Annons:
Etikettsvartsjuka
Läst 1719 ggr
Mnda
1/4/17, 2:47 PM

Svartsjuka och oro

Jag behöver all hjälp jag kan få. Jag och min kille har varit ihop i 1,5 år. I början av vårat förhållande ljög han om allt, när han var med tjejer sa han att han var med killar etc. Även innan han kom in i mitt liv har jag blivit sviken så många gånger att jag inte kan räkna, en kille var otrogen mot mig 1000 gånger etc. Detta gör att jag är så rädd, jag är så svartsjuk och orolig. Är superrädd för allt. Om han är på t.ex krogen så ligger jag hemma och mår så extremt dåligt att jag inte ens kan besvika det, tror att han raggar på andra och gör saker mot mig. Jag klarar inte av det här längre, svartsjukan och oron äter upp mig, jag mår så extremt dåligt av det. Vad ska jag göra? Behöver hjälp

Annons:
Honestyisdead
1/4/17, 2:52 PM
#1

Varför stannade du när du märkte att han ljög redan i början? Tyvärr tror jag inte du kommer förbi det. 

Men testa kurator om du inte vill göra slut med personen du inte litar på.

Mnda
1/4/17, 2:55 PM
#2

Är så extremt kär i han

Florrpan
1/4/17, 2:59 PM
#3

Följ med han ut och festa då?

Klart du tror han raggar på andra när han började förhållandet med att ljuga.

Mnda
1/4/17, 3:09 PM
#4

Tror inte han vill festa med mig

Honestyisdead
1/4/17, 3:15 PM
#5

Varför inte det?

Mnda
1/4/17, 3:27 PM
#6

Det vet jag inte.. är dock 99% att han inte vill

Annons:
Honestyisdead
1/4/17, 3:30 PM
#7

Då hade jag gjort slut. Det är ju ett tydligt tecken på att något är fel.

Maria
1/4/17, 3:32 PM
#8

Det kan ju också vara så att han märkt hur oerhört svartsjuk du är och då tyckt det varit enklare att säga att han varit ute med killkompisar.

Ni måste prata om det här ordentligt för du mår ju inte bra och jag gissar att han påverkas mycket också.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

alicetrött
1/4/17, 3:34 PM
#9

Har ni pratat ut om orsaken till att han ljög om allt i början? Om ni inte pratat riktigt om den saken blir det nog svårt att få tillbaka tilliten och då är det ju ingen mening att fortsätta förhållandet heller.

Mnda
1/4/17, 3:42 PM
#10

Hade inte visat nått alls när han ljög för mig i början så kan inte ha varit därför. Han säger bara att det blev så och att det var dumt.

Mnda
1/4/17, 3:44 PM
#11

Grejen är den att kommer må lika piss utan han. Älskar han oerhört mycket

Honestyisdead
1/4/17, 3:49 PM
#12

Nej du kommer inte må lika dåligt utan honom. Du kommer må bättre när du slipper känna oron du känner nu. Visst är det jobbigt när det tar slut men man mår bättre sedan.

Ingen mår bra i ett förhållande där man inte litar på sin partner som inte ens vill umgås med en.

alicetrött
1/4/17, 3:50 PM
#13

Vad får dig att tro att han inte vill festa med dig då? Har han sagt att han inte vill ha dig med?

Annons:
Mnda
1/4/17, 3:51 PM
#14

Att han inte vill gå ut med mig kan vara att han inte vill att jag ska träffa hans killkompisar

alicetrött
1/4/17, 3:52 PM
#15

Och varför vill han inte att du ska träffa hans kompisar?

Honestyisdead
1/4/17, 3:53 PM
#16

#14 Och det är ett ytterst dåligt tecken.

Mnda
1/4/17, 3:53 PM
#17

Nä men han vill aldrig att jag ska följa med på något när någon av hans kompisar ärmed, därför tror jag att han skulle säga nej.

Honestyisdead
1/4/17, 3:54 PM
#18

#17 Pratar ni alls om saker i ert förhållande? När och hur umgås ni?

Mnda
1/4/17, 3:55 PM
#19

Han säger att han aldrig velat att hans tjejer ska träffa hans kompisar och att han tycker det är obekvämt

Mnda
1/4/17, 3:55 PM
#20

Vi pratar om saker ja. Vi umgås rätt ofta men till 99% bara vi två, annars mina kompisar

Annons:
Mnda
1/4/17, 4:02 PM
#21

Senaste ca 7 månaderna har han inte visat att jag inte kan lita på han, iallafall inget jag fått veta. Borde jag lita på han? Borde jag inte ens vara rädd att han för något på t.ex krogen?

alicetrött
1/4/17, 4:06 PM
#22

Tycker ärligt talat det är konstigt att du älskar honom så mycket som du säger. Om han ljugit om massor utan mer förklaring än att "det bara blev så" och han vill inte att du träffar hans kompisar för det är "obekvämt" Han kan inte älska dig på riktigt. Då hade han inte tyckt att det var obekvämt att ha dig med ibland även när han är med vänner.

Mnda
1/4/17, 4:08 PM
#23

Men varför skulle han slösa 1,5 år på mig om han inte älskar mig

alicetrött
1/4/17, 4:10 PM
#24

Ingen aning men sådär beter man sig inte i ett förhållande. Man är stolt över sin partner och tycker inte det är obekvämt att umgås med partnern och vännerna. Dessutom ljuger man inte.

Mnda
1/4/17, 4:12 PM
#25

Tror ni inte det går att fixa? :/

Mnda
1/4/17, 4:12 PM
#26

Tror ni inte det går att fixa? :/

Honestyisdead
1/4/17, 4:14 PM
#27

Nej tyvärr tror jag inte det. Du borde aldrig accepterat lögnerna från början. Och definitivt inte att du aldrig får träffa hans vänner. Osar skunk.

Hur unga är ni?

Annons:
alicetrött
1/4/17, 4:14 PM
#28

Nej det tror jag inte men föreslå att ni går i parterapi. Funkar inte det så kan du ju välja mellan att fortsätta som det är nu och må dåligt eller att lämna honom och må dåligt en tid men bättre sedan.

Maria
1/4/17, 4:15 PM
#29

Ni måste ju prata om detta om det ska lösa sig. Du måste tala om precis hur du känner och så kanske han kan förklara.

Båda måste ju vilja satsa på förhållandet.

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mnda
1/4/17, 4:16 PM
#30

Vi är båda 18. Men vill inte förlora honom :/

Mnda
1/4/17, 4:19 PM
#31

Jag vet att han vill satsa på oss

Maria
1/4/17, 4:20 PM
#32

#31 Pratar ni med varandra om detta?

/Maria

Det är bara med hjärtat som man kan se ordentligt. Det viktigaste är osynligt för ögonen"
Ur Lille Prinsen.

Mnda
1/4/17, 4:21 PM
#33

Vi har pratat lite smått men det är liksom, "vill bara inte att du träffar kompisarna", "jag gör inget mot dig", "kommer inte såra dig igen". Inget mer "djupt"

alicetrött
1/4/17, 4:21 PM
#34

Nej han vill inte satsa på er. Då hade det varit okej för honom att du får träffa hans vänner. Hur ska det bli när ni bor ihop? Måste du åka hemifrån när hans vänner kommer på besök då? Låter lite komplicerat.

Annons:
Mnda
1/4/17, 4:25 PM
#35

Klarar inte av att förlora han

Honestyisdead
1/4/17, 4:42 PM
#36

Man måste kunna prata djupt i ett förhållande.

Shailina
1/4/17, 4:43 PM
#37

Jag ber om ursäkt att jag kommer låta lite brutal nu, men jag menar inget illa med det. Klart han varit med dig i ett och ett halvt år. Du gör ju det han vill. Du avfinner dig med hans lögner i början. Du avfinner dig med att han inte vill du skall träffa hans polare. Du accepterar ju allt han säger och gör och går med på hans krav utan att kräva nåt tillbaka. Inget konstigt han har dig då? Jag säger inte att han inte älskar dig, det kan jag omöjligt veta något om, men grejjen är att det behöver inte vara endast kärlek som gör att han stannar. 

Själv skulle jag aldrig accepterat att vara en "bortgömd" flickvän. Om jag inte får träffa kompisarna så är jag inte en del av min pojkväns liv. Man har inte flera liv, man har ett. Det ena livet spenderar man tidvis med familj, med vänner och med partner. (och ev barn och djur om man även har detta). Om man näkar det ena att få vara med det andra, om man totalvägrar att en flickvän får träffa familj eller kompisar skulle jag omedelbart tolka det som att man inte ser på förhållandet som särskillt viktig eller långsiktig. 

Jag kan inte säga dig hur du skall göra. Jag kan inte veta vad eller hur du skall leva ditt liv eller vad du skall acceptera. Jag kan bara säga från min egen synpunkt, hur jag skulle känt och gjort om jag vart satt i din situation. Jag hade inte accepterat det själv. Jag hade känt mig oviktig och oseriöst behandlat och hade begärt att få träffa kompisarna, eller jag hade lämnat. Det är rätt oroväckande att du har gjort dig så beroende av honom att du inte klarar vara utan honom. Det sätter dig i en situation där han kan göra presis vad han vill och du kommer bita i hop och acceptera det. 

Skall man vara jävligt brutal står du med två val: Göra något åt detta (fixa det, prata med honom och begära ändring, parterapi, lämna, det måste du välja själv hur du går in för att lösa det), eller låt bli att göra något och hålla käften om hur tråkigt det känns. Att göra något åt det är inte ditt jobb endast. Det är ett jobb för er två tillsammans. Och om han tvärrvägrar att hjälpas åt att lösa detta har du åter igen två val: Gilla läget eller göra något åt det. Fast utan hans bidrag blir "göra något åt det" begränsat till sådan du kan göra helt själv.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Mnda
1/4/17, 5:02 PM
#38

Väldigt sant det du skrev.. :( Men när jag pratar med honom är det som att han bara säger att det kommer inte hända nått, älskar dig och skulle inte ljuga igen. That's it liksom :/

Mnda
1/4/17, 5:07 PM
#39

Hur ska jag kunna prata "seriöst" med honom om det :/

Mnda
1/4/17, 5:07 PM
#40

Hur ska jag kunna prata "seriöst" med honom om det :/

Shailina
1/4/17, 6:53 PM
#41

Jag kan nog tyvärr inte ge dig någon facit på hur du skall prata med honom. Men grejjen är: Vill du ha en förändring måste du faktisk sätta ner foten när han når en gräns för dig. Om du tycker han gör fel mot dig som tvärrvägrar låta dig träffa hans kompisar har du bara en sak att göra: DU måste bestämma dig för om detta är så viktig för dig att det bara måste hända.. eller om det är totalt oviktig. 

Om du inte bryr dig om att träffa hans polare, fine, så är det ingen ide att bråka om det egentligen. Om du tycker det är något alla flickväner borde få göra, och det är en principsak för dig att få träffa hans kompisar måste du informera honom om det. Men då måste du även vara beredd att presentera en konsekväns om han tvärrnäker, och sen måste du följa den konsekvensen. 

En annan sak är att jag tror inte det att få träffa hans vänner skulle göra att din oro och svartsjuka försvinner. Jag tycker ju han inte gjort hela världen för att bevisa för dig att du kan lita på honom, men du har ju inte heller satt ner foten på saker du tycker är fel. 

Det jag personligen tycker du måste göra är: 

- du måste komma underfund med vad DU vill ha i ett förhållande för att det skall kännas jamnlikt för dig. Du måste se vad av det du vill ha som redan finns i förhållandet. Och av det som inte finns måste du väga upp om det egentligen är så viktigt eller inte. och här måste du vara ärlig med dig själv och inte hitta på ursäkter för att bortförklara saker som inte är så bra. Det gör du bara dig själv och även honom en björntjänst på.

- Du måste inse att ingen pojkvän är värd att må dåligt över oavsett hur mycket du älskar honom. Beatles sång "All you need is love" är inte riktig sanning. Det behövs lite mer. Men med kärlek kan man komma långt. 

- Du måste informera honom om vad du begär från en pojkvän. Sen får du nog inse att han nog har krav han med och i slutändan får ni komma överens om vad som är rimligt. Men viktigast av allt är inte vad du och han begär. Det viktigaste är att ni kommer överens om vad som är rimligt, och att du även i slutändan skall må bra av det hela och känna det är balanserat och jamnlikt. Om hans krav är att inte alls möta en ända av dina känns det inte riktig som han är mogen för ett förhållande i mina ögon. 

- Sist av allt måste du inse att oavsett hur mycket du älskar en människa kommer du faktisk överleva utan den människa. Ingen människa är så beroende av en annan. Däremot kan vi välja (ofta omedvetet) att psykisk göra oss beroende av någon, vilket inte gynnar dig en ända sekund. I slutändan är det du som kommer fara illa då den andra vet denna sitter med "makten" i en sådan sits och kan göra lite som den vill för att du kommer ju ändå inte göra slut. Eller hur? 

Kom i håg nu, jag säger inte alls att du måste göra slut med honom. Det jag säger är att du måste ge besked att om han vill förtjäna att behålla den skatt du borde vara i en killes (eller tjej för den delen) liv, måste faktisk även du må bra. 

Din svartsjuka är inte hans problem att ta itu med. Din svartsjuka är din känsla, och ditt problem att hanskas med. Dock har han bidragit till din oro i just detta förhållandet helt i början, det håller jag med om. Ändå är det du som måste sätta gränser, och du måste inse att du måste själv bearbeta din svartsjuka. Jag rekomenderar att just den biten kan du nog med fördel tala med någon kurator eller nåt och få matnyttiga tipps till hur du kan göra dig av med svartsjuka som inte har någon grund, även för eventuella framtida förhållanden.

“A single dream is more powerful than a thousand realities.” 
― J.R.R. Tolkien
http://www.fyllepenna.net

Annons:
melonglass
1/4/17, 7:27 PM
#42

Allt det #41 säger stämmer så himla bra!

Det är väldigt viktigt att man själv vet vad man vill ha & behöver ha i ett förhållande & det är jätteviktigt att man har en öppen & ärlig konversation om det så man kan mötas någonstans på mitten så båda får må bra. 

Just nu är det ju bara du som har anpassat dig till det han vill och du är uppenbarligen inte nöjd som det är. Vägrar han att ändra på något av det så är han ju inte värd dig & ditt sällskap.

Mnda
1/4/17, 8:07 PM
#43

Tack så jättemycket. Ni har hjälpt så galet mycket, ska prata med han och är han inte beredd att göra något för mig så förtjänar han mig inte. Är så tacksam för era svar, betyder jättemycket <3

Mnda
1/4/17, 8:08 PM
#44

Ni har fått mig att inse massa, även om jag är superkär kanske han inte är bra för mig.

melonglass
1/4/17, 10:02 PM
#45

Så bra att du inser det själv & det är alltid ett steg i rätt riktning! Kärleken kan göra en blind ibland, men man ska aldrig nöja sig med med mindre än man är värd och man är värd att vara glad och känna sig nöjd med sitt förhållande :)

qayza
1/7/17, 5:19 PM
#46

Alla du möter och/eller kommer i kontakt med kämpar med/mot något. Något du inte har en aning om. Ta hänsyn till det!

Upp till toppen
Annons: