Annons:
Etikettallmänt
Läst 1867 ggr
creizy
8/16/16, 2:57 PM

Snattande väninna, vad göra?

Jag fick av en slump reda på att min väninna snattar. Det verkar vara i mataffärerna hon gör det.  Hon handlar med självscanning där man scannar sina varor själv och behöver inte gå till en bemannad kassa. När vi handlade till grillning i sommar så plockade hon i ett par varor i korgen utan att scanna. Jag tog upp varan och sa till henne men hon svarade inget utan la tillbaka dem. Sen betalade hon vissa av varorna och struntade i vissa.

Ute på parkeringen började vi bråka. Jag blev jätteupprörd men hon verkade inte bry sig. Jag frågade hur ofta hon gör så och hon svarade "bara några gånger i månaden, nån 100lapp bara ju"

Jag blev så chockad att hon kan göra något sådant. Det värsta är att hon är ingen tonåring utan 30 år och hon har inga planer på att sluta hämta ut gratis mat. ibland gör de stickprovskontroller i butiken men hon har aldrig åkt fast.

Jag har dåligt samvete för att jag vet vad hon gör utan att ingripa. Borde jag säga till personalen i butiken?

Annons:
Åsa S
8/16/16, 3:07 PM
#1

Jag skulle skvallra för personalen, kommer man undan med att stjäla småsummor kan man lätt få för sig testa med större saker längre fram och då kan det bli värre när man åker fast då kanske det inte är snatteri det handlar om utan stöld (beror på hur stor summa man stjäl för vad det klassas som). Ofta är det inte sakerna som är det viktigaste men många som blir beroende av att ta saker får en adrenalinrusning när de tar varan som kan ge en viss njutning .

Mooniq
8/16/16, 3:11 PM
#2

dilemma.

jag hade aldrig haft kvar en sån kompis, inte en chans. Hon tycker ju inte att hon gör fel, vilket hon gör och alla andra som handlar får ju betala hennes stölder genom högre priser.

för många år sen hade jag en kompis som inte kunde vara tyst - även om man behövde prata om något och ändå bad henne inte prata runt. Jag tröttnade och hittade på en story - delgav den och när mina andra vänner började höra av sig så träffades vi alla och samtliga ställde då frågan varför hon pratade runt om sånt hon inte skulle. Vi träffas inte längre - ser jag henne på stan så skäms hon, fastän det var mer än 20 år sen.

Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃

creizy
8/16/16, 3:19 PM
#3

Ok vi är nog inte vänner längre om jag skvallrar för personalen, jag tror hon skulle bli rasande men då får det bli så. Hon är kanske inte någon bra vän som kan göra sådant utan att blinka. Jag förstår bara inte varför. Hon har en bättre lön än jag har. Hon borde ha råd att betala det hon vill ha.

Gronstedt
8/16/16, 3:24 PM
#4

En del människor verkar tro att man har rätt att ta allt man vill så länge man inte tar från en individ. Snatteri, skattefusk och liknande blir tillåtet, för det drabbar ju liksom ingen på riktigt. Det tycker jag är åtskilligt fulare än om man stjäl för att man har ont om pengar. Jag skulle ha svårt att stå ut med en sådan människa.

Du kan kanske tipsa personalen att de ska hålla ett öga på henne och stickprovskontrollera henne så ofta de kan. Antingen åker hon fast eller så får hon ett skrämskott och slutar ändå, med lite tur.

[Jennah]
8/16/16, 3:30 PM
#5

Det är nog ganska vanligt att folk gör så tyvärr. Har hört många historier. Och jag tror inte det handlar om att hon inte har råd utan om att hon kan. Att ha vänner med samma moral som en själv tycker jag är viktigt. Jag skulle dock ge henne en chans först. Försök prata med henne utan att skälla, säg att du har lust att säga till butiken innan du faktiskt gör det. Det kan vara ett tips att prata med hennes familj också. Även om man är 30+ kan man påverkas mycket av vad ens föräldrar tycker och säger.

Agafia
8/16/16, 3:32 PM
#6

Det som är alarmerande är att hon satt det i system " bara några gånger i månaden " Frågan är ju varför ? Jag skulle ha väldigt svårt att lita på en vän som gör så där utan att blinka . Tipsa personalen så de håller henne under uppsikt .

Annons:
Honestyisdead
8/16/16, 3:43 PM
#7

Jag hade sagt till personalen. Det hon gör är hemskt fel. Vet personalen det så kan de göra kontroll nästa gång hon handlar.

Märkligt för övrigt det där med kontroller. Vissa råkar aldrig ut för det medans min stackars mamma ofta gör det. Och hon har aldrig ens råkat glömma scanna en vara.

Åsa S
8/16/16, 3:48 PM
#8

#3 Hon behöver ju inte få veta att det var du som skvallrade.

Men annars är det nog ingen förlust förlora en sån vän hon kanske plockar på sig saker på fler ställen än i matbutiken och jag hade då inte vågat gå runt med en sån människa för tänk om hon åker fast och personalen sett att man gått bredvid personen och kanske tror att båda var införstådda i snattandet. Hade ju skämts så mycket att jag aldrig vågat gå in i den butiken igen även om jag var oskyldig, för helt oskyldig hade jag ju inte varit ifall jag visste att personen jag var med ibland snattade.

Carmarino
8/16/16, 4:00 PM
#9

Är inte helt säker på att personalen kan göra så mycket när det gäller självscanning. De får nog inte gå in och kolla om inte systemet säger till om det. Tror de får en signal i kassan om att det är stickprovskontroll. Skulle det då finnas någon vara som inte är scannad så scannar de in den och inget mer händer - merän att kunden får betala för allt, och stickproven kommer lite oftare ett tag. Är det många varor som inte är scannade så kanske personalen blir misstänksamma, men jag tror inte det blir något "straff" ändå.

Men TS kan ju alltid fråga personalen om det går att kolla på något sätt. Kanske de har en knapp som triggar igång stickprovskontrollen om de misstänker att någon fuskar.

Det är ju inte så att väninnan stjäl från "någon rik knös som inte behöver sina pengar" (om det är det hon tror), utan det är vi kunder som får betala i slutändan genom högre priser.


¡ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

Åsa S
8/16/16, 4:09 PM
#10

Misstänker personalen att hon snattar kan de göra kontroll på henne varje gång hon är där, de behöver inte vänta på något pip och misstänker de att hon satt det i system så kan man faktiskt bli polisanmäld. +De kan informera ev. civilspanare att hålla ett öga på henne då kan de se redan i butiken att hon inte scannar allt. Många butiker har civilspanare de brukar vara rätt effektiva på att ta snattare, jag jobbar i butiken vid hemköp och kan se  när fok blir tagna där av civilspanare när de passerat kassan utan att betala nått de stoppat i fickan eller väskan och det är folk i alla åldrar + både rika och fattiga, en del blir helt förvivlade då de förstår att polis kommer tillkallas.

[Indii]
8/16/16, 10:59 PM
#11

Jag har jobbat i livsmedelsbutik, och då var det rätt vanligt att det gick omkring kontrollanter i butiken, så nog riskerar hon att åka fast förr eller senare. (Hoppas verkligen på förr). Sen undrar man ju hur vissa tänker. Inte bara det att hon gör något olagligt, tänker hon inte på skammen om hon skulle åka fast? Jag hade sagt till personalen och sen sagt upp bekantskapen med henne!

[Devya]
8/17/16, 8:10 AM
#12

Jag känner en bekant som gör liknande men på ikea. Jag själv skulle aldrig kunna göra något sådant då mitt samvete skulle inte palla det. 

Jag tänker dock inte blanda mig i det eftersom han är tillsammans med min vän. Vid något tillfälle så lär han straffas, så tänker jag iaf.

Aleya
8/18/16, 5:27 AM
#13

#12 får jag undra hur denna lyckas göra det på ikea? Tänker du på kassorna där man blippar själv? Eller har vissa scanning? Till ts: jag hade en liknande bekant som sket i att scanna vissa varor. Var lika besviken varje gång jag hörde om detta eller om jag av nån händelse var med.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Annons:
[AnimeV4]
8/18/16, 1:10 PM
#14

Tycker absolut att du ska säga till personalen. Tänk dessutom på att hon inte behöver veta att du sagt något. Det kan helt enkelt vara så att "någon i personalen såg det", "en kund tipsade" eller liknande. När jag fick höra att min styvbror hade krossat rutor sa jag till pappa. Då sa pappa att det var en snäll tant som känt igen honom och ringt hem.

immobilized
8/18/16, 2:24 PM
#15

Håller med #14

Jag snattade en gång som barn. En reflex för 14:- och jag hade så dåligt samvete att jag gick tillbaka och betalade dem dubbelt och bad gråtandes om ursäkt.

Sajtvärd: Barnens ifokus   Medarbetare: Spetsar & urhundar & Tonåringar ifokus

Facebook: Iron Wolf - working sleddogs
Gilla oss där och dela gärna!

.

Carrosh
8/20/16, 9:41 PM
#16

Det som #14 säger låter ju som en bra mellanväg, om du inte riktigt är beredd att säga upp kontakten. Det kan ju dessutom finnas en bakomliggande orsak som hon inte berättat om. Oavsett så är det ju fel, men kanske behöver hon hjälp? Åker hon fast så märks det ju också rätt så snabbt om det är så att hon blir ledsen för att hon åkt fast eller för att hon har gjort fel. Och så slipper du hamna i skottgluggen som någon som "skvallrar", även om du faktiskt gör det som är rätt genom att berätta för personalen.

\m/
Äta bör man, annars blir man hungrig!

XeZafir
8/27/16, 1:39 PM
#17

JAg handlar ganska sällan själv, oftast gör min man det eller gör vi det tillsammans. Men att aldrig blivit stickprovskontrollerad är otroligt. Låt oss säga att jag handlar med scanner 10 gånger om jag då har tur "slipper" jag kontroll 8! Jag blir kontrollerad jämt! Nu går jag till vanlig kassa alltid ist 😃

Men det din vän gör att tokigt på alla håll! Prata med henne, vill hon inte förstå, gå till personalen. Eller fråga personalen varför vissa blir kontrollerade jämt och andra aldrig, kanske kan du höra om de har möjlighet att göra något på hennes inlogg/kort då.

Upp till toppen
Annons: