Annons:
Etikettförhållande
Läst 2451 ggr
Lia
2016-12-14 16:37

Svärföräldrar

Ni som har svärföräldrar, eller åtminstone föräldrar till er partner (om ni har någon), vad har ni för relation till dem? Är de stöttande och bra, eller fungerar det inte alls? Hur ser det ut för er?

Annons:
[rumelle]
2016-12-14 17:06
#1

Har inte så mycket kontakt med mina svärföräldrar. Har träffat dem de gånger vi varit och hälsat på (min man är hitflyttad från Kanada) och det har varit trevligt och jag tycker om dem och det verkar vara ömsesidigt. Men jag kan inte påstå att jag känner dem sådär väldigt väl.

[Tuulikki]
2016-12-14 17:10
#2

Min sambo har bara sin mamma kvar och henne har jag ingen kontakt alls med, jag avskyr människan. Tidigare hade vi en jättefin relation men den är totalförstörd nu, och kommer aldrig bli hel igen.

Skaffar jag och sambon barn (om typ 8 år) får jag ställa upp och de ska självklart träffa sin farmor och ha en god relation till henne, men jag vill i nuläget inte ha med henne att göra över huvud taget.

Lia
2016-12-14 17:47
#3

Jag har ingen relation alls till min killes mamma. Hon har varit väldigt tydlig med att hon ogillar mig och jag kan verkligen inte påstå att jag tycker om henne. Relationen förstördes för 5 år sen, det finns inget att göra. Hans pappa har han själv ingen kontakt med, och för övrigt är han väldigt kritisk till allt min pojkvän gör jämt. Men tar de upp kontakten igen så antar jag att jag hoppas på det bästa. Däremot kommer jag inte göra som #2. När vi får barn kommer hon inte vara en del av deras liv. Hade hon bara varit hemsk mot mig hade jag inte själviskt hållit henne ute ur deras liv. Men det är allt annat än själviskt, för hon är rasistisk och trångsynt och har ingen förståelse för andra människor. Enligt henne finns inte psykiska besvär och om man inte är som henne är man inte vatten värd. Jag har sett hur hon behandlat min pojkvän i 6 år, och det manipulativa sättet är inget jag någonsin skulle vilja utsätta mina barn för. Jag vill endast det bästa för mina framtida barn. Jag och min kille har diskuterat detta, och han förstår också att det inte skulle funka. Vi båda önskar att det hade gjort det, men det är som det är. Man kan inte ändra någon annan.

vendelay
2016-12-14 19:22
#4

Jag träffar sällan min sambos föräldrar och han träffar sällan mina men jag skulle ändå påstå att vi har en "bra" relation. Exempelvis om jag skulle råka ut för något och behövde hans mammas eller pappas hjälp så skulle jag höra av mig och (om det är rimligt och möjligt såklart) förvänta mig hjälp. Samma gäller min sambo, mina föräldrar skulle göra allt för honom.

Var snäll mot alla - bli vegan ❤

fruktgumman
2016-12-14 19:59
#5

Vi har en okej relation. Vi är inte bästa vänner men vi ses regelbundet när vi är hos  svärmor och när hon kommer till oss. Svärfar lever inte men han tyckte jag mycket om de år jag fick möjlighet att lära känna honom.

obstitant
2016-12-14 23:53
#6

Mina svärföräldrar är skilda, så jag har dubbla uppsättningar. Alla är trevliga och hyggliga och har ansträngt sig för att välkomna mig.  Sen har de väl irriterande sidor som alla människor inklusive jag. 🤐

Annons:
Ria74
2016-12-15 10:19
#7

Jag har en bra relation till mina svärföräldrar, dom bor 22 mil bort så vi träffas väl bara ca varannan månad (ibland mer och ibland mindre) men det fungerar fint.

mvh Maria värd på barn, miljonar, bloggande
medarbetare på husmorstips.ifokus
Min blogg: http://nouw.com/mariastankar

Pytteliten
2016-12-15 10:58
#8

Har dåliga erfarenheter från svärmor i min förra relation. Så när jag skulle inleda en ny var kravet att hade han en mamma så skulle hon vara trevlig! Nu har han inte det, men han har två äldre mycket trevliga syskon och mycket trevlig släkt överlag. Vi umgås mycket och det är jättetrevligt 😂.

sp0ngeb0b
2016-12-15 11:57
#9

Nu har jag inte varit med min kille så jättelänge, men har träffat "svärföräldrarna" som är skilda samt deras respektive ett flertal gånger. Mamman med sambo bor ganska nära oss och båda två är hur snälla som helst mot både mig och min kille. Pappan bor 4 timmar bort så honom träffar jag inte så ofta, men han är snäll och trevlig och det är hans respektive också. Är inte precis bästisar med dem men jag träffar dem gärna om jag blir inbjuden till dem.

oh-la
2016-12-15 13:17
#10

Mannens pappa och hans fru träffar jag gärna. Pratar en del själv med frun, sms-ar och trivs jättebra med, kallar henne svärmor och farmor till dottern. Mannens mamma umgås jag med om jag måste och helst inte då heller.

Sarah
2016-12-15 14:54
#11

Tycker väldigt mycket om min killes hela familj. Hans föräldrar, syskon, syskonens partners och barn. Jag kan bli lite less på svärmor om de är hos oss många dagar i sträck, men oftast är det väldigt trevligt.

OlgaMaria
2016-12-15 18:13
#12

Hade en väldigt jobbig relation till svärmor i början men det har blivit bättre för varje år som gått.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Marvel-lous
2016-12-16 14:16
#13

Jag har en bra relation till mina svärföräldrar och hans mamma ser mig som sin dotter, då hon bara har två söner. Efter att vi fick barn, deras första barnbarn, är vi närmare än någonsin och jag är väldigt glad att jag har hans familj i mitt liv. :)

Annons:
[Thiah]
2016-12-16 16:47
#14

Eftersom jag har mina föräldrar i Sverige har min svärmor blivit min extra mamma. Makens styvfar är också toppen. Vi kan tala om allt, jag är ofta hos dom ensam med sonen osv. Känns jätteskönt!

[LadyK]
2016-12-17 01:34
#15

Har en bra relation till mannens föräldrar, hans mamma bor nära och tittar inom titt som tätt. Hans pappa bor i Grekland och honom träffar vi väldigt sällan men han är mycket trevlig han också.

citytjejen
2016-12-17 11:21
#16

Mina svärföräldrar lever tyvärr inte (båda gick bort innan jag och min man kände varandra) men i tidigare förhållanden har jag haft bra och stöttande svärföräldrar. Dock har det förkommit en del tjat om att skaffa barn vilket varit väldigt störande. Men i övrigt, bra!

/Christina

taggigarosen
2016-12-17 11:36
#17

Vi har jättebra relation och jag har känt mina svärföräldrar hela mitt liv då min mamma och min svärmor varit bästisar sedan dom var barn.

setfree
2016-12-20 08:07
#18

Jag har en mycket bra relation till mina svärföräldrar. De har hjälpt oss med våra barn och de bor 5 km bort vilket är praktiskt.  Vi har olika syn på vissa saker men inget som orsakar några problem.

Dessutom älskar mina föräldrar min fru och de har en mycket bra relation.

Både mina och hennes föräldrar umgås ibland då de har likartade värderingar och intressen.

Torparmor
2016-12-20 13:27
#19

Mina svärföräldrar var toppen och vi umgicks väldigt mycket även tillsammans med mina föräldrar. Båda föräldrarparen träffades även utan oss. Vi har båda haft en fin uppväxt, vilket jag förstått inte varit så många förunnat.


Låt dagen idag bli din bästa hittills!

Zadeira
2016-12-20 15:41
#20

Min partners mamma har jag inte direkt nån relation till. Hon är sååå förtjust i mig men jag tycker inte om människan tyvärr. Träffar henne nån gång om året för killens skull. Tyvärr hann jag aldrig träffa min partners pappa innan han dog.

Annons:
RastadBäver
2016-12-20 23:35
#21

Min svärmor (min sambos mamma) är väldigt speciell, till det sämre hållet. Hon är psykiskt sjuk, och det går ut över mig och min Sambo. Så jag har inte mycket till övers till henne efter allt hon har utsatt oss / utsätter oss för.

Däremot hans pappa är helt underbar!

[H1Z1]
2017-01-09 17:28
#22

Han jag dumpade för flera månader sedan hans mamma är jag ganska säker på att en exorcism bör utföras på 👍.. I alla fall hon är rätt omtalad över det hon håller på med också så hela min familj drabbades av hennes saker hon höll på med och många andra människor också inklusive hennes son - Enligt vad han sagt i alla fall. En sådan som lever sitt liv på att snacka skit och gå bakom ryggen på människor. 😎

Turast
2017-01-10 13:49
#23

aldrig träffat min partners föräldrar och kommer nog inte få göra det heller ;P

Konstinstagram: @toxiccetacean

Peta inte på salamandern. Den sover.

Moa1994
2017-01-11 12:05
#24

Den e väldigt bra kan jag tycka. Jag bor ju hemma hos killen o hans föräldrar o gjort det i 1.5 år nu.

Fridaaaa
2017-01-15 18:41
#25

Jodå relationen är bra.
Svärmor bor bara 500 meter ifrån oss, plus en "extra"svärfar elelr vad man ska kalla det för. Och min svärfar för 6 mil bort.
Men bra relation till alla tre :)

 Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

zakkris
2017-01-19 18:46
#26

Jag och min svärmor hatar varandra. Min man likaså, han har stött bort sin mor när hon hotade att polisanmäla mig för att jag stod upp för min man mot henne. Sen flyttade de 2h bort så de blev ju bra på de viset

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Tjeja
2017-01-20 06:06
#27

Jag har haft både bra och dåliga relstioner med olika svärisar från olika relationer jag haft. Min sambo nu de senaste 9 åren har en supergo familj som jag gillar massor och de gillar mig med. Tyvärr har de endel groll inom familjen, vilket känns jättetråkigt då de alla är goa och fina egentligen. Förstår inte hur de kan hålla gammal bitterhey mot varandra år ut och år in när de samtidigt ändå älskar varandra allihop. Det är inte heller syskonen som konkurerar med varandra utan svärmor och en av hennes döttrar (min svägerska) som är sura på varandra stup i ett. Som dagisbarn typ. Jättemärkligt. Ena dagen umgås vi allihop och allt är jättebra o de är som vanligt goa med varandra. Nästa dag är de sura på varandra för att någon köpte fel kakor eller vad som typ. 😣

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Annons:
zakkris
2017-01-21 08:29
#28

#27

Det där låter exakt som min familj! Haha, Mina syskon är osams med varandra allihopa, och har varit de i 5 år nu. Jätte mesiga är dom, en gång en stor familj som hade de mysigt vid födelsedagar till att alla födelsedagar firas utan familj alls

Lev livet i ett rosa glittrande unicorn moln

Tjeja
2017-01-21 17:42
#29

#28 usch vad sorgligt! Förstår inte att man låter sin familj splittras på det viset. Borde inte familjen vara viktigare än att "ha rätt" vad det nu handlar om?

Ok visst finns det delabreakers även i syskonrelationer. Men det jag ser hos min svärfamilj känns mest bara som barnslig bitterhet för att man inte fick välja fikabrödet sist man sågs liksom..🤦‍♂️

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

VästkustFia
2017-01-21 19:46
#30

#27, #28, #29 Det behöver inte men kan vara tecken på att något större ligger bakom. Så var det i min ena förälders släkt, obegripliga tjafs om barnsliga skitsaker men som efter några år ballade ur i ett storbråk om arv och gamla oförrätter. Då först blev det tydligt att det var det som legat och gnagt hos dem som tjafsat värst. Suck. Nu är dock nästan alla sams igen glädjande nog.

Tjeja
2017-01-23 18:22
#31

#30 tja inte vet jag.. men det känns väldigt onödigt med all löjliga förolämpningar och sorger. 😕

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Intra_vires
2017-01-23 22:35
#32

Första gången jag träffade mina svärföräldrar för 14 år sedan ringde min sambos ex och ville ta en fika med honom. Min svärmor sa då högt och tydligt när min sambo sa att han inte hade tid "JO, men fika med xxx du! Vi ska inte bli långrandiga! Klart ni ska fika!". Typ 10 min efter att jag presenterat mig…. Låt mig säga att det var grunden till vår relation idag. När jag var nyförlöst med vårt första barn sa svärmor att det var ett otroligt fult namn vi valt och efter det så träffar jag mina svärföräldrar ytterst sällan. Svärfar är okej, men han sitter typ ihop med kärringen så jag har inga problem att skippa honom också.

Lizelda
2017-01-30 21:09
#33

Har en fantastisk svärmor och väldigt bra relation till både henne och hennes man. Särskilt nu när jag har stora problem med min familj så har vi haft väldigt mycket kontakt. Min svärfar är jag lite rädd för… Han är snäll och så men vi är båda två ungefär lika bra på att hantera främmande människor så det blir väldigt stelt och obekvämt. Dessutom är han en lite burdus bonde, kan låta grinig ibland och ha väldigt kort och hård ton, utan att vara det minsta grinig. Han bara är sån men det är lite svårt att vänja sig.

"Be proud of your scars, they're proof of a fight you never lost."

HundarBortskänkes, Ridsport, AkvariefiskFurry Paws

Bloggar om min assistanshund på Tassa Bredvid

Upp till toppen
Annons: