Annons:
Etikettvänskap
Läst 1664 ggr
FdVännen
8/27/16, 1:23 PM

Saknar vår vänskap

Jag var tillsammans med mitt ex i 9 år. Det att vi gjorde slut var ett gemensamt beslut. Vi älskade fortfarande varandra fast som bästa vänner och inte som ett älskande par. Sexlivet dog ut efter några år ihop men vi stannade nog båda kvar i relationen i flera år efter det för att vi ändå trivdes så bra ihop. Vi hade så fantastiskt roligt ihop. Vi delade intresset för att resa och intresset för film, bilar och sport.

Men som sagt, passionen försvann och vi flyttade isär. Nu är det två år sedan vi separerade. Livet efter vår separation blev inte så väldigt olikt från hur vi hade det i förhållandet. Vi bodde inte ihop, men bortsett från det gjorde vi allt tillsammans av det vi gjort tidigare; reste tillsammans på semestern, firade jul ihop, åkte på bilmässor, gick på bio ett par gånger i månaden, tränade ihop osv. Skillnaden var väl att nu var det fritt fram att dejta eller ha sex med vem vi ville.

Det var för ca 8 månader sedan som allt förändrades. Han blev kär i en tjej och jag var glad för hans skull först. Men hon tillåter absolut inte att han har kontakt med något tidigare ex. Jag fick ett SMS av honom en dag där han skrev att vi tyvärr måste bryta kontakten helt då hans tjej var svartsjuk och han måste bryta med sina ex. Han hade även tagit bort mig från sin vänlista på FB. Jag ser dem ibland ute någonstans och han tittar alltid bort trots att jag ser att han absolut måste lagt märke till mig. Vi hade ett så tight vänförhållande i många år och nu vill/vågar han inte ens säga hej om vi råkar mötas.

Jag vet inte vad jag vill med att skriva det här, jag ville väl mest bara skriva av mig lite. Jag undrar också lite om det är normalt att jag saknar vänskapen jag hade med mitt ex trots att vi inte haft något sexuellt ihop på väldigt länge. Men att vi kunde prata med varann om allt och göra saker ihop saknar jag väldigt mycket. Jag har inga andra vänner som jag kan prata om allt med, utan det blir mer ytligt prat bara.

Annons:
_Fisken
8/27/16, 1:32 PM
#1

Stackars dig. Stackars han. Jag undrar om hans nya förhållande överlever. Såna där "krav" kan man inte ha i ett sunt förhållande.

Honestyisdead
8/27/16, 1:39 PM
#2

Har varit med om samma sak. Och jag saknar än idag vänskapen vi hade trots att det gått flera år. 

Samtidigt känner jag att han inte är värd det som kastade bort allt för att han blev kär. År av vänskap kastades bort för en tjej han hade känt en månad. 

Själv skulle jag aldrig kasta bort gammal vänskap utan klargöra från början att jag är vän med ett eller flera ex och inte kommer sluta vara vän med dom. Att jag inte accepterar sådana ultimatum.

Däremot ändras ju vänskap en del då man hittar kärlek. Man kan inte längre spendera all tid ihop och göra allt tillsammans när det kommit in kärlek i bilden.

_Fisken
8/27/16, 1:41 PM
#3

Man ska tänka sig för när man råkar på denna (underbara) berusning och bli kär. Det kan vara som en tändsticka. Flammar upp och sen dör. Men då har man hunnit med att ruinera allt annat man haft innan.

Aleya
8/27/16, 1:41 PM
#4

Jag hade en vän vars flickvän var så otroligt kontrollerande och svartsjuk. Första gången hon skrev från sin fb och frågade om jag visste vart hennes kille var så sa jag åt henne att jag vet inte och det får ni lösa själva. Blockera henne. Sen ett tag senare skrev hon från min kompis fb och började tjata. Då blev jag riktigt leds och sa att nu får hon ge sig och att jag aldrig mer vill höra från henne när hon höll på med dessa fasoner. (Jag har känt min kompis sedan vi var 17, så det är ju några år) Problemet var bara att hon lät inte min kompis höra av sig heller. Jag hörde dock av min vän gör första gången på två år förra helgen. Jag blev ju glad av att höra av han. Men inte för det jag fick höra sen. Att tjejen hade tagit en överdos och dött. Så jag förstår din känsla av att sakna ditt ex/vän. En dag kanske han vaknar upp ur det där träsket av att han måste lyda sin flickvän. Och jag hoppas att det inte blir som för min vän, att tjejen måste dö eller göra slut innan han vågar kontakta dig igen.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

[PeterTM]
8/27/16, 2:02 PM
#5

#0 Det där skulle jag inte acceptera. Ditt ex är vek som ger efter för ett sånt krav. Jag tror inte att hans nya förhållande kommer att bli långlivat, ingen orkar upprätthålla kärleken när den är behäftad med ultimatum. Med andra ord tror jag att du snart kommer att kunna återupprätta din vänskapsrelation.

Honestyisdead
8/27/16, 2:22 PM
#6

#5 Är det något ts bör göra anser du? Återuppta vänskapen när han så tydligt visat att man går att radera om någon ber honom att göra det.

Annons:
[PeterTM]
8/27/16, 2:52 PM
#7

#6 Jag tycker nog att jag redan svarat på det. Jag menar att jag tror att ts ex snart kommer att vara singel igen mot bakgrund av att ingen relation överlever ultimatum och då kan vänskapsbanden återknytas. Det vill säga, bara vänta ut.

Men personligen skulle jag nog gå steget längre genom att vinka glatt när blickarna möts på gatan 😉

Honestyisdead
8/27/16, 3:02 PM
#8

#7 Du svarade inte på min fråga. Tycker du att det är en vänskap att satsa på när han redan visat att han säger upp vänskapen om någon ber honom göra det? Om han nu blir singel dvs. Är han en vän att återta kontakten med när han gjort som han gjorde?

Jag tycker inte det.

[PeterTM]
8/27/16, 3:05 PM
#9

#8 Nej kanske har du rätt i det, men det är vad du och kanske jag också skulle tycka om honom. TS kanske resonerar annorlunda om han var så viktig för henne att hon tycker att han är värd en andra chans. Som jag sa tidigare tycker jag att han är vek som ger efter för ett sånt krav från sin nya, men det kanske är så en del resonerar i nyförälskat tillstånd(?).

Honestyisdead
8/27/16, 3:12 PM
#10

#9 Jag ställde frågan till dig 2 gånger och du har fortfarande inte gett ett svar 😂 

Om du inte vet så skriv det.

Endast ts kan svara på hur hon känner i frågan.

[PeterTM]
8/27/16, 4:02 PM
#11

#10 Om du inte tycker att jag har givit ett svar så måste det vara så att jag inte har begripit frågan, eller helt missat den.

Jag trodde att din fråga var: "Är det något ts bör göra anser du?" Svaret på den frågan har jag avgivit två gånger med något olika ordalydelse, men med samma innebörd, nämligen kortfattat; nej, det löser sig självt.

Det andra som handlar om huruvida han är värd en ny chans, är en helt annan fråga som jag för egen del vill svara nej på.

FdVännen
8/27/16, 4:27 PM
#12

Tack för all respons.

Jag vet inte hur jag skulle reagera om han blev singel en dag och jag plötsligt skulle "duga" igen. Jag känner mig ju ganska besviken. Att han får mindre tid över nu är jag helt med på men att inte ens hälsa när man möts och att tydligt klargöra i ett SMS att vi från en dag till nästa ska bryta all kontakt känns inte schysst gjort.

Honestyisdead
8/27/16, 6:13 PM
#13

#11 Frågan var om hon bör ge honom en andra chans enligt dig. Och nu äntligen fick jag ett klart svar på det :)

#12 Nej det är verkligen fult och lågt gjort.

Annons:
_Fisken
8/27/16, 10:52 PM
#14

Sen kan man också vara en förlåtande människa….

Honestyisdead
8/28/16, 4:15 AM
#15

#14 Ja där är vi alla olika. För mig är det ett hemskt svek att på två röda välja bort någon som under många år gjort allt för en, som man delat livet med och varit bästa vän med många år. För någon ny osäker tjej är svartsjuk innan det finns anledning till oro. Tjej som pga sin dåliga självkänsla ställer ultimatum.

Jag hade önskat att min vän hade sett det som varningstecken på hur förhållandet kommer se ut när svartsjukan börjar innan något ens har hänt.

Önskat att vår vänskap betydde något i alla fall. Något man inte bara klippte bort som en lös tråd.

Jeakar
8/28/16, 11:24 AM
#16

Jag var tillsammans med en kille väldigt länge också, vi gjorde slut pga hans svek. Han försökte hålla kontakt men jag sa att det var för tidigt att gå in och låtsas vara bra kompisar när jag fortfarande var sårad (det hade inte ens gått en månad), jag behövde tid att smälta allt. Inte långt efter bröt han av all kontakt utan förklaring, han blockerade mig och slutligen flyttade han in med den som var anledningen att det tog slut. Jag vet inte om de är ihop eller är rumskompisar, men han tittar alltid bort och låtsas inte om mig när vi ses ute. Det är hemskt att han inte ens kan säga hej efter så många år ihop, så jag förstår hur du känner. Det är oschysst och lägger säkert många psykologiska delar på spel (som tillit till ex), ett litet oskyldigt hej är inte så mycket begärt. För att besvara din fråga: det är normalt att sakna vänskapen efter så lång tid ihop, det gör jag också ibland för vi hade väldigt roligt ihop. Men till saken hör är att man äger aldrig en annan människa och jag går igång på hur folk skriver här i tråden. Det är orättvist att kräva något av honom överhuvudtaget som vissa i tråden verkar tycka sig ha rätt till. Det är hans liv och därmed bestämmer han själv vem han vill ha kontakt med eller inte, oavsett hur "osunt" det är så är det hans business, ingen annans. Tycker han det är värt det att bryta med TS för någon han har en potentiell framtid med så måste man förstå, acceptera det och gå vidare. Jag bara undrar hur mycket kontakt en annan skulle ha med sitt ex om man hittade någon som man älskade och gjorde alla roliga saker med? Visst kan man säga hej å småprata men en närmare relation dock… Jag personligen har aldrig varit i en situation där min partner har bra kontakt med sitt ex men jag kan tänka mig att jag skulle känna mig obekväm med det, vilket jag tror är mest vanligt bland de flesta av oss. Givetvis beror det på mina egna osäkerheter, men det berättigar ingen att stampa på hur jag känner inför det. Jag skulle aldrig få för mig att kräva saker av min partner, utan då får jag välja om det är värt det eller inte, hur som är det taskigt att klanka på någon med dålig självkänsla. Därmed tycker jag det är dumt att beskylla den nya tjejen för att dessa två inte har kontakt för den nya tjejen kanske har varit med killar tidigare som gått tillbaka till sitt ex/varit otrogna eller varit med om andra jobbiga saker i livet som gjort att hon känner som hon gör. TS (Fdvännen), jag hoppas allt löser sig för dig och att du snart hittar nya vänner/ny partner som du trivs ihop med! :)

Honestyisdead
8/28/16, 3:08 PM
#17

#16 Det är väl ingen som krävt något alls. Bara väntat sig det man väntar sig av vänner.

Mitt ex och jag umgicks tillsammans med vänner som råkade vara våra ex. Jag festade och umgicks med ett ex som råkar vara min bästa vän. Jag skulle aldrig kunna vara tillsammans med en människa som är så osäker och inte litar på mig och kräver att jag ska sluta vara vän med någon jag känt sedan barndomen bara för att vi var tillsammans en gång i tiden.

Ingen beskyller den nya tjejen. Bara konstaterar att ett förhållande som startar med osäkerhet inte brukar bli bra. Det är HAN som gjort fel.

[PeterTM]
8/28/16, 8:14 PM
#18

#16 Jag tycker inte heller att någon har krävt något av någon, åsikter om saken har yttrats, ingenting annat.

Upp till toppen
Annons: