Annons:
Etikettkänslor
Läst 1569 ggr
Sevgi
7/29/16, 7:19 AM

Kompis vill inte vara ensam

Hej! Jag är i Turkiet med en vän, och igår bestämde vi oss för att gå på två olika utflykter, jag på dykning och hon skulle köra fyrhjuling. Jag tyckte dykningen var jätterolig och innan jag dök så frågade jag om man kan ta dykcertifikat hos dem och vad det kostar. Hur som helst, vi kom fram till att jag skulle börja på dykcertificatet så jag gjorde steg 1 direkt. När jag kom tillbaka till hotellet så berättade jag det för henne, alltså jag ville ta ett certifikat och att jag bara ska gå en dag till (vill man kunna dyka djupare så går man fler dagar men det kan jag ta sen så min kompis slapp vara ensam för mycket) Och det första hon sa var "Men vad ska ja göra då?" Hon har brännt sig i solen så hon kan inte ha på sig något, alltså kan hon inte vara med och dyka. Jag sa att hon ändå kan följa med på båten och dagen innan pratade hon om att hon ville paddla, så jag trodde hon skulle göra det. Då tycker hon att jag borde kollat med henne för säkerhetsskull och visst, det hade jag kunnat. Nu pratar vi knappt med varann för hon tycker jag är elak som lämnar henne ensam (är borta ca 8 timmar, ca9-16) medan jag går och har kul. Trots att hon vet att jag velat ha dykcert länge. Hon sa saker som att hon inte vill stå ivägen för mig men att hon kommer ha tråkigt för att jag lämnar henne och jag sa att hon redan stått ivägen genom att säga sådär. Sa då att jag kan skita i att ta det om hon nu inte vill vara själv men då gick hon ut från hotellet en tog en promenad och skrev till mig på fb om hur dissad och besviken hon känner sig. Jag känner såhär: Hon är inte ett barn, hon klarar av att vara ensam 8 timmar. En riktig vän hade high fiveat mig och sagt lycka till men det enda hon tänkte på var att hon inte ville vara ensam. Är jag elak om jag skulle gå? Känner inte att det är kul att uppoffra mig om hon inte ens visade tacksamhet över att jag tänkte stanna kvar

Annons:
Bill&Bull
7/29/16, 7:30 AM
#1

Jag tycker du kan ta ditt certifikat absolut, bara för att man är kompisar betyder inte det att man sitter ihop. Och som du själv skriver så borde hon vara glad för din skull.

||My Love For Animals Is Immortal||

Agafia
7/29/16, 9:27 AM
#2

Du är absolut inte elak , din vän uppför sig inte speciellt moget . Ni är inga Siamesiska tvillingar 😉

Honestyisdead
7/29/16, 10:37 AM
#3

Din vän låter väldigt omogen och osäker och var kanske inte redo för en kompissemester än. Självklart ska du göra det du velat göra länge. 8h är ingenting. Man sitter inte ihop med varandra bara för att man åker på semester. 

Förmodligen är hon avundsjuk. 

Men brukar hon bete sig så? Kan det ha hänt henne något under semestern som får henne att må dåligt och inte vill vara ensam?

Sevgi
7/29/16, 1:06 PM
#4

Tack för era svar! Känns skönt att höra från utomstående också. Vi skulle egentligen åka på roadtrip genom Sverige men det blev inställd i sista minuten pga av det tredje vännen halvt hoppade ur , vi kände oss dissade och då bokade hon och jag en sista minuten hit till Turkiet och nu säger hon att hon känner sig dissad av mig också.

Honestyisdead
7/29/16, 1:16 PM
#5

Verkar som hon planerat hur resan skulle se ut utan att ha pratat med dig ;) Eller berättade hon att ni måste göra allt tillsammans på semestern?  Om inte så är det ju sig själv hon borde vara besviken på hon berättade ju inte om sina planer för dig.

Säg att du är hemskt besviken över att inte ha fått ta del av planen. Du känner dig utestängd och dissad eftersom du inte fick vara med och planera.

[Devya]
7/29/16, 1:45 PM
#6

Tja, om jag är ärlig så skulle jag också förväntat mig att umgås med min vän varje dag om vi planerade en resa tillsammans.

Jag och min bästa vän åkte till Polen för ett par dagar och vi gjorde allt tillsammans. Vi blev ännu bättre vänner efter den resan faktiskt. :) Vi hade inte diskuterat vad vi skulle göra då vi kom dit utan det tog vi senare. Meningen med den resan var att umgås med varandra helt enkelt. Om jag hade velat göra saker på egen hand så skulle jag ha rest ensam. Så jag kan nog förstå att din kompis känner sig lite dissad men sen igen tycker jag att hon hanterar situationen lite väl omoget.

Annons:
Honestyisdead
7/29/16, 2:09 PM
#7

Jag hade aldrig orkat umgås 24/7 med en kompis. Hade fått panik. Jag hade behövt egna stunder.

Så reser man tillsammans är det viktigt att prata om förväntningar och behov. 

Det finns en anledning till att många blir ovänner på semestern när den är en vecka eller längre :) Antingen att man vill få ut olika saker av den eller så blir det för mycket att umgås dygnet runt.

Känner flera väninnor som rest med sina bästa vänner som dom känner in och utan, som efter det sagt ALDRIG MER RESA MED VÄN.  Dom har gått varandra på nerverna med sina dåliga vanor som man plötsligt inte kommer undan, dom har inte kommit överens alls om vad semester innebär. Ena vill steka på stranden och andra vill uppleva orten/landet. Och dom vill båda ha sällskap av den andra på SIN aktivitet för det är det man gör på semester. Sovrutiner krockar. Man märker att vännen slänger alla kläder  på golvet och struntar i att hålla det någorlunda städat mm.

Har skrattat gott åt en del historier. Vissa verkar hamna bakåt i tiden på semester och blir som omogna tonåringar. För hemma är de mogna och kloka.

Så som sagt. Pratar man inte om förväntningar och behov innan avresa, gärna innan bokning, KAN det gå illa 😂

[Devya]
7/29/16, 4:29 PM
#8

#7 Men då kunde de vännerna inte stå varandra så pass nära om de inte visste vad den andra tyckte om att göra på en semester.

Jag har känt min vän i 6 år och jag vet minsann vad hon vill göra då hon tar semester. Det här borde man ju veta innan man ens planerar en resa tillsammans, eller?  Annars tycker jag inte att man känner varandra särskilt bra.

[Devya]
7/29/16, 4:31 PM
#9

Ts - försök prata lugnt och sansat med din vän om allt det här och försök komma fram till en lösning. Det här är ju bara en liten bagatell som man inte ska behöva bråka om. 

Förhoppningsvis går det bra men tyvärr låter det som om din vän beter sig väldigt omogen. Är ni i 18-års åldern eller? För jag kan inte förstå hur hon kan bete sig så här…

Honestyisdead
7/29/16, 5:04 PM
#10

#8 Ingen av dom hade rest förr så hur skulle dom veta det om någon annan när dom inte riktigt visste det om sig själv? :) Dom var väldigt nära från dagis upp till 30.

Så att dom hittade nya sidor hos varandra i en ny situation säger ingenting om hur nära de var. Det visar bara att man aldrig känner någon till 100%. Även om man tror det.

Sedan har jag vänner som precis som ni kom ännu närmare varandra på semester.

[Devya]
7/29/16, 8:31 PM
#11

#10 Nåja, då är det väl skillnad men jag tycker ändå att man borde veta lite på ett ungefär vad man vill och vill inte göra innan man åker på semester. :)

Men jag antar att det är ett bra test för att se hur hållbar vänskapen är.

Honestyisdead
7/29/16, 8:36 PM
#12

Ja det verkar vara det ultimata testet ;)

alicetrött
7/29/16, 9:00 PM
#13

Såklart du ska ta dykarcert. Jag tycker inte alls man behöver umgås 24/7 på en resa med en kompis. Jag vill göra saker på egen hand också. Man vill ju olika saker ibland. Men för det så tycker jag inte det är bättre att resa helt ensam. Jag vill ju inte göra ALLA aktiviteter på egen hand, bara vissa.

Annons:
Surpan
7/31/16, 9:12 PM
#14

Du borde sagt till henne innan du bokade upp en heldag. Jag hade tyckt att det var helt okej att min kompis drog och gjorde något sådant, men jag hade faktiskt vart besviken över att inte få en heads up innan. Även om det var okej. Åker man på resa ihop så planerar man ihop, man drar inte bara.

/Surpan

[Indii]
7/31/16, 10:26 PM
#15

Håller med #14.

Agafia
8/1/16, 12:16 AM
#16

#14 och #15 . TS skulle gå på dykkursen EN dag till ! Herregud kompisen måtte väl kunna roa sig själv ? höjden av missunnsamhet tycker jag .

Surpan
8/1/16, 7:16 AM
#17

#16 Emh.. Det tycker jag också? Som jag skrev i #14 så tycker jag absolut att det är okej att gå och göra någonting själv i en dag eller två. Jag pratar om bristen på kommunikation. Jag tycker inte att man bara planerar in saker på en gemensam resa utan att berätta det först. Det hade i alla fall jag blivit besviken över.

/Surpan

[Indii]
8/1/16, 11:35 PM
#18

#17 Precis. Självklart ska TS kunna vara borta en dag, men bättre att prata med sin vän innan och inte efter att detta bestämts. Det hade iaf jag uppskattat!

Sevgi
8/2/16, 11:29 AM
#19

#14 Jag bestämde det när jag var på en båt utan wifi och det går inte att smsa hennes telefon när hon är utomlands, annars hade jag självklart sagt till innan jag bokade. Jag sa det så fort jag kom hem istället, men det hade varit svårt att säga till på plats. Vi har löst det nu iaf och är vänner igen men jag kommer nog inte resa med några andra vänner än de jag rest med förut och det gått bra med. Hon har mått lite dåligt och hade mens den dagen och sa att det brast då och att hon förväntade sig att vi skulle hänga tillsammans hela tiden eftersom hon inte ville vara ensam alls, vilket jag inte förväntade mig eftersom hon tidigare sagt att hon gillar att utforska städer på egen hand utan sällskapet hon är där med. Så därför trodde jag det skulle vara lugnt för henne, eller att hon annars kunde hängt med på båten för den var så pass stor och skuggad att hon kunde varit där trots att hon bränt sig men jag hann aldrig säga det till henne eftersom hon avbryter än rätt mycket när man pratar. (Vi har pratat om det också, att hon avbryter folk mycket). Jag tog dykcertifikatet i alla fall och är glad över det, stämningen hade blivit så dålig ändå så hon hade nog bara känt att jag var kvar på hotellet mot min vilja för att hon ville det och jag hade tänkt på att jag hade kunnat dyka istället. Men som sagt, det löste sig! Även om vi fortfarande tycker att "den andra gjort fel". Btw #9 jag är 22 och hon 25

[Hayabusa]
8/2/16, 11:36 AM
#20

#19 Saker & ting blir sällan som man tänkt sig 😉

Annons:
Sevgi
8/14/16, 11:38 AM
#21

Haha, verkligen..

Nej men nu vet jag i alla fall att jag aldrig någonsin ska köpa en sista minuten med en vän jag aldrig rest med förut haha!

[Hayabusa]
8/14/16, 12:09 PM
#22

#21 De är kanske på de dåliga erfarenheterna man lär sig mest :)

Upp till toppen
Annons: