Annons:
Etikettallmänt
Läst 2103 ggr
InkaAthilea
2016-02-08 20:05

Klädkod Kavaj

postar detta på lite olika sajter, där jag hoppas få bra svar på, framförallt första frågan.

Ska på bröllop och det står "kavaj" vad innebär det egentligen? Min Kille är väldigt obekväm med kostymklädsel… måste han ha på sig det?

Vilken längd bör min klänning ha?

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

Annons:
Fridaaaa
2016-02-08 20:07
#1

Anser att har de en klädkod följer man den.
Det är bara några timmar, kan han stå ut med ;)

Längd på klänning, tja där tycker man nog olika vad man bör ha och inte ha. Jag hade till runt knäna när jag var på bröllop i somras.

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Hayabusa]
2016-02-08 20:16
#2

Mörk kostym, inget snack om det. Snyggt & stilrent. Läs mer här:

http://www.vett-och-etikett.com/vett-och-etikett.asp?tips=Kavaj,-han

Vanja
2016-02-08 20:22
#3

Jo, det är nog bäst att han följer klädkoden :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

obstitant
2016-02-08 21:02
#4

Ja, det betyder kostym (som kan vara ljus på sommaren), och knälång kjol eller klänning.

Lia
2016-02-09 00:03
#5

#1 oavsett vad man tycker är det knälång klänning eller kjol som gäller vid kavaj :-) Man ska följa klädkoden. Det är därför den finns.

obstitant
2016-02-09 00:06
#6

Du kan ju trösta din kille med att när brudgummen hänger kavajen på stolen får andra gäster också göra det, och kanske rentav lossa lite på slipsen lagom till dansen!

Annons:
InkaAthilea
2016-02-09 07:07
#7

Tack hörrni, hade hoppats på att det fanns nån tolkning eller så där han slapp kavajen, men då får han snällt ha på sig den, det lilla livet! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

[Hayabusa]
2016-02-09 08:26
#8

En bonus för din kille är att han kommer att se oerhört stilig ut. En snygg & välsittande kostym får vilken kille som helst att se bra ut. Ungefär som med en julgran, blir den bra klädd så ser den fin ut :)

InkaAthilea
2016-02-09 08:50
#9

#8 Ja, det är rätt! :)

"Världen är som en spegel -den reflekterar allt du gör, om du ler mot världen så ler världen mot dig!"

OlgaMaria
2016-02-09 10:52
#10

Enligt min uppfattning blir det mer och mer fritt hur folk tolkar klädkoder och jag tror faktiskt ingen skulle höja särskilt mycket på ögonbrynen ifall han kom i något alternativt men snyggt. Vad vill han ha på sig?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-02-09 10:59
#11

Och du kan ha vilken längd du vill på din klänning. Traditionellt innebär Kavaj att du har kort klänning, men idag vill jag påstå att det är helt fritt hur man tolkar detta. Det är endast om det står "Frack" som du förväntas ha långklänning. Men det är helt okej att ha långklänning fast det står Kavaj också. Sen vet ju inte jag hur strikta detta brudpar är, men jag bara utgår från vad jag lägger märke till bland bröllop i allmänhet nuförtiden. Däremot ska du inte ha balklänning, alltså en väldigt festlig långklänning, ifall du inte är typ brudens mamma. Dessa klänningar funkar endast om det är frack. Men du kan ha en vanlig fin långklänning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

oh-la
2016-02-09 11:07
#12

#10, fast om brudparet har satt klädkod "kavaj" så är det väl inget att "tolka". Klädkod lever i allra högsta gran, och hade man velat ha en mer öppen klädkod väljer man att skriva "ledig klädsel". Är man osäker på vad brudparet räknar till "kavaj" ringer man och frågar, annars håller man sig till kostym. Kan nog tycka att det är ganska oartigt att tolka en så tydlig uppmaning som "kavaj" faktiskt innebär, framför allt när det finns klädkod (som man ju valt att inte använda sig av i detta fall) som öppnar för ledig klädsel.

[Hayabusa]
2016-02-09 11:23
#13

Sant - är det "Kavaj" som gäller, så är det. Givetvis tror jag inte att det skulle bli något större rabalder om någon bryter mot klädkoden, men varför göra det? 

Alternativt, men snyggt? Vem avgör vad som är snyggt? Precis som det skrivs i #12 så anser jag att man får lyssna på brudparets önskemål. Hade de (brudparet) inte brytt sig om klädkod, så hade de naturligtvis skrivit det.

Annons:
Sindri
2016-02-09 12:58
#14

Om man bjuder på en fest så anser jag att ens önskemål om kläder skall respekteras. Då har värdarna bestämt att såhär skall det se ut på vår fet.

Vill gästen inte följa det, så kan man ju avstå. Jag fattar inte ens att det är något att diskutera eller kohandla om. Det står ju inte "kavaj eller annat snyggt".

Även om man inte känner sig "bekväm" med kostym så kanske det inte känns så bekvämt att sticka ut heller.

OlgaMaria
2016-02-09 13:51
#15

Jag talar inte om att sticka ut… för många av de bröllop jag varit på har gästerna haft väldigt varierande kläder på sig. Och många gånger skriver man klädkod: kavaj för att det är vad man brukar skriva på inbjudningar och inte för att man i själva verket har några speciella önskemål. Men man kan väl fråga brudparet om man känner sig osäker?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-02-09 13:56
#16

Sen är klädkoden som skrivs ut framför allt en markering om brudgummens klädsel, kanske mer än ett uttalat önskemål om hur gästerna ska klä sig. Tidigare var det väldigt viktigt att markera detta så att om man skriver Kavaj så vet alla att man inte kan dyka upp i frack. Numera är ju frack så pass ovanligt ändå i de flesta kretsar så denna risk är väl inte särskilt stor. Men det lever kvar att det är viktigt att markera om brudgummen bär frack eller kavaj så att alla andra rättar sig efter detta. Men det viktigaste har ju alltid varit att inte överklä sig och klä sig tjusigare än brudparet. Men alla tänker så klart olika kring dessa saker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-02-09 14:33
#17

#16 Sedan kan det ju vara praktiskt för de som är bjudna. Om det inte står något alls om klädkod på inbjudan - vad ska jag då ta på mig? Själv skulle jag känna mig lite fånig om jag dök upp i kostym, medan alla andra hade ledig klädsel. Eller vice versa - "Oj, alla har mörk kostym och här står jag i jeans & tröja. Hej, hej…".

Men, som du skriver - är man osäker så är det bara att fråga, svårare än så är det inte.

mollyt
2016-03-01 09:34
#18

Klädkoder är inte öppna för tolkning, har man som brudpar valt att skriva ut en klädkod så är det väldigt oartigt som gäst att inte följa den.

Kavaj innebär kavaj för herrar (måste inte vara mörk) men inget krav på kostymbyxor utan han kan ha chinos eller andra byxor om han hellre vill det. Kavaj för Kvinnor innebär att klänningen inte ska vara kortare än till knät, egentligen ska man inte heller ha bara axlar traditionellt sett men detta uppfattar jag som om det fasats ur mer och mer. Är man osäker så ta med något att täcka axlarna med, om brudparet och huvudgäster (föräldrar/syskon) har bara axlar så skulle jag säga att det är okej att också ha bara axlar.

obstitant
2016-03-01 09:46
#19

#18. Det stämmer inte. "Kavaj" betyder att män ska ha hel kostym, men kostymen måste inte vara mörk som vid "Mörk kostym". Om inte brudparet är väldigt formella kan en manlig gäst säkert komma undan med udda kavaj och fina byxor (inte jeans!), men det är inte korrekt etikett. Kjol eller klänning ska gå till knät, som du säger, varken kortare eller mycket längre (inte golvlång).

Det saknas verkligen en klädkod som skulle motsvara just den nivå många vill ha, alltså lite finare men inte jätteformellt, kavaj och skjorta och inte jeans, men inte hel kostym.  Som inbjudare kan man försöka lösa det genom att förklara i lite fler ord hur man tänker sig. Och som gäst kan man alltid ringa inbjudaren och fråga. Men att det har börjat cirkulera en alternativ tolkning till en etablerad klädkod bidrar bara till förvirringen!

OlgaMaria
2016-03-01 11:10
#20

#19 Klädkod är väl ganska omodernt eller framför allt osvenskt ändå. Enormt stor skillnad på hur svenskar klär sig till arbetet jämfört med många andra länder. Vi har en avslappnad stil i Sverige och det märks så klart också på bröllopen. Samtidigt är vi väldigt stilmedvetna i Sverige, och vi är nog helt enkelt ett folk som helst gör som vi själva vill. Vi klär oss med självförtroende och efter eget tycke - helt naturligt att klädkoder luckras upp och tolkas fritt. Strikta klädkoder är helt enkelt något otroligt sällsynt i Sverige, medan det är väldigt vanligt i många andra länder. Jag har sett att vissa skriver t ex "sommarfint" som klädkod, eller att man helt utelämnar den punkten i inbjudan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Upp till toppen
Annons: