Annons:
Etikettleva-tillsammans
Läst 1914 ggr
[Grodhopp]
10/7/15, 10:56 AM

Städschema?

Hej allihopa! Jag har lite funderingar kring den klassiska konflikten kring uppdelningen av sysslor hemma. Jag och min sambo har varit ihop i över sex år och har väldigt olika syn på hemmet (han tyckt det är väggar, tak och golv medan det är mitt intresse att det är fint och jag blir ledsen när det är stökigt). Han jobbar borta typ jämt medan jag jobbar mkt hemifrån och dessutom varit sjukskriven - alltså är jag ist hemma typ jämt! Vi är alltså i helt motsatta ändar av spektrat hehe. Då händer det ju lätt att jag gör allt och han däckar så fort han kommer hem. Även i helger är det ofta jag som fixar frukost, lunch, tar tag i städningen etc. Nu tycker jag det är jävligt trist att ha en diskussion kring detta så ofta, så jag gjorde en lista på alla saker som ska göras varje dag samt varje vecka. Under varje dag är tex laga middag, ta ut sopor, rasta hunden. Under varje vecka är tex bädda rent, dammsuga, storhandla. Vi har pratat om detta många gånger och är rörande överens om att fördelningen är orättvis men sen ska det ju hända nåt med. Självklart gör jag mer hemma då jag är hemma hela tiden, annat vore lustigt, men allt ska inte vara mitt ansvar. Nu har jag lagt fram varsin överstrykningspenna där man stryker med sin färg det man gör. Tanken är alltså att först och främst gör det tydligt vad jag faktiskt gör, och även se en rättvis bild av vad han gör. Vad säger ni, är detta helt orimligt som lösning? Har det funkat för er? Hur ser er uppdelning ut eller kör ni bara på som det blir där hemma?

Annons:
Anne.K
10/7/15, 11:12 AM
#1

Jag är den som alltid är hemma och kommer även snart börja även jobba hemifrån. Så det är såklart jag som gör det mesta här hemma. Min sambo gör lite vad han kan och orkar när han väl är hemma. På helgerna gör han dock desto mer och då blir det mer jämnfördelat. Men på vardagarna hänger sysslorna främst på mig. Vi har även en dotter och även där tar ju jag störst ansvar. 

Jag tycker det låter som en fiffig idé det där med markerpennorna och var sin färg där man stryker med på det man gjort. Då får man också en överblick på hur det ser ut. Dock får det ju inte förvandlas till en kamp om vem som gör mest :P det är lätt att det blir helt fel då.

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

pyromanen
10/7/15, 12:11 PM
#2

Vi har ett litet gemensamt "familjemöte" söndag efter frukost där alla gemensamt tittar runt och tycker till om vad som behöver städas. Sen bestämmer vi vem som gör vad och gör det. Under veckan är alla såklart ansvariga för att plocka efter sig själv, typ ställa sin disk i diskmaskinen, smutstvätt i korgarna o.s.v. Tömning av diskmaskinen har vi ett skema för dör man sätter ett streck när man tömt. Ligger man mer än två streck efter kan man inte söga nej, det får nån annan göra :-) tvätta och elda (vedpanna) gör vi vuxna en månad åt gången. Matlagning och mata djuren pkanerar vi en vecka fram. Skönt att veta vem som gör, då kan man planera övrigt när man vet man inte ska laga mat. Sen är en del saker samma fördelning alltid, t.ex. Klipper jag allt gräs (jag tycker det är ok, maken hatar det) medans han har hand om bilarna.

[Grodhopp]
10/7/15, 12:31 PM
#3

AnneK, nej jag tänkte det igår när jag tittade på schemat att det inte ska bli en kamp. Jag försöker bara göra allt som vanligt, det jag gör nnorlund är att jag inte påminner honom. Därav tänker jag att vi båda kan se vad som blir av om jag inte säger till, för det vill jag slippa. Snart börjar jag jobba heltid igen och till dess vill jag ha detta utrett känner jag… Behöver du påminna din sambo eller går det per automatik? Det lät som bra planering pyromanen. Vi har inga barn än men när det blir så ser jag det som en självklarhet att lära dem plocka upp efter sig själva. Vi tvättade själva när vi var gamla nog och diskade mm, det vill jag mina ska kunna också, men där är sambon ovh jag helt olika uppfostrade. Precis, vet man att man slipper den dagen gör man ju annat och vet man att det är min tur idag så är det bara å gör. Inget tjafs om sånt varje dag, det är ju sånt slöseri med tid! Hur får ni möten varje söndag att bli av? Tycker sånt lätt rinner ut i sanden….

Anne.K
10/7/15, 12:41 PM
#4

#3 Vissa saker gör min sambo automatiskt, men sedan finns det såklart en del saker som jag får påminna honom eller be honom att göra för annars händer det inget, haha. Största störningsmomentet är hans smutsiga strumpor som aaaalltid ligger på golvet varje dag och bara förökar sig om jag inte påpekar det eller själv plockar upp dom :P . Småsak, men fortfarande störande och något jag sagt åt honom flera gånger. Ibland imponerar han på mig med att visa att han går iväg med sockarna till tvättkorgen, haha. Det mesta ser jag på med glimten i ögat och försöker att inte låta det ta onödig energi av mig. Men visst blir man irriterad ibland om man inte är på humör över att saker och ting inte alltid sköts som det ska. Men jag är ju inte själv perfekt alla gånger heller så. Alla har vi våra svagheter när det kommer till sysslor och vi försöker ju fördela det på så vis att det den ena är bättre på än den andre får bli den personens ansvarsområdet och så. Tex. är jag totalt ohändig och oteknisk så allt som innefattar sådana områden får ju min sambo ta som exempel. :)

 Föredetta: Registrerad uppfödare av Gerbiler: Myomorpha - Gerbiluppfödning

[Grodhopp]
10/7/15, 2:06 PM
#5

Ja Anne K, jag tar tex aldrig in posten, glömmer det jämt… Nej bli sur tar ju sjukt mkt energi men sen måste man ju säga till på skarpen också så man inte vänder allt inåt tänker jag. Men tjänster man gör åt varandra räknas ju också in i totalen om man säger så och man har ju svårt/lätt för olika saker!

P3pz
10/7/15, 2:28 PM
#6

Hemma hos oss är det jag som gör det mesta, men det handlar mest om att jag är så mycket snabbare än min sambo. 
Vi har söndagar som våran städdag då vi storstädar tillsammans, man gör det man hinner och oftast hinner han inte mer än att bädda sängen och göra disken innan jag har gjort allt annat i lägenheten (dammtorkat, dammsugit, skurat, plockat, vikt tvätt osv).

I övrigt så plockar vi hemma båda två, vi lagar mat tillsammans, han sköter oftast disken och jag sköter alltid tvätten. Sen finns det dagar då jag t.ex vill mysa lite extra med min sambo och då säger jag till honom att jag tar disken senare istället så att han slipper.

Jag finner att om man gör sakerna tillsammans så blir det inte ett lika stort irritationsmoment över vem som gör vad och dessutom blir det roligare att göra sysslorna. 
För det är precis som min sambo säger till mig, skulle han göra en så noggrann storstädning som jag gör då skulle det ta honom flera timmar till skillnad från den korta tid det tar mig. 

Men i det stora hela så gör vi nästintill allt tillsammans, det är så vi vill ha det i alla fall. :)

"There is life after abuse. This is mine"

Annons:
[Silverräv69]
10/7/15, 3:12 PM
#7

Jag är lill-mamman i hushållet och ibland flippar jag ut för det och klagar tills tårarna rinner för att maken är så otroligt lat och omotiverad att hjälpa till.

Men för det mesta, när man inte är hormonstinn, så fungerar det utan problem och livet är relativt dramafri. XD
Maken har ett eget rum att ansvara för och ett av våra djur. När det gäller det mesta i vårt hushåll så är det jag som gör mest, helt enkelt för att jag är bäst på det. Maken är född med silversked i munnen och betjänad curlad av sin mor när det gäller hushållsarbete ända tills vi flyttade ihop.

Han får alltid eld i baken när vi ska ha besök, då går han loss med städning och allt runtomkring. Men i övrigt är han en stor soffpotatis vars liv inte kretsar kring så mycket mer än sitt eget välbefinnande. Lite tråkigt liv egentligen.

Men jag gillar att pyssla om hemmet när det är stress-fritt och jag mår bra. Jag mår som bäst när hemmet är vackert och städat, jag gillar att gå runt med musik i öronen och städa, dansa runt och sjunga, men nu har jag lärt mig att även tolerera lite röra när orken inte vill. Jag är uppvuxen i centraleuropeisk anda där kvinnan är hemmets själ och där de vårdat det som ett barn.

Jag har faktiskt sagt till min man att jag gärna velat vara hemmafru, men då blir det inga långresor eller vardagslyx. Så så länge jag jobbar och hjälper till i kassan får han dra tummen ur och hjälpa till hemma i lika mån, annars biter jag ifrån. =P

fruktgumman
10/7/15, 3:34 PM
#8

Vi gör ungefär hälften var av städning, gräsklippning matlagning, disk, djurskötsel osv. Vi jobbar också lika mycket utanför hemmet 75% så då blir det ju mest rättvist om man delar ungefär lika  på hemmasysslorna. I perioder när någon av oss varit arbetslös och gått hemma så har den skött 90% av hushållssysslorna medan den andra jobbar.

[Grodhopp]
10/7/15, 3:52 PM
#9

Intressant det här med att höra hur andra har det.

Jag känner igen p3pz:s ord i att jag är mycket snabbare än min sambo. Tycker också det är roligare och bättre att göra tillsammans men det funkar inte här då vi nästan aldrig har tillräckligt med tid hemma samtidigt för det. Någon timme på kvällen förutom att äta, ibland. Då är det lätt att jag rasar iväg i turbofart och gör tusen saker på en kvart medan han gör en sak.

Silverräv: jag tror ni också behöver ett schema, min sambo curlades också tills jag kom och rörde runt i grytan ;).

Skämt å sido, ni har ju så rätt i att man ska hjälpas åt lika så länge båda jobbar lika mycket. Att inte ha TID är en sak, att inte orka pallra sig upp från säng/soffa/fåtölj en annan…. Men jag har också fått visa viss hänsyn till att jag växt upp som delaktig i ALLA sysslor hemma medan han inte gjort en enda. Då är det inte så lustigt om man inte VET hur man lagar mat eller rensar ett avlopp….

Jag vet också hur det är att ha all tid i världen men inte ORKA då jag varit sjukskriven för ångest och utbrändhet. I mitt fall hjälpte det att göra vissa saker i hemmet men jag hade nog behövt mer hjälp då. Det gör iofs att jag förstår att det sista han bryr sig om när han är helt slut efter en jobbvecka är att städa handfaten, han vill ju bara sova! Det tycker jag är svårast. Om man ska kräva eller inte när man ser att en är trött fast man är det själv också….

Åsa S
10/7/15, 7:30 PM
#10

Varken jag eller min man är speciellt pedanta så vi har inga problem ifall det är lite rörigt. Jag jobbar lite udda tider eftersom jag jobbar inom handeln så varannan vecka är jag ledig flera förmiddagar så då tvättar jag och lagar en massa mat. På kvällar och helger då jag jobbar så dammsuger min man och städar en del. När vi är lediga samtidigt vill vi göra saker ihop som är bra mycket roligare än att städa.

[Devya]
10/8/15, 5:27 AM
#11

Den som är mest hemma får göra det mesta av hushållssysslorna.

Jag städar endast om helgerna här hemma eftersom jag är faktiskt otroligt trött efter en arbetsdag och går och sover redan vid 20-tiden och ibland tidigare än så. Det betyder tyvärr att det är lite stökigare än vanligt här hemma om vardagarna eftersom min kille är inte särskilt duktig på att städa men han gör det bästa han kan.

obstitant
10/8/15, 9:58 AM
#12

Vi har testat en liknande grej med att notera vem som gör vad, fast jag gjorde bara en tabell med två spalter och 30 rader (en för varje dag i månaden), och så fick var och en skriva in (smått! 😎) vad den hade gjort den dagen. Det var rätt bra för oss eftersom båda upplevde sig göra mest och att den andre "gjorde ingenting".  Sen blev det iofs så att han upplevde det som en tävling och började göra fler saker bara för att kunna skriva upp dem, men när han såg att det utslaget på hela månaden ändå inte blev mer än vad jag gjorde med lite varje dag tror jag det gick upp en talgdank.

[Grodhopp]
10/8/15, 12:33 PM
#13

Åsa S: jag tycker det låter förnuftigt att göra roligare saker än städa… Både jag och syrran konstaterade dock att i tänker att man först gör det tråkiga, sen det roliga. Typ ska man städa en helg så gör man det på FM sen är det hopp och lek. Det får vi öva på tänker vi då våra sambos tycker man kan göra det roliga först :). Här är det också lustiga tider då vi driver eget så det påverkar en del! Devya: när jag jobbade på kontor så tänkte jag också så, veckorna kan det vara rörigt. Blivit lite annorlunda sen jag gått hemma mkt men forfarande tycker jag mest det är viktigt att det känns skönt och rent till helgen, man ska ju kunna leva i ett hem också, det är inte en utställningslokal… Obstitant: haha, ja då blev det städtävling hos er! Här fyller jag i åt båda, han är totalt ointresserad, men jag tycker det är intressant att det blivit hyfsat jämt ändå. Bra att se det på papper! Dock tror jag helgen kommer bli den stora tankeställaren, för där borde ju båda göra lika mkt och så vet jag att det inte är… Men jag är rättvis och fyller i så diplomatiskt jag kan!

Annons:
obstitant
10/8/15, 5:45 PM
#14

Sen är det lite beklämmande att läsa den här tråden. Att så många män är såna jättebebisar att vi behöver utbyta tips på hur man kan motivera och manipulera dem till att bidra till att hålla rent i sitt eget hem?

Zepp
10/8/15, 6:07 PM
#15

Jag är för städschema.. en gång i kvartalet.. varesig det behövs eller ej!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pyromanen
10/8/15, 6:52 PM
#16

#14 ja, och för att komma vidare till att delas inte bara om jobbet utan också om ansvaret och initiativet så får vi nog börja med våra söner! Växer man upp med att "slippa" om inte man blir tjatat på då lär man sig inte ta ansvar. Så sluta tjata på söner och lär dom/förvänta av dim att de ska ta ansvar. Det handlar ju inte om att män har dålig syn att de inte ser skiten (sällan u alla fall) itan om att de inte känner ansvar och därför inte tittar efter. Därför som jag/vi envisas med detta att alla i familjen ska gå runt o kolla vad man tycker behöver städas innan vi har vårt lilla städmöte.

Zepp
10/8/15, 6:59 PM
#17

Om det inte framgick så är jag ingen städfantast.. om jag kan slippa så gillar jag det.

Nu är jag såklart inte helt borta.. utan någon form av hygien och en lägsta städstandard krävs ju för att man skall trivas.. men vi har olika nivåer vad gäller vad vi står ut med!

För mig är städning ett nödvändigt ont.. om inte så för att slippa bli sjuk på grund av ohygien osv/trivsel osv!

Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.

pyromanen
10/8/15, 7:19 PM
#18

Självklart kan man ha olika ribba för hur rent o prydligt hemmet ska vara. Förhoppningsvis går det då att hitta en gemensam kompromiss som båda/alla kan trivas med.

[Devya]
10/8/15, 7:28 PM
#19

Jag har lyckats få min kille att inse hur skönt det är att ha det städat runtomkring oss. Nu börjar han mera frivilligt städa undan här hemma. Underbart skönt. :)

[Grodhopp]
10/8/15, 10:36 PM
#20

Obstitant: jag håller helt och hållet med! Haft många såna diskussioner med vänner och familj, att det är som en förmån och killen gör nåt. Sen ska jag nog säga att jag varken "manipulerar eller motiverar" - jag har bara sagt att det ska vara lika punkt slut. Sen blir det krångligt i verkligheten och då skrev jag ner det helt enkelt.

Sen tror jag som pyromanen. De enda killar jag träffat i min ålder som ser det som självklart att göra saker hemma på eget initiativ är de som gjort det tidigt. Men så klart finns det undantag!

Zepp: jag gillar inte själva städandet alls, jag fullkomligen hatar att vika tvätt, jag svär när jag dammsuger och gör det gärna så fort det bara går. Däremot så hatar jag mer att det är skitigt och stökigt, så då är det bara att bita ihop hehe. Skillnaden på mig och den jag lever med är att han inte stör sig på att grejer ligger framme eller funderar på hur länge vi haft samma lakan. Så då brukar jag säga att båda får bita ihop, skiten ska bara göras och ingen gillar det!

Annons:
Upp till toppen
Annons: