Annons:
Etikettkriser
Läst 2251 ggr
pernillaa
2016-10-13 23:05

Slut efter 8 år tillsammans

Jag och mannen jag varit tillsammans med i 8 år har precis kommit fram till att det var dags att göra slut.

Men vi är inte osams. Tvärtom var det ett helt perfekt avslut. Jag flyttade 1 juli som ett sista försök att rädda oss och tänkte att det kanske blir annorlunda om vi inte bor ihop och slipper allt vardagligt gnabb och våra olikheter där. Sen har vår kontakt liksom avtagit och så också närheten när vi väl träffats. I perioder har jag t.o.m. glömt bort honom. Vi pratade kvällen 9/10 och diskuterade en paus först. Sen for jag hem och insåg i dörren hemma i princip att det inte var någon mening att försöka mer. Vi har försökt sååå många år och vi är helt enkelt för olika. Vi är som ett gift för varandra och allt krockade. Så 10/10 for jag dit på kvällen och sa att jag nog ändå tyckte vi skulle göra slut direkt. Han höll med, vi diskuterade hur vi skulle förhålla oss till vår son som är 4 år och hur vi skulle förhålla oss till varandra till en början, att vi skulle hålla distans för att sluta se oss som en och samma person och bli 2 olika individer. Sen satt vi ett tag och pratade om saker som vi alltid brukar prata om, typ varandras hälsa, hans jobb, sonen osv. Kändes oväntat nog fullkomligt naturligt. När jag tagit på mig skorna och jackan och skulle gå gav vi varandra en lååång lång kram och strök varandra på ryggen. Jättefint på alla sätt.

Det har gått 3 dagars sen dess och jag pendlar från minut till minut i måendet. Sorgen är helt ofantlig. Det som är så svårt, det jag sörjer, är inte oss som kärlekspar så. Jag saknar inte sexet, kyssarna eller att höra att han älskar mig, jag saknar inte att bo ihop heller. Det är något annat jag saknar. Något jag inte riktigt kan beskriva.

När vi träffades var vi ingenting, någon utav oss. Vi var trasor, hade dåligt självförtroende, dåliga erfarenheter med oss sen tidigare, trauman m.m. Jag var mitt i en vårdnadstvist då jag nyligt då lämnat min äldre sons pappa och var otroligt krisig. 2 år efter vi blev ihop förlovade vi oss och strax därefter flyttade vi ihop. 4 år efter vi blivit ihop kom vår son. Älskade älskade pojk!

Mitt ex är en bra pappa och vi har skapat underbara minnen tillsammans som familj!

Sen har vi båda fått våra ADHD-diagnoser som par, fått hjälp, medicinering, han fick jobb, flera olika jobb har han betat av, jag har provat arbetsträning några gånger, han har förlorat en i familjen, jag har kämpat med preventivmedel förgäves, samma sak med medicinering för ADHDn och det bipolära som blivit enorma bakslag i mitt mående, vi har varit sjuka tillsammans, varit på världens topp och ramlat ner och plockat upp varandra. vi har kritiserat varenda millimeter av varandras personlighet och beteende och försökt förändra varandra och oss själva. Vi har gått igenom 3 missfall, 1 förlossning, bråkat om ekonomin och om hushållssysslor m.m.

Sammanfattat har vi tillsammans sen vi blev ihop vuxit från små pölar till relativt självsäkra människor. Vi har verkligen sett varandras både värsta och bästa sidor och känner varandra på ett plan som ingen annan gör.

Det som hände var att när vi blev mer självsäkra och vågade stå upp för våra behov, så skar det sig. Det krockade hela tiden och vi utvecklades åt olika håll.

De senaste 3 dagarna sen vi gjorde slut har jag gråtit så jag fått dricka resorb för att typ inte torkas ut totalt. Ser typ 20 år äldre ut för rynkorna under ögonen, inte påsar, utan rynkor.

Jag saknar honom så fruktansvärt mycket, för han har blivit en del av mig. När jag ser bilder på honom så är han så välbekant så det är nästan som att se mig själv! Jag är inte arg och tänker inte ens på det dåliga som varit. Jag är inte misstänksam och bryr mig inte vilka han umgås med. Har t.o.m. så smått accepterat att han kommer hitta någon annan och vill att han ska vara lycklig. Jag accepterar att jag inte kommer ha den rollen i hans liv längre och vill heller inte ha den. Saknar som sagt inte på något sätt närheten eller kärleken på så sätt.

Men det är som om jag vill dela den här helt enorma sorgen med honom just. Jag kan prata med vänner och familjen om det här och det jag sörjer men det hjälper inte. Det är honom jag vill prata med för det känns som om han är den enda som förstår det här och förstår mig. Jag saknar honom som vän!

Det kanske låter konstigt, men han känns ungefär som en brorsa, eller en kompis man haft hela livet. Det känns som om vi har lärt oss gå tillsammans! Vi har lärt oss prata tillsammans och lärt oss om både kärlek och svek m.m.

Han är en del av mig!

Skrev det här till honom ikväll, att jag ändå behöver honom och att det som gör så fruktansvärt ont i mig som jag sörjer, som gör att jag bara vill kräkas, är att jag känner det som om jag förlorat en del av mig, en brorsa, en allra bästa vän. Intimiteten saknar jag inte för den har ändå vuxit bort. Jag vill inte kyssa honom eller ha sex…jag skulle vilja krypa intill honom en stund och gråta tillsammans och sörja att vi hamnade här trots att kärleken och respekten fanns. Att sörja oss som familj, som föräldrar, alla fina minnen. Jag vet inget annat sätt att hantera sånt här än att söka tröst och stöd hos honom och även det här vill jag dela med honom. Det finns inget agg, bara en sorg!

Jag vet att det kommer vara jobbigt att se honom med någon annan så småningom men det kan jag komma över. Men jag vet inte om jag någonsin skulle komma över att inte få ha honom i mitt liv som vän!

Tänk va, vad livet bjuder en på märkliga passningar ibland!? Jag känner samtidigt en sån enorm tacksamhet, för att jag kan känna sån här typ av saknad efter honom och uppskatta honom på det här sättet. Att kunna se vår relation för vad den faktiskt är och har varit senaste åren utan att försöka pressa in oss i en låda som par.

Ingenting blir någonsin som man vill eller tror att det ska bli. Ibland måste man bara chansa.

Berätta gärna om ni själva har upplevt något sånt här.

Ha en bra dag! // Pernilla

Annons:
mangemani4
2016-10-13 23:44
#1

ja, det är aldrig roligt när det tar slut, speciellt efter en längre tid, inte bara pga att det tog slut, men även pga att man nu har "gått miste"(förstå mig rätt på det där nu) om så många år som man kanske kunde ha spenderat med någon som det funkade med istället.

jodå, jag har haft en del långvariga och det har varit samma scenario, man mår dåligt, man har ångest känslor osv osv. i början var värst, när man var yngre, då ville man inte annat än att bara bli ihop igen efter de första dagarna, men numera så tänker man efter lite innan man försöker att bli ihop igen, man ställer sig frågorna "har någonting förändrats sen det tog slut?", "om jag tar henne tillbaka, blir det bättre?", "kom ihåg anledningen till att det tog slut". några få tankar som har fått mig att ta mig igenom perioderna efter ett avslut och räddat mig från att göra det klassiska misstaget att bli ihop med samma partner igen baserat på sorg och den där "rädd för att förbli ensam" känslan och troligtvis mycket mer sorg om jag hade blivit ihop med dem igen.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

pernillaa
2016-10-14 00:04
#2

Tack för ditt svar. Jag har skrivit "en påminnelse" till mig själv här på datorn där jag förklarar för mig själv varför det inte kan bli vi igen ifall jag någonsin tvivlar för det gör jag ibland. Är nog en helt naturlig reaktion. Går igenom allt det där med rädslan för att vara själv osv, men jag vill inte på något sätt bli ihop igen egentligen och jag vill egentligen vara själv också. Man bara inbillar sig att man inte skulle klara det. Men nu är jag ändå över 30 och har lärt mig att jag faktiskt visst klarar mig själv. Så det är bara dumheter att jag inte skulle göra det och att jag skulle bli ihop med honom igen. Det vill jag inte. Det skulle bli katastrof. Jag vill heller inte ha honom på det sättet längre.

Ha en bra dag! // Pernilla

mangemani4
2016-10-14 00:21
#3

det är ju klart att en vana finns där fortfarande efter bara några dagar, jag menar 8 år, det är ju en lång tid, en lång tid som har vant dig vid att ha en partner vid din sida, den vanan lär ju inte försvinna på ett bra tag, typ som att vanan att röka inte försvinner bara på några dagar efter att ha rökt i många år.

klart du klarar dig ensam(även fast det kan vara tufft att inse det just nu), du klarade ju dig alldeles utmärkt(antar jag) innan du träffade honom:), det är bara vanan som du måste få bort, vanan att ha någon vid din sida.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

alicetrött
2016-10-14 07:36
#4

Måste du sakna honom som vän då? Jag menar kan ni inte fortsätta att vara jättebra vänner fast ni inte är ett par? Någon du kan prata med om allt osv.

pyromanen
2016-10-14 07:47
#5

Inte konstigt med sorgen. Den behöver få vara där ett tag. Det svåraste kanske inte är att mista sin älskare utan att bli utan sin närasre vän och trygghet (samma person). Om man som jag haft mycket långt från den näraste (maken) till "nr2". Det är jättetufft när man verkligen behöver tröst och den som brukar trösta inte finns. Efter skilsmässan har jag behövt bygga upp kvaliten på mit sociala nötverk. Och det har ökat min livskvalite enormt! Så det är inte bara nackdelar. Sorgen behöver sin tid och sen blir du hel igen. Kanske helare än någonsin dessutom. Se till att ofta träffa kompisar och släktingar du gillar är mitt bästa tips.

Agafia
2016-10-14 09:45
#6

Styrkekram

Annons:
pernillaa
2016-10-14 10:55
#7

Tack för era svar. Jag har tänkt en del på det här inatt, hur vi borde förhålla oss till varandra och att det finns fall-luckor i det här att jag skulle vilja fortsätta ha lite kontakt som vän med honom. Hur lätt det skulle kunna vara att falla in i någon sorts undermedveten tro att jag fortfarande är "viktigast" för honom och så blir det en chock när han träffar en ny och inte kommer ha samma behov av mig som tidigare, för då blir det genast mer komplicerat. Så jag ska skriva ner för mig själv hur jag ska förhålla mig till det och vad jag ska akta mig för. Det mesta arbetet i det här sker ju i tankarna, inte i beteendet. Tänker att jag absolut kan fråga honom hur han mår och vända mig till honom såhär i början för att få ett redigt avslut och kanske få sörja tillsammans lite som jag känner att vi inte gjort, prata igenom lite, men sen måste jag vara beredd på att backa.
Så jag tänker att varje gång jag isf hör av mig till honom måste jag fråga mig själv vem det gagnar, om jag är beredd på att han kanske  inte är intresserad av att prata för att han hittat en ny osv. Att det i slutändan ändå måste gagna mig och att jag måste akta mig för att bli för bekväm i det här. Att mitt fokus ändå måste ligga på att bygga upp mig själv och mitt liv. Så ett avslut vore ju positivt, och att vi kan hålla kontakten även efter, men att han inte får vara för "central" i mitt liv som förut. Han har inte huvudrollen i mitt liv och jag har inte huvudrollen i hans. Även om jag uppskattar honom nu på ett sätt jag inte kunnat tidigare för att vi försökt spela en roll i varandras liv som inte passade oss, så gäller det ju att veta vilken roll jag vill att han ska spela i mitt liv. På vilket sätt jag vill ha honom som vän så det blir hanterbart och vi alla mår bra av det. För vi båda kommer ju komma ur sörje-perioden och komma ifrån varandra lite och då gäller det att det inte är någon av oss som sitter och tror att man fortfarande har någon sort huvudroll i den andres liv.
Tänker jag rätt nu?

Ha en bra dag! // Pernilla

mangemani4
2016-10-14 12:21
#8

jag kan bara prata för mig själv nu efter min egen erfarenhet, men att försöka sig på att vara vän med ett ex när känslor, saknaden och sorg fortfarande finns med i bilden, är för mig väldigt självdestruktivt. så länge känslor finns med i bilden, så kommer en vänskap nog bli komplicerat, speciellt om han hittar en ny.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

pyromanen
2016-10-14 12:38
#9

Tror inte på att det funkar att gå direkt från att vara varandras livskamrater till att vara vänner. Jag ör övertygad om att man behöver ett riktigt och tydligt avslut och först efter ett tag när båda står på egna ben och kommit över det vörste av sörjeprocessen då kan det funka att ha en renodkat vänskapsrelation med sitt ex. Tror att tankar om att man har varandra ändå nu i början är nån sorts försök (mycket mänskligt) att minska sorgen och smärtan. Men som bromsar och drar ut på både sorgeprocessen och "arbetet@ med att bygga en egen tillvaro.

alicetrött
2016-10-14 14:16
#10

Ja det är klart att man kan vara vän med sitt ex, men inte om någon av parterna vill mer eller hoppas på en återförening som kärlekspar. Men ts skriver ju att hon inte saknar kärleken och dem som par utan hon saknar honom som en vän. Och då tycker jag det är helt okej att fortsätta som vänner om båda vill det.

mangemani4
2016-10-14 15:41
#11

det är ju just det som är problemet. som det låter på henne i det hon skriver så är det mer än "bara vilja vara vän" som finns med i bilden just nu, behöver inte vara kärlek eller sådana känslor, utan andra känslor.  TS får helt enkelt ställa sig frågan, rent hypotetiskt, om de blir vänner och han skaffar sig en ny utan att berätta och de bestämmer sig för att hitta på något och han drar då med sig sin nya tjej, exakt hur kommer det att kännas då? säg inte bara rakt av nått i stil som "jamen det är ju hans val, det är väl ok" utan tänk och känn efter RIKTIGT NOGA, hur skulle det kännas i verkligheten? det ärliga svaret på den frågan är svaret på om du är redo för att ha honom som vän eller inte.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

[LadyK]
2016-10-17 00:10
#12

Jag är väldigt god vän med min exman, då vi har barn ihop är det omöjligt enligt mig att inte kunna umgås med varandra. Jag kan fortfarande ringa honom när det gäller vissa delar i mitt liv där jag vet att hans erfarenheter och kunskaper är de bästa. Han känner ju mig utan och innan på ett sätt som ingen annan. Idag är jag omgift och kan fortfarande umgås med mitt ex som vän, barnens pappa. Är glad för att vi kan ha det så.

mangemani4
2016-10-17 00:21
#13

när inga känslor finns med i bilden, absolut, då funkar det garanterat att vara vän, men finns det känslor(som sagt, behöver inte vara kärlek), så blir det genast mycket mer komplicerat och jobbigt.

To be a good soldier you must love the army. To be a good commander you must be able to order the death of the thing you love.

http://nostalgiminnen.fria.ifokus.se/discussions/57f19cd5ce12c43ad8000dd6-valkomna-till-nostalgiminnen?readstate=false

Annons:
Upp till toppen
Annons: