Annons:
Etikettjobbet
Läst 1399 ggr
lukasfelix
2/3/16, 8:15 PM

Problem med chef

Jobbar på en arbetsplats  med många anställda, där vi har en chef som behandlar oss i personalen väldigt illa. Vi är flera som mår dåligt, vi har flera långtidssjukskrivna och flera som är hemma enstaka dagar för att man inte orkar med. Chefen manipulerar,  ljuger (vi blev varnade från dennes tidigare arbetsplats att aldrig gå in till chefen ensamma utan alltid ha med oss någon som skulle kunna intyga det man har sagt, eftersom chefen gärna hittar på sina egna versioner).  Facket har kopplats in ett flertal gånger men de kan inte göra något. Chefen har flyttats runt på olika arbetsplatser i kommun pågrund av liknande problem men hamnade tillslut hos oss tack vare en av sina vänner som i sin tur är chef över denne. Man får inget stöd eller stöttning, vi får utstå nedvärderande kommenterar om sättet vi utför arbetet på osv. 

Hur kan man komma tillrätta med ett sånt här problem? Mer än det uppenbara att man söker sig vidare till annan arbetsplats (har själv börjat göra det, men det kan ju dröja och EGENTLIGEN så vill jag inte lämna arbetet, bara chefen. Stromtrivdes innan den kom).

Annons:
_Fisken
2/3/16, 8:24 PM
#1

Känner igen det där från en bekant. Samma story. Där gick de till fackets riksförbund o klagade. De spelade också dolt in på telefonen vad som sades "inne hos chefen" och hade det som anteckning för senare användning. Chefen flyttades men det krävdes arbete!

Åsa S
2/4/16, 7:19 AM
#2

En ny föreskrift träder i kraft 31mars 2016 som handlar om psykosocial arbetsmiljö och som lägger större tyngd vid att arbetsgivaren måste se till så att arbetet organiseras för att arbetarna ska må bra och sociala samspel på arbetsplatsen ska arbetsgivaren se till funkar så det motverkar psykisk ohälsa, så då blir det mer tvingande för arbetsgivaren att agera så jag säger när föreskriften träder i kraft kontakta facket igen för nu finns det snart mer tvingande regler. +Rapporera incidenter ex. när man blir illa behandlad av arbetsgivaren så fort man mår dåligt av en ton eller ett ord är det en incident och ska rapporteras. Skickar man inte incidenter så finns det inget dokumenterat = det finns inga problem på arbetsplatsen.

_Fisken
2/4/16, 9:56 AM
#3

Exakt. Skriv gärna dagbok på "incidenter" och otrivsel. Det är mycket bra att ha att visa upp.

IceTee
2/4/16, 11:29 AM
#4

Jag tror också på att skriva ner allt, spela dessutom gärna in viktiga samtal med chefen. Så länge du är med i samtalet är det helt lagligt och okej. Och försök stå ut till 31 mars

Medarbetare på Skor iFokus

lukasfelix
2/4/16, 11:42 AM
#5

Det har skrivits ner massor av grejer, både tillbud och arbetsskador men det händer ingenting :( Jag själv har skrivit ner ett flertal olika situationer då jag blivit illa behandlad och jag vet att flera andra gjort likadant, har pratat med vårt huvudskyddsombud på arbetsplatsen och hon har fått in massor av saker som hon kunnat gå vidare med till facket och till våran chefs chefer, men det hjälper ingenting. 

Var kan man läsa mer om den här nya föreskriften?, låter intressant!

lukasfelix
2/4/16, 11:45 AM
#6

hittade den nya föreskriften, tack! Visste inte att det var på gång.

Annons:
Upp till toppen
Annons: