Annons:
Etikettkriser
Läst 2410 ggr
jela96
6/16/15, 4:52 AM

Komma över ex

Har nu lämnat min kille. Gjorde de via sms fegt men tyvärr enda sättet. Sa till honom att jag berättat allt för min manliga vän samt mina föräldrar för annars skulle han försöka och försöka igen att kontakta mig. Hur gör jag nu? Känner mig så ensam och svag. Är helt nedbruten och förstörd. Hur överlever jag de här? Hur gör jag för att inte ta tillbaka honom ännu en gång? Behöver alla tips och råd jag kan få.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Annons:
Ulvtand
6/16/15, 5:05 AM
#1

Jag har inte varit i din sits så jag kan inte råda dig från erfarenhet.

Men jag har varit i situationer som jag mått dåligt och haft ångest för. Det jag gjorde för att komma igenom dessa är:

Tänk ut vad som är det värsta kan hända. Har du lyckat att ta dig igenom det tidigare? Om svaret är ja, då kommer du att klara det denna gång också, eftersom du "vet" vilka steg du behöver att ta.

Som jag tror är det värsta som kan hända är att du tar tillbaka honom? Vad kan du göra för att INTE upprepa detta? Vad skall du undvika att göra?

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Ulvtand
6/16/15, 5:11 AM
#2

Det viktigaste är att du skall koncentrera dig på positiva tankar och saker att göra. Försök att alltid ha något att göra så tankarna håller sig ifrån honom.

Om du kommer in på honom i tankarna så leta efter fel! Till exempel fick du tillbaka de pengar som han lånat? Han slår dig. mm

Negativa tankar grubblar man oftast över och mår dåligt av. Försök att hitta lösningar på alla frågor:

-hur skall jag göra nu?

-Har du någon hobby, gör det. Eller något annat som du tycker är roligt. Ta hand om djuren, fota mycket och spela de spel du tycker om.

Ursäkta stavningen, jag är faktiskt dyslektiker. Cool

Medarbetare för Rollspel, Science Fiction

Aleya
6/16/15, 5:30 AM
#3

Berätta faktiskt för dina föräldrar hur han beter sig. Och nej. Du är inte ensam. Men att du känner dig ensam kan jag förstår. För att slippa frestelsen så blocka alla nummer via truecaller och även sms. Blocka han där du haft kontakt med han. Det är mitt råd.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

IaAbrg
6/16/15, 9:08 AM
#4

Ha. Ingen. Kontakt.

Oavsett.
Nada. Inget!

Omge dig med människor som får dig att må BRA.
Håll dig sysselsatt.

Du har gjort alldeles, alldeles rätt. Fortsätt nu på den vägen! Kram!

obstitant
6/16/15, 10:06 AM
#5

Bra! Nu behöver du fortsätta vara stark. Det kan hända att du börjar tvivla, att du saknar det som var bra - du kanske börjar förstora det som var bra och förminska det som var dåligt. Men kom ihåg att det som var dåligt var så oerhört dåligt att ingen kärlek i världen kan väga upp det. Och att det känns jobbigt just nu är något som kommer att gå över med tiden!

Ta stöd från andra,  så mycket du kan. Be om hjälp. Var med andra människor. Håll dig gärna sysselsatt, helst med sånt du mår bra av.  Ring gärna Kvinnofridslinjen, 020-505050, de vet precis vad du går igenom. Och det kan vara viktigt att prata med någon om vad du har varit med om, så att du själv kan förstå bättre vad som hände, varför det är så svårt.

Ta hand om dig!

IceTee
6/16/15, 5:00 PM
#6

Mitt råd är alltid samma! Gråt, unna dig saker och umgås med vänner och familj!

Medarbetare på Skor iFokus

Annons:
Silver83
6/16/15, 10:35 PM
#7

Håller med de övriga, ha ingen kontakt med honom överhuvudtaget. Han har redan skadat dig tillräckligt. Du har gjort rätt genom att lämna honom och gå för allt i världen inte tillbaka. Han kanske säger att han älskar dig osv. men man håller inte på så med nån man älskar.

Och göra slut "fegt" via sms? Det finns kanske en anledning till att du gjorde det via sms? För att du inte litar på att han inte rör dig om du hade talat om det öga mot öga? Jag tycker det är mer fegt av honom att gå på dig i så fall…

Snälla, för ditt eget bästa. Ha ingen kontakt med honom och gå inte tillbaka. Det kan sluta illa.

Nethiz
6/17/15, 7:03 AM
#8

Tänk att du är stark som lyckades bryta med honom, sms va gör det, det handlar om dig och VARFÖR du bröt med honom, finns en anledning!!!! Ingen ska må dåligt i en relation!!!! Vad jag kan läsa imellan raderna så är det inte bara fysiskt våld utan även den värsta sorten , den mentala , det psykiska våldet!! Han har lyckats krypa in i din hjärna! Så långe han är där är du inte fri… Som dina tankar, gjorde jag rätt, var det fegt att skicka sms, osv.. Han ÄR INTE. Värd dig!!!! Ingen människa som är som en psykopat ska inte ha lycka , eller någon som finns för honom!!! TRO MIG, JAG VET!!! Levde ihop med en, men gjorde slut trots att jag älskade honom!!! Han hade förstört hela mitt liv, om jag inte lämnat honom.. Livet är såååå kort !!!! Tänk bara på det negativa, orsaken att du bröt upp!!! Gör ett plus och ett minus på ett papper .. Skriv ner vad dom va bra o va som var dåligt : DÄR HAR DU SVARET!!!! Spar papperet o ta fram det så fort du behöver styrka !! Du lever ! Livet finns! Du är värd lycka! Kramar till dig

jela96
6/18/15, 10:31 PM
#9

3 dagar har gått nu. Det har varit så otroligt skönt att vara fri men det känns självklart jobbigt också. Han har försökt kontakta mig otroligt många gånger. Idag berättade jag för min familj om misshandeln och hotet. De ställer upp för mig och kommer aldrig låta mig ta honom tillbaka igen. Min pappa skrev till mitt ex så nu hör han inte av sig mer vilket känns så skönt! Imorgon ska de åka till honom för att prata med honom, hämta mina nycklar och lämna hans saker.

Det känns faktiskt som att jag klarar det här!

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Skogsraah
6/18/15, 10:36 PM
#10

#9 Så härligt!! Oj vad du gör rätt. STOR kram :)

Sång & growl i Unvoid samt skapare och ensam musiker i Skogsraah - Feministisk black metal. | Bloggar om sund kroppsbild, psykisk ohälsa och feminism på skogsraah.se

IaAbrg
6/19/15, 9:17 AM
#11

#9

Heja dig!! Fortsätt så, du är värd sååå mycket bättre än såna som han!!

erspers
6/19/15, 10:28 AM
#12

Det är klart att du fixar det här..det här fixar sig framöver även om det känns lite jobbigt just nu 👍

[Hadraniel]
6/19/15, 10:33 AM
#13

Starkt av dig att lämna honom och även att involvera andra som hjälper dig med att inte falla tillbaka så lätt!

Håll ut ett tag så ska du se att dina känslor till honom svalnar av och att du mår allt bättre ju längre tid som går. Troligen lär du ju hitta någon annan person som behandlar dig betydligt bättre och som du får samma slags positiva känslor för utan att du behöver bli illa behandlad.

Annons:
Silver83
6/19/15, 2:31 PM
#14

#9 Gott!

"Det känns skönt att vara fri, men också jobbigt" och det kommer det vara. Men bättre att det är jobbigt på det här viset än att det är jobbigt för dig i det förhållandet! För det leder bara åt ett håll och han har redan visat att han inte beter sig som man ska.

Skönt att du har din familj som ställer upp för dig! Håller tummarna för dig att allat går bra och att han inte hör av sig mer.

Kram 👍

Madde
6/19/15, 4:22 PM
#15

Grymt starkt av dig. Stå på dig nu, du är värd att må bra.

Medarbetare på Iller.ifokus och Sajtvärd på vin.ifokus.

IceTee
6/20/15, 4:10 AM
#16

#9 nu kommer det bara att bli bättre, det lovar jag!

Medarbetare på Skor iFokus

obstitant
6/23/15, 5:51 PM
#17

Hur går det för dig TS?

jela96
6/23/15, 7:12 PM
#18

Det går rätt så bra. Har inte pratat med honom en enda gång, har fått nycklar genom mina föräldrar som även har lämnat hans saker. Han försöker ta kontakt med mig men jag spärrar alla nummer han ringer/smsar från via truecaller.  Hans kompisar har även dom försökt kontakta mig och skickat bilder på mitt ex:s självskador. Han har redan fått tydligt förklarat för min pappa att han inte ska ta kontakt med mig men senast idag sms:ade han mig och bad mig om en till chans och att vi ska flytta utomlands. Pappa ska skriva till honom igen ikväll.

Känns bara så sjukligt tomt och konstigt.

Missa inte Månadens dvärgkanin  - Sajtvärdinna på dvärgkaniner
Bunnysta@instagram

Sarah
6/23/15, 7:18 PM
#19

Bra jobbat! Skönt att dina föräldrar hjälper dig genom det här. Du kommer klara det jättebra :)

obstitant
6/23/15, 7:20 PM
#20

Bra! Att det känns tomt och konstigt är begripligt, och det måste kanske få kännas jobbigt ett tag. Det är ju en stor omställning och säkert komplicerade känslor med i bilden. Så länge du kommer ihåg att det kommer att gå över och det kommer att bli bättre sen, mycket bättre än om du hade stannat. Skönt att du har folk omkring dig som ställer upp och backar upp dig! Fortsatt lycka till.

Annons:
Aleya
8/4/15, 10:32 AM
#21

Hur har det gått kära du?

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Upp till toppen
Annons: