
2015-04-27 22:28
#29

#27, #28

Bra att ni läser "Om du är gift", detta är ej aktuellt i detta fallet, finns ej samboavtal. Om två bor i fastigheten får inte en av dessa (maken), ge bort som gåva till annan  utan godkännande av den andra boende parten (makan), så tolkar ja detta, som ja själv tillämpat. Enda haken skulle vara att maken inte vill ge bort halva fastigheten. Det låter så genom det upptrissade priset, makan får förmodligen inte ränterabatten i dagsläget, kanske kan det finnas fler ägare i fastigheten oxo sen tidigare.

Världen är komplicerad ibland….

Upp till toppen
Annons: