Annons:
Etikettsex
Läst 1596 ggr
Teatraliskasångfågeln
4/30/16, 1:02 PM

Varför är sex en symbol för status?

När jag har läst historia så har jag förstått det som att sex var ganska tabu förr. Jag hade väl åsikten förrut att det var för konservativt förr men har börjat tycka att allting med sexuell frigörelse har gått för långt. Att börja acceptera homosexualitet och bisexualitet är för mig en väldigt bra typ av sexuell frigörelse som behövdes, men detta handlar mycket mer om mänskliga rättigheter än det rent sexuella för mig. Jag har under hela min uppväxt fått höra att sex är något man ska vara stolt över. Men innebär det att man ska skämmas för att inte ha haft sex? Om man tar på hur det är i skolor bland personer framförallt i högstadiet men även i gymnasiet så är det väldigt många som stolt skryter om att dem hade sex när dem var 11-12 år, har till och med hört folk säga att dem var 10. Jag tycker att det är sorgligt om man ljuger om det, men även om det är sant. Jag tycker inte så pass små barn är lämpade för att ägna sig åt såna aktiviteter, det känns bara inte normalt för min del. Jag var personligen ganska sen med att förlora min oskuld, och detta har jag fått skämmas mycket för då många har retat en på grund av att man var så sen. Har vårat samhälle gått så långt att riktigt små barn känner att dem måste ha sex innan dem ens kommit in i puberteten, eller att dem måste ljuga om att dem haft det för att passa in? Jag förstår inte varför sex är en symbol för status där man idag har högre status desto tidigare man förlorade sin oskuld och även hur många man har haft det med. Är det bara jag som tycker att sexuella frigörelsen har gått alldeles för långt?

Annons:
Maria
4/30/16, 1:05 PM
#1

Vad är det för historia du läst där det var mer tabu förr?

Det har ju varierat stort genom åren och i olika kulturer.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Teatraliskasångfågeln
4/30/16, 1:19 PM
#2

1 : Statistik egentligen att genomsnittliga åldern för att förlora oskulden var betydligt högre förr än nu och att antalet sexpartners under en livstid har ökat rejält. Jag valde detta som ett projekt att se hur det har förändrats över tid i sex och samlevnadsdelen av naturkunskapen på gymnasiet.

Maria
4/30/16, 1:21 PM
#3

Det beror väl alldeles på vad du menar med "förr"

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Teatraliskasångfågeln
4/30/16, 2:12 PM
#4

3 : Jag studerade faktiskt flera hundra år tillbaka men inriktade mig mest på 1800-tal och 1900-tal

alicetrött
4/30/16, 7:46 PM
#5

Jag vet inte om jag upplever att sex skulle vara en symbol för status och att man skulle ha högre status ju tidigare man börjat ha sex och ju fler man legat med. Så jag skulle ha lägre status då eftersom jag blev av med oskulden efter 20 års ålder och sedan hållit mig till bara den personen?

Teatraliskasångfågeln
4/30/16, 10:39 PM
#6

5: Jag pratar främst om hur detta ses på bland ungdomar i skolor. Barn tvingas av samhället på ett sätt att tänja gränser för att kunna passa in. Jag blev själv retad över att vara oskuld när jag var runt 14, då kallades jag sen och var den enda som erkände att jag var oskuld. Jag förlorade min i samband med att jag fyllde 16 och fick min första pojkvän och detta har klassats av vissa vänner som väldigt sent. I skolan skämdes jag för att vara oskuld då jag upplevde att det var en status grej att man skulle ha gjort det för att inte klassas som tönt eller väldigt ful(enbart på grund av att man inte gjort det så tänker vissa att det beror på att ingen velat göra det med en). Personligen känner jag att jag inte var redo alls tidigare än när jag blev av med den även om det må hända vara ganska sent. Jag är 18 år nu så vet inte än om hur folk ser på det i vuxenlivet men även i gymnasiet så är det väldigt mycket status kring sex. Om folk får höra att någon är oskuld blir den personen i stort sett väldigt trakasserad och mobbad i många fall. Så jag vill förtydliga att detta gäller mest i skolorna och bland barn/ungdomar. Jag tycker bara att det känns sjukt att så mycket kretsar kring sex idag och att jag och många med mig nästan kände sig tvungna få den där första gången överstökad för att inte känna sig så konstig. Jag tycker det är bra att vänta och tycker att ingen bör ha det som 12 åring(som folk påstår iallafall så är det genomsnittet idag), men jag tänker att många också ljuger för att passa in i sjuka normer.

Annons:
Scorpio97
4/30/16, 11:35 PM
#7

Jag har aldrig upplevt det. Går tredje året på gymnasiet, är arton år och har inte haft sex än. Jag kan utan problem säga det helt öppet och har aldrig upplevt att någon tyckt att det var konstigt eller mobbat mig för det. Folk verkar tycka att det är lika normalt som att ha haft sex. Ingen stor grej, man gör som man vill. 

Jag tror inte heller jag någonsin hört någon skryta om att dom hade sex första gången när dom var väldigt unga. Visst, i högstadiet blev det väl lite snack/skvaller gällande vilka som hade haft sex och inte, men jag tyckte aldrig att det gav mer status. Det var väl bara lite "spännande" liksom. 

Möjligtvis att man kan ses som lite oseriös om man enligt ryktet har legat med många. Man är inte en förhållandetyp, utan en som brukar ligga runt. Men det brukar inte vara positivt, utan antingen neutralt eller negativt. Sen har jag väl hört någon enstaka kille skryta om hur många han har legat med, men det är ingen norm som säger att det innebär hög status. Åtminstone har jag aldrig märkt det här.  

Så jag känner mig faktiskt inte alls igen i den bild du beskriver.


//Jessie

Corgitok
5/1/16, 10:59 AM
#8

Det är sant det du skriver, men beror nog på område. Jag är tretton och själv i den åldern och har hört många i min omgivning och bekanta som håller på med sådant (inte jag), men vid 10-11 åldern vet jag inte riktigt.  Tycker det är sorgligt.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Maria
5/1/16, 11:06 AM
#9

#6 Jag är född 1962 och känner igen mig från skolan på 70-talet. Visst pratades det om sex och vem som hade gjort det eller inte.

Vi var absolut inte prydare på den tiden😉

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

linn15år
5/1/16, 11:09 AM
#10

#6 Men alltså va!?? Hur kunde du bli retad över att vara oskuld när du var 14 när byxmyndighetsåldern ju är 15!

Det lär ju vara ett fåtal 14åringar som haft sex. Jag skulle tro att minst 70% är oskulder när de är 14. Säger de nåt annat så är det ren lögn. Och nej du var INTE sen med din sexdebut om du hade sex i samband med att du fyllde 16. Då var du tidig.

Pytteliten
5/2/16, 9:37 AM
#11

Jag håller med dig om mycket TS. Tycker att sex har blivit konstigt upphaussat. Det är i många fall inte privat längre, utan många verkar se det som något att skryta och gå på om. Fast sen finns ju självklart motsatsen också! 

Även att många väldigt unga verkar känna att de "måste" ha sex. Det märks t ex ofta på forum som detta. Man "ska", inte vill… En tråkig utveckling tycker jag! 

Att genomsnittlig debutålder skulle vara 12 år lär du dock inte hitta några som helst belägg för. Det skulle ju innebära att eftersom många är bortemot 20 och äldre än så skulle många även vara långt under 12. Det är helt enkelt inte möjligt. Inte om vi pratar om frivillig sex…

Bjornen
5/2/16, 1:21 PM
#12

Det har varierat mycket under de tusentals år vi kan ha någon kunskap om. En förändring skedde när kyrkan fick ansvaret för att inrätta äktenskapet (märks bland annat i Frankrike eftersom den kristna kyrkan inte hade vigselrätt från början). Sexuellt umgänge utanför äktenskapet var förbjudet fram till mitten av 1800-talet i Sverige. När barnamordsplakatet infördes kunde även oäkta barn få större möjlighet att överleva.

Corgitok
5/2/16, 4:38 PM
#13

Tror det är för att man är så ny på det, så man är helt enkelt cool.. 

Skulle hellre vänta än vara tidig.

Råkade skriva en liten kommentar här uppe, ojdå!

Annons:
Gurky
5/4/16, 4:58 AM
#14

En skev bild av sex som bidrar kanske?

[Ulvarsdotter]
5/4/16, 11:46 AM
#15

Jag kan tänka mig att man förlorade oskulden senare i livet "förr" för att man oftast var oskuld fram tills att man gifte sig (kvinnor i alla fall) då det i vissa kulturer var i princip dödsstraff om kvinnan inte blödde under bröllopsnatten (vilket ju bara är en skröna att oskulder gör, men då det var sådant "tabu" och att man oftast inte hade så mycket kroppskontakt med sin partner förrän till bröllopsnatten, var säkert många "förr" mer nervösa och på så vis oftare blödde). När jag tänker på "förr" så är det nog mest 1700-1800-talet jag tänker på, och då fick ju Kvinnor också lära sig att man inte skulle delta i akten utan att det var mannens uppgift och hans njutning som betydde något. Man skulle producera barn helt enkelt. Men då tänker jag ju också Västeuropa och kristendomen. Troligtvis var det ju inte så överallt i hela världen. Men jag kan ju i alla fall tänka mig att Kvinnor under denna tid mest såg det som ett ok och kanske inte fnittrandes skvallrade med sina väninnor om vad som hänt i sängkammaren. (Vilket såklart många ändå borde ha gjort, men vad jag menar är att det var mer "tabu" då.)
(Sedan så var det ju troligtvis inte alls strikt under vikingatiden och tidig medeltid - fram tills kristendomen tog ett ordentligt grepp om Sverige - och man kunde "bola" med någon medan andra var i samma rum osv, och jag antar att det var en typ av "statussymbol" även då. Kanske sådant går i vågor?) :)

Håller med om att barn börjar för tidigt och jag vet några när jag gick i högstadiet som hade bråttom med att bli av med oskulden. En tyckte att byxmyndigheten var så löjlig att hon bestämde sig för att ha sex innan hon fyllde 15. Hon var 14 år. Vad jag har förstått är det något hon ångrar nu. De flesta i min omgivning förlorade dock oskulden när de gick i högstadiet - femtonårsgränsen respekterades ofta, vad jag vet i alla fall.

Jag å andra sidan var väldigt stolt över min oskuld och "orördhet" genom hela högstadiet och gymnasiet. Det var först samma år som jag fyllde 23 som jag träffade mannen i mitt liv och valde att ge min oskuld till honom. Och jag är fortfarande väldigt stolt över att enbart ha varit med honom och att ha givit bort min oskuld i så "sen" ålder.

Nu är jag 25 och vet ju inte hur det ser ut i gymnasiet och högstadiet, men jag kan ändå tänka mig att det är ungefär likadant som när jag var i den åldern - vissa har bråttom och andra inte. Men jag tror att internet har gjort att sex blivit mer lättillgängligt. Alla unga har mobiler med internet idag känns det som, där de kan surfa som de vill osv, kanske att det gjort att så unga människor uppmärksammat sex?

Upp till toppen
Annons: