Annons:
Etikettbarn
Läst 1608 ggr
Honestyisdead
2016-07-11 03:50

Förskolan

Vänder mig till föräldrar som har sina barn på förskolan. 

Har du någon gång bytt förskola pga att något hänt där eller du känt oro över säkerhet eller personalen verkade sakna kompetens för jobbet?

Känner du att du lämnar ditt barn i trygga händer på nuvarande förskola?

Skulle du reagera om förskolan anställde en man?

Annons:
AnnaFagerell
2016-07-11 07:09
#1

Vadå reagera om förskolan anställer en man? Finns en man på min sons förskola och det är en av de bästa i personalen

Medarbetare på djurskydd.ifokus

Honestyisdead
2016-07-11 09:20
#2

#1 Vet inte vad som var otydligt med min fråga.

Det är ju ingen hemlighet att män är underrepresenterade och utsatta när det gäller förskolor. En del vill inte att män ska jobba på förskolor medans andra som du inte höjer på ett ögon bryn åt det.

Jag vill se hur medlemmar här inne tänker och känner.

[Hayabusa]
2016-07-11 09:25
#3

Mina döttrar går inte på förskola (längre), men när de gjorde det så var det inget som jag själv tänkte på. Vill minnas att det fanns en kille som jobbade där en period. Däremot skulle jag (CIS-man) själv dra mig för att jobba på en förskola med tanke på vad jag eventuellt skulle kunna anklagas för.

Honestyisdead
2016-07-11 09:33
#4

#3 Ja det är det jag menar med utsatta. Att män oftare blir anklagade för saker än kvinnorna. Hade jag varit man hade jag aldrig vågar jobba med barn.

[Hayabusa]
2016-07-11 09:39
#5

#4 Nej, det är en risk som är uppenbar. Sorgligt nog. 

För två år sedan misstänkte föräldrar till en tjej som var kompis med min yngsta dotter att jag var dels kriminell, dels "ful gubbe". Märklig soppa där jag fick övertyga min oskuld med hjälp av andra föräldrar.

Honestyisdead
2016-07-11 09:44
#6

Fruktansvärt att bli felaktigt anklagad och tvingad till att bevisa inget har hänt. Tyvärr får även oskyldigt anklagade en stämpel på sig av många.

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-11 09:49
#7

#6 Närmast komiskt, för min del. Ett argument var; "Han ser kriminell ut". 

De (föräldrarna) bad om ursäkt, men på något sätt kändes det ändå som att misstanken fanns kvar. Min yngsta dotter var nog den som blev mest upprörd och det kan jag förstå.

AnnaFagerell
2016-07-11 10:09
#8

Har tre barn mellan 6-15 år och aldrig hört att män skulle anklagas dör saker.

Medarbetare på djurskydd.ifokus

softalagom
2016-07-11 10:52
#9

Här i Göteborg, i två förskolor har det manliga pedagoger. Har två barn. Inte just i dom förskolorna. Jag vill kanske inte ha manliga pedagoger till smågrupps avdelningen, för intimt med blöjbyte.

Honestyisdead
2016-07-11 11:19
#10

#9 De som inte blir dömda hamnar ju inte på nyheterna. Så om det inte sker där fina barn går så missar du tydligen det.

Jag trodde alla kände till det här.0

Minns att TRE manliga lärare på min grundskola blev anklagade för taffsande och andra saker. Anklagade vid olika tillfällen. Ingen dömdes. De blev utpekade av det elaka tjejgänget på skolan och alla förstod ju att tjejerna hade roligt. Tyvärr fick dessa lärare dessa rykten efter sig trots att dom inger gjort.

Det sker tyvärr och det sägs vara en bidragande orsak till att män i det yrket är underrepresenterade och inte växer.

#9 Varför är det ok med en kvinnlig men inte manlig?

softalagom
2016-07-11 11:29
#11

#10 Tycker att det känns konstigt med manliga pedagoger , just i småbarnsavdelning också. Kanske är oerfaren, män kan vara bra på sitt yrke Det är så ovanligt bara.

Honestyisdead
2016-07-11 11:37
#12

#11 Det ät just det tänket som du uppvisar som så många har. Man ser män som sexuella saker som aldrig tänker på annat och vill inte att dom ska ha hand om ens barn. Därför anmäls oskyldiga män för saker som en kvinnlig kollega hade kunnat göra utan att något hade sett det som sexuellt.

Män är individer. De flesta är friska och attraheras inte av barn. Så hysterin är ologisk.

Och folk glömmer att pedofiler även finns bland Kvinnor. Ďom slinker nog genom lätt eftersom fokus ligger på männen.

soundtrack
2016-07-11 11:44
#13

Min dotter, snart 2 år, har gått på förskola sedan januari. Alltid känt mig trygg med att lämna henne, inte varit orolig för att något ska hända. Nu ska vi av olika skäl byta förskola efter sommaren, hoppas att jag känner samma trygghet där.

Finns ingen manlig pedagog på förskolan hon gått på nu, och så vitt jag vet ingen på den nya heller, men jag skulle inte ha något emot om det jobbade män där. Självklart är jag orolig för att hon ska råka ut för övergrepp, men det gäller inte bara när hon är på förskolan men jag är inte den som går runt och tror att alla män som väljer att arbeta med barn är pedofiler.

Jag hade själv flera manliga fritidspedagoger när jag gick på fritids (inga under mina dagisår dock vad jag minns) och det var helt klart mina favoritpedagoger. Och det har fortsatt genom skolåren, mina "favoritlärare" har oftast varit manliga. Min uppfattning är att män som väljer att jobba med barn och ungdomar ofta brinner för sina yrken och gör ett väldigt bra jobb. Sen finns det några få som väljer sitt yrke av helt fel anledning och det är väldigt tråkigt att vi ska bli rädda för män inom förskolan pga det.

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-11 13:38
#14

#12 Precis. Av just dessa anledningar så är det inte ett jobb jag vill "utsätta" mig för. Även om jag är oskyldig så finns det en risk att jag ses som något obehagligt. En strukturell skuld, typ.

OlgaMaria
2016-07-11 14:13
#15

Jag tror det finns statistik på att 9 av 10 pedofiler är män. Och pedofiler söker sig till miljöer där det finns barn. Så personligen tycker jag oron är befogad. Övergrepp har ju skett på förskola inte bara några få gånger… Det är väldigt viktigt att göra bakgrundskoll på personal man anställer till förskola, och man kan kanske ha rutiner att vikarier t ex inte får byta blöja / hjälpa vid toalettbesök. 

Våra barn har haft några manliga pedagoger genom åren men jag har inte känt mig orolig av dem. Jag har öht känt mig väldigt trygg med de förskolor vi haft och haft förtroende för att de tar hand om våra barn på ett bra sätt. Men givetvis ska man tänka som förälder och om man har en obehaglig magkänsla gör man inte fel som tar upp det och ställer frågor till t ex förskolechefen. Annars lär man aldrig förlåta sig själv den dagen ens barn kommer hem och har blivit utsatta för något hemskt. Och som personal tycker jag man måste kunna hantera den här sortens oro från föräldrar utan att ta illa vid sig om man är oskyldig. Föräldrarna lämnar ju bort det dyrbaraste de har, de har rätt att ställa frågor och vara misstänksamma ibland. Förskolan ska kunna inge förtroende och redovisa vad man gör för att barnen ska vara trygga där.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-11 14:21
#16

#15 Säkert. Jag har själv tre döttrar, så jag förstår dina tankar. Men "under strecket" innebär det också att världen får leva med att män inte vill jobba på t ex en förskola.

Honestyisdead
2016-07-11 14:42
#17

#15 Och hur många procent av männen är pedofiler som agerar mot barn? Såvitt jag vet är det få som gör något. De flesta lever vanliga liv bara det att dom tänder på prepubertala barn. Men ja. Skulle vara intressant att veta hur många män i Sverige som räknas som pedofiler.

jackiejohn
2016-07-11 14:45
#18

Nej vi är nöjda med vår förskola, var lite frågetecken om vissa saker i början men efter samtal med personalen känns nu allt bra. Jag skulle reagera positivt på om det började en manlig pedagog på vår förskola. Precis som jag för när det börjar en manlig kollega inom vården där jag själv jobbar. Rötägg finns överallt och att dömma ut just män som pedagoger är väldigt inskränkt tycker jag, finns många Kvinnor som inte passar som pedagoger heller inte endast män, bara för att de är just män. Läste i tråden att någon tyckte blöjbyte utfört av en manlig pedagog kändes för intimt, intimt manlig pedagog-flicka då eller spelar könet på barnet ingen roll endast pga att det är en manlig pedagog? Om könet på barnet spelar roll är kvinnlig pedagog-pojke lika "illa" i såna fall.. Är det för intimt för fäder att byta blöja på sina barn också? För det finns familjer där fadern utnyttjar sina barn sexuellt.. Tycker detta är en intressant diskution!

OlgaMaria
2016-07-11 14:45
#19

#16 Ja, och världen får också leva med att Kvinnor och barn blir utsatta för övergrepp hela tiden och att det är farligt för Kvinnor att vistas på festivaler och på krogen t ex. Jag tycker män ska komma över att de blir utsatta för generaliseringar. Det är värre att bli utsatt för övergrepp. Stå upp för kvinnors och barns säkerhet, och kom över er egen sårade heder. Män begår faktiskt majoriteten av alla övergrepp mot Kvinnor och barn - den enda sunda responsen till det som man är att verka för bättre värden bland män och beskydda där man kan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-07-11 14:51
#20

Nej män ska inte behöva tåla generaliseringar. Man kan stå upp för Kvinnor och barn utan att acceptera att man blir jämförd med våldtäktsmän bara för att man har samma kön.

Ni Kvinnor som generaliserar borde sluta säga att ni har rätt till att generalisera.  Eller ni är ok med att män generaliserar er?

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-11 14:56
#21

#19 Sant, men ett helt annat ämne. Det handlar inte om sårad heder - det handlar om hur får samhället fler män att jobba på exempelvis en förskola. 

Det blir synnerligen motsättningsfullt om samhället säger så här:

1: Män står för majoriteten av sexuella övergrepp, våld och pedofili. Av dessa skäl bör/ska de inte jobba på t ex en förskola.

2: Varför finns det så få män som jobbar på exempelvis förskolorna? Var är männen?

"- den enda sunda responsen till det som man är att verka för bättre värden bland män och beskydda där man kan."

Säkert. Men personligen varken kan eller kommer jag att ta ansvar eller skuld för vad andra män runt om i världen gör. Det har inget som helst med att vara kränkt eller sårad heder att göra.

OlgaMaria
2016-07-11 15:15
#22

#20 Så man kan inte säga att de flesta pedofiler är män? När det är sant?

Jag har inga problem med att någon skulle säga att de flesta som använder nagellack är Kvinnor heller. Generaliseringar är skapligt nödvändiga för att beskriva olika saker.

#21 Man måste kunna beskriva sanningar. Jag har däremot inget emot män som jobbar på förskola, trots att jag inser att de flesta pedofiler är män. Givetvis finns det fantastiska manliga pedagoger också, det borde inte vara så svårt att inse. Vi har haft tre grymma manliga pedagoger på våra barns förskolor. Fantastiskt fina, uppskattade och förtroendeingivande.

Jag tycker absolut inte att du ska ta på dig något ansvar eller skuld för vad andra gjort och gör, däremot måste man kunna stå ut med att verkligheten beskrivs så som den är. Det handlar om att inte ta åt sig av något man inte har någon anledning att ta åt sig av. Det enda du skrev dock var att du inte vill jobba på förskola och det är helt okej. Men det är inte synd om män för att de misstänkliggörs på förskolor, det är ett resultat av en bitter verklighet. Men jag håller helt med dig om att det är tråkigt att män ska misstänkliggöras och att man inte vill jobba på en plats där man lättare kan bli misstänkliggjord. Men det är här jag menar att det vore bättre om män som vill jobba på förskola t ex bara kommer över den biten och kan stå ut med att bli anklagad någon gång. För det är faktiskt värre att barn blir utsatta för övergrepp än att bli utsatt för en falsk anklagelse någon gång. Ska vi skydda barn mot pedofiler är det ju en nödvändighet att vi gör kontroll på människor och ser hur de utför sitt arbete. Och det är viktigare att skydda barn mot pedofiler än att skydda vuxnas känslor. Men om man inte vill bli utsatt för en sådan granskning så fine, jobba med något annat!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Hayabusa]
2016-07-11 15:27
#23

#22 Det är på intet sätt synd om mig. Inte heller känner jag mig kränkt eller sårad. Jag vet och förstår mycket väl hur världen ser ut.

Att jag inte vill jobba på en förskola, av skäl som jag beskrivit, är inte ett ämne för debatt eller något som håller mig vaken om nätterna. Om jag väljer att INTE jobba på en förskola så är det först & främst för att eliminera varje negativ känsla som KAN uppstå hos föräldrar (eller andra). Det är inte för MIN skull som jag väljer att inte jobba inom detta yrke. Det är inte MIN känsla som står på spel.

Men, som jag redan skrivit - under strecket blir det ett faktum att män drar sig för att jobba inom detta yrke. Jag beskriver enbart en sanning.

Honestyisdead
2016-07-11 15:29
#24

#22 Man kan inte säga att de flesta män är pedofiler. Det är i princip det man gör när man är rädd för män som om män är ett ting. Det är olika individer och majoriteten är inte pedofiler.

OlgaMaria
2016-07-11 15:37
#25

#23 Bra förtydligande! Jag hoppas att män som faktiskt vill jobba på förskola vågar och orkar göra det ändå, men jag håller med dig om den sanning du beskriver. Vissa sanningar får vi helt enkelt stå ut med. Vi kan tyvärr inte sluta prata om pedofiler. Om man är lämpad för jobbet får man utsätta föräldrar och andra för viss oro. De flesta uppskattar nog om det finns någon manlig pedagog också, även om man först frågat sig själv "behöver jag vara orolig?".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2016-07-11 15:44
#26

#24 Har någon sagt det?

Att vara "rädd för män" är ungefär som att vara rädd för att drabbas av en trafikolycka när man kör bil. Risken är ganska stor, men oftast sker det inte. Man vet dock inte på förhand när det kommer ske. Samma sak är det tyvärr med män. De flesta män är fredliga, men risken är tyvärr ganska stor att drabbas av en dålig man, och man vet inte på förhand vilken man som man kan lita på. Tror du en bil bryr sig om att jag inte litar fullständigt på att den ska ta mig säkert fram? Om en man inte har några onda avsikter tycker jag inte han ska bry sig heller om att någon är orolig. Däremot kan han ju göra något snällt för att inge förtroende. På samma sätt som biltillverkare jobbar hårt för att skapa trygga bilar så folk ska känna sig trygga i dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-07-11 16:09
#27

Håller inte med där heller. En man som inte gjort något ska inte behöva göra något extra för att någon inte är säker hå honom. Han ska vara sig själv och kvinnan får se på det viset.

Tycker det är löjligt hur vissa Kvinnor tycker att män har skyldigheter bara för att det finns idioter som är män.

Tycker inte alls om hur man får alla Kvinnor till offer som är sköra som guldblad och måste specialbehandlas för det är vanligare att dom blir våldtagna. 

Det är inte rätt att få det att vara normalt att Kvinnor ska vara rädda för män. Det vinner ingen på.

Annons:
OlgaMaria
2016-07-11 16:16
#28

#27 Jag har dock inte sagt att män har några skyldigheter till följd av detta. Däremot kan det vara smart att göra något för att inge förtroende. Men det är endast ett tips.

Jag är dock inte rädd vare sig för bilar eller män, men jag inser ju att olyckan kan vara framme en dag. Om en kvinna är rädd för män beror det nog på dåliga erfarenheter, och om hon inte är rädd för män beror det nog på att hon haft fina män omkring sig. Svårt att säga att hon som är rädd för män "gör fel".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[Tibonnanj]
2016-07-11 19:29
#29

Som det ser ut i dag så ska alla som jobbar på förskola visa upp ett utdrag ur brottsregistret. Vet inte om det är obligatoriskt vid alla skolor då det kommit ut att visa blir anställda ändå men felet med detta är att det syns igen i registret fören personen är dömd. Så  en person kan ha fått sparken från en förskola för att hen utnyttjat ett barn sexuellt. Personen i fråga är i en rättsprocess som kan ta flera månader. Personen kan fortfarande söka och få jobb på en ny förskola, där hen utnyttjar fler barn. Vilket har hänt i verkligheten.

Skulle det se annorlunda ut, tex att det syns i brottsregistret att man är under utredning och man då inte får bli anställd fören utredningen är klar och man blir dömd som oskyldig. Så skulle färre pedofiler inte "slinka in" i våra skolor och jag tror att det skulle ändra det dåliga ryktet och minska de misstankar man har mot män som jobbar med barn.

AnnaFagerell
2016-07-11 19:36
#30

Mannen som jobbar på min sons förskola är homosexuell. Ska man då säga att det är en risk vid blöjbyte på pojkar? Jag tror att börjar man syna allt så kan man snart inte låta sina barn vara någonstans alls

Medarbetare på djurskydd.ifokus

[LadyK]
2016-07-11 23:17
#31

Har vuxna barn idag men var alltid nöjd med dagis, fritids och de dagmammor de passerade under sin uppväxt. Har däremot bytt skola till min son en gång då den han gick på inte kunde hantera ett barn med svår ADHD.

[Thiah]
2016-07-12 10:24
#32

Eftersom jag själv jobbar inom förskolan tillsammans med min man så önskar jag mera män på förskolan. De som finns är alldeles för få och man märker stor skillnad på barngruppen om det finns en man där. Jag skulle gladeligen ha en man i min sons grupp men som sagt, de är för få. Jag är väldigt nöjd med min sons förskola men vet dom förskolor som inte har samma kvalité. Varit med om att en homosexuell man blev anklagad för att ha visat snoppen åt en flicka men det framkom snabbt att det var ett påhitt.

softalagom
2016-07-12 11:18
#33

För mig är det viktigt då vilken framhållning personen har , säker, framåt, erfarenhet, hur länge har den personen jobbat.? Hur andra barn är med personen.

[Thiah]
2016-07-12 12:39
#34

På alla de ställen jag jobbat på har män tagits emot med öppna armar just för att man vet vilken resurs dom är. På det sättet har dom kommit in i yrket och velat jobba kvar kanske t.o.m utbilda sig. Ser man på dom med misstänksamhet så vill ingen jobba kvar. Jag skulle aldrig vilja jobba på ett ställe där andra i personalen vaktar mig. Jobbade med en kille som gillade att kramas med barnen och en av de äldre vuxna anklagade honom genast för att vara pedofil. Kändes helt galet då jag är en lika kramig person men eftersom jag är kvinna var det inga problem. Däremot kan man se till att det finns tillräckligt med personal så barnen syns och känner sig trygga. Då märker man fort om något går galet.(pedofiler är inte det största problemet på förskolor….)

Annons:
[Hayabusa]
2016-07-12 14:00
#35

#34 "Ser man på dom med misstänksamhet så vill ingen jobba kvar. Jag skulle aldrig vilja jobba på ett ställe där andra i personalen vaktar mig."

Precis vad jag menar.

Upp till toppen
Annons: