Annons:
Etikettsex
Läst 2087 ggr
Tanjis
8/30/16, 5:53 AM

Sex är komplicierat

Jag vill tro att jag alltid har varit asexuell trots att jag exprimeterat och haft sex med många olika och rätt ofta förr. Det har dock alltid känts som att jag har gjort det för killens skull. Idag beskriver jag mig dock som asexuell och jag hoppas att det är för att jag har accepterat att jag inte gillar sex och slutat försöka och att det inte är något jag utvecklat för att min sambo sen drygt sex år tillbaka är så värdelös i sängen. Han har verkligen ingen koll alls över huvudtaget och han kan inte ta instruktioner alls för att han säger att det spelar ingen roll hur han gör jag tycker ändå inte om det. Ett exempel är när han ska smeka klitoris (vilket han på gränsen till aldrig gör) så trycker han för hårt och om jag säger något blir han för det mesta frustrerad och slutar helt. En sak som jag tycker är väldigt obehagligt är när någon smeka på mig med hela handen, det har jag aldrig gillat och tidigare killar har fattat snabbt att jag vill att de smeker med fingertopparna eller klia på ryggen eller helst inte smaka hunden alls, i morse vaknade jag av att han strök på mig med hela handen vilket var ett vidrigt uppvaknande (han har gjort så förr) jag ber honom sluta och han frågar hur man ska ha förspel då…. som sagt ingen som helst koll alls, tror inte att han någonsin försökt kyssa mig i nacken och viskat nått gulligt i örat eller så och jag minns inte om jag har bett honom göra så, vilket som så blir det utan känsla när jag ber honom göra nått eller så blir han frustrerad eller bägge då jag säger att det blir fel. När han väl sätter på mig är det bra men jag kommer väldigt sällan då han inte kan hålla tillbaka sig själv vilket blir frustrerande för mig, vad är poängen? Om jag försöker mig på förspel ligger han bara där och gör inget tillbaks och jag som redan har väldigt lite intresse för sex ger oftast upp, orsaken till varför han inte gör nått är för att han vill att jag ska veta hur det känns när han inte får gensvar, om något så hoppas jag alltid dom gångerna att han ska lära sig av mig, innan honom har jag alltid fått beröm uttryckte på olika sätt att det där med förspel är jag väldigt bra på. Son person är inte min sambo särskilt romantisk och han är väldigt lat och datanörd vilket inte precis får det att gnistra till till vardags när man kommer hem och han sitter vid datorn och knappt säger hej. Dock är det oftast skönt att han inte är ivrig att vara jätte ivrig att umgås då jag jobbar på äldreboende och ska vara trevlig och social och vänlig hela dagarna vilket faktiskt tar på kraften.När vi båda är lediga umgås vi desto mer men mest för att jag tjatat till mig det och det blir ju statiskt och oromantiskt för den saken. Ps: detta inlägg fick en väldigt negativ klang men det är för att jag framför ett problem. Det finns orsaker till varför jag stannar hos honom och varför jag älskar han men inlägget skulle bli för långt om jag började schabbla om det.

Annons:
_Fisken
8/30/16, 6:51 AM
#1

Han verkar inte vara lyhörd. Tondöv lixom. Du tycks vilja ha ett långt förspel (så du kommer ikapp han) o det fattar han inte. Sen gäller det att förspelet är rätt genomfört. Det har heller inte gått in.
Har du provat och skriva ett instruktionshäfte? Jag skojar inte nu. En del personer läser manualer bra men fattar inte verbala instruktioner.
Jag tror inte du är asexuell som person. Det är bara det att som partner måste man ha rätt nycklar och då når man dig.

abcö
8/30/16, 6:54 AM
#2

Ja eftersom ni varit tillsammans i 6 år måste ju något vara bra men av det du skriver så tycker inte jag att det låter som att du älskar honom även om du säger att du gör det. Utöver sexet så stör du dig även på att han är "lat" och "datanörd" och "inte särskilt romantisk" och när ni väl umgås så är det för att du har tjatat dig till det.

Jag tycker inte det låter som du trivs i förhållandet

OlgaMaria
8/30/16, 7:38 AM
#3

Håller med #2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Vanja
8/30/16, 9:02 AM
#4

Hej!

Jag tycker inte alls att det låter som att du inte trivs i ditt förhållande.  Så jag håller inte med föregående talare. Och eftersom du skriver att du r lycklig i ditt förhållande och älskar honom så ska jag inte rota något i det eftersom du uppenbarligen inte vill det. 

Nu till problemet, jag hade en kille för flera år sedan som inte heller var speciellt bra i sängen. Och han blev, som din kille, frustrerad och gav upp när det blev fel. Det är inte så konstigt om man tänker på det. Man vill så gärna kunna tillfredställa sin tjej men man gör fel hela tiden och mår dåligt över det. Så nästa gång så är självförtroendet på absolut noll och då går de lika dåligt den gången. Kanske kan du istället visa honom hur man gör? Ha en sexualundervisningslektion med honom. Då blir det både roligt och förhoppningsvis så lär han sig något. 

Berätta för honom vart man ska röra och ur hårt, visa med din hand och sen låt honom försöka själv. Går de dåligt så kan du ju visa med Hans hand, ungefär hur du vill ha det. 

Karlar är för mig ett mysterium eftersom att en del saker måste man bara säga rakt ut, typ . Jag vill att du kysser mig i nacken ibland. De kommer inte att göra det självmant annars. Men om du säger till dom att det är exakt så du vill ha det så han de faktiskt vara lyhörda. 

Hoppas att min inlägg hjälpte lite iallafall! :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Hayabusa]
8/30/16, 10:30 AM
#5

#4 Sant, man får ju försöka komma ihåg att det INTE finns någon utbildning/kurs i hur man blir "bra i sängen". Läsa tankar eller förstå hur andra reagerar eller gillar/ogillar är inte heller så enkelt alla gånger. Övning ger färdighet, heter det, och det gäller även sex skulle jag vilja påstå. Det som funkar bra med A är katastrof med B. 

Är sex svårt? Ja, definitivt! För att inte tala om sannolikheten att något blir fel, går snett eller bara pannkaka.

moninka
8/30/16, 1:27 PM
#6

Usch hoppas verkligen inte din sambo råkar få syn på denna tråd, då kan han nog bli väldigt ledsen. Inget trevligt sätt att framföra negativ kritik på.  Självklart ska man inte låtsas att allt är bra om det inte är det men pratar man vänligt och lugnt och visar vad man hade önskat för förändringar utan att låta irriterad så går det nog fram lättare

Annons:
Vanja
8/30/16, 8:26 PM
#7

#5 Precis! 

Man kan aldrig känna vad den andra känner så man måste prova sig fram och en öppen dialog är väl de lättaste sättet att lära sig vad som fungerar och inte. :)

/ Vanja 
Sajtvärd på Politik I Fokus. 

[Devya]
8/30/16, 8:28 PM
#8

Usch, låter som en jobbig situation..

Mitt ex var fantastisk i sängen och visste precis hur han skulle göra. Han kollade alltid in mitt kroppspråk och liksom läste av mig. Min nuvarande kille är i princip som din kille så sexet blir ganska uselt och jag får numera aldrig ens orgasm. Varför är jag då ihop med honom? För sex är inte allt, tack och lov. Sen kan jag alltjämt komma på egen hand så jag bryr mig inte om jag inte kan komma med min partner. 

Man behöver alltså inte göra det hela till något komplicerat utan acceptera läget eller gör slut om det är väldigt jobbigt. Det går nog oftast inte att prata med sådana killar, jag har försökt och det har aldrig lyckats så jag har gett upp och accepterat läget.

Tack och lov så älskar jag den här killens alla andra egenskaper så jag har det på det torra åtminstone!

[Vårnatt]
8/30/16, 8:31 PM
#9

Jag tror att vissa klickar man inte riktigt med bara. lättast är ju om det om det kommer naturligt :) om han är en toppenkille på massa andra sätt och du kan leva med att ni inte riktigt klickar så eller att ni verkligen försöker prata om det så kanske det löser sig?

[Hayabusa]
8/30/16, 9:09 PM
#10

#7 Kommunikation är vägen fram till nästan allt :)

_Fisken
8/30/16, 9:18 PM
#11

Du kan inte ha mer rätt!  Själv behöver jag tydliga instruktioner! "DÄR ska du vara!", "Så ska du inte göra!"….

[Hayabusa]
8/30/16, 9:38 PM
#12

Träna, träna, träna…och åter igen träna 🙂

pyromanen
8/31/16, 7:44 AM
#13

Kommunikation som #10 Skriver och så lite positiv inställning från båda med en uppriktig vilja att vilja hitta fram till bra sex för båda.

Annons:
Elinmatsdotter
8/31/16, 7:54 AM
#14

Vissa killar blir ju stötta om man säger rakt ut hur det ska va… När jag har varit med den typen som inte kan ta verbala instruktioner så överspelar jag alla känslor som där det e skönt verkligen visar jag det med hela kroppsspråket och är det obehagligt så kan man antingen visa genom att kanske ta hans hand och när han gör rätt så överdriv. Dom flesta vill ju göra rätt och verbal kommunikation kan krossa det lilla självförtroende ät dom har kvar men visar du verkligen när det är bra och ge komplimanger efteråt så bygger du upp hans självförtroende igen! Hoppas detta kan hjälpa lite i alla fall ^^

Zadeira
8/31/16, 7:43 PM
#15

Nu vill jag inte verka negativ eller så men ditt inlägg tyder lite på att ingen av er har accepterat ert sexliv som det är nu och att ni inte är nöjda men inte pratar om det utan har fastnat i något slags stadie där ni både är missnöjda men inte riktigt vet hur ni ska hantera det.

Jag funderar på när ni tagit dessa diskussioner? Är det så att det alltid kommit i samband med sex, före, under eller efter? Liksom "in the moment"? Visst hade jag kunnat anpassa mig mitt under sexakten om min partner sa att något var fel, men för att sedan inte gå och grubbla inför nästa sex hade jag tyckt det var bra om vi kunde sätta oss ner och diskutera det istället efteråt. Att liksom få en förklaring och förståelse för varför han tyckte något var fel. Har ni suttit ner en tisdagseftermiddag vid köksbordet och faktiskt pratat om hur ni upplever ert sexliv? Att ni båda får säga vad ni är nöjda med, vad ni är missnöjda med osv utan att det blir anklagande utan rent informativt. Att ni båda berättar hur ni känner och upplever olika saker, att du tex förklarat varför och hur du menar med att det är obehagligt när han tar på dig med hela handen och visar hur du tycker det är bekvämare. Att ni sen dessutom är öppna båda två för att försöka göra annorlunda.

Sen tänker jag lite som såhär: du säger att du är asexuell och inte gillar/behöver sex osv. Jag kan tänka mig att din kille kanske är inställd på att oavsett vad han gör så gillar du det ju ändå inte på samma sätt som han och att han känner sig både lite hjälplös och kanske besviken och reagerar med att lite stänga av. Jag säger inte att det är rätt av honom eller att det är så han känner (det vet bara han), men det är en möjlighet att det påverkar honom och gör honom lite mer negativt inställd till att vara lyhörd och anstränga sig. Jag tycker du ska försöka prata med honom om hur han känner, tänker, funderar osv för kanske är det så att han visst kan ändra sig och göra mer som du ber honom om ifall han faktiskt förstår att de gånger du vill ha sex så vill du verkligen det och att det är viktigt att ni båda då njuter.

Du skriver här: Om jag försöker mig på förspel ligger han bara där och gör inget tillbaks och jag som redan har väldigt lite intresse för sex ger oftast upp, orsaken till varför han inte gör nått är för att han vill att jag ska veta hur det känns när han inte får gensvar. Är du säker på att det verkligen är så, alltså har han rakt ut sagt att det är som han vill "ge igen". Eller är det som du tror att han tänker? För det är en väldigt stor och viktig skillnad. Det tyder också på att han inte förstår din sexualitet, eller asexualitet snarare och vad det innebär och betyder för dig och ert sexliv. Har du verkligen förklarat det för honom?

Jag tror att även om sex i sig inte är viktigt för er i ert förhållande och ni älskar varandra för andra saker så är det en viktig del att ni båda är överens om ert sexliv och hur det ska se ut när ni väl har sex, eller om ni inte alls har det framöver. Det du skriver tycker jag låter som att ni inte är riktigt överens i dagsläget, men att ni inte heller kommer vidare. Kanske parterapeut eller liknande hade varit något, bara för att reda ut era känslor kring sexlivet med hjälp av någon så att det inte blir anklagelser, dolda motiv osv osv.

Luisa
9/7/16, 4:30 PM
#16

Mitt tips är att istället för att säga vad du inte gillar, att du istället påpekar vad du tycker om. Sen är mitt tips att du säger att du vill styra denna gång och med det så kommer han också lära sig vad du tycker om. Och mitt bästa tips är att ni ligger kvar efter och pratar om vad ni tyckte var bra med sexet, och vad ni tyckte var skönast/sexigast osv, :) Min kille var också lite sådär i sängen i början, men nu är det perfekt :) Och som någon ovanför skrev, så behöver en tyvärr oftast säga rakt ut "jag gillar verkligen när du kysser min nacke" för att han faktiskt ska börja göra det. Försök även göra det till en vana att stämma av med varandra om det ni gör känns bra för båda. Hoppas att jag var lite till hjälp i alla fall :)

Gaara
9/7/16, 8:15 PM
#17

Låter lite som mitt senaste ex. Men han vågade knappt ta på mig ens och var inte speciellt intresserad av sex alls. Vi var tillsammans i lite mer än 5 år men bodde aldrig tillsammans (hade aldrig stått ut med det då han inte var intresserad av att skaffa sig ett jobb heller) Han var sjukt oromantisk av sig och hade svårt att visa glädje när jag gjorde något gulligt för honom. Verkligen inte en kille som passade mig. Tack och lov lärde jag känna en kille som fick mig att förstå vad livet hade att erbjuda mig. Vi blev bästa vänner och en tid senare blev vi tillsammans. :) Med honom fick jag alla mina drömmar för framtiden åter och vi har alltid jättekul tillsammans och det är kul att göra romantiska saker för honom och han gör massa romantiska saker för mig. (och vi har för övrigt bott ihop i över ett år nu).

Så frågan är väl om din sambo verkligen är rätt sorts människa för dig. Det är det bara du som kan avgöra, men jag har i alla fall lärt mig att inte nöja mig med mindre än vad jag egentligen vill ha ut av livet. :)

P3pz
9/13/16, 4:12 PM
#18

Låter som om han i alla fall försöker hitta ett sätt i och med att han frågar hur du vill ha förspel. 
Mitt tips är att du säger vad du vill att han ska göra, vad han gör rätt osv inte vad du inte vill.  Sen om du tycker att han trycker för hårt visa honom då hur du vill ha det, ta hans hand med din egen och sätt hans fingrar emot så att han får känna hur hårt/löst du vill ha det. 

Sen är ett tips för att trigga igång sexlusten och roligheten i sexet, ha sex på andra ställen än i sängen och ha spontansex ;)

Experimentera med din kille, hitta vad ni gillar tillsammans.. För ett bra sexliv kommer ni inte få om ni inte kan ta på varandra :P

"There is life after abuse. This is mine"

Upp till toppen
Annons: