Annons:
Etikettallmänt
Läst 2514 ggr
ama11
2016-12-04 15:50

Bjuda in sig själv?

Jag har bjudit folk på fika när jag fyller år. En viss dag, sagt samma dag till alla, dock är det inte många som ska komma. Egentligen vill jag inte ens fira och ha fika osv, men min sambo tycker man kan fira lite iallafall. Min pappa skulle komma nån dag tidigare då han var bortrest då. Okej visst tänkte jag, sa att de inte är säkert att vi har fika då, men de sa att de inte gjorde något. Sen kunde inte min sambos föräldrar komma den dagen heller. Och då sa dom att dom inte kunde den dagen o att dom kommer en annan dag, vilken dag vet jag inte och de blir jag lite irriterad över. Jag har bjudit in o planerat en speciell dag för att jag ska hinna baka osv men då bjuder folk in sig själv någon annan dag istället. Vad tycker ni? Spelar de ingen roll för er eller vad hade ni tyckt? Kanske ska skriva att jag inte jobbar heltid just nu pga sjukskrivning så har inte direkt massa energi att umgås med folk flera dagar i rad.

Annons:
Aleya
2016-12-04 16:00
#1

Det är väl bara fråga när dom tänker komma. Ser det inte som svårare än så.

BlommaStjärnorMemento moriStjärnorBlomma

Medarbetare för Julen

Tjeja
2016-12-04 16:00
#2

Jag orkar inte bjuda hem folk på fika för en sådan sak över huvud taget… 

alla är vi olika. 

jag tror de bjuder in sig på andra tider för de känner sig taskiga att tacka nej och vill visa att de bryr sig ändå, även om de inte kan komma just den dagen du satt upp.

Du får väl försöka hitta ett snällt och fint sätt att säga tack men nejtack på. Förklara som du gjort här till oss att du planerat en specifik dag för att du inte orkar ha flera bjudningar och förklara att du uppskattar deras omtanke men att du helst slipper firas om de inte har möjlighet just den dagen du ordnat fikat på.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

ama11
2016-12-04 16:03
#3

Jag har redan sagt de men de svarade "så är de att fylla år". Jag ville som sagt inte ha fika alls, men min sambo tycker man ska ha det

klampan
2016-12-04 16:03
#4

Om det bara är någon av föräldrarna/svärföräldrarna som vill komma en annan dag så skulle det inte göra mig något. Dom är inte så kinkiga på att det ska vara en massa olika fikabröd utan nöjer sig med knäckemacka med ost el liknande.

Men om en massa annat folk också vill ändra dag så funkar det ju inte.

ama11
2016-12-04 16:03
#5

Dom visste inte själva när de skulle komma..

[Rhonda]
2016-12-04 16:21
#6

#3 'Man SKA ha det' Nej det behöver man inte om man inte vill. Det är du som bestämmer. Annars mår du dåligt. Var sann dig själv.

Annons:
Honestyisdead
2016-12-04 16:24
#7

Tycker du ska strunta i det om du inte vill. Det är du som fyller år och inte din sambo. Ha fika när han fyller år istället.

ama11
2016-12-04 16:52
#8

Blir bara några från min släkt då, men jag har ingen ork att ha flera dagar.. Dom får väl acceptera det då.

Honestyisdead
2016-12-04 16:59
#9

Ja. DU bestämmer.  Säger du en dag är det då man kommer. Kan man inte komma då får man ju strunta i det och eventuellt bjuda hem dig till dom istället en annan dag.

vendelay
2016-12-04 21:27
#10

Som de andra säger - DU bestämmer. Strunta i vad andra tycker att du ska göra på DIN födelsedag. Det är ju en dag att fira dig och då ska du få bestämma vad du vill göra.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

[Devya]
2016-12-05 07:07
#11

Jag fattar inte varför du låter din sambo bestämma över hur du ska fira din födelsedag. Förlåt, men han låter som en skithög. Det är ju DIN dag så då ska väl du få avgöra vad som sker då.

Jag skulle skällt ut min sambo om han hade börjat envisa med något sådant skit. -.-

OlgaMaria
2016-12-05 11:12
#12

Jag är nog ganska lik dig. Firar inte min födelsedag om jag kan slippa och tycker det är jobbigt med besök, MEN vill ändå peppa dig att se lite positivt på att din sambo vill hjälpa dig att fira och att det finns människor i ditt liv som vill fira dig. Det kan vara lite jobbigt, men det är också en investering i dessa relationer som kommer gynna dessa relationer i det långa loppet. Jag är så tacksam för min mans familj t ex att det är människor som jag ändå kan känna mig ganska avslappnad med för att vi träffas relativt ofta, mycket oftare än om jag bestämt själv. Sen finns det en massa andra människor som jag tycker väldigt mycket om men knappt aldrig träffar och resultatet av det är att det är en väldigt hög tröskel inför att träffas och om vi skulle göra det skulle jag inte känna mig avslappnad alls.

När jag var yngre brydde jag mig inte om konsekvenserna av min introverta personlighet, men allt eftersom åren går blir det tydligare för mig att man vinner mycket på att försöka umgås mer med folk även om det delvis känns jobbigt, men man får ut något av det i längden. Du kanske inte uppskattar din sambos föräldrar så mycket idag t ex, men du kommer troligtvis inte uppskatta dem mer om ni inte ses någorlunda regelbundet. Och de kan ju bli lite sårade också om de inte över huvud taget får komma förbi och fira dig.

Jag tycker inte din sambo är en skithög, han är bara annorlunda mot vad du är och en person som ser till så att ni är lite sociala ibland är kanske precis vad du behöver. Jag hade nog känt mig extremt ensam om jag inte var gift med en person som värdesatte tid med vänner och familj mycket mer än vad jag gör.

Och du behöver inte baka något om du inte orkar. Be sambon åka och köpa lite fika och städa. Min man har mycket större motivation att träffa folk än vad jag har så just att vi ska få gäster är en väldigt bra motivation för honom att städa och fixa det som behövs. Och din sambo vill säkert också göra det du behöver för att det ska kännas ok att hans föräldrar kommer över.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Honestyisdead
2016-12-05 11:41
#13

Jag ser inte heller ts sambo som en skithög baserat på att han vill fira ts lite. Han menar säkert väl.

Annons:
annia1
2016-12-05 16:31
#14

ama11 jag är lite osäker på vad som är viktigast för dig i det du skriver i #0.

Som flera redan skrivit så måste man inte ha nåt födelsefirande om man inte vill. 

När det gäller föräldrar och svärföräldrar så finns det andra saker som spelar in att dom vill fira dig.

Nu gäller det inte alla, men för de flesta föräldrar så den bästa/lyckligaste dagen i deras liv är när barnen föds så att dom vill fira din födelsedag är rätt självklart då det är en speciell dag och dom älskar dig. 
När det gäller svärföräldrar så är det lite annorlunda. De älskar sitt barn och vill att hen ska vara lycklig. Så gör du din sambo lycklig så är du en viktig person även i deras liv som dom vill fira.

Det jag skulle göra i ditt ställe. Köpa en påse med fyllda rån, köpa hem frysta tårtor och köpa hem frysta bullar. Bullarna tinar du sen i mikron när dom kommit. Och jag är rätt säker på att både din pappa och svärföräldrar är mer än nöjda med det för dom kommer ju för din skull och inte för det du bjuder på. Så du behöver inte göra mycket.

När det gäller de andra som du bjudit in. Blir du bjuden hem till dom när dom fyller år så blir det rätt naturligt att man själv bjuder när man fyller. När fyller din sambo år, är det bara några månader emellan er så kan ni ju slå ihop firande så blir det bara en gång. 

För min egen del så skulle jag helt klart acceptera om föräldrar/svärföräldrar kommer en annan dag än den som är sagd även om det är jobbigt för det är ju bara en dag om året man fyller år, men jag skulle inte acceptera det när det gäller andra.

.

[Devya]
2016-12-05 17:32
#15

#12 & 13 Ok, det var kanske att ta lite i för mycket med att kalla honom en skithög, för sen igen vet vi ju inte om han envisas eller bara föreslog det här.

Jag själv skulle bli flygförbannad om min kille skulle envisas med något dylikt. Jag tycker inte särskilt mycket om att bjuda in en massa människor och undviker det om jag bara kan. Jag går redan på en massa familjebjudningar om året, säkert 7 bjudningar om året, minst  (min sambos familj) och får därmed stå ut med väldigt mycket. Det tär på mig psykiskt och fysiskt. Jag får bara le och mingla, allt är så falskt det bara kan bli. Ett påklistrat leende så att man håller husfriden så att säga. Min sambo vet hur innerligt jag hatar dessa sociala tillställningar och är tacksam att jag kommer med. 

Jag tror jag helt enkelt reagerade alltför personligt på det här. Jag bara känner hur frustrationen väller över med tanke på min egen situation. Ber om ursäkt. :)

ama11
2016-12-05 21:48
#16

Tack för svaren! Han är ABSOLUT ingen skithög. Han tvingar mig inte utan han vill göra det för mig, eftersom jag mår psykiskt dåligt och helst inte vill träffa människor så mycket så gör han detta för att hjälpa mig. Han har sagt att vi kan strunta i allt, men att om jag vill att de närmaste kommer så kan han fixa allting. Han vill bara inte att jag isolerar mig och slutar träffa folk. Jag tycker fortfarande det är jobbigt att folk ska komma olika dagar men nu sa han till sina föräldrar att jag bara orkar med en dag, så då firar vi bara mig den dagen.

[Devya]
2016-12-06 07:00
#17

#16 Ok men det låter ju jättefint att han bryr sig så pass mycket om dig.

Det framgick liksom inte hur det riktigt låg till. Lät mest som om du verkligen ogillade tanken men då sambo ville det här så skulle du gå igenom det iaf.

jagga-ewe
2016-12-06 21:13
#18

Jag är som du, jag gillar inte att fira min egen födelsedag genom att bjuda hem folk. Så jag har helt enkelt slutat med det. Sa ifrån till mor och svärisar att jag inte kommer bjuda. Att om de vill fira mig så får de istället bjuda hem mig, för det skulle jag uppskatta mer. Behöver inga presenter, att slippa laga mat en dag är värt mer än alla presenter. Morsan nappade genast. Så nu åker vi alltid till henne en lördag i närheten av min födelsedag. Hon lagar middag (stekt fläsk m potatismos, min favvomat) och bakar tårta - för att hon vill det. Och så brukar jag få en azalea för det har jag fått varje födelsedag sen jag var liten.

Svärmor var dock inte helt med på noterna. "Men så bruuuukar man inte göra!" Ja, det är hennes favorit-uttryck tror jag. Dessutom påpekade hon noga att jag inte kunde vänta mig några presenter, för om man inte bjuder på fika får man inga presenter. De är lixom betalningen för fikat. (????) Fråga mig inte om hennes logik och resonemang kring gåvor… Men, de har accepterat, och vi brukar bli bjudna på middag en kväll i närheten av min födelsedag.

Hemma brukar maken o barnen fira mig. Inte med frukost på sängen, eftersom det alltid är jag som går upp först. Jag vägrar knuffa upp maken ur sängen för att han ska uppvakta mig, det går lixom inte ihop. Så vi brukar fira lite på kvällen den dan jag fyller. Oftast med nån liten go-fika till kvällsmaten.

Till saken hör att vi har hela släkten hemma när stora tösen fyller år i maj och när maken o lilltösen fyller i september (två dagar mellan deras födelsedagar) så jag har min beskärda del av gäster i huset ändå. Jag avskyr all stress med städning och bakning och matlagning, så jag vägrade göra det för att de skulle få "fira" mig i november. Det är inget firande, det är en veckas straffarbete bara för att jag har den dåliga smaken att fylla år!

I don't have hobbies - I have obsessions!
Ebmfh
Trollcaféet

Ria74
2016-12-07 15:19
#19

Vill du inte ha något på din födelsedag så säg bara att dom firar dig bäst genom att inte komma.

Vill du ha en viss dag så säg att det är den dagen du firar din födelsedag och dom som inte kan komma får komma nästa år istället.

Efter flera år där jag fick bjuda både 3, 4 och 7 gånger för alla skulle komma när dom själva ville så fick jag nog och numera firar jag en dag och dom som kan komma är välkomna resten får komma ett annat år.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Chinilla
2016-12-08 23:09
#20

Jag förstår din irritation med att planera in en dag och så passar det inte ett flertal människor. Det vore förstås önskvärt att de flesta ska kunna när man själv vill ha det, men tyvärr ser det ju ofta inte ut så. Jag har för egen del lärt mig hantera samma  dilemma med åren genom att helt enkelt kolla av läget med de som blir bjudna först .  Oftast brukar det handla om en helg då jag kan ha firandet och en dag på helgen som jag föredrar, exempelvis lördagen. Jag frågar då de andra om de har möjlighet denna dag. Blir det alltför många som har förhinder just den dagen men som kan söndagen istället så ändrar jag dag. Är det däremot tillräckligt många som kan rätt dag så står jag kvar på mitt förstahandsval. Det blir ju däremot alltid någon eller några som inte kan men det är ju inte så mycket att göra åt.

Hur just du ska göra får du förstås själv bestämma men att ha firanden i flera dagar när du själv säger dig inte ha ork med det så bestäm att det är dagen X som gäller och inte flera dagar i rad. Jag skulle  förklara att det är just den dagen jag kan och har möjlighet att fixa med firandet.

Annons:
ama11
2016-12-08 23:37
#21

Det var en person som inte kunde den dagen. Orkade verkligen inte fixa och dona en extra dag för att den familjen skulle komma när de hade tid… Så de som kunde fick komma. Som sagt så fyller jag inte ens jämt, så de är inte värsta grejen..

Upp till toppen
Annons: