Annons:
Etikettgrannar
Läst 6627 ggr
[Torpedtass]
2015-06-10 21:44

Flytta pga grannen eller inte?

Som handikappad, rörelsehindrad och oregelbundet rullstolsburen bor jag i en lägenhet som för med sig goda förutsättningar att bli bostadsanpassad. Den är även idyllisk för våra barn med stor tomt på baksidan och lekpark direkt utanför dörren.

Däremot har vi funderat på att flytta och nära att slå slag i saken i år och vi flyttar endast pga en granne som verkligen kan driva en till vanvett men vi trivs i övrigt med området och boendet.

Saken är bara den att min arbetsterapeut säger att lägenheten vi nu har får jag med stor sannolikhet beviljad bostadsanpassning på men lägenheten vi tänkte flytta till kommer det avslås på då vi då flyttat till en lägenhet som för mina funktionshinder inte är hållbar.

Min psykolog i sin tur anser att jag bör bo kvar för mitt eget bästa och inte låta en galen granne få skrämma iväg mig trots att denna granne verkligen gör mig illa till mods, stressad och ökar ångesten pga att de alltid kör med mentaliteten "vi äger gården så ni ska hålla käft". Jag orkar inte rabla upp allt grannen gör, skitsnacket de sprider om mig som handikappad och rullstolsburen vilket iof fått dem att förlora flera vänner redan och blivit kickade från styrelsen, de gräver sin egen grav.

Jag påverkas inte negativt av deras närvaro jämt dock och varför jag pendlar mellan bryr mig inte till känner mig illa till mods beror på att jag har Borderline så jag kan inte styra den delen annat än att jag utåt alltid har en fasad medan jag inombords slåss med mig själv.

Hur hade ni, om ni varit i min sits, resonerat kring detta? Hade ni bott kvar eller hade ni flyttat?

Personligen känner jag att jag vill så gärna bo kvar, jag vet vad som behövs anpassas här, vad som behövs renoveras osv för att det ska funka för mig men jag velar (även det med BPD att göra). Jag önska ju grannen kunde flytta men då hoppas jag på för mycket.

Annons:
Cindy S
2015-06-10 21:52
#1

Ja du, har ni bra koll på ifall en annan lägenhet som är lika bra som er är trolig att säljas/hyras ut? Är det svårt att hitta någon som passar? Om det inte är omöjligt, så stanna kvar tills du hittar nytt.

Kanske höra med polisen om det grannen gör räknas som förtal. Även om det inte går till rättegång så kanske grannen avskräcks av att veta att han är på gränsen till kriminell.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Maria
2015-06-10 21:55
#2

Jag hade bott kvar. Du trivs ju med lägenheten och den är anpassningsbar och dessutom så är det ett bra ställe för dina barn så det är ju hela familjen det handlar om.

Låt inte en negativ människa förstöra för hela din familj.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

IaAbrg
2015-06-10 22:01
#3

Åh nej, inte du också, var min första tanke.
Jag har gått i exakt samma funderingar.

Var sååå nära att flytta, men sen..näe! Jag älskar att bo här, verkligen, och varför ska *en* dum människa få mig att flytta då!

Jag vet ju inte vad exakt dessa personer gör mot dig/er, men för en vecka sen konfronterade jag min elaka granne och sa ifrån att du nu räcker det jävlarimej. Fick dessutom backup av en annan granne som också fått nog.

Jag förstår precis hur jobbigt det är, tro mig, men… ge dej inte!
Prata med andra grannar (eller be din man eller en vän att göra det, eller följa med dig när du gör det). Kanske är det fler som är drabbade? Då kanske ni kan säga ifrån tillsammans.  Droppa ordet förtal några gånger också, det kan ta skruv…

Massa kramar!!

[Torpedtass]
2015-06-10 22:28
#4

#3 Den grannen som håller på går inte att resonera med, tro mig vi har försökt prata med dem rent allmänt men de nonchalerar en och är riktigt högfärdiga. Man gör bäst i att ignorera dem annars får man ett helvete.

Det de gör är skäller ut oss för saker de själva gör, de skriker och gapar på sin hund, sätter sig i bilen och dricker öl när de är less på sina barn och ja de har socialen på sig redan då dagiset anmält dem. De tror sig vara höjdare speciellt nu när de båda fått jobb efter en tids arbetslöshet, då jävlar beter de sig som mångmiljardärer som om jobb är något nytt som uppfunnits.

De har spridit rykten om varför jag är hemma jämt, och senast jag hörde något så var det för att jag är CP-skadad. Ja, det delas ut psykiska diagnoser av dem.

När vi köpte ny bil, klaga de på att min man kommer döda deras barn med den när han kör in på gården (de kör själva in sin bil på gården).  När vi skaffa hund så skaffa de också hund, när vi skaffa hundskylt på dörren så skaffa de också det, när vi skaffa nya möbler så skaffa de också det… ja du fattar vinkeln.

Grannen ovanför oss har de också klagat på i hela 9 år nu, de har dock ledsnat nu och tänker flytta. Andra grannar går inte att prata med då de är vän med denna klagofamilj, det är endast oss och grannen ovanför familjen stör sig på. Mamman i familjen har också förbjudit sina barn att leka med våra, fråga mig inte varför, och dessutom lärt sina barn att snacka skit om oss bland alla andra barn i området.

Jag har ju märkt att allt börjar slå tillbaka på dem allt mer nu och är väl en tidsfråga innan de blir helt utfrysta från grannskapet. Många har flyttat härifrån, många nya har flyttat in och de försöker just nu vända de nya mot oss vilket tycks gå segt än så länge.

[Torpedtass]
2015-06-10 22:40
#5

Kan tillägga att vi bott här i 5 år. Vi brukade få stenkast på rutorna, inbrott i lägenheten mm men det har upphört efter polisanmälningar.

Hela kriget började när vi flytta in hit då dessa grannar frågade oss första dagen medan vi flytta in om vi kunde betala för ridlektioner till deras dotter och samtidigt följa med deras dotter till ridskolan. Varpå jag sa att sådant får de väl stå för själv, bara att anmäla henne dit, och ifrågasatte hur de kan tänka sig lämna sitt barn till en främling (inte för att jag gör något) men då blev de förbannade och sa "det är för dyrt, då får det fan va" och sen bröt helvetet löst.

Cindy S
2015-06-10 22:56
#6

Är det hyreslägenhet?

Om det verkar gå er väg, håll er i bakgrunden, dölj bitterheten och låt dem gräva egen grav. Om ni berättar för andra vad de håller på med, se till att främst berätta det andra bevittnat, så att ni själva inte anklagas för att hitta på. Det kan vara svårt när det är de som gör fel, men främlingar vet ju inte vilken sida de ska ta om de är snälla mot dem men inte er.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Annons:
_Fisken
2015-06-10 23:06
#7

En fråga. Blir inte nuvarande bostad "negativt" laddad av detta bråk med dem? Känns det ändå bra att "komma hem" till lght eller ligger det ett mörkt moln över området pga dem?

Jag råkade ut för samma sak när jag byggde stuga och grannen var på mig hela tiden om hur jag byggde, att jag skulle anmälas och hur han sen skulle ta över marken. Det sabbade nöjet i själva bygget och förstörde lusten att vara där.

[Torpedtass]
2015-06-10 23:32
#8

#6 Ja det är hyres.

#7 Till viss del.  Det är mest när jag ser dem vistas ute som svarta molnet kommer fram, då sjunker jag oftast i botten och står redo med stridsyxan så att säga. Måste alltid vara på min vakt och hålla ett öga på dem. Speciellt när jag sitter och "solar" på framsidan kan jag känna mig förargad av att grannen ställer sig och råglor på mig om de är ute, dock har vi sagt att bor vi kvar slår vi upp ett plank mot deras håll vilket gör att de inte kan stå och glo på mig när jag sitter i trädgården på framsidan.

Detta med att glo, viska och peka har de som fritidssysselsättning. Här om veckan prova jag cykla trots handikapp, gick åt helvete och jag fick sälja cykeln men grannen bara peka, flina och skratta åt att jag satt på en cykel som om de aldrig sett en människa på cykel förr.😕

De har så mycket bekymmer själva att de tar ut det på andra och av någon anledning siktat in sig på oss, ska jag nämna då att vi bor i deras gamla lägenhet också (de har bytt lägenhet tre gånger i området). Vi känner dem lika lite som de känner oss och de gjorde ju inte heller något bra intryck första dagen vi flytta hit.

Cindy S
2015-06-10 23:34
#9

Någon chans att ni kan bussa hyresgästföreningen på dem? För framtida dåligt beteende, om ni inte redan är medlemmar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Torpedtass]
2015-06-10 23:36
#10

#9 Vår kvartersvärd bryr sig inte ett skit. Vår bostadsförening har vi pratat med men de kan inget göra. Hyresgästföreningen (vi är medlemmar där) vet jag inte ens vad de kan göra, tror inte de kan göra så mycket åt grannar som mår så dåligt att de ska klaga och ta ut allt på andra hela tiden.

Vi överväger allvarligt dock att anmäla dem till kvartersvärden för att deras kompisar använder gården som bilparkering och de tvättar sin bil på gräsmattan bredvid lekparken.

Sen stör jag mig på deras bassystem i bilen, vrider på högsta volym när han (pappan i familjen) har bilen på gården och låter bokstavligen som att, om bilen någonsin ska gå sönder så kommer den gå sönder pga decibelnivån i den. Dock inget man kan göra något åt, jag sitter bara och väntar på att bilfan skramlar sönder i bitar.

_Fisken
2015-06-10 23:46
#11

Ja, trägen vinner. Om de flyttat tre gånger kanske du/ni kan få dem att flytta fyra gånger?  Kanske du skulle skaffa dig styrkan och samla på dig foton, inspelningar etc. och sen gå till lämplig instans o anmäl dem - för nåt.

[Torpedtass]
2015-06-10 23:48
#12

#11 Ett foto tog vi idag. Bildbevis på att deras kompisar använder gården som bilparkering. Jag kommer inte hem från vår bilparkering när deras kompisar ställer bilarna på gården då jag inte kommer förbi bilarna med rullstolen utan tvingas då snurra runt hela området för att komma hem.

Jag måste passera deras bostad för att komma hem då de bor i huset bredvid oss.

VästkustFia
2015-06-11 01:20
#13

Det låter som om de förstör för sig själva värre och värre och till slut kommer att dra på sig så många klagomål att de gör sig omöjliga i området.  Hoppas de flyttar snart.

Annons:
Cindy S
2015-06-11 01:28
#14

Om de är högljudda kan du nog bussa polisen på dem istället. Det kan vara värt att ringa polisen och fråga vad som räknas som olaglig ljudnivå vid upprepande tillfällen. Har en facebookvän som ringer och klagar på sin granne stup i kvarten och polisen kommer, men inget görs. Men dina grannar kanske skräms lättare.

Jag tycker du ska pröva med hyresgästföreningen. Inte för att vara vrång, men det borde ni gjort för länge sen. Varför annars betala avgiften?

Om du har något som kan likna vid bevis för att de behandlar dig illa pga av handikappet kanske det räknar som diskriminerar.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

IaAbrg
2015-06-11 11:39
#15

Jag lider med dig, jag vet alldeles för väl hur det är att må skit i sitt eget hem pga grannen. :-(

Jag håller med det nån sa om att samla "bevis". Fota, filma osv.
Prata med hyregästföreningen i alla fall, det kostar inget och det kan inte bli mer än "tyvärr". Men du har du iaf kollat. 

Finns det någon störningsjour? Ring i så fall dem när de spelar högt osv.

Och slå upp det där planket nu, inte sen. :-)
Gör vad ni kan för att skärma av er plätt. Sätt upp plank och/eller vindskydd av tyg osv.

Min taktik i det här läget nu hade varit "kill them with kindness". Dvs bara le och vinka. Säger de nåt otrevligt, ge en komplimang tillbaka. Var vänligheten själv.
Det kommer att förvirra dem totalt. 😃

[Torpedtass]
2015-06-11 14:39
#16

#15 Precis det jag gör redan. Går förbi dem med skallen högt typ och ibland kan jag säga hej och får ett ta fatt och nedlåtande hej tillbaka.

En nyinflyttad som bor granne med dem har de lyckats vända mot mig så så fort de nu går förbi mig får de en "jag blir äcklad" min när de tittar på mig.

[Torpedtass]
2015-06-11 14:44
#17

#14 Vi blev medlemmar i hyresgästföreningen för 2 månader sedan. 😉

AnnaMariaK
2015-06-11 17:46
#18

Jag har bott hela min barndom och ungdom bland grannar som var krigsskadade och därför betedde sig illa. När jag läser TS berättelse blir jag illa berörd och mina minnen känns plötsligt levande. Men synden kanske straffar sig själv till slut. Du kanske ska överväga att skärma av dig från dem både fysiskt och mentalt.

[Torpedtass]
2015-06-11 18:04
#19

#18 Fysiskt går, mentalt är svårare. Jag har ju som sagt BPD och tyvärr därmed väldigt känsligt. Det syns inte utåt men vad som sker inom mig är rena kriget mellan olika känslor. Ett exempel var när en granne kom och drog mig i skinnet och sa "ja du är då fan fet", skickade mig raka vägen till akut psyk för jag kunde inte hantera det som hände inombords efter det.

[Torpedtass]
2015-06-11 20:15
#20

Efter lång diskussion inom familjen har vi i alla fall beslutat att bo kvar och i helgen river min man upp framsidan för att skapa en liten altan med insynsskydd där jag kan sitta ostört, utan att någon glor och känna lugn.

Annons:
IaAbrg
2015-06-11 21:17
#21

#18  Alltså….såna grannar….såna människor är det något allvarligt FEL på. Så beter sig inte en normal person! Så überjävligt gjort!!

DET hade jag gjort en polisanmälan på. Lär inte ha fått några följder tyvärr men som en markering.

Jättebra med en egen liten vrå!
Kanske skaffa klistermärken som säger "kameraövervakat" eller nåt? 😈

[Torpedtass]
2015-06-11 23:14
#22

#21 Jo, det är bara en stråle i sjön av vad just den grannen kläckt ur sig. En gång högg jag tillbaka vilket var sista gången den personen prata med mig. Jag stod och rensa ut mitt förråd på gammalt skräp och så kommer grannen och säger "fan vad för jävlig du ser ut i håret" och utan att tänka mig för sa jag bara "tack, du är inte så jävla vacker själv"… nu har det gått 1,5 år sen dess och den grannen har inte pratat med mig än, vet inte riktigt vad som hände där. 😂😃

Hahaha, hade varit något om det inte vore för att det finns lagar, regler och bestämmelser kring sådant också.

Katti
2015-06-12 00:16
#23

Det finns mig veterligt ingen lag som förhindrar dig att sätta upp klistermärken som det står KAMERAÖVERVAKAT på. Kameror är en helt annan sak dock 😎!!!

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

IaAbrg
2015-06-12 12:05
#24

Precis. Klistermärkena är det väl inte olagligt att ha?

Bra rutet där #22  !!! :-)

lkmf
2015-06-12 19:21
#25

Har ni provat att anmäla till hyresnämden? Dom kanske kan hjälpa er.

Livet är som en chockladask men vet aldrig vad man får/ Forest Gump

[Torpedtass]
2015-06-14 17:22
#26

Nu vet jag inte vad som hänt, alltså jag är helt paff.

Grannen som ovan nämnt tyckte jag var fet och som inte pratat med mig på 1,5 år kom förbi igår och berätta att hon inte mått bra mm och lät bli att fråga saker om mig, stridsyxan blev begravd och vi blev grannar istället för fiender.

Strax efter det kom en annan granne förbi som varit på oss ständigt, också den grannen som fått oss att fundera på flytt. De prata med oss och hjälpte även oss med saker i hemmet samt erbjöd sig hjälpa oss med bygget vi sysslar med. De var riktigt trevliga och inte heller de fråga speciellt mycket om oss (normalt brukar det ske frågesport).

I det stora hela, nu i helgen har samtliga grannar begravt stridsyxan, vindarna har vänt och solen skiner över gården.

Det tog över 5 år för det att ske och jag kan fortfarande inte fatta att vindarna sände grannsämjan våran väg.

Jojaton
2015-06-14 18:45
#27

#26 Vad skönt, hoppas det håller i sig! :)

Johanna - Instagram

Annons:
Cindy S
2015-06-14 19:33
#28

Jag vill inte förstöra, men det verkar väldigt konstigt. Lät ni dem komma in hos er? Jag skulle misstänka att de placerade droger hos och och sätta ditt er.

Ellleeer, så har de fått terapi/vunnit på lotto/fått reda på att de är döende och blivit nyfrälsta.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

[Torpedtass]
2015-06-14 21:39
#29

#28 Nej, de har aldrig varit inne hos oss. Vi stod ute.

VästkustFia
2015-06-14 22:03
#30

Härligt att höra. Ruttet beteende brukar straffa sig till slut. Era andra grannar har väl äntligen fattat att de inte vinner något på att ta efter sk-tstövlarna.

IaAbrg
2015-06-14 22:17
#31

Kanske någon läst här och fått sig en aha-upplevelse?

Hur som helst, jag är sååå glad för din skull och jag hoppas det håller i sig! :-)

Cindy S
2015-06-15 17:58
#32

Jag läste vad jag skrev nu och jag tog verkligen worst-case-scenariot, hehe.

Så bra att det blivit bättre.

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

IceTee
2015-06-15 20:30
#33

#26 vad skönt att de skärpte sig! De kanske förstod att det gått för långt när ni byggde en altan utan insikt?

Medarbetare på Skor iFokus

[Torpedtass]
2015-06-15 20:48
#34

#33 Altanen är inte på långa vägar klar.

Annons:
IceTee
2015-06-15 20:53
#35

#34 om ni börjat bygga kanske det ändå gjorde något? Eller så har de konton här! Haha

Medarbetare på Skor iFokus

[Torpedtass]
2015-06-17 18:56
#36

Ja vad säger man, back to square one typ…

Använda våra yttermöbler som askkopp är tydligen den nya sysselsättningen nu och även lämna fimparna där, vi röker då inte så någon granne har jävligt kul nu.

Det lär polisen se kärt på den dagen jag får veta vem det är, inte heller hyresföreningen då de har regler om att fimpar INTE får slängas på gården eller över till andra grannar.

Det är så barnsligt beteende och tyder bara på en sak, någon behöver söka vård omgående för personen verkar inte må riktigt bra.

[Hadraniel]
2015-06-17 19:03
#37

#36 Men va jobbigt! Fega grannar som försöker sabba i smyg samtidigt som de försöker ha en inställsam fasad! 😡

Hoppas du tar dem på bar gärning snart!

[Torpedtass]
2015-06-17 19:29
#38

#37 Ja det är ju inte jag som förlorar på det då varken hyresföreningen lär tycka om det den dagen jag vet vem det är och med tanke på att allt möjligt sprids som vinden i detta område lär det inte falla i smak för de grannar som inte har något emot oss vilket är en stor majoritet i detta område.

Är som bäddat att få hela grannskapet emot sig när man börjar syssla med denna typen av sandlådefasoner men visst har den för avsikt att bli vräkt eller bli tvungen att flytta pga h*n plötsligt får flera grannar emot sig så är personen på rätt spår.

Kallas väl skadegörelse hos polisen?

IaAbrg
2015-06-17 22:55
#39

Ja det måste ju räknas som skadegörelse.

Dokumentera ALLT ni kan! Bilder, klockslag osv osv.

KRAM!!!!

Angies bebben
2015-06-18 11:37
#40

Usch vad jobbigt att leva med såna grannar. Det värsta är väl att det tar sån energi av er när ni aldrig kan koppla av. Moment 22 när du inte kan flytta för du inte får nån bostadsanpassning. Önskar av hela mitt hjärta att det löser sig för er.

AnnaMariaK
2015-06-18 13:32
#41

TS, de hjärtlösa mobbare ni har till grannar är de kända av polisen? Jag uppfattar det de håller på med som olaga förföljelse:

Beskrivning av olaga förföljelse
Med begreppet olaga förföljelse menas att en gärningsperson begår upprepade brottsliga handlingar mot en och samma person. De brottsliga handlingarna måste bestå av någon eller några av följande brott: misshandel, olaga tvång, olaga hot, hemfridsbrott eller olaga intrång, ofredande, sexuellt ofredande, skadegörelse eller försök till skadegörelse och överträdelse av kontaktförbud. Var och en av brotten ska vara en del i en upprepad kränkning av den utsattas integritet.

Annons:
[Torpedtass]
2015-06-18 17:39
#42

Har idag pratat med en annan granne och fått reda på både det ena och det andra som några andra även styrker så svar på din fråga #41 blir definitivt.

[Daisy-Moa-Elsa]
2015-06-18 20:19
#43

Som någon annan skrivit, fota, notera, skriv ner datum. Är aldrig fel med detta noggrannt bokfört. Galna grannar finns det överallt men dessa verkar vara i en egen liga för sig… jösses.

[Torpedtass]
2015-06-18 20:43
#44

Ja jag är inte ensam om att vilja få dessa grannar vräkta alternativt att de flyttar självmant härifrån har jag de senaste dagarna fått reda på. En granne sa senast idag att området skulle bli så mycket lugnare om de kunde dra härifrån.😎😃

Majoriteten grannar har inget emot oss men det finns en som drar ner hela området och det är den grannen övriga vill se försvinna härifrån då vi inte är de enda den grannen bränt sina skåp hos tydligen. 😛

IaAbrg
2015-06-18 21:25
#45

Bra att fler känner likadant!! Dels är det ju lättare om man ska vidta någon slags åtgärder (t.ex. polis) men också för att jag vet hur mycket bättre det känns att veta att man inte är ensam.
Jag har ju haft problem med en av mina grannar och mådde jättedåligt ett tag. Sen fick jag veta att h*n gör sig ovän med ALLA. Det var så otroligt skönt bara att veta att man har backup, så att säga.

[Torpedtass]
2015-06-18 21:39
#46

#45 Ja, allt mer börjar ju komma fram här märker jag utan att vi gjort något specifikt. Grannarna har bara börjat berätta för oss men de kanske har ledsnat de också. Fick veta idag varför kvartersvärden inte gör något, det är för att de tydligen pressar honom också. Det är som nämnt, vindarna vänder mot dem just nu.

[Torpedtass]
2015-07-02 20:44
#47

Nu är det igång igen… Ikväll kom några förbi och ringde på dörren, sparka på den och sprang iväg. Det gjorde att vår humd skällde och barnen vakna av rädsla. Detta pågårpågår vanligen varje år, varje dag hela sommaren.

Tjeja
2015-07-03 06:43
#48

Låter jobbigt men håll ut! Du har ett bra boende och till sist kommer grannen inte få bo kvar. Börja anmäla vederbörande till polisen för ofredande! Dina barn ska ju inte behöva fara illa. Uppmuntra grannarna att göra samma sak. Det kan behövas sådana dokument för att få rätten att säga upp en boende i en brf! Stå på er!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
[Torpedtass]
2015-07-03 21:40
#49

#48 Jag starta igång grannsamverkan idag så nu är vi inte de enda som håller koll.

Blev inbjuden till en granne idag också för att prata lite samt fick deras telefon nr om det sker något och jag behöver hjälp.  Sker en del grejer här just nu och fick veta att området har varit ännu värre tills vi flytta hit då lugna det ner sig avsevärt men sker ändå lite småsaker i smyg sådär.

Tjeja
2015-07-03 23:46
#50

Bra initiativ! Fortsätt med det och håll ut! 👍låt inte ett enstaka hushåll förstöra och tvinga alla er andra att flytta!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Torpedtass]
2015-07-14 19:07
#51

Det skiter sig här.

Under en vecka har vi fått skälla ut ungar som klampar i vår rabatt och använder den som fotbollsplan. Vår äldsta dotter fick idag sin hink bortsparkad från sig och sand kastad i ansiktet av ett par sjuåringar. Vi har haft en unge som med flit cyklat till vår altan och vält bordet upp och ner och sen fort som fan cyklat därifrån, medan vi var ute. Vi har haft en unge som kollat in i fönstret till våra barns rum och gjort grimaser åt våra döttrar. Haft barn som rykt loss blommor från blomkrukan på vår tomt på baksidan.  osv

Först var det vuxna som förde ett jävla liv nu är det barnen istället som då givetvis tar efter och jävlas med oss när mamma och pappa ändå snackar skit om oss.

Tror ni jag orkar mer? Nej.
Gick så långt så de trigga igång självskadebeteendet hos mig och jag är på randen till att ta mitt liv för jag är så less. 5 jävla år har vi bott här och samma skit hela tiden.

Noll hänsyn i området, noll koll på sina barn, noll respekt… 🤮

Tjeja
2015-07-14 19:24
#52

😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

IceTee
2015-07-14 19:53
#53

Jag tycker att du ska sätta upp en kamera! Man behöver inget tillstånd fö att filma sin egen tomt så länge det bara är tomten som filmas

Medarbetare på Skor iFokus

Loris M
2015-07-14 20:32
#54

Jag skulle flytta. Det måste väl ändå vara lättare att få den nya hyresvärden att handikappanpassa din lägenhet än att få människor som beter sig idiotiskt att ändra beteende.

Tjeja
2015-07-14 20:52
#55

#54.. det är inte en hyreslägenhet utan en bostadsrätt. Det finns alltså ingen hyresvärd när man köper sitt boende.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
Loris M
2015-07-14 20:59
#56

#55 Jag trodde att det var en hyreslägenhet. Men jag skulle flytta i alla fall. Sälja och köpa nytt. Jag bor också i en bostadsrätt och vad jag förstår så är det bostadsrättsföreningen som står för sådana åtgärder, i alla fall när det gäller gemensamma utrymmen.

AnnaMariaK
2015-07-14 21:02
#57

Kan Du inte polisanmäla familjen för olaga förföljelse? Då får de förklara sig för polisen. Du har ju berättat mycket här på iFokus så det är bara att kopiera och sammanställa alla händelser (det finns ju datum t o m). Daterade anteckningar väger en del i juridiken, har jag fått erfara. De uslingar ska inte få fortsätta att trakassera dig. Kommer ni ihåg pappan som sköt sonens och familjens förföljare? När polisen inte gör det de ska kan det sluta tragiskt. Ge inte upp! Styrkekramar🌺

[Torpedtass]
2015-07-14 22:10
#58

#55 det är hyresrätt. Bostadsanpassning är det kommun som gör. #57 Det mesta är redan anmält, polisen gör inget.

Tjeja
2015-07-14 22:16
#59

#58 ja ha.. men då har jag missuppfattat totalt! Om det är en vanlig hyreslägenhet har ju hyresvärlden alla möjligheter att vräka en familj som beter sig som dessa gör!

Filma din trädgårdsbit och polisanmäl dem med bättre dokumentationer, oftast behövs fler/upprepade polisanmälningar för att något ska åtgärdas! Sedan har ni goda dokumentationer för att få dem uppsagda eller vräkta! 

Polisen gör tyvärr nämligen inte så mycket åt en engångsföreteelse, vilket dem ser det som om de inte hör något mer om problemet.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Cindy S
2015-07-15 00:04
#60

Det låter kört. Må inte dåligt över att ge upp, ibland blir det så, att man inte kan göra mer. Om du får självmordstankar över att vara där så är det bara att fly, och om polisen inte väljer att skydda dig och dina barn så finns det nog ingen annan utväg. Vem vet hur långt de kan gå?

En sak som kan vara bra för både dig, dina grannar och deras barn är ifall du ringer socialen. Det låter som en hemsk uppväxt för deras barn. Jag vet inte om socialen får ta uppgifter från grannar, men om de sett hur barnen beter sig och kan berätta om hur de vuxna beter sig så kanske de ger familjen en varning. De kanske har inom sitt uppdrag att skydda andra barn från familjer de utreder?

Jessica Jones (2015-)

- Sajtvärd för superhjaltefimer.ifokus.se - Medarbetare för halloween.ifokus.se -

Katti
2015-07-15 09:28
#61

Självklart är socialen skyldiga att ta reda på mer oavsett vem som kontaktar dem. Ofta är dessa familjer redan kända hos socialen. och det skulle förvåna mig om det inte är så i det här fallet.

Sajtvärd på Kennel iFokus, medarbetare på BARF iFokus

[Torpedtass]
2015-07-15 21:32
#62

#61 Jag kan säga att det är så. Haft socialen bakom min dörr som letat efter deras barn.

Annons:
[LadyK]
2015-07-16 00:58
#63

Låter jättejobbigt synd att grannfejden inte finns kvar tror Robban fixat det där. Kram

[Torpedtass]
2015-07-16 18:59
#64

Jo jobbigt är det.
I dag fick jag jaga ut en unge från vårat hem som fick för sig att bara klampa in medan jag var i förrådet (som du ligger 6m från dörren). När barnen bara går in hos oss utan lov har det gått lite för långt, finns det ingen som helst uppfostran på ungar idag?!

Jag fick lära mig som barn att respektera andra, alltid vara artig, aldrig hata andra, aldrig jävlas med andra osv och det får mina barn också lära sig. 😕

[Torpedtass]
2015-08-11 15:09
#65

Jag vill inte ropa "hej" i förtid nu men det ser ut som att vindarna vänder i området. En gång för alla har jag öppnat upp mig och sagt att si och så ligger det till, av den och den anledningen jobbar jag inte, varifrån vi kommer, hur vi hamna här osv…

Grannarna fick en helt annan uppfattning om oss än det skitsnacket som spridits om oss i området. Vi har haft fika. middagar, aktiviteter, hjälpts åt mm i området. Grannarna har fått se mig under mina bra och dåliga dagar ur hälsosynpunkten och direkt erbjudit sig att hjälpa mig, tidigare höll jag mig inne under de dåliga.

Grannsämjan är igång, flera grannar har pratat med andra i området, de håller koll osv vilket har gjort att ingett skett mot oss sen sist, inte än i alla fall.

Grannarna har hittat vart problemet ligger och önskar nu att den granne som varit anledningen till att vi velat flytta själva flyttar härifrån, deras egna ord och inte bara en granne som sagt det.

Håll tummar nu att området är fortsätter att mogna så här och att ordet respekt börjar installeras.👍

Tjeja
2015-08-11 17:20
#66

Vad skönt!!! Håller alla tummar o tår nu att det fortsätter lika positivt för dig! Måste varit jätteskönt också att ha fått berätta hur du verkligen har det också. Heja! Kram

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

regskylt
2015-08-13 17:09
#67

Vilket ort bor du på? låter lite som det är hos mig med problem med personer i området

[Torpedtass]
2015-08-13 17:37
#68

#67 Inte samma som dig i alla fall, antar du bor i Stockholm av din profil att bedöma. 😛😉

regskylt
2015-08-13 18:05
#69

Nä jag bor i Norrköping XD

Annons:
[Torpedtass]
2015-08-13 18:29
#70

#69 Haha! Ok, då bor jag inte ens på långa vägar i närheten av dig. 😎😉

Upp till toppen
Annons: