Annons:
Etikettgrannar
Läst 3796 ggr
[Sandi92]
7/2/16, 5:44 PM

Ny granne röker nedanför vår balkong..

Vi fick en ny granne nedanför oss för ett par veckor sen. Hon står precis nedanför vår balkong, som nu på sommaren står öppen för det mesta, och röker. Röken kommer rakt in genom balkongdörren och sprider sig i hela lägenheten. Det luktar som om hon hade varit inne hos oss och rökat. Både vi och grannen som bor bredvid oss stör oss enormt mycket på detta. Vi röker inte själva men ska behöva ha äcklig röklukt i hela lägenheten flera gånger om dagen. Grannen som bor bredvid oss har dessutom astma och mår fysiskt dåligt av att få in röken. Hur hade ni löst detta? Knacka på och klaga? Skriva lapp? Anmäla till hyresvärden? Kan vi ens göra något om hon själv inte vill ta hänsyn och gå en bit bort? Ska vi behöva stänga balkongdörrar och fönster mitt i stekheta sommaren?

Annons:
Lillyrod
7/2/16, 5:49 PM
#1

Prata med personen i fråga. Har själv rökt i många år och rökare är inte farliga. Det går att prata med oss ; ) Här hade vi fel på fläktsystemet som drog in rök till grannarna när jag rökte ute och jag blev inte alls arg när grannarna påpekade det. 

PS. Har slutat nu ; )

MonicaLagerquist
7/2/16, 5:50 PM
#2

Knacka på dörren hon rökgrannen och förklara problemet Hon kanske inte alls är medveten om problemet.

Stolt ägare till fem La permer

Codswallop
7/2/16, 6:01 PM
#3

Jag är rökare och hade enbart blivit tacksam om min granne sa till mig om det, ingen vill ju vara ett störningsmoment om det kan undvikas, liksom.

[xMondSy]
7/2/16, 6:28 PM
#4

Knacka på hos rökaren och förklara snällt att denne får gå en bit bort och röka istället. Hjälper inte det så får du vända dig till hyresvärden

[rumelle]
7/2/16, 7:29 PM
#5

Jag har haft samma problem i flera år. Finns inte så mycket att göra så länge hyresvärden tillåter rökning på balkonger.

vendelay
7/2/16, 10:41 PM
#6

Håller med de andra, knacka på och förklara vad som är problemet. Var trevlig och tillmötesgående så ska det förhoppningsvis inte vara något problem - de flesta människor är ju faktiskt ganska snälla. Om personen blir arg eller liknande kan du prata med hyresvärden.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Annons:
Honestyisdead
7/3/16, 3:53 AM
#7

Prata. Men vill grannen röka finns det inget att göra. Man har rätt till att röka på sin balkong.

[kendras]
7/3/16, 2:00 PM
#8
  1. Kontakta er granne och be dom sluta röka där

  2. .Fungerar inte det kontakta hyresvärden

  3. Gör dom inget åt det kontakta hyresgästföreningen

  4. Gör dom inget åt det kontakta hyresnämnden

  5. Gör dom inget åt det kontakta chefen för hyresnämnden

Nu BÖR det skett en åtgärd. Sån ser processen ut.

Vi fick gå hela vägen nyligen och inte förrens vi kontaktade chefen för hyresnämnden kom han ut personligen och kollade och sa åt vår bovärd att åtgärdade problemet. (Detta gällde vår tvättstuga.)

Honestyisdead
7/3/16, 2:06 PM
#9

#8 Finns det inget rökförbud kvittar det vem du än kontaktar. Så länge det inte finns någon lag om att man inte får röka utomhus har man full rätt till att göra det.

Maria
7/3/16, 5:55 PM
#10

#8 Det är viss skillnad på gemensamma utrymmen och utomhus så jag tror inte man kommer någon vart med detta problem som ditt.

Jag säger som alla andra i tråden att "prata först" det brukar kunna lösa en hel del.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

millan21
7/3/16, 6:11 PM
#11

Jag hade samma problem i min förra lägenhet. Grannen under stod på sin balkong och rökte och så fort jag hade min balkongdörren öppen så spred sig röken i min lägenhet. Jag mår väldigt dåligt och blir illamående av cigarettrök så jag pratade med grannen om det som bara svarade "Jag röker väl så mycket jag vill på min egen balkong" Hyresvärden svarade samma att tål jag inte röklukt måste jag flytta så jag valde tyvärr att flytta. Synd för det var så fin lägenhet och jag trivdes bra annars.

[LadyK]
7/4/16, 12:53 AM
#12

Tycker att man börjar med att prata med grannen men tycker också att det har blivit en häxjakt på rökare som snart inte får finnas till någonstans längre. Hyr jag som rökare lägenhet med balkong får jag lov att röka på den så länge det inte är ett rökfritt hus. har varit med om samma sak själv när jag rökte på min balkong och grannarna bredvid klagade, jag hyr väl inte en lägenhet på 3:våningen utan hiss om jag måste gå ut varje gång jag ska röka. De fick bita i det sura äpplet när de vände sig till hyresvärden och de då fick skriftligt att jag hade all rätt att röka på MIN balkong.

obstitant
7/4/16, 10:39 AM
#13

Säger som de andra, prata med grannen men på ett vänligt sätt eftersom hon formellt inte gör något fel. Förhoppningsvis kan hon ändå tänka sig att anpassa sig lite, kanske är det möjligt att gå lite längre bort eller så, men eftersom hon inte är hyresrättsligt skyldig att bry sig om hur ni upplever det och visa hänsyn kan ni bara hoppas på att hon väljer att göra det ändå och inte intar exempelvis Lady K:s attityd.

Annons:
[Devya]
7/4/16, 12:33 PM
#14

#12 Jag kan fullständigt förstå det där. Samtidigt tycker jag det är väldigt tråkigt att man inte kan ha något fönster öppen pga rökande grannar. Det är förfärligt. Jag brukade ha upp min balkongdörr om nätterna men fick sluta då jag ständigt vaknade upp av tobaksrök som kom in i min lägenhet. Hela min lägenhet stank och det tog en halv dag innan lukten ville försvinna. Det var så pass extremt. Inte roligt då jag är väldigt känslig mot tobaksrök heller. Jag har ibland spytt för jag har blivit så illamående av röklukten. Jag tycker inte att det är rätt att man ska lida och må fysiskt illa i sin egen lägenhet. 

Är inte det också passiv rökning om det sker på det här viset? Och är inte passiv rökning minst lika dåligt som om man själv skulle röka?  Känns inte rätt att man måste acceptera passiv rökning i sitt eget hem ju. Det är ju en hälsofara.

Jag hoppas innerligt på att rökning på balkonger ska komma att förbjudas. Jag vill ju må bra i mitt eget hem och inte utsättas för hälsorisker. =/

Agafia
7/4/16, 12:38 PM
#15

Där jag bor tar faktiskt de boende hänsyn till varandra , rökarna står utanför porten där det finns uppsatt behållare för fimpar . Häxjakt vet jag inte om jag vill kalla det , jag som är Astmatiker vill ju kunna andas . Astman är inget JAG valt Däremot att röka är ett medvetet val .

Honestyisdead
7/4/16, 12:55 PM
#16

#15 Bra med askfat utanför. Jag har dock aldrig bott i hus där det funnits.

vendelay
7/4/16, 6:56 PM
#17

#15 Jättebra skrivet! Måste säga som Hera dock, har aldrig bott i ett hus där det funnits askkoppar utanför. Det finns inte ens en papperskorg i den lilla parken på innergården här.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

Agafia
7/5/16, 12:00 AM
#18

Bostadsrättsföreningen köpte in en till varje ingång , de är fastskruvade i fasaden Och töms regelbundet av en i styrelsen 😀

[LadyK]
7/5/16, 1:05 AM
#19

Min attityd beror på hur man behandlar mig. De kunde pratat schysst med mig och inte gått till hyresvärden direkt. Till saken hör att de grillade, kolgrill,  på sin balkong vilket mer än rökfyllde min lägenhet, grillning var ej tillåtet och stod klart i kontraktet men jag klagade faktiskt inte om det tycker man får ge och ta lite när man bor i hyresrätt. Hon som tog över min lägenhet var de på för att hon satte ut sina marsvin i buren på balkongen när det var olidligt varmt inne. De luktade och pep för mycket.

Har full förståelse för att man inte vill ha in rök i sin lägenhet som du skriver #14 men det är likadant på andra hållet, hen bör enligt mig få röka i sin lägenhet och på sin balkong det hen betalar hyra för. Där jag bor nu är rökning ej tillåten på balkongerna, har endast gemensamma sådana, så här är det ut på gården som gäller, inte för att det blir bättre som jag ser det. Trots uppsatt askfat ligger det fimpar överallt, de som bor på första våningen får in rök från inte en rökare åt gången utan snarare tio.

Som ett ps. Jag är inte rökare längre men har full förståelse för dem som röker då jag gjort det själv ganska länge.

[LadyK]
7/5/16, 1:36 AM
#20

Sökte runt lite och hittade många fall där hyresgäster försökt förbjuda sina grannar att röka på sin balkong.

http://www.dagensjuridik.se/2014/02/maste-acceptera-att-grannarna-roker-pa-balkongen

Kanske är dags att se sig om efter ett rökfritt hyreshus?

Annons:
[Devya]
7/5/16, 10:45 AM
#21

#20 Inte så lätt att få sådana lägenheter eller lägenhet överhuvudtaget. Där jag bodde förut fick man minsann va glad om man ens fick en lägenhet. Tråkigt bara att man skulle behöva må dåligt i sitt eget hem. Det känns inte särskilt rättvist liksom.

Honestyisdead
7/5/16, 11:26 AM
#22

#21 Man kan ju stänga fönster.

[Devya]
7/5/16, 11:45 AM
#23

#22 Röken kom in oberoende, även om man kände mindre av det då fönstren var stängda.

Honestyisdead
7/5/16, 11:57 AM
#24

#23 Aha.

obstitant
7/5/16, 5:27 PM
#25

#19 Då förstår jag dig bättre.  När man bor så nära varandra som man gör i lägenhet måste ju alla försöka både visa hänsyn OCH vara lite tolerant mot andra. Men det finns en kategori av människor, av vilka en del är rökare, som bara ser till vad som är mest bekvämt för dem själva och struntar i hur det påverkar andra.

[LadyK]
7/6/16, 12:16 AM
#26

#25 Till viss del handlar det om bekvämlighet ja, men också om att det är dennes hem, lika mycket som TS lägenhet är dennes hem. Som rökare idag är man lovligt byte man får snart inte röka någonstans längre och att då inte få lov att röka i sitt hem inkluderat balkongen var ska man då få lov att röka? Det bästa hade kanske varit att förbjuda rökning rätt av.

[Outlawly]
7/6/16, 9:51 AM
#27

Står hon under din balkong men hon bor inte där? Då kan du ju be henne att bara stå någon annan stans. Jag uppfattar det som att du har fritt där under, typ gräsplätt.

Men om det nu är så att hon står på sin egen balkong eller uteplats så har hon rätt att röka där. Du kan ju fråga om hon kan tänka sig att gå någon annan stans och röka.

Vi hade samma problem i vår förra lägenhet, en gammal gubbe som var alkoholist som rökte så det luktade under köksbänken. Vi pratade då direkt med hyresvärden som bad oss att prata med gubben, de pratade inte med honom iallafall. Vi vågade inte.

Jag hatar att känna rökdoft i mitt egna hem, vi har lite nu i vår lägenhet från grannen under oss.

Annons:
[Devya]
7/6/16, 11:26 AM
#28

#26 Det är lite konstigt det  där. Jag tycker att det ska vara tillåtet att röka på allmänna platser (dock aldrig inomhus eftersom det kan verkligen förstöra ett rum). Vi kan ju alltid välja att gå därifrån, vi har ett val. Däremot tycker jag att det ska definitivt vara förbjudet att röka i lägenheter och ute på balkonger för det förstör för andra och vi har inte så mycket att välja  på där. Vi kan då inte då välja att gå någon annanstans.

Men ja, varför inte förbjuda rökning helt och hållet. Det ger ju inga bra hälsoeffekter för någon. Det är ett av världens onödigaste påhitt, Finns inget bra med det överhuvudtaget.  

Det är inte precis synd om tobaksrökare enligt min mening, utan synd om de som tvingas må dåligt pga deras val.

Upp till toppen
Annons: