Annons:
Etikettkänslor
Läst 1148 ggr
molam
7/1/15, 3:06 AM

Snubbe Med samma känslor till två personer?

Halloj!

Jag har en kompis som har ett problem, han har samma känslor för mig som för en annan tjej, även kallad hans flickvän. och han vet inte hur han ska lösa det, Så han hoppas på några tips från mig, men JAG vet inte vad jag ska säga till han

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
Honestyisdead
7/1/15, 10:40 AM
#1

Är han i ett monogami förhållande får han helt enkelt bestämma sig för om han vill satsa på det han har eller chansa på att gräset är grönare på andra sidan

Man måste inte göra något. Många får känslor för andra även då de är i förhållanden. Man behöver inte agera på det. Det brukar gå över om man är i ett bra fungerade förhållande där man älskar sin partner.

KallaMigMimmi
7/1/15, 12:49 PM
#2

du säjer att han har samma kännslor för dig som för den andra tjejen.med risk för att låta beservisser🤓😃 det kan inte vara samma, men liknande kännslor.    

Han måste erkänna att det inte är samma och fråga sig själv. Vad för kärlek han har till dig och vad för kärlek han har till den andra tjejen

//En främling är en vän du inte lärt känna än;)  kicka in på My place on WW

obstitant
7/1/15, 2:10 PM
#3

What Hera said.

Det här är inte upp till dig att lösa, det är han som måste avgöra hur han ska hantera sina känslor. Om vi antar att han inte är i ett polyförhållande (hade han varit det hade det ju varit en annan situation) så får han helt enkelt bestämma sig för om hans känslor för dig är ett tecken på att det kanske var dags att lämna det tidigare förhållandet ändå (ibland går man ju och drar på att göra slut fast man egentligen vet att det är det man vill), eller om han faktiskt vill hålla fast vid det han har, rikta energin tillbaka dit och jobba på att få det bra i den relationen. Ofta blir man ju intresserad av nån annan när det är något som inte är riktigt bra i ens relation, men det behöver inte betyda att relationen är dödsdömd, bara att man kanske har slarvat lite med underhållet.

Vad du kan göra i det här läget är, först och främst, ingenting. Ge dig inte in i något förrän han har bestämt hur han vill ha det.

molam
7/1/15, 6:00 PM
#4

Jag tänker inte ge mig in i något, det är bara het fel, nej nej så skulle jag aldrig göra Jag säger ofta till han att det kan inte vara samma känslor (Speciellt då jag tror att hjärtat bara håller för att älska en i taget) Men att han kanske har nån "Fejkkänsla" för mig och de riktiga känslorna ligger how hans tjej, för dom har det bra, säger han iaf , bara att hon tar han "For granted" (kommer inte ihåg vad det heter på svenska xD) och det gillar han inte, men det är inte en anledning för han att lämna henne, jag tycker att dom kan prata ut om sina små problem som bara är det jag har nämnt ovan och så kanske hans "känslor" för mig försvinner men han tror inte på det han säger att det är exakt samma känslor :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

obstitant
7/1/15, 6:15 PM
#5

Exakt samma verkar osannolikt, men visst kan han vara kär/förälskad i dig också. Som Hera sa, visst händer det att folk i långa relationer blir förälskade i någon annan.

Om han redan är säker på att han vill fortsätta vara tillsammans med sin tjej borde han inte ha sagt något till dig alls. Det är inte schysst mot dig, och det är framför allt inte schysst mot hans flickvän! Jag skulle bli måttligt glad om min man gick runt och sa till andra tjejer att han kände likadant för dem som för mig. Känslor kan man ju få, men då får man vackert hålla dem för sig själv tills de går över, om man nu har valt att vara i en monogam relation.

molam
7/1/15, 7:10 PM
#6

#5 HAn vill gå ur det, emn jag tycker det är onödigt då dom hr det bra förutom att hon tar han "for granted" men det tycker jag dom kan prata om dom passas asbra ihop

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[Devya]
7/1/15, 8:21 PM
#7

Det kanske vore bra för dig att ta ett steg tillbaka i det här fallet?

[Hadraniel]
7/1/15, 8:34 PM
#8

#4 Tror det du letar efter är "ta för given". 😉

molam
7/2/15, 12:38 AM
#9

#7 han är min kompis jag har försökt att backa tidigare, men kan inte jg har för roligt med han, men som sagt han är en kompis varken mer eller mindre :p

#8 Ja tack så mycket!

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/2/15, 5:58 AM
#10

#9 Kom ihåg att du kan råka hamna i ett stort drama på grund av det här. Om hans tjej råkar få nys om det här så kan hon ta ut det på dig. Man vet aldrig hur tjejer i hennes position kan komma att reagera så var försiktig.

Jag förstår att du tycker om att umgås med honom men jag skulle själv inte i längden kunna umgås med någon som inte kunde bestämma sig. Vid något skede måste någon sätta stop.

Jag tycker det är så fel det som pågår. Man ska inte gå och tråna efter någon som är upptagen och han borde absolut ta ett steg tillbaka och tänka på någon annan än sig själv.

m2studio
7/2/15, 10:24 AM
#11

De flesta killar har känslor för flera tjejer som jag kallar ej för känslor utan det kan vara ett viljan för sex med olika person och kan personen blir trött på en kvinna så vill ha flera för att behålla sina möjligheterna.

Jag tror på många saker som inte syns. Ha öppen sinne.

Vi tror, ser,hör och mm, men vi förstår ej i vilken värld vi lever.

Gurky
7/2/15, 11:21 AM
#12

#9 Sorry men jag tycker att det där låter rätt så egoistiskt. Du kan inte backa för att du har för kul? I det här fallet är det inte riktigt vad du ser honom som, utan vad han ser dig som, som är det relevanta. Vissa kan vara extremt konflikträdda och då föredrar man att söka flyktvägar istället för konfrontation. Om du vill hjälpa honom skulle jag råda att backa undan och ge honom lugn och ro för att kunna fokusera på vad han vill och känner. 

Som #11 skriver, när killar har samma känslor för flera tjejer är det inte riktigt kärlek) utan då är det fel hjärna som styr…

[Rhodugune]
7/2/15, 12:39 PM
#13

#11 och # 12 att utrycka sig så tvärsäkert är att generalisera lite för mycket, det finns personer av alla kön som är polyamorösa, där det handlar om att de faktiskt älskar fler än en person åt gången, lust kan finnas med i bilden så klart, men även personer som är asexuella kan vara polyamorösa så det behöver inte ens ha med lust till fler människor som gör att man är poly, det beror helt enkelt på vem man är som person och vad man behöver i sin eller sina relationer, hur de måste se ut för att man ska trivas och må bra med sin eller sina partners.

Sen finns det polysexuella också, som öppet vill ha sex med alla som de dras till, inget är fel så länge man är öppen och ärlig med vad man känner med de som man har i sitt liv.

Det är först när man inte är ärlig och öppen med vad man känner för varandra och andra, med alla inblandade man känner något för, oavsätt om det är lust eller kärlek eller både ock som det blir fel och man beter sig illa och egoistiskt och är bara en otrogen gris om man redan är i en relation där den andra inte vet att man inte är monogam. 

Till TS:
Sen kan inte jag säga vad killen som ts menar tänker eller känner, men det behöver inte vara ren lust, eller ett tecken på att hans nuvarande relation är dåligt på någon vis, för en del är det helt naturligt att älska eller känna lust till mer än en person och det har ingen med att man är i ett förhållande eller inte att göra eller om det förhållandet fungerar bra eller dåligt på något vis.

Jag tänker så här att såvida inte han kan vara öppen med sin tjej om vad han säger sig känna för dig, så skulle jag backa.
Kan inte han sköta det här snyggt och öppet och ärligt så är det ingen person jag vill ha i mitt liv, för om han är beredd att bete sig så illa mot en partner, som han förhoppningsvis älskar,  vad tycker han då att det är okej att göra även emot andra, emot mig?
Plus att personligen vill jag inte vara ett redskap att skada och såra en annan människa, jag har för mycket självrespekt för det och respekt för andra människor att jag inte tycker det är okej att vara involverad med någon om det skulle göra någon annan illa, spelar ingen roll om jag känner personen i fråga, ingen förtjänar att behandlas så.

Så jag skulle tipsa honom att läsa på om polyamori och även läsa på själv, se om det är något som jag känner stämmer in i hans funderingar.
Sen oavsätt på vad han kom fram till, skulle jag backa och be honom att återta kontakten med mig när han rett ut det här med sin tjej.

Det här texten beskriver bra hur att vara poly kan se ut för många olika personer, kanske han känner igen sig i det:

http://www.rfsu.se/sv/Sex--relationer/Relationer/1-2-3-relationer/Poly--en-introduktion/

Annons:
molam
7/2/15, 3:23 PM
#14

Jag vill int eha honom som partner, jag har TYP en vi hr det lite tungt nu så jag vet inte vart jag själv och min ligger, men jag Trivs med han jag har, på sätt och vis trots att det är tungt och min kompis som bara är min kompis har frågat mig hur han ska tackla det här med att han har "Samma" känslor för mig och tjejen, jag tror att han inte har det, jag tror han har sin Tjej, men LUST känslor för mig och det har jag försökt att förklara, han vet även att jag har en och att han har en.

Han har det tungt med sin tjej för att hon tar han för givet, och jag försöker att övertala han att snacka med sin tjej om detta, men jag kan inte bestämma att han ska göra det, men försöker varje dag att han ska snacka med henne, och han vet att jag inte vill ha han på så sätt, han är en kompis, det är allt han är, jag behöver varken mer eller mindre av han och det är han medveten om.

Och även om den som jag har eller inte har (SOm sagt vet jag inte längre) Om det tar slut mellan oss om han säger rätt ut att, nope det är över, så skulle jag ändå inte vilja ha min kompis som partner, han är en kompis, en bra sådan. Vi har skitkul ihop, vi skratta och har oss vi kan prata om allt mellan himmel och jord utan att det blir stelt eller fel, han är nog lite som en bror från en annan mor

Skulle det verkligen var rätt mot han, och även mig att vi ska sluta snacka bara för att han känner.. jag vet inte för mig om han har en tjej. Jag har som sagt försökt att sluta prata med han tidigare.. och det höll i 5 dar, sen ville jag prata med han, man kan väl inte kasta iväg sån vänskap, och  om nån av er har gjort det skulle jag vara otroligt tacksam om ni kan lära mig hur jag ska kunna backa och "Kasta iväg" vår vänskap, för jag har som sagt försökt, då jag även tycker att han ska vara trogen emot sin  tjej

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/2/15, 4:23 PM
#15

#14 Jag har varit tvungen att säga upp bekantskapen med ett par killar som fick känslor för mig. Vi försökte vara vänner ett tag men i slutändan fungerade det inte. Killarna ville inte förstå att jag inte ville ha dem som partner men de fortsatte att vara söta och rara mot mig och se på mig med den där blicken som sa att de skulle göra allt för mig bara jag bad dem. Jag blev så frustrerad, arg och irriterad så att jag sen stegvis slutade att prata med dem. Det blev för psykiskt påfrestande för mig.

molam
7/2/15, 4:47 PM
#16

Stegvis funkar inte, det så jag har börjat bryta, snacka mindre och mindre med han samt varit "Kall" men det funkade i max 5 dar, jag har testat flertalet gånger och har känt han i ca 4 år Kanske 5

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/2/15, 4:57 PM
#17

#16 Det kommer att komma en tid då du själv tröttnar om du är lik mig. Då kommer du att längta efter att ni slutar prata med varandra. 

Den ena killen jag sa upp bekantskapen med hade jag känt i 8 år. =/ Saknar tiden före han blev kär i mig. Men efter att han erkände att han hade känslor för mig så gick det bara utför därefter. I ett skede sa han även att han älskade mig. Jag blev endast otroligt irriterad och arg samt frustrerad. =/ Vi båda hade partners vid den tidpunkten.

molam
7/2/15, 6:57 PM
#18

#17 får väl hoppas på de då, men som det är nu ser jag inget slut på vår vänskap, tar De få vänskaper jag har betyder så otroligt mycket för mig, kan vara därför.

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/2/15, 8:36 PM
#19

#18 När berättade han att han har känslor för dig?

molam
7/2/15, 8:40 PM
#20

10-12 månader kanske? minns inte, men länge sedan Kan vara 8 månader med så mellan 8 månader och ett år tippar jag på?

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[Devya]
7/2/15, 8:44 PM
#21

#20 Och han håller ännu på att velar sådär? Stackars tjej som är tillsammans med honom. =/

molam
7/2/15, 8:56 PM
#22

Mm önskar jag kunde snacka med henne och SÄga att hon borde prata med han, men vet inte hur jag ska får tag på henne då jg inte känner henne

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/2/15, 9:48 PM
#23

#22 Är nog bäst att du håller dig utanför allt detta. Du kan ju också säga rakt ut till honom att det här är inget du vill diskutera och att det aldrig någonsin kommer att bli något mellan dig och honom. 

Ser liksom inte många andra alternativ än att du gör det kristallklart för honom att han bara drömmer om han tror att det skulle bli något mellan er två. Du bör inte kontakta henne utan som sagt hålla dig utanför det hela om du inte själv kan backa.

molam
7/3/15, 12:51 AM
#24

#23 Jag har sagt att det aldrig kommer att bli vi flertalet gånger, men kanske borde vara ännu tydligare med det, får försöka

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tjeja
7/3/15, 6:28 AM
#25

Han är ju POLYAMORÖS tala om det för honom och låt honom googla o ta reda på vad det är och innebär! Sedan behöver han vara ärlig emot sin tjej och berätta det (komma ut) till henne. Sedan får dem utgå därifrån då hon har ett fritt val utifrån att hon vet det om honom om hon vill acceptera det och fortsätta vara tillsammans med honom som han är! Man kan inte rå för sin läggning och sina känslor, men som andra skrivit kan man välja hur man agerar och beter sig! Han har skyldigheten att vara ärlig emot sin tjej så hon får välja själv!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
7/3/15, 7:39 AM
#26

#24 Beror ju också på hur ofta han talar om för dig att han har känslor för dig. Om inte han har nämnt det på länge så behöver du väl inte ta upp det igen, om han dock pratar om det nu som då så måste du göra det klart för honom att du vill inte ha något att göra med den saken för du tycker också att det han gör mot sin tjej är inte alls ok.

#25 Det är något endast han kan avgöra. Vi har för lite info om honom för att säga något sådant. Kan ju hända att han absolut inte skulle vilja leva i ett sådant förhållande.

Vi kan heller inte säga vad han ska göra åt hela situationen. Man får bara hoppas att han tar sitt förnuft till fånga och faktiskt kommunicerar med sin partner.

molam
7/3/15, 4:08 PM
#27

#26 Han säger det varje dag, han är en sån som kan ha flertalet tjejer, men varken jagf eller hans Tjej är sån, och JAG har inte sånna känslor för han vilet jag nämner varje gång has säger att han älskar mig och önskar att saker och ting var nnorlunda

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Annons:
[Devya]
7/3/15, 4:25 PM
#28

#27 Får man fråga hur du orkar att höra på sådant där?

molam
7/3/15, 9:04 PM
#29

Vet inte, det är inte så att jag gillar det Och det har jag också sagt till han, men jaa, jag vet inte

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/3/15, 9:09 PM
#30

#28 Jag skulle fått spunk om någon hade pratat på det viset varje gång man ses.  Om du inte gillar det så måste du väl prata klarspråk med honom? Har du förklarat för honom att du inte ville höra mera om saken?

molam
7/3/15, 9:14 PM
#31

JaFlertalet gånger vilket jag ickså tror jag har sasgt tidigare ^^

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/3/15, 9:18 PM
#32

#31 Du skrev att du har sagt att du inte känner samma sak för honom osv men du skrev inte att du inte vill tala om saken längre, eller missade jag den biten någonstans? :) 

 Jag kan bara inte förstå hur han kan fortsätta att snacka om det om du har uttryckligen sagt att du vill inte prata om det.

Nåja, du får bara stå ut isåfall. Själv skulle jag må illa av hela situationen och dumpat honom som vän illa kvickt. Han har ju ingen respekt för sin tjej eller för dig. =/

molam
7/3/15, 9:24 PM
#33

Oh jag kanske inte har sagt det, förlåt isåfall ^^ Men jag har sagt till han flertalet gånger att han har sin tjej och jag är inte hon så att han borde sluta säga att jag älskar mig

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

[Devya]
7/3/15, 9:31 PM
#34

#33 Ok, ursäkta men då är han kanske bara lite trög. =p Jobbigt.

Annons:
molam
7/3/15, 9:59 PM
#35

Jodå lite trög är han allt 😂 Men han är snäll, är väl kanske därför jag står ut, vet inte :p

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Tjeja
7/3/15, 10:30 PM
#36

#26 Deyva om man är kär i fler än en person i taget så är man polyamorös! Så enkelt är det! Har han dessa känslor för båda tjejerna så är han poly, såvida han inte bara hittar på och ljuger om sina känslor och egentligen bara är kär i den ena.

DÄRFÖR kan jag säga, att så länge det stämmer att han har känslor för båda så är han poly då det är själva innebörden i ordet "förmåga att ha förälskelsekänslor för flera personer samtidigt".. Poly= flera Amorös=älska/vara kär.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

[Devya]
7/4/15, 1:51 AM
#37

#36 Det kan hända att han är förvirrad också? Vi vet ju inte riktigt hur han känner även om han har sagt till ts att han har samma känslor för sin tjej som han har för henne. 

Och även om han vore polyamorös så betyder det inte automatiskt att han skulle klara av att vara i ett förhållande som tillåter det här. Han kanske inte skulle klara av att se sin tjej vara med någon annan.

Tjeja
7/4/15, 1:12 PM
#38

Visst kan han vara förvirrad. Men som jag skrev innan.. känner han som ts beskriver så är han poly! Poly har i sig inget med svartsjuka att göra. Man kan mycket väl vara kär i flera personer samtidigt och ändå vara svartsjuk på dem ifall de i sin tur har någon mer! Titta bara i alla polygama kulturer hur mycket problem dem har med svartsjuka i många fall! Förmågan till svartsjuka varierar i lika stor grad bland dem som alla andra. Det enda man kan förvänta sig av någon som är poly är väl att de kan förstå att även andra kan vara kära i fler samtidigt och kanske just därför borde respektera det även om svartsjukan gnager. Ingen har sagt att det är lätt att vara poly! Det enda jag säger att killen ts skriver om har skyldighet att göra är att vara ärlig om sina känslor för sin flickvän och sedan låta henne fritt avgöra om hon vill vara med honom ändå. För det är hennes val och könslor som han måste acceptera på samma sätt som hon måste acceptera vad han känner! OBS jag skriver vad han känner… inte hur han beter sig sedan. Jag är själv poly men lever monogant för att den jag älskar allra mest är monogam och jag vill inte såra den jag älskar. Jag kan undvika att bygga vidare på andra relationer som lockar mig. Men jag kan inte rå för mina känslor av attraktion och förälskelse!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Tjeja
7/4/15, 1:17 PM
#39

Molam han borde absolut sluta säga att han älskar dig! Både av respekt för sin flickvän och för dig eftersom du inte vill det heller. Han borde vara ärlig emot henne o berätta hur han känner och sedan får man utgå ifrån det. Som sagts flera ggr i tråden, han kan inte rå för sina känslor, men han kan och bör med respekt för andra styra hur han beter sig och vad han gör!

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

molam
7/4/15, 1:46 PM
#40

I am very well aware of that, och det försöker jag att få han att inse, att han måste vara fullkomligt ärlig mot sin tjej och inte "Gå bakom ryggen på henne" eller vad man ska säga

~Sajtvärd på Disney ifokus och Leopardgecko ifokus~

*Medarbetare på Akvariefisk ifokus

Upp till toppen
Annons: