Annons:
Etikettotrohet
Läst 2674 ggr
Kanja_
2016-04-24 19:32

Vad får en människa att vara otrogen?

Jag är den som står bredvid och gjort en annan människa sårad.. De gick till så här, jag träffa denna kille som var redan i ett starkt kärt förhållande. Han var verkligen kär i henne och jag har inte insett de förrän nu. 

Jag har alltid bollat i perioder och gillat denna kille. Vi hade redan en snabb nära kompis relation och sedan kom de meddelanden man reagera på. Jag lekte med och skrev likadana meddelanden tillbaka när jag visste att han hade ett kärt förhållande. Jag lät honom göra sina actions om han ville för jag trodde att han inte brydde sig om sitt förhållande. Jag trodde att han visste vad han gjorde men tydligen inte..  Då han hade vart otrogen sluta han prata med mig. Vi båda har gjort oss sårade och den han var tillsammans med. Vad jag uppfattat är att deras förhållande är nu över. 

Jag känner mig djupt sårad och förvirrad. Jag vill liksom fortfarande veta vad som pågår i hans huvud och om de är fortfarande ok att bara vara vänner. Jag berätta detta för honom men fick inget svar alls tillbaka. Kan någon förklara vad som pågick i hans huvud när han tog beslutet att vara otrogen och förstöra hans förhållande? Vad kan jag göra i denna situation?

Annons:
Honestyisdead
2016-04-24 19:36
#1

Om han inte svarar vill han inte ha någon kontakt så du kan inte göra något.

I min värld är det människor som saknar respekt för sin partner som är otrogna. Och de älskar inte sin partner.

[Vårnatt]
2016-04-24 20:09
#2

För det första förstår jag inte hur man kan flörta med någon som är i ett förhållande- oavsett om det är dåligt. Hur skulle du känna om någon tjej gjorde så när du var i ett förhållande med någon? Det är väl bara att avvakta till de brutit eller försöka med någon annan av de miljoner killar som finns i sverige :) Om man måste hitta någon ny innan man bryter upp så handlar det inte om kärlek, utan snarare rädsla över att vara ensam och just då borde man verkligen lära sig vara det (syftar på killen).

jessR
2016-04-25 00:32
#3

För att svara på frågan som står som rubrik så tror jag det handlar om bekräftelsebehov som hör med dålig självkänsla. Sen finns det säkert lika många förklaringar som det finns otrohetsfall, men tror i alla fall det är vanligt förekommande. Vad du ska göra nu? Du kan nog inte göra så mycket. Han ångrar uppenbarligen vad som hände och verkar ge dig en del av skulden att han var otrogen.Kanske han ser det så att du är medskyldig eftersom du visste att han var involverad med någon? Jag själv tycker det är helt fel att vara med någon som redan är i ett förhållande, men många anser ju att det är bara den som är i förhållandet som bär ansvaret. För mig handlar det mest om vilken typ av människa jag vill vara,, de känns inte ok. Hoppas ändå du får chansen att prata med honom så att du kan få ett avslut eller att något blir sagt så att du inte bara bemöts av tystnad. Han kan faktiskt ge en förklaring, det är inte helt ett helt orimligt krav,

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

Sarah
2016-04-25 08:24
#4

Finns många olika anledningar till varför folk är otrogna, men oavsett hans anledning så visar han tydligt nu att han inte vill ha dig i sitt liv.

pyromanen
2016-04-25 18:49
#5

Det man gör när man är otrogen är respektlöst mot sin partner, det håller jag med Hera om, däremot tror jag inte särskild ofta att respektlösheten är orsaken till otroheten. Snarare är är underliggande orsaker som får en person att gå så långt som till att vara så respektlös mot sin partner som en otrohet är. 

Jag har själv då jag var yngre varit otrogen och även varit med om att en partner varit otrogen. Såhär många år efter skulle jag säga att det handlade om att jag var för dålig på att ta hand om mig själv i relationer. Låg självkänsla och nån sorts omedveten bild av att jag inte skulle ställa krav utan snarare "ställa upp", vara flexibel, "ställa mig sist i kön till att få det jag behövde" gjorde i längden att mina relationer blev otillfredsställande, jag var på något vis olycklig, fast jag var inte tillräckligt medveten om att det var så det var för att göra något åt det och inte tillräckligt stark eller självsäker för att ta hand om situationen på ett bättre sätt. För mig var dengången det att hitta en ny det enda sättet att ta mig ur det jag var i. Svråt kanske att förstå om man inte provat det.  Jag skulle inte göra om det idag, men nu är jag ju medveten, och mycket starkare.

Eftersom otrohet är så laddat och ett sånt stort svek så blir det nog tyvärr ofta så att all fokus hamnar på den gärningen och man alldrig når fram till att hitta den egetliga orsaken bakom, och då missar man att lära sig av sina erfarenheter och risken är stor att man upprepar mönster, oavsett om det handlar om att man är otrogen eller blir bedragen flera ggr så finns det garanterat nåt man kan lära av det som skett och som kan hjälpa en till att stoppa mönstret.  

Sen finns det säkert folk som är otrogna bara för att de struntar i hur sin partner eller för att få bekräftelse, eller för att de är allmänt opålitliga. Och varför just killen i din berättelse var otrogen ts det går ju inte för oss att gissa.

Aleya
2016-04-26 13:35
#6

Får jag undra varför du är sårad? Du visste killen hade ett förhållande och att du var andra kvinnan. Låt han vara. Han har ju uppenbarligen inte för avsikt att fortsätta någon slags relation med dig alls. Så gå vidare och lät dig något av detta

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
Kanja_
2016-04-26 14:02
#7

#6   De är väl för man fortsatte och trodde aldrig att de skulle avsluta en bra kontakt med en person. Om man gör något som nån annan vill så kan de väl aldrig leda till motsatsen? Så trodde jag.

Sarah
2016-04-26 14:26
#8

Men självklart klipper han bort dig ur sitt liv efter att han varit otrogen med dig. Även om de har gjort slut så gör han det för hennes skull, samt  för sin egen skull. Du representerar nu ngt som blev dåligt i hans liv. Du kan inte tillföra ngt bra öht för honom längre. Det enda ni två har skapat ihop är ett förstört förhållande. Som han förmodligen nu anstränger sig för att laga.

Aleya
2016-04-26 14:59
#9

#7 du verkar lite naiv i det du skriver. Är det verkligen en bra kontakt att börja på med att vara otrogen och vara den som man är otrogen med? Skulle inte tro det. Ne, oftast vill man inte det. Kanske i filmer men sällan i verkliga livet. Tycker ärligt att du inte har rätt att sitta och vara ledsen över detta och att han inte vill ha med dig att göra. Du visste vad du gav dig in på med en som redan är upptagen. Så gå vidare.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Kanja_
2016-04-26 15:17
#10

#9 Ursäkta mig men jag ser absolut inget fel med att vara 3. Man visste väl inte själv hur allt skulle sluta. Jag ser inte att de är självklarhet att avsluta en kontakt bara poff efter att ha snackat ett väldigt bra tag innan. De var ju inte one night stand så som jag ser på de. Men de är väl bara packa väska och radera allt som ni säger.

Aleya
2016-04-26 15:27
#11

#10 vara 3? Menar du ett polyamoröst förhållande? Men då ska det dels vara öppet och överenskommet av alla parter. Otrohet är inte samma sak utan det sker mellan två och den tredje är omedveten om det. Tyvärr kretsar inte hans värld eller tankar kring dig om än du vill. Och jo man kan avsluta kontakt med folk bara så. Hur tror du annars vänner glider ifrån varandra? Ser ingen logik i det du skriver egentligen. Hur svårt kan det vara att förstå att han är inte intresserad av dig eller att ha någon slags relation. Oavsett om ni har pratat i tio år innan detta skedde eller någon annan siffra. Känslor förändras. Och dom kan förändras snabbt.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Honestyisdead
2016-04-26 15:31
#12

#10 Vad yrar du om? Ni var inte tre. Dom var två och du en. Han lekte av sig med dig och vill nu när han insåg allvaret i det han gjort inte ha någon kontakt med dig. Du betydde tydligen inte så mycket som du trodde.

Sarah
2016-04-26 16:21
#13

Nej det är inte fel att vara tre, men man måste vara tre som är införstådda om reglera och tre som vill vara tre för att det ska funka. Precis som relationer med två. 

Trodde du helt ärligt att han skulle gå hem till sin tjej och säga "jag har haft kontakt med en tjej ett tag och nu har vi haft sex bakom ryggen på dig och jag tänkte att vi  alla tre kan vara tillsammans, det är väl ok" och att hon sen skulle svara "ja men vad kul, så gör vi".

Annons:
Upp till toppen
Annons: