Annons:
Etikettpsykologi
Läst 2792 ggr
Rainee
9/30/15, 10:56 PM

Ångest av förändring

Så fort någon vana ändras så får jag jättemycket ångest på sista tiden, det tar verkligen på krafterna och jag går runt och oroar mig och har ångest fast jag kanske egentligen inte hade behövt ha det.. Tror att jag fastnat med att associera förändring med något dåligt efter vissa saker har gått dåligt i samband med förändring och undrar hur man kan bryta detta beteende. Förut var det inte såhär men t.ex. för nästan ett år sedan så färgade jag håret lila och det blev totalt misslyckat och jag fick så mycket ångest av det att jag spydde flera gånger och inte kunde äta, drömde en massa mardrömmar den natten också, asså allt detta pga en misslyckad hårfärgning.. Som tur var så gick det lättare än jag trodde att återgå till min förra hårfärg så det slutade dagen efter, men jag vill inte att det ska behöva vara såhär. Det har sen dess hänt flera gånger att jag reagerat starkt på förändringar. Någon som känner likadant eller någon som har tips på hur man kan tänka? Tack snälla för alla svar!

Annons:
[Ruffsetuss]
10/1/15, 10:04 AM
#1

Har det här något att göra med relationer ?

Rainee
10/1/15, 12:58 PM
#2

#1 Visste inte riktigt vart jag skulle skriva det, men har sett flera stycken skriva liknande inlägg här så jag körde jag med på det.

Aleya
10/1/15, 5:58 PM
#3

Du kanske borde söka hjälp med tanke på det du skrivit om ångest gällande döden. Det är inte hälsosamt att oroa sig som du gör.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Rainee
10/1/15, 10:14 PM
#4

#3 Nej, du har rätt, har tänkt lite på det men har inte fått ändan ur vagnen..

[Devya]
10/2/15, 5:22 AM
#5

Som Aleya skriver så borde du söka hjälp för ingen här kan komma att kunna hjälpa dig. Så det är upp till dig när du vill börja ta itu med det. Mitt råd är att du slutar att dra ut på saker och ting och tar itu med det hela så snabbt som möjligt. :)

Rainee
10/2/15, 8:58 AM
#6

#5 Ska försöka, tack för svar :)

Annons:
P3pz
10/3/15, 6:33 PM
#7

Har du ångest och drömmer mycket mardrömmar, men vill undvika antidepressiva tabletter så långt det går kan du alltid vända dig till psykiatrin och be om ett boll- eller kedjetäcke. :)
Jag har ett bolltäcke som hjälpt mig väldigt mycket när jag haft kraftiga mardrömmar och ångest.
Men mitt tips precis som de ovan är att du bör söka hjälp, för utan hjälp kommer dina besvär mest troligt kvarstå eller med otur bli värre. "/

"There is life after abuse. This is mine"

Rainee
10/5/15, 3:40 PM
#8

#7 Ja, jag borde göra det. Kedjetäcke har min låtsasmamma för sin add, fick testa det en gång men vet inte om jag fann det särskilt lugnande x)

P3pz
10/5/15, 9:23 PM
#9

Det är olika från person till person. 
Jag har ett bolltäcke och min mamma ett kedjetäcke :)

"There is life after abuse. This is mine"

Rainee
10/5/15, 9:58 PM
#10

#9 Kanske något att testa, men jag rör mig väldigt mycket när jag sover, vrider och vänder på mig, är det sånt det ska hjälpa mot kanske? I så fall skulle det ju vara superbra! Dock så är de väl JÄTTE dyra om man inte har en diagnos eller liknande? :(

P3pz
10/5/15, 10:02 PM
#11

#10
Det är till för att släppa ut hormoner i kroppen som får en att bli lugn. 
Täcket får kroppen att tro att någon håller om en, vilket lugnar kroppen och får den att slappna av mer. 
Jag tycker att det hjälper jättebra när jag har mycket mardrömmar och jobbiga perioder.  :)

"There is life after abuse. This is mine"

Rainee
10/5/15, 10:06 PM
#12

#11 Okej det låter ju superbra, men som sagt, väldigt dyrt och har ingen diagnos att lägga fram med :(

P3pz
10/5/15, 10:12 PM
#13

#12
Man behöver ingen direkt diagnos. 
Om du pratar med en psykiatriker kan du få låna ett från landstinget, det är vad jag gjorde. 
Det är bara förklara att du hellre tar en alternativ metod än medicin. :)

"There is life after abuse. This is mine"

Annons:
Rainee
10/6/15, 9:59 AM
#14

#13 Okej, tack för svar! :)

[Grodhopp]
10/7/15, 11:03 AM
#15

Du borde nog testa att skriva på forum för ångetsjukdomar tex här på iFokus, då får du säkert bättre svar! Jag har problem med ångest och stress, särskilt i samband med nya saker eller om vi ska iväg etc. Mitt råd är som ovan, sök hjälp och se då till att du får prata med psykolog/terapeut/beteendevetare. Var noga med att du är ärlig, säg hur illa det verkligen är! I kombination med detta så är avslappningsövningar väldigt bra, googla på det, och att ligga på tex en spikmatta. Du kan be någon massera dig eller själv massera där du kommer åt, ha gärna på lite lugn pling-plong-musik och tänds ljus. Gör saker som gör dig glad men inte stressar dig. Motion hjälper också mot stress. Kram och lycka till

Rainee
10/7/15, 11:08 AM
#16

#15 Oj, tack! Ska lägga till den sidan i mina favoriter :) Ska försöka prata med någon, men kommer förmodligen bli en kurator dock för psykolog ligger ganska långt bort från vart jag bor och sist jag pratade med en sån så fick jag en dålig som mest satt och stirrade på mig, eller frågade vad jag hade gjort i skolan etc. Liksom, jag kom inte dit för att snacka kallprat hela sessionen x)

[Grodhopp]
10/7/15, 12:33 PM
#17

Nej det kan ta tid innan man hittar rätt hjälp, gäller att vara envis. Prata med någon du litar på privat också, bara du inte bär på allt själv. Du borde nog få hjälp på BUP/genom landstinget till något annat än skolkurator också, men testa vad som känns bra för dig.

Rainee
10/7/15, 1:39 PM
#18

#17 Det gör jag i alla fall, annars skulle jag nog sprängas av alla tankar jag har i mig! Ska gå hos ungdomsmottagningens kurator så får vi se om hon tycker att jag ska prata med en psykolog eller liknande, tack för svar! :)

[Grodhopp]
10/7/15, 7:29 PM
#19

Lycka till :)

Rainee
10/7/15, 8:32 PM
#20

#19 Tack! :)

Annons:
Upp till toppen
Annons: