Annons:
Etikettfamilj
Läst 1579 ggr
Sommarek
12/7/16, 2:59 PM

Familjen vill inte ha min vän med till jul

Okej, nu behöver jag lite tips och idéer från Riktiga Vuxna.  ;)

Jag och min bättre hälft har en vän som är singel, och dessutom alienerad från sin familj. Han har tidigare varit med hemma hos min familj och firat jul, och alla tycker mycket om honom, och han i sin tur älskar att hjälpa till och fixa med maten och köket och annat.

Några jular i rad nu har han varit hemma hos andra, bland annat flickvänner, men i år är han helt ensam. Jag frågade familjen om han kanske kunde få komma igen, men då blev alla helt underliga i ansiktet och började stamma något. Nu har personen som vi ska vara hemma hos sagt (till min pappa, inte till mig), att det nog inte är någon bra idé att han kommer och att hon inte "orkar" ha honom hemma (man säger så i min familj. Även om man blir körd fram och tillbaka och bara i princip ska sitta på rumpan, så "orkar" man inte åka bil hem till mig etc).

Nåväl, hennes hus, hennes regler. Men vad gör jag? Jag vill hemskt gärna hem till jul (ni vet, barndomsminnen, traditioner, nostalgi…), men jag kan inte med gott samvete låta honom sitta ensam på julafton. Det ska kanske tilläggas att vi alla är vuxna.

Hur hade ni tänkt?

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Lia
12/7/16, 3:13 PM
#1

Personligen vill jag endast fira med den faktiska familjen och våra respektive. Skulle min bror tex ta med en kompis hade jag inte varit bekväm med det. Men vår släkt är väldigt liten, det skulle bli väldigt uppdelat och inte samma stämning i så fall. Det är säkert annorlunda om man är en stor familj, det vet jag inget om.

setfree
12/7/16, 3:14 PM
#2

Mycket knivig situation måste jag säga. Jag utgår ifrån att det redan är bestämt var ni ska fira jul, anars kunde du kanske föreslå att vara hos dig. (ditt hus= dina regler)

Vi gjorde så själva att alla samlas hos oss så vi slipper välja var vi ska vara. Mina och min partners föräldrar och alla syskon etc. 18 personer kommer till oss.

I vårt fall bidrar alla med mat så vi behöver inte göra allt själva. Kan du eventuellt föreslå att hjälpa till med en större del av förberedelserna för att underlätta för den personen? Ibland kan man få kompromissa lite för att det ska gå.

Om jag/vi hjälper till med det innan så kanske det går lättare. Om man visar förståelse och ger förslag kanske.

SuperLimm
12/7/16, 3:14 PM
#3

Kan ni inte fira jul med vännen hemma hos er eller hos honom halva dagen och med din familj andra halvan av dagen? Eller fira jul med vännen den 25 istället?

Mvh Linn

Surpan
12/7/16, 3:18 PM
#4

Som du säger, tråkigt gjort av värden men i deras hus måste de kunna välja sina gäster.

Hur du vill göra måste du komma fram till. Själv hade jag nog försökt att dela upp julen i delar. Kanske ätit sillunch med vänner där jag bjuder in lite fler och sedan åkt över till familjen på eftermiddagen. Men jag vet inte hur långt du har till familjen.

/Surpan

Ria74
12/7/16, 3:21 PM
#5

Hade vännen varit viktig hade jag tackat nej till släkten och sagt att tyvärr kan jag inte komma just på grund av att jag inte vill hen ska sitta själv så vi stannar hemma och firar.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Sommarek
12/7/16, 3:23 PM
#6

#1 Vi är en ganska liten släkt numer, men har alltid ställt upp för de som inte haft någon. Det har varit kusiners nya flickvänner och bästa vänner och annat smått och gott. Det är delvis därför jag inte fattar problemet nu.

#2 Jag har hjälpt till så gott det går sedan jag blev gammal nog, men till saken hör att jag bor 15 mil bort och inte kan göra så mycket innan det väl blir dags… Idén om att fira hemma hos oss är toppen, men eftersom vi bor så långt bort blir det en väldig massa folk som ska åka långt, så frågan är om de… "orkar".

#3 Också en bra idé, men eftersom vi bor så långt bort från varandra så blir halva dagen ett problem. Och vill helst fira på själva dagen…

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Annons:
Zadeira
12/7/16, 3:30 PM
#7

Du säger att alla tycker om vännen, men att det plötsligt lät annorlunda när ni frågade om han fick vara med detta året också, något han tydligen varit förut. Jag hade personligen varit alldeles för nyfiken för att bara släppa det där och hade tjatat mig till ett ordentligt svar.

Sen hade jag tänk igenom hur viktig vännen är och framförallt tagit reda på om han vill sitta ensam, har något annat alternativ eller om det verklgien blir så att han sitter ensam. Hade det varit möjligt hade jag delat upp dagen, spenderat ett par timmar med vännen och ett par med familjen. Är inte det möjligt hade jag nog faktiskt valt vännen. Visst känns familj och tradition viktigt och den där speciella grejen som julen kan vara för vissa, men jag hade värderat min ensamma vän högre än familjen. De andra har ju varandra ändå och kommer inte sitta ensamma.

Jag hade också gjort klart för familjen varför jag inte firade med dem.

VildaVittra
12/7/16, 3:36 PM
#8

Jag skulle faktiskt välja vännen, ingen ska sitta själv på julafton om det inte är självvalt.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Sommarek
12/7/16, 3:37 PM
#9

#7 Ja du, det är en del av det roliga med min familj… Man ger inga anledningar, utan mumlar lite vagt om man avkrävs en riktig förklaring. Sedan vägrar man svara, om den andre insisterar.

Han vill inte sitta själva, så mycket vet jag. Har precis föreslagit att vi kan vara hemma hos oss, men som sagt… avståndet mellan dom och mig är mycket större än avståndet mellan mig och dom.  ;)
Men annars får det nog bli som du säger; att vi blir hemma hos oss. Enda smolket i bägaren är att mormor är 87, så man vet aldrig hur många jular till hon finns. Å andra sidan har vi sagt så de senaste 20 åren…  Hon är här än.  ;)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Surpan
12/7/16, 3:51 PM
#10

Är julen helt över efter den 24e? Man kan väl åka och träffa mormor och resten av familjen den 25e också? :)

/Surpan

Zadeira
12/7/16, 4:09 PM
#11

#9 Egentligen behövs ju ingen anledning alls för säger nån nej så gör de.

Sen tänker jag faktiskt så att släkt och familj kan man träffa andra dagar också. Särskilt när det handlar om en vän som kommer sitta ensam jämfört med ens familj som sitter tillsammans alla dem.

Själv har vi två "julaftonar" jag och min partner eftersom båda våra familjer vill träffa oss till jul, så vi är hos min familj på julafton och hans familj nån dag efter. Du kan ju bjuda familjen på fika i mellandagarna så ni får ses ändå kring julen.

OlgaMaria
12/7/16, 4:09 PM
#12

Vi har väl mycket en sådan kultur i Sverige att det är ganska svårt att få bli delaktig i andras firanden osv. Vi är ganska privata av oss. Men hur ofta träffas ni hela släkten på detta sätt? Det blir inte så jätteofta för de flesta och det kan vara välbehövligt för alla att få ses, bara släkten. Och just jul är extra ansträngande med alla förberedelser och julklappar mm. Helt förståeligt att man kan känna att man inte orkar någon utomstående också. En släkt kan också vara i en annan fas nu jämfört med för några år sen. Om jag tänker på min familj så var det mer bjudningar och högre ambitionsnivå för 10 år sen. Nu är alla ganska trötta, flera är sjukskrivna och så vidare. Sen tror jag man kan känna väldigt annorlunda när man är ung och inte har egna barn. Vänner är mer som familj då än vad det kanske känns som senare i livet när man kanske har fullt upp med barn. Det jag vill säga är att det kan vara svårt att förstå hur det känns för andra nu, för man kan ha så olika perspektiv. Jag hade valt släkten. Det är bara jul en gång om året för alla dem också. Jag tycker inte det är hela världen heller med vilken dag man firar. Jag firar med min familj på julafton ena året och andra året med min mans familj. Men vi firar alltid med den andra familjen en annan dag/dagar och det är speciellt det också. Ni kan ju fira med vännen ett par dagar innan jul t ex. Skapa egna, nya traditioner! Det är ju faktiskt något ni kan fortsätta med även i framtiden om vännen skulle få någon flickvän han vill fira med på julafton. Jag har en tradition att träffa barndomsvännerna någon gång under annandagarna och det är supermysigt. Vi har ju verkligen många dagar på oss före jul och efter jul då man kan hitta på massa mys. Allt behöver inte ske på julafton.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
12/7/16, 4:19 PM
#13

#12 Jag förstår hur du tänker men i min familj är det alltid tvärt om. Är det en kompis som blir ensam vid en högtid så välkomnas den självklart in till vårt firande även om det egentligen bara är familj eller släkten som firar. För oss är vänner också som familj, lika mycket värda. Det är aldrig nån hos oss som säger att "nej det är bara för släkten eller familjen" eftersom att våra vänner är lika viktiga som släkten eller till och med viktigare. Vänner väljer man, släkten väljer man inte. Ingen i vår familj, oavsett generation, skulle neka någon att ta med en kompis som annars suttit helt själv. Särskillt när det gäller EN person!

Det jag tyckerär konstigt som TS skriver är ju att vännen har varit välkommen innan, vännen sägs vara omtyckt av alla. Då blir det i min värld lite skevt att neka.

Annons:
OlgaMaria
12/7/16, 4:22 PM
#14

#13 Fast det var för flera år sen. Kanske är situationen annorlunda nu.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zadeira
12/7/16, 4:26 PM
#15

#14 Troligen är den ju något somär annorlunda nu, annars hade det ju inte varit ett problem.

Sommarek
12/7/16, 4:31 PM
#16

#10 Nej, men vi firar den 24:e. Eller de gör; jag firar midvinter, inte jul. Så det är bara då alla samlas.

#12 Grejen är ju att det är just på själva julafton han inte vill sitta själv, vilket jag förstår. De är ju den dagen alla andra träffas.

#13 Jo, men han har inte varit där sedan dess, så det kan i alla fall inte vara så att de sett sig sur på honom.

(Hinner inte riktigt skriva mer ingående nu eftersom jag strax ska gå från jobb, men återkommer!)

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

jessR
12/7/16, 4:46 PM
#17

Usch vad trist av din familj! Jag har själv en liten familj och jag har alltid känt att ju fler desto roligare och är öppen för att nya firare kommer med, förstår inte varför man måste bara vara släkten? Jag värderar nära och kära lika mycket. Lite väl egoistiskt av dom kan jag tycka, det är ju inte det julen handlar om.

Att ta det första steget är den viktigaste delen av varje upptäcktsfärd och utan tvekan det mest betydelsefulla” – Platon -

pyromanen
12/7/16, 5:44 PM
#18

Vi har knytjul där det alltid har varit nån "extra" eller tre med. t.ex en granne vivar mycket bra vänner med som var över 90 år och utan nära anhöriga, en kompis som är singel och med komplicerat relation till sin släkt, dotterns kompis mamma som var skilt och nåt år annars hade suttit ensam, en nära vän utan familj utom en jättegammal mamma var med inklusive sin gamla mamma osv. För mig/oss är julen något med värme och hjärterum. Utifrån detta tycker jag din släkts inställning är mindre kul och skälvklart bestämmer de själva i sitt egna hem. Om jag var du skulle jag välja att fixa eget firande hemma på mina villkor. Och kanske tånka till ifall det finns ytterligare personer som det vire trevligt att bjuda.

Sarah
12/7/16, 10:02 PM
#19

Det är fruktansvärt tragiskt att människor ska behöva vara ensama på jul. Det går för mig emot allt vad julen borde vara.

Agafia
12/7/16, 10:38 PM
#20

Har han gjort / sagt något som får din släkt att rata honom denna jul ? Om inte så har de enligt mig missat vad julen innebär = ingen ska behöva vara ensam .

Annons:
Maria
12/9/16, 2:51 PM
#21

Jätteledsam situation och jag kan inte riktigt förstå det hela. En person mer eller mindre….

Vår son har flera jular haft kompisar hemma som inte skulle ha firat någon annanstans.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Sommarek
12/9/16, 2:56 PM
#22

#2o Inte vad jag vet - han har inte haft något samröre med dom sedan sist, och efter förra gången talade alla väl om honom.

Det lutar nog mot att vi håller jul hemma - med vän - så kan de andra få komma ner dagen efter, om dom vill. Tack för alla tips; ibland behöver man bara någon att bolla idéer med!  👍

Sajtvärd på Wicca ifokus och Halland iFokus

Agafia
12/9/16, 10:55 PM
#23

#22. Skönt att ni tog det beslutet 👍😊🎅🏻

Upp till toppen
Annons: