Annons:
Etikettförhållande
Läst 1250 ggr
guzz
7/7/15, 9:59 PM

Han har förbrukat mitt förtroende

Jag ska gå rakt på sak; det känns som jag inte kan lita på min pojkvän längre. I början av vårt förhållande kände jag att jag kunde lita blint på honom, men det har förändrats och nu vet jag inte vad jag ska känna. 

Min pojkvän har alltid varit väldigt karismatisk och mån om att människor ska tycka om honom. Under en längre period i senare tonåren, innan vi träffades, byggde han upp hela sin självbild och sitt självförtroende runt andras bekräftelse. Han var ständigt tvungen att ha kontakt med andra människor, nästan uteslutande tjejer, som kunde ge honom bekräftelse. Det blev till ett slags beroende. 

När jag träffade honom hade detta intensiva sökandet efter bekräftelse avtagit, men han hade, och har än idag, ett väldigt stort bekräftelsebehov som han inte riktigt känner att jag kan mätta. Så gott som alla våra tjafs eller gräl handlar om att han inte känner att jag visar honom tillräckligt mycket kärlek, att jag inte säger "Jag älskar dig" tillräckligt mycket och att jag inte kommer fram och pussar och kramar honom så mycket som han hade velat. Tilläggas bör att jag kommer från en familj där jag inte hört orden "jag älskar dig" från mina föräldrar mer än ett fåtal gånger under hela min uppväxt, men där jag fortfarande är 100% säker på och trygg i att de älskar mig ovillkorligt. Jag är helt enkelt van att visa det på andra sätt än att säga orden.

Han har ett flertal gånger under vårt förhållande skrivit med andra tjejer på ett, enligt mig, flirtigt sätt. Han menar att han inte alls flirtar, utan bara är trevlig, men jag vet att jag, och många andra med mig, skulle ta ett sådant bemötande ett försök till en flirt. Bland tjejerna han skrivit med finns ex, gamla ligg, bekanta han inte pratat med på länge, tjejer han dejtat. Det är alltid han som börjar skriva, som jag ser det söker han alltid efter samma sak; bekräftelse. 

För ett tag sedan kom jag av misstag (använde fel kortkommando) in på hans internethistorik, och innan jag hann trycka ner fliken såg jag hans ex namn upprepade gånger på skärmen. Jag tänkte inte mer på detta förrän några dagar senare, då jag blev nyfiken och bestämde mig för att trycka in på historiken och se vad han hade kollat på. Han har själv sagt att han inte har någonting att dölja och att jag får kolla igenom allt hur mycket jag vill, så jag blev väldigt förvånad när jag upptäckte att han hade tagit bort all historik med hennes namn i sig. Jag konfronterade honom med detta, och han förnekade alltihop. Efter många frågor och ett långt gräl erkände han, efter att tidigare ha lovat att han inte tagit bort något, att han hade varit inne på hennes facebook och sedan tagit bort allt från historiken för att jag inte skulle se det. 

Jag har ingenting emot att han kollar på bilder på sitt ex på facebook (om det inte sker allt för ofta), men jag har problem med att han senare har valt att dölja det för mig. Det får mig att undra vad mer han döljer för mig. Jag vet att han skriver på ett flirtande sätt med andra tjejer, men jag vet inte om det sker i en mer utsträckt form som han döljer. Jag vet att han ringer och pratar med andra tjejer, men jag vet inte hur ofta det sker eller vad de pratar om. Det känns helt enkelt som att jag inte vet var jag har honom längre, att jag börjar förlora greppet om honom, och det känns så jävla jobbigt. När jag försöker prata med honom om det förnekar han och säger att jag är det bästa som hänt honom. Som om jag kunde lita på det.

Har någon varit i någon liknande situation som jag? Tror ni att någon som så länge varit beroende av många tjejers bekräftelse kan sluta med det?  Vad hade ni gjort?

Annons:
[Devya]
7/7/15, 10:41 PM
#1

Japp, jag har varit med om liknande och det har alltid varit frågan om otrohet tyvärr. Det slutar oftast inte med chattande och telefonsamtal utan det har för det mesta gått mycket mycket längre än så.

[Udoon]
7/9/15, 12:30 PM
#2

Bara läsa första meningen i ditt inlägg räcker. Dumpa honom snarast. En partner ska man kunna lita på, och kan man inte det så är förhållandet inget värt.

[luneri]
7/9/15, 2:51 PM
#3

I min senaste relation hade min kille samma behov av att ständigt höra "jag älskar dig" och mycket kroppskontakt. Jag är inte heller van vid de orden från min uppväxt och kommer inte naturligt från mig, däremot kan man visa det på andra sätt, men alla förstår inte det och kan känna sig oälskade. Undrar om det grundar sig i ett bekräftelsesökande. Personligen tyckte jag det upplevdes som ett krav från min sida, och passionen försvinner när "man" bör vara på ett visst sätt. Det var kanske inte riktigt det svar du var ute efter men ville ändå dela med mig av mina erfarenheter kring en del av det du beskrivit. Du måste kunna få vara den du är, inte tvingas vara någon som han förväntar sig. 

Jag tycker det låter ansträngande att ha ett förhållande där partnern behöver ständig bekräftelse och där man själv inte räcker till. I en relation ska båda må bra och om det inte är så, eller går att lösa kanske man bör gå vidare i sitt liv.

Lexie82
7/9/15, 11:05 PM
#4

Jag tänker så här. Om ni bråkat om det här tidigare så kan han ha tagit bort historiken för att undvika bråk, inte för att han har något att dölja.

Det här bekräftelsebehovet han har. Innan ni träffades, räckte det med flirtande eller gick han till sängs med de här tjejerna han sökte bekräftelse ifrån? För om det bara var flirtande, och du litar på honom, så kanske lite oskyldigt flirtande inte  är så farligt. Men allt handlar om förtroende och tillit. Om du känner dig osäker, prata med honom om det. Ett förhållande handlar om att både ge och ta, och vill han att du ska visa mer kärlek för att han ska känna sig trygg och uppskattad, så borde du kunna kräva att han visar tjejer mindre uppskattning så att du kan känna dig trygg och uppskattad.

Upp till toppen
Annons: