Annons:
Etikettkänslor
Läst 2914 ggr
Gur4m1
2015-05-17 07:24

Svartsjuka

Jag har nu varit tillsammans med en man i 3 månader och vi har haft det fint, vi delar värderingar i mycket men så hände en sak där jag och han står på varsin sida av en brant- och jag inser att jag nog är den löjlige, men jag kan verkligne inte komma tillrätta med det rent känslomässigt.

Han åkte iväg på en bastuafton hos en vän, där det innefattade ca 17+ nakna, snygga tjejer, totalt främmande för honom. Deras civilstånd vet jag inte, bara att medelåldern var lägre än min ;) Nu var värdarna ett par, och självklart fanns där även män (inte nödvändigtvis pojkvänner till tjejerna). Denna bastu var viktig för honom för att möta några av de manliga vännerna som han var lit ebekant med sedan tidigare.

Jag undrade om han vekrligne skulle basta naken, eftersom det är helt främmande för mig. Jag växte upp i en bastukultur men ör mig är nakenbastu för nära vänner, släkt och familj. Dvs människor man mer eller mindre inte känner eller upplever som sexuellt intressanta på något sätt. Jag vill känna att nakenhet är naturligt osv-men jag känner inte dessa Kvinnor och de är ganska spexiga och utåtagerande.

Iallafall så är jag jävligt tydlig med att jag inte gillar iden- känslomässigt, men jag förstår samtidigt att han vill umgås med sina vänner och det sista jag vill göra är att begränsa och börja förbjuda min partner. Jag undrar om han inte åtminstonde kan ha på sig badhanduk. för jag är brydd i att han ska se alla tjejer nakna, men jag är minst lika brydd i att han ska vara helt naken själv.

Nu är detta ett musikband, och han åkte dit och bastade med dem. När han kom tillbaka så sa jag att det kändes väldigt olustigt, när han sa att alla avrit nakna. Jag ställde frågor som man inte ska ställa, började korsförhöra honom i äkta svartsjuk anda; var de snygga, fina bröst osv. Han svarar ja, osv. 

På kvällen så SER vi bandet, två gånger och allt jag kan tänka på är hur tjejerna skuttar runt och brösten dallrar runt :P och att min pojkvänn sett dem samtliga helt nakna..och fann dem attraktiva.

Jag har inga problem med att min partner kollar på porr, eller man går på stan eller ser på flm och säger "den där är attraktiv".

Men det blev så obehagligt nära när han sa att en av tjejerna var attraktiva, de har bastat nakna med varandra och hon var ås helt annorlunda mig. Känslan va som en spark i magen och jag ville instinktivt göra slut där och då, för jag kände mig bedragen men jag kan inte rent intellektuellt säga hur.

Han förstod först i efterhand hur mycket det här var för mig- och  säger att det är mitt fel, att jag inte var tydlig nog med att jag inte ville att han skulle basta med dem. Jag är jävligt frustrerad just nu, över honom och över mina jävla, dumma känslor!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

Annons:
pyromanen
2015-05-17 09:16
#1

Altså… Jag har badat mycket bastu.. Av underliga anledningar har det blivit så att badtubad går som en röd tråd genom mitt liv fast jag inte är minsta finsk. Skulle alldrig acceptera om nån ville hindra mig att basta pga svartsjuka. I en bastu är man vanligen naken och utan att det har något med sex att göra. Jag tycker faktiskt att helt naket som i en bastu är mycket mindre "sexfixerat" än lättklädda sommarfestar. Men nu utgår jag ifrån såna sammanhang där jag bastat. Om det skulle vara en helt annan kultur… Om detdär bandet du berättar om är swingers och din pojkvän intresserad av att ingå i deras sånna sammanhang är det såklart npgot helt annat.

teddykaniner
2015-05-17 10:12
#2

Jag själv är finsk och så gott som alla som bor i egnahemshus har bastu, men jag skulle inte säga att det är normalt (här) att bada bastu naken med kompisgäng som är både killar och tjejer. Då brukar man dela upp det i en killgrupp och en tjejgrupp som bastar… Så går det iaf till här! Det skulle jag vara mest bekväm med också även om jag helst bastar själv. Sedan kan man ju ha på sig simkläder i en bastu där man inte simmar i pool eftersom det är kloren som kan bilda farliga gaser i bastun när den hettas upp. Vid vår sommarstuga där vi endast badar i havet har vi en bastu och vi brukar båda tillsammans alla släktingar oberoende av kön eftersom vi har simkläder på. Själv skulle jag inte gilla idén att min pojkvän skulle bada naken med så många främmande tjejer, tycker helt enkelt att det är olämpligt. Skulle också reagerat som dig och hoppats att han åtminstone inte skulle säga att tjejerna var attraktiva! I dagens samhälle är det ju så många som lider av dåligt självförtroende pga alla ideal, så det sista man behöver är ju sådana kommentarer från sin partner. Edit : nu vet jag inte hur det är på andra ställen men här runtomkring är det iaf ytterst ovanligt att killar och tjejer badar helt nakna tillsammans. Det vanliga är som jag redan så att man kör turer.

Med vänlig hälsning,
Jenny

ChristineL
2015-05-17 10:29
#3

Jag är ingen bastubadare, men jag förstår dig! Man sitter väl med handduk om sig när man bastar? Framförallt bland främmande människor. Nej, jag förstår mycket väl att du inte gillar detta!

Skogsraah
2015-05-17 10:40
#4

Jag hade inte varit bekväm med idén, trots att det ju i en perfekt värld ska gå att umgås män och Kvinnor spritt språngande nakna utan att se varandras kroppar som något sexuellt. Jag tycker att en kvinna ska få bada utan bikinitopp osv och att kroppar ska få vara naturliga och avsexualiserade, men känns inte som att det blev så i det här fallet. Bastu är ju dessutom MYCKET mer intimt än att gå naken på stranden. Jag skulle inte sätta mig i sitsen pga obekvämt och tror inte heller min fästman skulle det. Ingen av oss är sådär superpepp på att lära känna massa nytt folk, och definitivt inte i en sådan där intim situation! Hade jag varit din pojkvän och "förstått" dina signaler och oro hade jag sagt till bandet/kompisarna att jag kan hänga med på nästa sak de gör istället. Hade inte velat höra en utläggning sedan om vem som var snygg naken.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Skogsraah
2015-05-17 10:49
#5

Ni kanske bara inte visste vart ni hade varandra på den punkten? Visst, naket bastubad specifikt är kanske inget man diskuterar om vad en tycker är okej kring. Men jag antar att dina känslor betyder mer för honom än bastubadet? Ni har ju nyligt blivit ett par och vet kanske inte till 100% vart era gränser går, vad ni tycker är obekvämt, inte okej osv.

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

Rita-S
2015-05-17 11:07
#6

Jag tycker det låter på dig som du varit tydlig på vad du vill, men uppenbarligen tycker inte han du varit tydlig. Det är okej, det kan han ju hävda är ditt fel. Men att du blir lädsen när han säger en av tjejerna var jättefin naken och dessutom annurlunda än dig kan han inte påstå är ditt fel. Det är din naturliga reaktion på den osäkerhet du känner införe att han bastat naken med andra, en tanke du ogilllade från första början. just den kommentaren kunde han faktisk låtit bli. 

Sen vill jag, i all välmening, säga följande: Din svartsjuka runt detta är ditt eget problem, han kan inte arbeta med det. Det kommer inte hjälpa dig att korsförhöra honom vidare från nu, du kommer bara känna mer och mer smärta eftersom han svarar för att du antigen ogillar svaren eller kommer misstänka han ljuger för att inte.. avslöja nåt eller såra dig, och du kommer tro han inte vill avslöja nåt hellre än det sista. Visst har han skapat situationen med att basta, och att dessutom inte få med sig att du ville han skulle basta med handduk iaf, men han har inte skapat problemet med känslan under situatioen, bara avtäckt det hela. 

Ni har inte varit ihop så länge, och du kanske än är i en fas där du håller på lära känna personen och känner allt är nytt och inte stensolid. Om detta hade hänt 3 år ut i förhållandet och inte 3 månader kunde ju situationen sett annurlunda ut. Du kanske hade tyckt det känns onödigt att vara näck med främande i bastu men inte fått denna svartsjuka för allt vi vet.. men det kunde ju även varit presis samma sits bara att du hade vetat mer om hur han skulle reagera vid frågor och kommentarer. 

Om du vill vara med denna mannen måste du alltså nu släppa situationen och inte älta den större än den är. Du måste ge honom tydligt besked att du var tydlig från första början om handduken och att du tagit illa vid av hans kommentarer om de tilldragande tjejerna då det (uppenbarligen för mig och min tolkning av din text iaf) var ett spark i magen som sa till dig att han kanske kanske kanske kunde tycka denna ena tjejen var så fin då hon var annurlunda än dig för att du kanske kanske inte är är bra nog och han skulle hypotetisk sett vara intresserat av en annan än dig. Detta är det du måste vara tydlig med. Och du måste vara tydlig på att det inte alls är ditt fel att du blir lädsen av sådana kommentarer. Sådana kommentarer är korttänkta och kan upplevs sårande OAVSETT försituationen. Det kanske är ditt fel att han trängdes in i en hörna som föranledde alla dessa svar som sårade dig (men du har insikt nog så du vet redan du inte borte ställt alla frågor), men det är inte ditt fel att du blir lädsen av klumpiga kommentarer. 

Men när detta är lagt på bordet står ni vid en korsväg. Du måste släppa om du vill vara med honom, för du kan inte älta vidare på detta. Och just den biten är ditt jobb att göra. Han kan självklart medverka och hjälpa dig ut från hans förutsättningar att förstå vad du känner, men det är ditt jobb att jobba med detta och gå vidare. 

Han är ju faktisk  med dig, och inte denna tjejen. Som jag förstår det hade han inte alls nåt problem att ta dig med för att se på bandet sen, så jag har ingen anledning att tolka din text dithen att han gjorde nåt annat än att basta. Han har då alltså inte visat interesse för att göra nåt med denna tjejen som råkade vara fin, eller nån andra tjejer. Det är ju faktisk inte så att bara för att en mann ser en naken tutt eller tio blir de hormonmonster som måste nuppa på allt som rör sig. Lite kontroll har man ju faktisk. Och han är fortfarande med dig. Kom i håg det! Jag tror nog säkerligen han tyckte tjejen var vacker. Man kan ju tycka andra människor är vackra, även som man tycker vissa målerier eller skulpturer är finare än andra utan att man lägger nån mer vikt på det annat än "ett fint utseende", men det är dig han är tillsammans med. Så du måste vara vackrare än hon, både på insidan och utsidan. 

Jag hoppas du inte tar illa upp av min text nu, för det är inte min mening alls, jag menar bara väl med allt jag skriver. 🌺

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

Annons:
Honestyisdead
2015-05-17 20:30
#7

Jag är finne. Och bortsett från familj, så bastar man "enligt kön". Har aldrig varit med om att man bastar naken med främmande av motsatt kön…  (Jo på singelbastu)

Jag hade inte accepterat det.

Gur4m1
2015-05-17 22:34
#8

Tack för alla svar, det har varit ett stöd. Behövde mest bekräftelse på att mina käsnlor är okej, men att jag också måste släppa det. Jag har ju också vuxit upp med bastu, han med, vi är båda av finskt släkte men vi har helt olika bakgrunder. Mixat nakenbad och bastu har aldrig varit aktuellt för mig efter puberteten. för honom, vilket stämmer överrens med hans karaktär, är bastu helt befriat från sex- som #1 skriver. Men just kommentarerna om brösten osv var mitt försök att visa att där visst finns sexuellt obejtifierande och han inte heller bör ignorera mina känslor för det.

Vi har pratat, då jag är en kommunicerande människa och vi har rett ut det och va dmig anbehagar, löst det- Vi vill få det att fungera och han kom själv fram till att han inte vill basta så länge jag känner som jag gör- trots att det på sätt och vis är påtvingat av mig och min reaktion. Jag känner ju själv lite som #1 skriver, att ingen ska ju få tvinga den andre att göra något som för denna känns rätt och naturligt. Men han är redo att göra det för att vi två ska fungera för här behöver någon ge vika och han hoppas väl på att jag ska "mogna" i frågan.

Jag sa iofs även att jag inte vet hur jag skulle känt om jag själv varit med, men nu var det aldrig på tapeten, jag var inte inbjuden. Vi har pratat om gränser förut, och vi kom fram till att detta bara var ännu en vi klarat ut var den går.

#6 tack för ditt långa och kloka inlägg  :) Jag ska släppa det, ältande har aldrig fört något gott med sig. Däremot vill jag prata om saker tills det känns bra och rätt, vilket det gör nu. Som du säger, han har valt mig och jag får tänka att det andra mest var intressant för det var exotiskt ;) Jag har som sagt inte problem med tanken att han attraheras av andra än mig, jag behöver inte vara det vackraste han vet, bara att jag är vacker för honom. Det blev bara så nära, allting. Porrstjärnor och sexiga filmstjärnor möter vi sällan IRL ;) och jag frågar ju honom inte stup i kvarten när man går på stan "är hon snygg? vill du ligga med henne då? hon då?"

Så det löser sig nog. Jag är nog delvis lite oäker, men samtidigt känner jag att hela grejen att basta naken med mixat kön, speciellt med främlingar, är obehagligt- där hamnar jag och han i ojämlikhet. Vi har en helt olik sinnesvärld inför nakenbastu med främlingar och han förstår inte min ståndpunkt och jag kan inte se att det är helt befriat från sexuell objektifiering. Men vi förstår varandra bättre nu och konflikten är löst för den här gången.

Tack _alla_ för er input!

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

[scrappy]
2015-05-17 23:24
#9

Jag är ingen bastubadare, men när jag bastar så kan jag säga att jag har då aldrig  bastat naken med en kille.

Har handduk runt eller badkläder på. Sen kanske inte bastu har så mkt med sex att göra, men sitter man och kollar såpass att man tycker att någon har snygga bröst, så har det gått lite för långt tycker jag. Hade aldrig accepterat det.

Honestyisdead
2015-05-18 13:57
#10

#8 Hade han tyckt det var ok om det var tvärtom? 

Tex att du bastade med en massa killar och sedan berättade hur stort kön en av dom hade.

pyromanen
2015-05-18 18:07
#11

Ny var det ju ts som korsförhörde killen och dörmed pressade honom att berätta om tjejernas bröst och ifall dom var attraktiva, inte något han själv spontant sa. För mig är det inget konstigt att basta naken blandat tjejer/killar. Och finns det ett antal vill det logiskt sett vara så att man finner några snyggare än andra. Det betyder i te alls att man därför skulle vilja vara otrogen eller nåt åt det hållet. sen är det vanligen inte jätteljust i en bastu. Jag skulle inte bekymra mig minsta om maken bastade naken med 37 tjejer och jag skulle bli sur om han ville förhindra mig basta med vem som jag vill.

Gur4m1
2015-05-18 19:45
#12

#10 han är okmed det, att jag bastar med killar naken. Ja och han har helt enkelt helt olika känslor infr det och han värderar mina känlsor runt det mer än sitt behov av att batsa, men jag vill ju arbeta med mig själv och försöka iallafall att reflektera över varför jag känner som jag gör. Det är alltid svårt att argumentera för det man känner genom att spegelvända en känsla som enbart infinner sig hos den ena :/ Så han kan tyvärr inte förstå vad jag känner, han har däremot valt att respektera att jag känner det jag känner…vilket jag värderar mycket.

Däremot är det inte en sjävlklarhet at bastu = nakenbastu :) Eller att nakenbastu ska vara mixad. Det är något var och en får avgöra själva tycker jag, finns inget rätt eller fel där, men det är skönt att se att fler än mig är obekväm med den situationen. Det är en minst lika okej känsla som att man ÄR okej med den situationen. Sen om en sådan människa är ihop med en som inteär okej med det-så måste de få komma fram till vad som är okej i deras relation. Så tänker jag runt det.

Kolla gärna förbi mina bloggar.
dvärghamsterblogg: http://sleepyforestdwarf.blogspot.se
Akvarieblogg: http://sallskapsakvarium.blogspot.com

pyromanen
2015-05-18 20:03
#13

Tycker du tänker klokt. Och att om man är ok med mixad nakenbastu hänger ihop med vilka sammanhang/kompisgäng mm man råkat hamna i och därmed kommit att uppfatta som helt normalt eller inte.

Annons:
bellanova
2015-07-27 23:15
#14

#13 Håller helt med om detta. För mej är det självklart attman bastar nakna ihop i ett kompisgäng Har då aldrig märkt att det skulle va ngt konstigt eller sexuellt laddat med det

Upp till toppen
Annons: